Welk hondentuig is een echte aanrader?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:50

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:51

Hier gebruiken we nu 3 maanden het tuig van Dog Copenhagen voor onze snelgroeiende pup. Ondertussen aan het 2e tuig bezig omdat we een maat groter moesten. Ik ben echt onwijs fan van beide modellen die ze beschikbaar hebben. Het is rondom de borst met 10cm verschuifbaar dus als je een groeiende hond hebt of een hond die wel eens schommelt in gewicht, is het heel makkelijk aan te passen. Ook kan het gedeelte rondom de nek aangepast worden, dus het is op 2 plekken verstelbaar. En nog belangrijker: het is een Y-tuigje dus het zit de bewegingen van je hond niet in de weg zoals de K-9 dat bv. wel doet bij heel veel honden omdat hij voor de poten/borst langs loopt. Het droogt ook snel op als het nat wordt en het ziet eruit alsof het ook een lange tijd meegaat (als je niet zoals ik nu door een groeiende pup sneller moet wisselen). Er zitten verschillende punten waar je lampje/penning enz. kunt vastmaken bv. of extra lijnen.

Als je voor een tuigje kiest, kies dan in ieder geval voor een Y-tuigje is mijn mening :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-12-19 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:58

paddraigh schreef:
Ik ben ook aan het kijken naar een ander tuig. Onze pup Amerikaanse akita 4 mnd heeft mu een k9 maar net wat genoemd word, achter de oksels te weinig ruimte..
Iemand een goede tip voor een groeiende pup? de ruffwear sprak me wel aan.. Maar goed zou fijn zijn als het ruim verstelbaar zou zijn
[ [url=m/cQ7iv8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Dog Copenhagen misschien wat?
Wel duur als je regelmatig een nieuwe moet kopen, maar je kunt ze ook makkelijk weer doorverkopen omdat ze gewild zijn. Wij hebben zo'n 2 maanden gedaan met het eerste tuig. Nu is mevrouw aan haar tweede. Ze zijn 10cm verstelbaar, dus op zich kun je er dan wel een paar maanden mee doen dan. Is zowel rondom de borst als rondom de nek verstelbaar. Bij onze snelgroeiende Herder pup zit hij altijd erg goed moet ik zeggen. Ben er echt fan van! En het is een Y-tuigje, wat gewoon veel beter is voor de hond als dat je een borst tuig hebt wat dwars voorlangs loopt. Je hebt naast Dog Copenhagen ook nog genoeg andere merken die Y-tuigjes verkopen, maar velen zijn niet op meerdere plekken verstelbaar en dat vond ik ook wel fijn bij dit merk. Ruffwear is volgens mij ook goed verstelbaar. En dan heb je Hurtta nog bv., maar ik weet even niet hoe goed verstelbaar die is. Foto's van het tuigje staat in een reactie hierboven.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-12-19 09:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:06

paddraigh schreef:
Ik ben ook aan het kijken naar een ander tuig. Onze pup Amerikaanse akita 4 mnd heeft mu een k9 maar net wat genoemd word, achter de oksels te weinig ruimte..
Iemand een goede tip voor een groeiende pup? de ruffwear sprak me wel aan.. Maar goed zou fijn zijn als het ruim verstelbaar zou zijn
[ [url=m/cQ7iv8.jpg]Afbeelding[/url] ]

De Ruffwear is super verstelbaar, ook een van de redenen dat ik m gekocht heb. Wel duur, voor de L/XL zit je op 52 euro maar het geld meer dan waard.

judenjul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:17

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:21

Eowyn3003 schreef:
Heeft iemand ervaring hebben met de Comfort Walk Pro, en vooral in vergelijking met de Air?

