Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:05

Denk dat het heel wat leed zou schelen, zowel voor alle dieren die gevangen en gedood worden, als ook voor de katten zelf. Veel katten worden buiten aangereden of belanden in een gevecht met wonden als gevolg.

En wij wonen in het buitengebied, maar de katten van de buren lopen veel bij ons op het erf ook al hebben ze zelf 4 ha land. We hebben border terriers en die worden er helemaal gek van, dus ja we hebben er zeker last van. En we vinden ook regelmatig kattenpoep in de tuin. En ze vangen veel vogels en jonge dieren. Dus ook in het buitengebied is er zeker wel overlast van loslopende katten.

Vind ook dat als je een huisdier hebt dat leuk voor jezelf is, maar een ander hoeft er geen last van te hebben. En katten geven overlast voor anderen als ze los buiten lopen, vind dat persoonlijk niet kunnen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:05

Gini schreef:
Ibbel schreef:
Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?

Zouden andere inheemse roofdieren die op muizen en vogels teren dan juist niet gaan opbloeien? Eerste waar ik aan denk is roofvogels, vossen,... Oooh, misschien zien we dan zelfs meer dassen.

En enig idee hoeveel zeldzamere vogelsoorten en andere soorten dieren het zou schelen omdat die niet zo snel opgevroten worden door katten? :P
https://www.nporadio1.nl/natuur-milieu/ ... orgwekkend

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:07

Ik ben dubbel in mijn mening over het artikel. Als ik het van de positieve kant bekijk: eindelijk een dier dat niet opgesloten hoeft te zitten, omdat de mens zo nodig de leefruimte opeist. Daarnaast doden katten over het algemeen alleen de zwakke dieren (gezonde vogels en muizen bijvoorbeeld laten zich niet vangen). Het is een natuurlijk proces (natuurlijke selectie). Katten leven dus nog gewoon zoals het hoort.

Van de negatieve kant: ik kan mij voorstellen dat het ergernis kan opleveren in woonwijken. Daar leef je al hutjemutje (teveel mensen op de vierkante meter die uit ellende maar op anderen gaan afgeven), dus als er dan ook nog een onbekende kat in je tuin zit te sch*ten, dan snap ik dat niet iedereen daar op zit te wachten. Of dat een bazige kat het steeds op die van jou gemunt heeft (en jij dus weer naar de DA kunt om een abces weg te laten halen. Ik spreek hier overigens niet uit eigen ervaring, maar heb wel iemand gekend die daar mee te maken had).

Gelukkig woon ik tegenwoordig in het buitengebied en heeft zo goed als iedereen hier een kat. Over het algemeen geen problemen en de katten hebben hier een goed leven. Er woont hier verderop wel een bazige kat, maar die heeft het zo druk met overal en nergens bezig te zijn dat het niet dagelijkse kost is dat hij achterom komt (en anders de supersoaker erop, dan is hij weer een tijdje afwezig). Het scheelt hier in ieder geval wel wat muizen en ratten aangaat. :D En ja, ik vind ook wel eens een drol achter in het landje (die van mij komt speciaal binnen om op de bak te gaan), maar die is na een paar regenbuien wel weer weg. Maak ik mij niet druk om. :D

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:08

Graag!

Gelukkig had de buur kat het heel snel door dat er nu een katten hatende hond in onze tuin woont, maar ik ben niet verantwoordelijk als mijn hond een keer een kat grijpt in mijn tuin!

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:11

Hier ook wonend in het buitengebied, maar zonder loslopende katten weet ik ook niet hoe wij de muizen onder controle moeten houden. Als er geen katten zijn om de muizen te vangen blijven alleen de roofvogels over om de muizen populatie onder controle te houden en dat is gewoon niet genoeg. Ik las eerder iemand die vangkooien noemde als alternatief maar daar zie ik het nut niet van in. Moet ik dan de muizen gaan vangen, en ze dan weer loslaten bij de buren? Dan hebben de buren er last van en zitten ze met 5 minuten weer bij mij.
Het beter castreren en steriliseren van katten sta ik wel achter, heel veel zwerfkatten zouden daarmee voorkomen kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:12

Niet akkoord,
Allemaal leuk en aardig voor de huiskat in een woonwijk, maar de EU is groot.

