Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Ziekte van Weil, wel of niet enten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:41

Ik heb wel de Weil geënt maar begin langzamerhand te twijfelen. Toch heb ik nu al meerdere keren hier ratten in de omgeving zien lopen en voelt het wellicht 'safer' aan. Maar ik doe het dan alleen bij de honden die veel in contact komen met water .. dus wellicht ook een beetje krom.

Enten doe ik ook niet standaard, sinds kort verdiept in het titeren. Meten is weten en ik vind dan ook dat als je besluit niet te enten, dat je in ieder geval wel even meet. Ik zou het mezelf niet vergeten als er iets mis gaat in ieder geval.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:44

Mijn hond is vaccinvrij. Zwemt regelmatig, ging ook altijd mee naar de paarden. Ik ben er niet bang voor.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:31

Seni schreef:
Hier een ervaring vanuit de praktijk;
Ze komen met enige regelmaat hier binnen. Soms overleven ze het, vaak zat ook niet.

Het is erg vervelend voor het dier als ze ziek worden. Maar ziekte van Weil/Leptospirose is niet alleen gevaarlijk voor de hond, maar ook voor de mens. Het is een zoonose. Je brengt je eigen gezondheid ook in gevaar. Maar niet alleen die van jezelf maar ook mensen om je heen maar ook mensen die proberen jouw dier er weer bovenop te brengen.

L4 is inderdaad voor 4 veel voorkomende serogroepen en werkt 1 jaar. De enting is geen garantie dat de hond niet besmet kan raken met 1 van de andere serogroepen, maar ook geen garantie dat hij alsnog niet besmet kan raken met 1 van die 4 die in de enting zitten.
Maar het risico is aanzienlijk lager dan niet enten.

Ik zelf twijfel geen seconde of ik zou enten of niet. Die enting gaat er ieder jaar in. Ik wil niet dat mijn hond/mensen om mij heen of ik meer risico loopt dan nodig is. Het is maar 1 prikje.

Ik quote mezelf maar even. Maar waarom denkt iedereen alleen maar aan de hond? En niet aan de andere die je in gevaar brengt?

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 07:55

Niet alleen dat, maar ik lees ook allemaal reacties dat honden er ziek van worden en dood aan zijn gegaan. Hoe weet je dat zeker? Is de overleden hond opgestuurd voor sectie? Nee? Dan weet je het niet zeker.
Ik heb het hier een keer gehad met een hond van mijn collega. Hond was nooit ziek, superfitte pup van 9 weken oud. Helemaal nagekeken en niets geks te vinden. 9 weken enting gegeven (parvo en L4), niets geks aan de hand. 4 uur later gaat de pup even uit voor een wandeling, valt om en is dood. Toen gingen wij ons natuurlijk ook afvragen of het aan de weil zou kunnen liggen, leek op een anafylaxe. Pup is voor sectie gegaan en bleek een genetische afwijking te hebben aan de slokdarm en is gestikt in brokjes die ze als beloning na plassen kreeg. Slokdarm werkte niet snel genoeg dus brokjes schoven de luchtpijp in. Ook hierbij is dus: meten is weten en niet maar wat roepen zonder bewijs.

Mijn hond krijgt dan ook gewoon weil geënt en is een jaar beschermd. Wel titer ik de rest en hij moet in maart weer even wat bloed afgeven.
Mensen die helemaal niet enten kan ik niet begrijpen en blijf ik heel dom vinden. Parvo honden die binnenkomen omdat ze niet geënt zijn. Je bent je hond gewoon kwijt.
Met alle hondjes uit het buitenland krijg je ook de kans op hondenziekte weer, geloof me, dat is geen leuk grapje en heeft ook vaak een nare dood tot gevolg.

Ik raad het dus altijd aan, maar als iemand niet wil is het eigen risico :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:16

Seni schreef:
Seni schreef:
Ze komen met enige regelmaat hier binnen. Soms overleven ze het, vaak zat ook niet.

