Air schreef:Royal Canin een gevestigd merk noemen tereijl het eerste bestandsdeel rijst is, en daar dus het meeste van inzit. RC is flink overprijsd voor wat je er voor krijgt. Sowieso raar om een merk goed te vinden tereijl het aan een carnivoor gevoerd wordt en er weinig vlees in zit

Honden en katten zijn daarin niet te vergelijken ook.
'Gevestigd' = "al lange tijd bestaand en bekend". Royal Canin is dus wel degelijk een gevestigd merk. Heeft niks te maken met wat voor ingrediënten ze in hun brokken gebruiken.
En wat zou het als het 'eerste bestanddeel rijst is'? Imo betaal je ook voor de onderzoeken die RC doet naar het voer, de professionals die RC inhuurt en waarmee RC dus op die manier zorgt dat het voer optimaal is wbt voedingswaarden voor het dier. Schijnbaar hebben ze gevonden dat rijst als eerste bestanddeel het beste werkt in combinatie met hun andere ingrediënten. Zoals ik al zei, graanvrij voer (en dus 'meer op carnivoren gericht'
wat overigens vaak een beetje onzin is want vaak zit er een vervangend bestanddeel zoals zoete aardappel in, wat net zo min vlees is) heeft geen enkel gezondheidsvoordeel tov voer met granen. En wbt droog vs nat: je kat kan het super goed doen op beide, mits de ingrediënten dus gebalanceerd zijn en het voer alles bevat wat de kat nodig heeft. Dus een droge brok met 'hoofdbestanddeel rijst' wat wél qua voedingswaarden gebalanceerd is (want er zullen goede vitaminen etc. inzitten anders zouden ze niet zomaar rijst aan de brokken toevoegen), daar gaat je kat echt geen tekorten van oplopen.
Waar zeg ik dat honden en katten qua voer te vergelijken zijn? Ik geef enkel aan dat in zowel honden als katten er bewezen is dat graanvrij voer geen enkel gezondheidsvoordeel heeft tov voer met graan, en dat graanvrij voer
bij honden dus aanwijzingen heeft dat het schadelijk is. Dat maakt me er niet happig op om graanvrij voer aan mijn kat te voeren, in vergelijking met voer met granen waar al talloze onderzoeken aan zijn gewijd.
@Needje: Misschien moet je mijn links en mijn opmerkingen goed lezen. Graan of geen graan, het maakt voor een kat niet uit. Maar blijft dat granen wel goede voedingsstoffen (kunnen) bevatten en dus een goede aanvulling zijn op de ingrediënten in droogvoer.
@Luca03: Kan je uitleggen waarom je gevoel zegt dat dit geen goede optie is? Als je je laat leiden door de spookverhalen die hier worden geroepen wbt rijst en granen, niet doen. RC is écht heel betrouwbaar en doet heel veel moeite en onderzoek om te zorgen dat het voer zo optimaal mogelijk is voor je dier. Andere grote merken zijn ook betrouwbaar (maar heb ik zelf geen ervaring mee): als je niet voor RC gaat, ga dan voor een merk zoals Hill's (Science Diet), Purina, Iams, Eukanuba, etc. Zij onderbouwen hun bestanddelen en voedingsstofbalans ook met onderzoek en hebben veel mensen met veel kennis in dienst.