Ik heb nu beide gehad voor m'n pup, maar omdat zij nog groeiende is kan het misschien wel een vertekend beeld geven omdat ik regelmatig moet bijstellen en het dan soms net niet zo zit als het moet zitten omdat ze ineens dan een groeispurt heeft gehad of ik net niet goed genoeg heb bijgesteld haha. We zijn begonnen met de Air en die heeft ze 2 maanden gebruikt en toen was ze eruit gegroeid. Toen hebben we de Pro gekocht. Hoewel ik de Pro mooier vind (heeft dan wat wat reflectie punten erop zitten, een handvat bovenop en een extra ringetje om bv een penning aan op te hangen) en het idee heb dat het voor haar prettiger zit omdat het breder is op sommige plekken, vond ik dat de Air wel beter op de plek bleef zitten. Aangezien ze de Pro nu nog op het ruimst heeft zitten, omdat ze 'm nog niet zolang heeft, wil ik even aankijken hoe hij gaat zitten als ze meer erin groeit en dan even kijken of ik bij de volgende switch terug ga naar Air of bij Pro blijf. De Air zit in ieder geval echt als een huis. Misschien dat de Pro wat ik nu heb, handiger is als je hond volgroeid is, en in mijn geval minder handig met een nog groeiende pup. Alsnog heel tevreden over de Pro ook hoor, hij zit op zich prima maar hij verschuift wel eens een beetje als er spanning op de lijn staat - dat kan ook komen omdat ik 'm net niet goed genoeg afgesteld heb bv. Dus ik kan geen heel duidelijk beeld schetsen voor je, maar ik dacht ik deel m'n ervaring toch even.

@Eowyn3003
Hier wordt de voorste ring bv. gebruikt voor een lampje. Hij zit er idd om extra lijnen aan te hangen, maar ik gebruik het niet omdat ik de pup gewoon netjes wil leren lopen zonder extra lijnen. Heb idd meer gehoord dat bij gebruik van de voorste ring, het scheef gaat zitten. Bij ons hangt er dus een lampje aan, of je zou er een penning aan kunnen hangen bv.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:01

Amandavd schreef:
Onze Beagle draagt een Y tuig van Petlando. Ben er erg tevreden mee. Soms schuift het minimaal als de hond trekt. Mijn hond trekt niet maar wil vooral bij het zien van duiven/vogels wel eens flink naar voren springen en omdat Beagles toch gevoelig zijn voor nekhernia's zijn we van een halsband overgestapt naar een tuig.

[ [url=m/SUZ316.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zit deze niet te laag? Dacht dat Y tuigen juist iets hoger zitten zodat schouder vrij is. Bij deze lijkt hij er alsnog over te lopen. Niet aanvallend bedoeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:06

Hier ook verschillende soorten Ruffwear tuigen, superdingen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:15

XxFlossxX schreef:
Een trekkende hond gaat vaak alleen maar meer “hangen” in een tuigje.
knip ...

Daar is ie weer, de dooddoener.
Het maakt geen verschil of een hond een halsband of tuig om heeft, als een hond trekt dat doet hij dat ongeacht wat om zijn lijf hangt. Massa's honden met halsband, half-check, slipketting of zelfs een pinnenband die continu in de riem hangen. Het 'probleem' is dat wat aan de andere kant van de lijn hangt, die weet niet hoe of neemt de tijd niet om zijn hond goed te trainen.

Dat tuigen ooit waren voor honden om ze dingen te laten trekken wil niet zeggen dat honden die een tuig om krijgen weten dat ze moeten trekken.

Mijn honden kunnen netjes meelopen, ongeacht wat er om hun lijf hangt, zelfs ongeacht of er een lijn aan hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:27

Esther schreef:
Het maakt geen verschil of een hond een halsband of tuig om heeft, als een hond trekt dat doet hij dat ongeacht wat om zijn lijf hangt. Massa's honden met halsband, half-check, slipketting of zelfs een pinnenband die continu in de riem hangen. Het 'probleem' is dat wat aan de andere kant van de lijn hangt, die weet niet hoe of neemt de tijd niet om zijn hond goed te trainen.

Dat tuigen ooit waren voor honden om ze dingen te laten trekken wil niet zeggen dat honden die een tuig om krijgen weten dat ze moeten trekken.

Mijn honden kunnen netjes meelopen, ongeacht wat er om hun lijf hangt, zelfs ongeacht of er een lijn aan hangt.