Het is erg vervelend voor het dier als ze ziek worden. Maar ziekte van Weil/Leptospirose is niet alleen gevaarlijk voor de hond, maar ook voor de mens. Het is een zoonose. Je brengt je eigen gezondheid ook in gevaar. Maar niet alleen die van jezelf maar ook mensen om je heen maar ook mensen die proberen jouw dier er weer bovenop te brengen.

L4 is inderdaad voor 4 veel voorkomende serogroepen en werkt 1 jaar. De enting is geen garantie dat de hond niet besmet kan raken met 1 van de andere serogroepen, maar ook geen garantie dat hij alsnog niet besmet kan raken met 1 van die 4 die in de enting zitten.

Ik zelf twijfel geen seconde of ik zou enten of niet. Die enting gaat er ieder jaar in. Ik wil niet dat mijn hond/mensen om mij heen of ik meer risico loopt dan nodig is. Het is maar 1 prikje.

Ik quote mezelf maar even. Maar waarom denkt iedereen alleen maar aan de hond? En niet aan de andere die je in gevaar brengt?

De enting werkt niet gegarandeerd een jaar. Anders was hij ook prima te titeren. En dat zou er ook gelijk voor zorgen dat ie automatisch makkelijker aanslaat als je later dan een jaar komt enten. Antistoffen zijn namelijk niet “poef weg” op het moment dat de enting een jaar oud is. Het bouwt af. Wat gelijk t volgende probleem is, een enting slaat niet altijd aan, en al helemaal niet als er nog antistoffen voor zijn.
En inderdaad al verschillende honden in de omgeving gezien die heel ziek werden van die enting. (Ook van de cocktail, daarom titer ik)

Maar dit is net als kennelhoest een enting met letterlijk 0,0 garantie. Ze kunnen nog steeds ziek worden , al dan niet milder dan zonder.

Wij enten dus niet, maar zijn ook selectief in waar wij wandelen etc. Maar er zijn wel gebieden waar ik het wel zou doen. Alleen ook daarin ben ik selectief in hoe en wanneer er geent zou worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:26

Juist omdat ze het alsnog kunnen krijgen, er nog steeds dood aan kunnen gaan (ja, die honden waar ik het overheb waren geënt en overleden aan Weil en dat is aangetoond) en de enting voor mijn honden echt een hel is. En ja, dat weet ik zeker. De ene was 10 weken, expres niet tegelijk met de andere entingen gegeven, maar zat binnen no time aan de 40 graden koorts. Heel veel zorgen en stress, maar er bovenop gekomen. DA dacht aan toeval en moest geboosterd worden, dus paar weken later weer, maar zelfde verhaal. Jaar later weer geent(want ja, geen kleine pup meer en eerlijk gezegd zat de enting er in voordat we het doorhadden). Weer dezelfde reactie, doodziek en hoge koorts. Daarna dus in overleg absoluut niet meer geven.

Dus nee, ik denk juist aan mijn honden. Mijn DA('s) is het juist volkomen met me eens, die vindt ook absoluut niet dat ik anderen in gevaar breng. Omdat het dus niet volledig beschermd. Verder vaccineer ik de ene hond gewoon, maar gaat vanaf dit jaar getiterd worden. De ander wordt al jaren getiterd en is volledig beschermd. Ik ent alleen geen weil en geen kennelhoest. De ene heeft wel rabies gehad een aantal keer, de ander al een tijd niet want die ging niet meer naar het buitenland en is ondertussen bijna 11.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:42

Seni schreef:

Maar je bent je er ook bewust van dat ieder jaar gewoon een enting er in douwen ook geen 100% garantie geeft? Zeker niet de puppy entingen.