Hoe ga je dat doen met alle boerderij-, erf- en stalkatten?
Die hou je onmogelijk op je erf. Terwijl ze erg nuttig zijn als muizenvanger, dus ´dan maar geen kat´gaat niet op.

meggiemeg

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:15

Toen wij nog in een woonwijk woonden kwamen onze katten niet verder dan onze eigen tuin. Het zal altijd een discussie blijven dat veel mensen hun kat(ten) gewoon lekker buiten laten lopen, ook al weten ze dat hun dier daar voor overlast zal/kan zorgen. Als ze al gaan handhaven hierop zijn er denk ik in eens heel erg veel zwerfkatten.
Wij wonen nu buitenaf, op zich ben ik blij met de wilde katten van onze buurman, ze vangen veel mollen-muizen-ratten weg, het enige nadeel vind ik alle nesten jonge katten bij ons op het terrein, dit jaar staat de teller op 8 nesten, op dit moment loopt er nog 1 met dikke buik zoekende naar een plek om haar nest neer te kunnen leggen. Onze honden zijn erg fel op de katten dus dat gaat soms niet goed met de katten of kittens.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:16

Gini schreef:
8nnemiek schreef:
In een drukke stad kan ik me er iets bij voorstellen, maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om loslopende katten in het buitengebied te verbieden.
Het grootste deel van de inheemse roofdieren hebben we al zo goed als uitgeroeid in Nederland, en katten zijn juist ideaal om de muizenpopulatie op een natuurlijke manier onder controle te houden zonder dat ze kippen of ander vee iets aandoen.

Op stal hadden we 4! katten rondlopen en toch nog veel muizen. Ja hier en daar werd er wel eentje gepakt, maar we merkten dat de katten toch voor de gemakkelijkere prooien gingen als jonge vogeltjes. De muizen zijn pas echt drastisch in aantal teruggenomen met de komst van 1! Jack Russel. :')

Dat herken ik helemaal niet gelukkig. Onze buren hebben een stuk of 4/5 verwilderde katten rondlopen, en sinds die katten er zijn hebben we veel minder last van muizen (gelukkig wel af en toe nog een enkeling in stal, die netjes de spinnen en andere insecten onder controle houdt), maar onze beukenhaag zit bomvol mussen en andere vogels. De roofvogel vangt juist wel mussen en duiven. Zo houd je een ecosysteem dat zichzelf mooi in stand houdt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:19

Djali schreef:
Niet akkoord,
Allemaal leuk en aardig voor de huiskat in een woonwijk, maar de EU is groot.

Hoe ga je dat doen met alle boerderij-, erf- en stalkatten?
Die hou je onmogelijk op je erf. Terwijl ze erg nuttig zijn als muizenvanger, dus ´dan maar geen kat´gaat niet op.

Er is een groot verschil tussen woonwijken en buitengebied. Wat mij betreft kunnen ze in het buitengebied wel los, maar in woonwijken is de kattenoverlast te groot.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:23

Heel fijn!

Niks smerigers dan tuinieren en graaien in kattenpoep :\ . Het is raar als een hond in je tuin poept, maar van katten moet je dit maar accepteren? Altijd al belachelijk gevonden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 11:24

In een buitengebied vangen ze nog steeds ook andere prooien dan de schadelijke dieren. Helaas. En paren ze ook met de echte wilde kat. Dat verandert er niet door.
Feit is dat het natuurlijk zot is dat een huisdier wel vrij mag doen en laten wat ze wil en de anderen allemaal verplicht onder controle en toezicht moeten blijven.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:24

Shenavallie schreef:
Ik ben dubbel in mijn mening over het artikel. Als ik het van de positieve kant bekijk: eindelijk een dier dat niet opgesloten hoeft te zitten, omdat de mens zo nodig de leefruimte opeist. Daarnaast doden katten over het algemeen alleen de zwakke dieren (gezonde vogels en muizen bijvoorbeeld laten zich niet vangen). Het is een natuurlijk proces (natuurlijke selectie). Katten leven dus nog gewoon zoals het hoort.

Zoals je in het artikel kan lezen is hun inmenging veel groter dan alleen zwakke dieren doden. En katten "leven nog zoals het hoort" is wel een heel groot eufemisme....

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:24

Captain schreef:
Citaat:
De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.

Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld. :+

_/-\o_

Mijn katten komen ook buiten en vangen heel wat muizen! En zo af en toe een keer een mus maar dat is zeldzaam.
Hier in de buurt gaan eigenlijk alle katten naar buiten trouwens.

@karuna: dus het gaat je meer om dat het niet eerlijk is dat een hond niet vrij los mag lopen en een kat wel?
Laatst bijgewerkt door Summerdreams op 27-11-19 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Re: Officieel verboden in de EU om kat los te laten lopen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-19 11:25

Vangen ze niet zelden een mus omdat de hoeveelheid tuinvogels afneemt geleidelijk?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:26

Ik zou het niet erg vinden als het werd verboden, en ze in woonwijken enkel in eigen tuinen komen.