Het is geen dooddoener echter. Een trekkende hond is een trekkende hond, helemaal mee eens, maar een hond die trekt is veel sterker wanneer hij een tuig aan heeft ipv een halsband.

Ook mee eens dat trekken niet moet worden afgeleerd door wat je er om heen hangt. Maar een trekkende hond in tuig is wel degelijk veel sterker, want ze kunnen er behoorlijk in gaan hangen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:32

Mindim schreef:
Esther schreef:

Het is geen dooddoener echter. Een trekkende hond is een trekkende hond, helemaal mee eens, maar een hond die trekt is veel sterker wanneer hij een tuig aan heeft ipv een halsband.

Ook mee eens dat trekken niet moet worden afgeleerd door wat je er om heen hangt. Maar een trekkende hond in tuig is wel degelijk veel sterker, want ze kunnen er behoorlijk in gaan hangen.

Aan een halsband hangen ze ook gewoon hoor. Loop dagelijks met zat honden en kan precies zeggen wie wat snapt van hondentraining en wie niet, ongeacht tuig of halsband. Van een aantal honden ben ik blij dat ze los kunnen..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:39

Mindim schreef:
Esther schreef:

Er zit ook nog een stukje ; WAAROM trekt een hond. Genoeg honden die aan een halsband trekken en er spontaan mee stoppen als ze een fijn tuig aan krijgen.
Daarnaast is trekken op een halsband echt schadelijk en bij een goed passend tuig niet/veel minder. :)

https://www.freedogz.be/equipment/index ... tion_id=20

dierenfan

Re: Welk hondentuig is een echte aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 10:45

Tre ponti forza. Absoluut onmogelijk uit te ontsnappen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:24

kiwiwitje schreef:
Er zit ook nog een stukje ; WAAROM trekt een hond. Genoeg honden die aan een halsband trekken en er spontaan mee stoppen als ze een fijn tuig aan krijgen.
Daarnaast is trekken op een halsband echt schadelijk en bij een goed passend tuig niet/veel minder. :)

Een hond die spontaan ophoud met trekken zodra ze een tuig om hebben? Wow, ik moet de eerste nog tegen komen en ik heb er toch al heel wat gezien.

Je hoeft me de werking van een tuig niet uit te leggen hoor, ben ik mee bekend :')

Verder trekken veruit de meeste honden, omdat ze niet beter is aangeleerd.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:29

Mindim schreef:
kiwiwitje schreef:

Een hond die spontaan ophoud met trekken zodra ze een tuig om hebben? Wow, ik moet de eerste nog tegen komen en ik heb er toch al heel wat gezien.

Verder hoef je me de werking van een tuig niet uit te leggen hoor, ben ik mee bekend :')

Verder trekken veruit de meeste honden, omdat ze niet beter is aangeleerd.

Dan niet ;)
Een hond heeft gewoon een reden om te trekken. Ik heb er hier ook 1 die trekt aan een halsband. Tuig om en trekken over. En waarom? waarschijnlijk om de zelfde reden dat ze bij sommige tuigen ook trekt of bij zowel sommige tuigen als sommige halsbanden er alles aan doet om ze af te krijgen; omdat ze die dus duidelijk niet fijn vind.
Mijn reu is juist tegenovergesteld. Bij een halsband of een tuig wat ie niet fijn vind gaat ie gewoon stil staan. En dan kun je doen wat je wil. Maar hij zal hoogstens een paar stappen zetten en weer in de ankers gaan.

En misschien deel ik informatie niet alleen voor jou :')

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:30

Esther schreef:
XxFlossxX schreef:
Een trekkende hond gaat vaak alleen maar meer “hangen” in een tuigje.
knip ...

Als je al een trekkende hond hebt, zijn ze zeker wel sterker in een tuigje. En ja, trekken ligt altijd aan training, want de trekkende hond heeft geen aandacht voor de leider, ze nemen zelf leiding, maar een evt. andere halsband, riem oid kán wel een hulpmiddel zijn mbt niet meer trekken. Dat staat ook in het deel wat je hebt geknipt. Trekken is een gebrek aan training / opvoeding / aandacht vd leider.