Edit: Oh wacht, ik zie dat je in een praktijk werkt. Laat maar :')
Laatst bijgewerkt door xDenies op 12-10-19 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 08:47

Seni schreef:

V

_xManadisx_ schreef:
Niet alleen dat, maar ik lees ook allemaal reacties dat honden er ziek van worden en dood aan zijn gegaan. Hoe weet je dat zeker? Is de overleden hond opgestuurd voor sectie? Nee? Dan weet je het niet zeker.
Ik heb het hier een keer gehad met een hond van mijn collega. Hond was nooit ziek, superfitte pup van 9 weken oud. Helemaal nagekeken en niets geks te vinden. 9 weken enting gegeven (parvo en L4), niets geks aan de hand. 4 uur later gaat de pup even uit voor een wandeling, valt om en is dood. Toen gingen wij ons natuurlijk ook afvragen of het aan de weil zou kunnen liggen, leek op een anafylaxe. Pup is voor sectie gegaan en bleek een genetische afwijking te hebben aan de slokdarm en is gestikt in brokjes die ze als beloning na plassen kreeg. Slokdarm werkte niet snel genoeg dus brokjes schoven de luchtpijp in. Ook hierbij is dus: meten is weten en niet maar wat roepen zonder bewijs.

Mensen die helemaal niet enten kan ik niet begrijpen en blijf ik heel dom vinden. Parvo honden die binnenkomen omdat ze niet geënt zijn. Je bent je hond gewoon kwijt.
Met alle hondjes uit het buitenland krijg je ook de kans op hondenziekte weer, geloof me, dat is geen leuk grapje en heeft ook vaak een nare dood tot gevolg.

Precies deze twee hierboven.

Vind het dan frappant dat er zoveel mensen op bokt alleen al, zieke honden na de l4 hebben gehad.
Uit de praktijk is er echt heel sporadisch een allergische reactie of een zieke hond, maar als ik hier in het topic zou gaan tellen, zou het percentage vele malen hoger liggen.
Dus ook hier weer, komt het van de vaccinatie, of had de hond misschien al wat onder de leden. Wie zegt er dat het van de vaccinatie komt.

Ik ent ook gewoon. Het barst van de ratten hier en de hond houdt er een gekke culinaire voorkeur op na, dat slootwater lekkerder is dan leidingwater.
Ik zou het heel erg moeilijk te verkroppen vinden als mijn hond ernstig ziek wordt, of dood gaat, aan een ziekte, waarvoor ik haar niet laat inenten. Het is een bescherming die ik haar mee kan geven op een heel simpele manier en gun haar dan niet een gruwelijke ziekte met een beetje pech.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:00

Dat kan toch ook prima? Hier in de omgeving heb ik al 4 honden gezien met een allergische reactie na L4.
Niet alles word gemeld bij een DA, of de klachten zijn mild. Maar helaas ook genoeg dierenartsen die beweren dat het noooooit van de enting kan komen.. Ook met de cocktail.
En dan nog blijf je zooi spuiten in de hond, die geen garanties geeft op aanslaan en geen zieke hond.

Maar zoals ik ook al zei, wij zijn selectief in wandelen maar er zijn locaties waar ik wel zou enten. Zo'n locatie als die jij noemt is zeker een optie voor mij om te enten.

Maar er is ook nog genoeg niet duidelijk over de antistoffen van Weil met en los van de enting:
https://www.mcvoordieren.nl/ziekte-van-weil

En kijk hier bijv voor weil:
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... ccinaties/

gegarandeerd issie een jaar niet, dus ent je op het verkeerde moment( winter bijv) ben je op het belangrijkste moment waarschijnlijk nog niet beschermd. Maar zou je ieder half jaar enten waarschijnlijk ook niet. Uitgaande van altijd direct aanslaan van een enting(wat natuurlijk onmogelijk is)

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:15

mvdende schreef:
Ik ent absoluut wel!

Skip is een verschrikkelijke waterrat: uit elke plas moet gedronken worden, ligt als het kan direct in de sloot, water buiten is schijnbaar lekkerder dan vers kraanwater.

Als je niet ent en je hond krijgt weil, kan je jezelf wel voor je kop slaan!

Vergeet trouwens ook de rabiës enting niet!

In 2017 zijn er 3 honden bij ons in de kliniek binnen gekomen met de ziekte van Weil. 2 van de 3 hadden gewoon de vaccinatie gehad, maar dat heeft niet mogen baten. De derde hond die niet geent was, was wel op tijd naar de kliniek gekomen en beestje heeft het gewoon overleefd.