Onze border op de oprit word helemaal ondergepoept door katten terwijl wij ze zelf niet hebben en alles van de honden altijd netjes (moeten) opruimen. :(

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:27

Nee hoor de tuinen zitten hier vol met mussen die komen nl op de fruitbomen af.
Maar het zijn geen makkelijke prooien dus mijn katten gaan voor de muizen!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:28

8nnemiek schreef:
Gini schreef:

Op stal hadden we 4! katten rondlopen en toch nog veel muizen. Ja hier en daar werd er wel eentje gepakt, maar we merkten dat de katten toch voor de gemakkelijkere prooien gingen als jonge vogeltjes. De muizen zijn pas echt drastisch in aantal teruggenomen met de komst van 1! Jack Russel. :')

Dat herken ik helemaal niet gelukkig. Onze buren hebben een stuk of 4/5 verwilderde katten rondlopen, en sinds die katten er zijn hebben we veel minder last van muizen (gelukkig wel af en toe nog een enkeling in stal, die netjes de spinnen en andere insecten onder controle houdt), maar onze beukenhaag zit bomvol mussen en andere vogels. De roofvogel vangt juist wel mussen en duiven. Zo houd je een ecosysteem dat zichzelf mooi in stand houdt.

Het is een utopie te denken dat katten zich enkel bezighouden met muizen, dieren die wij als mensen toevallig als schadelijk bestempeld hebben.
Maar daar zijn ze inderdaad heel handig voor. Het is wikken en wegen wanneer de nadelen het winnen van de voordelen en andersom.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:31

mvdende schreef:
Graag!

Gelukkig had de buur kat het heel snel door dat er nu een katten hatende hond in onze tuin woont, maar ik ben niet verantwoordelijk als mijn hond een keer een kat grijpt in mijn tuin!

Een hond hoort geen mensen of dieren aan te vallen. Zo is hij niet netjes opgevoed.
Dan moet je dadelijk ook niet raar opkijken als iemand iets jouw hond aandoet.

Als ik zie dat een dier word aangevallen dan krijgt de hond van mij toch echt een paar klappen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:31

karuna schreef:
Vangen ze niet zelden een mus omdat de hoeveelheid tuinvogels afneemt geleidelijk?

Er zijn veel redenen waarom het aantal vogels afneemt en dat is niet door katten. De manier waarop bijv huizen gebouwd worden heeft daar een groot aandeel in.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:32

Zal maar geen foto's plaatsen hoe mijn hand en arm er nu uit zien, zondag avond/nacht eigenlijk was bijna 12 uur een gekrijs buiten op garage pad, mijn katten binnen en de hond gingen gelijk te keer, dus ik pak mijn sleutels en ga naar buiten zit er een persje op garage pad, ik door me hurken begin te kletsen tegen hem/haar en die kwam naar me toe ik kon hem aaien over koppie en ineens valt ie me aan met voorpoten achterpoten en tanden. Eigenaar onbekend, op oproepjes wie eigenaar is geen enkele reactie op gehad.

Bovenkant hand is dik stram en pijnlijk en binnenkant arm is precies spiertje geraakt wat je vaak gebruikt blijkt, zeer pijnlijk.

Als je dieren hebt, heb je ze voor jezelf en niet voor een ander, ik heb al jaren katten, eigenlijk al vanaf geboorte en al onze katten zijn nooit gewend om naar buiten te gaan geen enkel probleem, tis maar net wat je ze aanleert/aanwend

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:32

Heerlijk dit. Een kat die jaagt in andermans gebied is natuur. Een hond die jaagt in eigen achtertuin is "niet goed opgevoed" -:)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:33

Bij mijn ouders in de straat woont een kat die alleen maar buiten kan lopen. Beest is totaal niet geschikt voor binnen zeggen ze

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:33

purny schreef:
mvdende schreef:
Graag!

Een hond hoort geen mensen of dieren aan te vallen. Zo is hij niet netjes opgevoed.
Dan moet je dadelijk ook niet raar opkijken als iemand iets jouw hond aandoet.

Het is irritant als je als hondeneigenaar je eigen hond in je eigen tuin moet corrigeren omdat de buurkat er zit. Waarom moet mijn hond altijd onder appèl staan (blijkbaar ook in de eigen tuin moet ik opvoedingswerk doen) en een kat niet? Die mag gaan, staan en aanvallen wat die wil.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:35

De EU zou beter eerst een fatsoenlijk zwerfkattenbeleid maken. Dat zou al heel veel schelen.
Die diertjes moeten jagen om te overleven.

Maar dat kost geld. En dat willen ze natuurlijk liever niet :+

Toch wel weer jammer TS, dat je een min of meer neutrale openingspost maakt om dan in je 2e post toch weer heel duidelijk te maken hoe erg je eigenlijk katten haat en hoe jouw buurt heel erg onveilig gemaakt wordt door blijkbaar een heel leger terrosriserende katten.
Zo jammer weer dit.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 11:36

Het is gewoon niet normaal als een kat word gegrepen door een hond. Een kleine beet of snauw kan ik nog wel bijkomen maar als de kat best wel gewond is dan krap ik me toch echt achter m'n oren of jouw hond wel opgevoed is.