Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Ibbel schreef:Enig idee hoe diep we na één jaar zonder katten door de muizen/ratten én vogels zouden moeten waden?
Zouden andere inheemse roofdieren die op muizen en vogels teren dan juist niet gaan opbloeien? Eerste waar ik aan denk is roofvogels, vossen,... Oooh, misschien zien we dan zelfs meer dassen.
Gini schreef:8nnemiek schreef:In een drukke stad kan ik me er iets bij voorstellen, maar het zou natuurlijk van de zotte zijn om loslopende katten in het buitengebied te verbieden.
Het grootste deel van de inheemse roofdieren hebben we al zo goed als uitgeroeid in Nederland, en katten zijn juist ideaal om de muizenpopulatie op een natuurlijke manier onder controle te houden zonder dat ze kippen of ander vee iets aandoen.
Op stal hadden we 4! katten rondlopen en toch nog veel muizen. Ja hier en daar werd er wel eentje gepakt, maar we merkten dat de katten toch voor de gemakkelijkere prooien gingen als jonge vogeltjes. De muizen zijn pas echt drastisch in aantal teruggenomen met de komst van 1! Jack Russel.
Djali schreef:Niet akkoord,
Allemaal leuk en aardig voor de huiskat in een woonwijk, maar de EU is groot.
Hoe ga je dat doen met alle boerderij-, erf- en stalkatten?
Die hou je onmogelijk op je erf. Terwijl ze erg nuttig zijn als muizenvanger, dus ´dan maar geen kat´gaat niet op.
Shenavallie schreef:Ik ben dubbel in mijn mening over het artikel. Als ik het van de positieve kant bekijk: eindelijk een dier dat niet opgesloten hoeft te zitten, omdat de mens zo nodig de leefruimte opeist. Daarnaast doden katten over het algemeen alleen de zwakke dieren (gezonde vogels en muizen bijvoorbeeld laten zich niet vangen). Het is een natuurlijk proces (natuurlijke selectie). Katten leven dus nog gewoon zoals het hoort.
Captain schreef:Citaat:De huiskat (Felix catus) is een van de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld, schrijven de onderzoekers in het Journal of Environmental Law.
Misschien moeten we de homo sapiens ook maar opsluiten, zover ik weet zijn dat namelijk de grootste uitroeiers van diersoorten ter wereld.
8nnemiek schreef:Gini schreef:
Op stal hadden we 4! katten rondlopen en toch nog veel muizen. Ja hier en daar werd er wel eentje gepakt, maar we merkten dat de katten toch voor de gemakkelijkere prooien gingen als jonge vogeltjes. De muizen zijn pas echt drastisch in aantal teruggenomen met de komst van 1! Jack Russel.
Dat herken ik helemaal niet gelukkig. Onze buren hebben een stuk of 4/5 verwilderde katten rondlopen, en sinds die katten er zijn hebben we veel minder last van muizen (gelukkig wel af en toe nog een enkeling in stal, die netjes de spinnen en andere insecten onder controle houdt), maar onze beukenhaag zit bomvol mussen en andere vogels. De roofvogel vangt juist wel mussen en duiven. Zo houd je een ecosysteem dat zichzelf mooi in stand houdt.
mvdende schreef:Graag!
Gelukkig had de buur kat het heel snel door dat er nu een katten hatende hond in onze tuin woont, maar ik ben niet verantwoordelijk als mijn hond een keer een kat grijpt in mijn tuin!
purny schreef:mvdende schreef:Graag!
Gelukkig had de buur kat het heel snel door dat er nu een katten hatende hond in onze tuin woont, maar ik ben niet verantwoordelijk als mijn hond een keer een kat grijpt in mijn tuin!
Een hond hoort geen mensen of dieren aan te vallen. Zo is hij niet netjes opgevoed.
Dan moet je dadelijk ook niet raar opkijken als iemand iets jouw hond aandoet.