Dus vaccineren is geen enkele garantie dat je hond ook daadwerkelijk beschermd is.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:19

Mijn hondje was geënt voor Weil. Helaas was er een nieuwe variant ontdekt en die enting kreeg hij als hij 1 jaar zou worden. Hij heeft helaas op 11.5 maand de ziekte van wel gekregen 4 dagen doodziek geweest en gevochten voor zijn leven. We hebben hem in moeten laten slapen.
Dat beeld hoe ziek hij was zal ik nooit vergeten. Zou dan ook ten alle tijde enten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:28

SsSimonee schreef:
Mijn hondje was geënt voor Weil. Helaas was er een nieuwe variant ontdekt en die enting kreeg hij als hij 1 jaar zou worden. Hij heeft helaas op 11.5 maand de ziekte van wel gekregen 4 dagen doodziek geweest en gevochten voor zijn leven. We hebben hem in moeten laten slapen.
Dat beeld hoe ziek hij was zal ik nooit vergeten. Zou dan ook ten alle tijde enten.

Maar je ent sowieso niet voor alle varianten van weil. Dus ondanks enting loop je dit risico alsnog..

En zoals aartje al zei, ook met de enting kunnen ze gewoon dood gaan aan weil. Het is echt geen garantie.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:54

Aartje schreef:
In 2017 zijn er 3 honden bij ons in de kliniek binnen gekomen met de ziekte van Weil. 2 van de 3 hadden gewoon de vaccinatie gehad, maar dat heeft niet mogen baten. De derde hond die niet geent was, was wel op tijd naar de kliniek gekomen en beestje heeft het gewoon overleefd.

Dus vaccineren is geen enkele garantie dat je hond ook daadwerkelijk beschermd is.

Dat is voor mij dus een van de redenen dat ik de L4 discutabel vind.

Hier laten wij de honden titeren, en dan wordt er "op maat" geent, de L4 hebben ze dit jaar wel nog gehad, maar na bij 2 van de 6 honden reacties (alweer) na het enten heb ik besloten Weil volgend jaar niet meer te laten geven.

Mijn honden hoeven niet naar een pension, komen niet op een hondenschool, en vanaf volgend jaar stop ik met herderen, dus dan komen ze nog minder in contact met andere honden, sloten en beken waar ze nu nog inspringen tijdens het werk om af te koelen en te drinken.

Kennelhoest wil ik er ook niet meer inhebben ook omdat er een aantal honden telkens na het enten een heel vervelende reactie gaven, ik heb er geen zin meer in na enten honden ziek te hebben.
En inderdaad ook zieke honden gehad óndanks enting.
Moest ik nu na een enting 100% garantie hebben dat ze de ziekte niet meer oplopen dan was dat misschien anders, dan weeg je tegen elkaar af...
(En dan ben ik nog voorzichtig met alles apart, voldoende tijd tussen bijv. cocktail en rabies, geen ontworming tegelijk of vlak erna, geen vlooienbehandeling tegelijk, dat soort dingen)

Rabies is een verplichte enting, die krijgen ze wel, ze gaan redelijk wat mee de grens over, plus, wij wonen in een gebied waar wel wat vossen zitten, die acht ik dan ook zinvol.
Gezien het verloop van de ziekte en behandelingsmogelijkheden (of onmogelijkheden) bij rabies.

Voor diegenen die zeggen als je geen L4 laat enten breng je andere dieren en mensen in gevaar, laat die eerst maar eens kijken naar mensen die hun kinderen niet geent naar een kdv brengen.
Ik kies hierin dus ook eerst voor mijn hond, net zoals die mensen voor hun kind.

En dan, ik heb in mijn vriendenkring ook de story's van bijv. hond overleden 2 dagen na de L4 enting.
Een topfitte sporthond die geselecteerd was voor de world trial schapendrijven.
Dus ja, de keren dat we de afgelopen jaren wel L4 hebben laten enten was dat steeds met buikpijn en een heel rot gevoel erbij.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op 12-10-19 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:01

Wij wilden de kennelhoest enting ook niet, maar er is bijna geen hondenschool die je hond zonder deze enting toe laat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 10:02

Ik geloof zeker wel dat honden van de enting ziek kunnen worden. Mijn hond laatst ontvlooid met een middel, ( geen bravecto ) en toch een flinke reactie. Vandaar mijn twijfel. De titer was gelukkig goed, voor 3 jaar weer afgetekend.

