Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Kitten epilepsie/schedelafwijking, inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 21:33

Ik hoop van harte dat het aanslaat! Ons jong katje had wel echt heftige aanvallen. Meerdere per uur ook, dus hopelijk heeft dit verhaal een positiever einde, ik ga er voor duimen!

En ik vind dat je een goede keus hebt gemaakt mbt medicatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:06

Ik heb 2 katten gehad die een soort epileptische aanvallen hadden, 1 was een kitten dat bij mij geboren is (opvang moederpoezen voor asiel) en die heeft op jonge leeftijd kattenziekte overleefd, zij draaide af en toe met haar kopje, maar had er verder geen last van. Zij is samen met haar zusje geplaatst (met het volledige verhaal)
Andere kat is bij mij aan komen lopen toen hij ongeveer 6mnd was, had vreselijke oorinfectie en dus een verwaarloosde middenoor ontsteking. Hij had echte aanvallen waarbij hij over de grond tolde. Dit was te zien op een rontgenfoto, helaas durfde men niet te opereren. Nadat de oorinfectie over was had hij nog hooguit 1x per maand een aanval. Ik kon dit voorspellen omdat hij zich dan rustiger gedroeg en dan gaf ik hem een dag of 2 metacam, wat goed hielp (=geen aanval) Helaas overleden aan een inoperabele tumor in de mond toen hij 7 jaar was

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:21

Ik ken mensen die ook één van hun twee kittens zijn kwijtgeraakt door overlijden. Andere kitten heeft het goed opgepakt in zijn uppie. Dus daar zou ik niet over in zitten mocht de keuze toch op inslapen moeten vallen... ;) Je hoeft niet direct opzoek naar een nieuw maatje, dat komt wel als jullie en de kat er klaar voor zijn.

Al met al duim ik dat bovenstaande niet aan de orde komt :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 15:48

Dex = Dexamethason denk ik?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 17:03

Ze heeft vannacht en zojuist helaas weer een aanval gehad. Ik weet niet precies hoeveel tijd er staat voor het werken van het anti epilepsie medicijn maar dit lijkt me geen goed teken ;(

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:15

ach wat sneu, had gehoopt dat de medicatie gaat helpen. Morgen dus even met DA overleggen?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:17

Wat sneu, en wat akelig voor jullie :(

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:21

dat kan bij sommige medicijnen even duren.
Had zo even beide namen gegoogled, maar google kent beide niet en wist zelfs geen suggesties te geven wat er ook maar enigszins op leek, dus de gok van ts zat er een beetje naast :P
Kon zo 2 andere middelen die met een p beginnen die bij dieren wordt gebruikt, De ene ken ik want die kreeg onze hond ook, maar die schijnt alleen bij honden te worden gebruikt? Dat is Pexion, maar staat bij epilepsiemiddel voor honden.
Het andere wat ik zo kon vinden is een middel dat volgens de site 'medisch centrum voor dieren' niet meer wordt gebruikt vanwege ernstige bijwerkingen. Dus die zal het vast ook niet zijn. Dat is trouwens Primidon.

Heeft de da niet gezegd hoe lang het kan duren voor de medicijnen echt gaan aanslaan? Anders even googlen op naam.

Wel ontzettend sneu dat ze toch al weer aanvallen heeft gehad.

edit: o wacht...lekker dom van me...is het phenoral? Dat is een fenobarbital en wordt meestal het eerst gegrepen. Had onze hond ook, dus lekker brainfart van mij dat ik niet direct op die kom......

https://diergeneesmiddelen.info/anti-ep ... a/phenoral

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 17:55

xxCYNNxx schreef:
Had zo even beide namen gegoogled, maar google kent beide niet en wist zelfs geen suggesties te geven wat er ook maar enigszins op leek, dus de gok van ts zat er een beetje naast :P
Kon zo 2 andere middelen die met een p beginnen die bij dieren wordt gebruikt, De ene ken ik want die kreeg onze hond ook, maar die schijnt alleen bij honden te worden gebruikt? Dat is Pexion, maar staat bij epilepsiemiddel voor honden.
Het andere wat ik zo kon vinden is een middel dat volgens de site 'medisch centrum voor dieren' niet meer wordt gebruikt vanwege ernstige bijwerkingen. Dus die zal het vast ook niet zijn. Dat is trouwens Primidon.

Heeft de da niet gezegd hoe lang het kan duren voor de medicijnen echt gaan aanslaan? Anders even googlen op naam.

edit: o wacht...lekker dom van me...is het phenoral? Dat is een fenobarbital en wordt meestal het eerst gegrepen. Had onze hond ook, dus lekker brainfart van mij dat ik niet direct op die kom......

Ja dit kan hem wel zijn. Er staat dat er geen wachttijd is..