Maar zoals gelezen is dat niet waar TS om vraagt, dus zullen we het maar on-topic houden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:32

kiwiwitje schreef:
Dan niet ;)
Een hond heeft gewoon een reden om te trekken. Ik heb er hier ook 1 die trekt aan een halsband. Tuig om en trekken over. En waarom? waarschijnlijk om de zelfde reden dat ze bij sommige tuigen ook trekt of bij zowel sommige tuigen als sommige halsbanden er alles aan doet om ze af te krijgen; omdat ze die dus duidelijk niet fijn vind.
Mijn reu is juist tegenovergesteld. Bij een halsband of een tuig wat ie niet fijn vind gaat ie gewoon stil staan. En dan kun je doen wat je wil. Maar hij zal hoogstens een paar stappen zetten en weer in de ankers gaan.

Welke reden heeft een hond om te trekken aan een halsband, welke gelijk over is als het een tuig aan heeft? Volgens jou info is het trekken aan een halsband immers veel pijnlijker?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:33

Mindim schreef:
kiwiwitje schreef:
Dan niet ;)

Welke reden heeft een hond om te trekken aan een halsband, welke gelijk over is als het een tuig aan heeft? Volgens jou info is het trekken aan een halsband immers veel pijnlijker?

Ik heb nergens gezegd dat het pijnlijker is. Dus niet invullen graag.
Daarnaast zeg ik heel duidelijk welke reden de hond heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:37

kiwiwitje schreef:

Als ze het niet fijn vinden, gaan ze trekken? Haha, die had ik nog niet eerder gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:39

XxFlossxX schreef:
Als je al een trekkende hond hebt, zijn ze zeker wel sterker in een tuigje. En ja, trekken ligt altijd aan training, want de trekkende hond heeft geen aandacht voor de leider, ze nemen zelf leiding, maar een evt. andere halsband, riem oid kán wel een hulpmiddel zijn mbt niet meer trekken. Dat staat ook in het deel wat je hebt geknipt. Trekken is een gebrek aan training / opvoeding / aandacht vd leider.

Maar zoals gelezen is dat niet waar TS om vraagt, dus zullen we het maar on-topic houden. :)

Amen

Ik heb zelf enkel ruffwear, zowel de Y als H harnassen,

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:40

onze hond doet ook vervelend als hij een tuig draagt wat niet goed past.
Hebben herplaatser in huis gehad die aan gewone halsband trok, met tuig was er niks meer aan de hand.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:41

Mindim schreef:
kiwiwitje schreef:

Als ze het niet fijn vinden, gaan ze trekken? Haha, die had ik nog niet eerder gehoord!

Net zoals dat mijn reu gewoon in de ankers gaat en weigert te lopen.

Maar als jouw mening anders is kan dat. Jij kent mijn honden niet en kan daar niet over oordelen. Maar ze zijn hierin zeker niet de enige!
Ik ga mijn honden in ieder geval niet pesten met iets waar ze duidelijk bij aangeven dat ze t niet fijn vinden. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:48

kiwiwitje schreef:

Maar als jouw mening anders is kan dat. Jij kent mijn honden niet en kan daar niet over oordelen. Maar ze zijn hierin zeker niet de enige!
Ik ga mijn honden in ieder geval niet pesten met iets waar ze duidelijk bij aangeven dat ze t niet fijn vinden. :)

Oh maar ik pest mijn honden ook niet hoor ;)

Jouw mening en de mijne stroken niet inderdaad +:)+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:52

Mindim schreef:
kiwiwitje schreef:

Oh maar ik pest mijn honden ook niet hoor ;)

Jouw mening en de mijne stroken niet inderdaad +:)+

Dat zeg ik toch ook nergens?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:34

TS, ik had al gereageerd en dus heel blij met de AnnyX tuigjes. Maar ik zou goed meten. Wij hebben alle y-tuigen vergeleken qua maten, omdat we een y-tuig wilden proberen. Niet elk merk had de goede verhoudingen voor onze hondjes.
En daarna naar het materiaal, want zoals ik schreef, had het teefje echt last van het nylon van haar andere tuig.