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:05

Toch zie ik niet echt iets raars aan z’n hoofd.
Beetje eivormig. Maar een van mijn katten heeft dat ook.

Afbeelding

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:09

Ik zou even aankomende nacht afwachten...kijken of ze nog meer krijgt en zo ja, morgen even overleggen met da.

Een tip die wij kregen van de da destijds; maak een dagboek van de aanvallen; datum, tijd, duur, duur van herstel.....op die manier krijg je beter in beeld of de aanvallen toenemen en of ernstiger worden. Of juist afnemen in frequentie...te hopen voor het laatste uiteraard.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:24

xxCYNNxx schreef:
Ik zou even aankomende nacht afwachten...kijken of ze nog meer krijgt en zo ja, morgen even overleggen met da.

Een tip die wij kregen van de da destijds; maak een dagboek van de aanvallen; datum, tijd, duur, duur van herstel.....op die manier krijg je beter in beeld of de aanvallen toenemen en of ernstiger worden. Of juist afnemen in frequentie...te hopen voor het laatste uiteraard.

Heb ik al, bedankt voor de tip :)

Ik ga morgen bellen met de da idd.

Needje, daar lijkt het wel op ja... Is dat gewoon 'goed' of zorgt dat hoofd ook voor problemen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:31

Needje schreef:
Toch zie ik niet echt iets raars aan z’n hoofd.
Beetje eivormig. Maar een van mijn katten heeft dat ook.

[ [url=m/QoG5Qe.jpg]Afbeelding[/url] ]

Inderdaad,ik zie ook niets bijzonders aan het kopje. Toen ik de titel van dit topic las verwachtte ik heel iets anders. Maar het is wel duidelijk dat je kat wel een probleem heeft.Ik hoop dat de medicatie aanslaat!Onze 20jarige hond hebben we moeten laten inslapen omdat de medicatie die eerst wel werkte dat niet meer deed en hij de ene aanval na de andere kreeg. Maar dit katje is nog heel jong.Ik vind ook wel dat het asiel jullie van een mogelijk probleem op de hoogte had moeten stellen,zodat je daar bewust voor of tegen had kunnen kiezen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:38

liekec schreef:
xxCYNNxx schreef:

Ja dit kan hem wel zijn. Er staat dat er geen wachttijd is..

Wachttijd heeft niets te maken met wanneer medicijnen gaan werken maar met de tijd die je moet wachten voor je een dier kunt laten slachten voor consumptie. Vandaar dat er staat niet van toepassing want dat is alleen van toepassing bij vee.

Ik zou dit ook echt een kans geven. Geen idee of je nog iets kunt met de dosering of een ander type medicijnen. Ik vind de schedel ook niet schrikbarend. Een van mijn fokjes had ook een afwijkende schedel, hij was een dwergje dus alles bleef klein dat wel, maar die heeft nooit enige blijk gegeven van pijn o.i.d. en heeft uiteindelijk een prima leeftijd bereikt.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:41

Oke pfieuw zoiets hoopte ik al @hierboven!

Afbeelding
Hier een betere foto van haar hoofdje.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:45

Op basis van de foto en wat je schrijft zou ik het aandurven om te kijken waar het heengaat. Ongeacht of de medicijnen aanslaan of niet. Wel zou ik eventueel uit voorzorg pijnstilling geven omdat katten pas laat pijn aangeven. Persoonlijk zou inslapen mij echt nog een stap te snel zijn.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:46

Lughnassadh schreef:
Op basis van de foto en wat je schrijft zou ik het aandurven om te kijken waar het heengaat. Ongeacht of de medicijnen aanslaan of niet. Wel zou ik eventueel uit voorzorg pijnstilling geven omdat katten pas laat pijn aangeven. Persoonlijk zou inslapen mij echt nog een stap te snel zijn.

Pijnstilling heeft ze nu :)
Dex nogwat, een andere bokker heeft dat een keer volledig genoemd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:47

Dexamethason :j

Muztang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:50

Ik snap dat die keuze heel moeilijk is. Ik zie eerlijk gezegd ook niets raars aan haar kopje. Er zijn rassen die zo'n soort profiel hebben en wie weet wat er allemaal voor bloed in zit. Ik vind het goed van jullie dat jullie zoveel proberen en haar niet gelijk laten inslapen. Als het erg duidelijk is de ze altijd pijn heeft is de enige keuze haar in te laten slapen. Ik hoop dat de medicijnen aanslaan. Misschien kan je ook overleggen met de het asiel of je eventueel nog een second opion kan doen bij een andere dierenarts. Dat zal je keuze misschien makkelijker maken. Het asiel zal het niet met opzet gedaan hebben, maar ik vind inderdaad wel dat het asiel had moeten vermelden dat ze die aanvallen daar ook heeft gehad. Wij hebben een kitten uit het asiel die een hartruis had, maar dat is ook netjes gezegd. Wellicht als je aangeeft hoe en wat en je kan eventueel bij een andere dierenarts terecht maakt het je uiteindelijke keuze misschien makkelijker. Ik zou je nu niet druk maken over de andere kitten, zo ver is het nog niet en hij is nog jong, dus daar komt het wel goed mee wat je keuze uiteindelijk ook is. Wij hebben zelf een hond gehad met epilepsie en hij kreeg hier medicijnen voor dit ging heel goed. Het belangrijkste voor nu is inderdaad er achter komen of Phoebe geen pijn heeft en dat de medicijnen aanslaan. Veel sterkte.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 18:55

Bedankt voor je reactie. Ik heb zoals eerder gezegd niet veel ervaring met katten, maar buiten het feit dat ze altijd een kleine slag in het wiel heeft gehad oogt ze totaal niet alsof ze pijn heeft. Ze speelt, is enthousiast, houdt van eten en drinkt goed. Verzorgt haar vacht en houdt heel erg van knuffelen/niet afstandelijk. Nu met de pijnbestrijding zie ik geen verschil met hoe ze nu is en altijd was.

Ik heb telefonisch 2 second opinions gehad en als het echt zover komt zal ik een keer echt ergens heen gaan overwegen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:57

liekec schreef:
Oke pfieuw zoiets hoopte ik al @hierboven!

[ [url=m/IlwHR8.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een betere foto van haar hoofdje.

Ik vind dat kopje wel mooi. Siamezen en oud-Egyptische katten hebben ook zo,n profiel.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:00

Van een foto is het lastig te zeggen en via de telefoon geeft een goede dierenarts liever geen bindend advies zonder het dier gezien te hebben. Wat je wel zou kunnen doen is een andere dierenarts vragen voor een second opinion. En dan niet telefonisch, vertel liever dat je een frisse blik wilt en vertel daarom zo min mogelijk over de diagnoses maar vraag ze zelf een oordeel te volgen.Dat betekend niet dat je je dierenarts niet vertrouwd, maar soms helpt t met een frisse blik te kijken en komt men nog wel eens met iets anders. Mocht de DA van je second opinion hetzelfde oordeel vellen dan lijkt me dat duidelijk genoeg. Sneu blijft t hoe dan ook toch.
Wat het Asiel betreft. Het zou fijn zijn (vind ik dan) als zij bij zichzelf na gaan waar de fout is gemaakt dat het jullie nooit verteld was, dat daar een excuus voor gedaan wordt maar vooral dat ze er iets mee gaan doen om dit te voorkomen in de toekomst zodat het niet weer gebeurd. Fouten worden nou eenmaal gemaakt maar als men te beroerd is dat te erkennen ben ik klaar met zo’n onderneming.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 19:11

Villaneusjes dat wil ik inderdaad ook bij hun bereiken. Kijk het is jammer dat we nu een flinke da rekening hebben liggen maar als zij van dat geld weer andere katjes kunnen redden vind ik het ook prima. Wel hoop ik ze bewust te maken van hun meldplicht die ze imo zeker hebben.

De second opinion zouden we inderdaad zo aanvliegen, maar we willen daarmee ook niet overhaasten en de medicatie eerst de tijd geven. Want beide second opinions gaven ook aan dat zei dit zouden doen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:21

Wat naar van de aanvallen weer TS. Ik zie wel dat ze een apart hoofdje heeft en haar ogen wat anders staan, een scan zou aan te raden zijn maar is inderdaad lekker duur allemaal. Ik hoop dat de medicijnen nog moeten gaan werken en op een goede afloop voor jullie. Fijn dat ze in ieder geval pijnstilling heeft. Merk je met pijnstilling verschil in haar gedrag vergeleken met eerst? Ook iets om goed te monitoren!

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:24

liekec schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik heb zoals eerder gezegd niet veel ervaring met katten, maar buiten het feit dat ze altijd een kleine slag in het wiel heeft gehad oogt ze totaal niet alsof ze pijn heeft. Ze speelt, is enthousiast, houdt van eten en drinkt goed. Verzorgt haar vacht en houdt heel erg van knuffelen/niet afstandelijk. Nu met de pijnbestrijding zie ik geen verschil met hoe ze nu is en altijd was.

Ik heb telefonisch 2 second opinions gehad en als het echt zover komt zal ik een keer echt ergens heen gaan overwegen.

Ik zou als ik dit lees haar nog niet opgeven. Dit is niet het beeld van een kat die veel pijn heeft. Deze lopen vaak te schreeuwen of worden agressief bij aanraking. Een kat die niet meer wil, stopt met eten. Hopelijk is er een medicijn dat de aanvallen stopt. Wel naar voor jullie. Sterkte