Bij onze hondenschool geen verplichting, bij dagopvang wel.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:16

Titeren vind ik een beter idee, echter ook raar dat ze zeggen dat je er daarna voor een bepaalde tijd vanaf bent. Titeren is een moment opname, en hoewel de waardes op dat moment op een bepaalde waarde zitten wil dat niet zeggen dat er uitgerekend kan worden voor hoelang dat blijft. Een dier kan ziek worden bijvoorbeeld waardoor waardes sneller afbreken. Stel je denkt er dan voor 1 jaar vanaf te zijn, best kans dat je dier dan alsnog een aantal maanden eerder onbeschermd rondloopt bijvoorbeeld.
Dit soort dingen zorgen er bij mij voor dat ik niet alles klakkeloos volg en doe. Je zou dus eigenlijk ieder half jaar bijvoorbeeld moeten titeren om zekerder te zijn.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:17

Ik ent Weil wel, maar ik heb dan ook een waterrat die elke poel induikt als ze de kans krijgt.
Bovendien, op het veld op de KC lopen regelmatig ratten (zitten is de sloten naast het spoor, wat dus 10 meter van het veld is), dus ik wil daarin gewoon zo min mogelijk risico lopen. En omdat daar nog geen titerbepaling voor is (is een bacterie en geen virus)
De grote cocktail wordt ze voor getiterd en is voorlopig weer voor beschermd, zij heeft als pup op 6 weken de DP enting gehad bij de fokker, daarna op 9 weken een titer, daaruit was de distemper aangslagen en de rest laag, dus direct de DHP gehad. OP 13 weken weer een titer en alles goed aangeslagen. Na 1 jaar weer een titer en die waren weer hoog.
Wel heeft ze toen de Weil gehad en de Rabies, aangezien hier ook vossen rondlopen en zij regelmatig losloopt. Ik neem geen risico's die ik niet nodig vind.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:47

Saskia9 schreef:
Titeren vind ik een beter idee, echter ook raar dat ze zeggen dat je er daarna voor een bepaalde tijd vanaf bent. Titeren is een moment opname, en hoewel de waardes op dat moment op een bepaalde waarde zitten wil dat niet zeggen dat er uitgerekend kan worden voor hoelang dat blijft. Een dier kan ziek worden bijvoorbeeld waardoor waardes sneller afbreken. Stel je denkt er dan voor 1 jaar vanaf te zijn, best kans dat je dier dan alsnog een aantal maanden eerder onbeschermd rondloopt bijvoorbeeld.
Dit soort dingen zorgen er bij mij voor dat ik niet alles klakkeloos volg en doe. Je zou dus eigenlijk ieder half jaar bijvoorbeeld moeten titeren om zekerder te zijn.

Dit is met de oude test wel geweest. De nieuwe test is veel betrouwbaarder mits goed uitgevoerd. En dan kun je inderdaad gewoon uitgaan van de waardes die de stippen aangeven.
Mocht je daar nou meer over willen weten, en om hier geen onnodige discussie te voeren kun je hier over contact opnemen met nml health

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:56

Wij enten ook al jaren geen Weil meer, en onze honden liggen overal in. Weil enting doet meer slecht dan goed, en veel honden worden er ziek van en ik ken enkele kleine hondjes die echt kantje boord hebben gehangen door de enting.

Nee, wij enten geen Weil meer

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:11

Hoe weet jij die cijfers Arenda?

Aartje schreef:
mvdende schreef:
Ik ent absoluut wel!

Skip is een verschrikkelijke waterrat: uit elke plas moet gedronken worden, ligt als het kan direct in de sloot, water buiten is schijnbaar lekkerder dan vers kraanwater.

Als je niet ent en je hond krijgt weil, kan je jezelf wel voor je kop slaan!

Vergeet trouwens ook de rabiës enting niet!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:44

Hier ent ik zeker alle 3 de honden. Nooit reacties op de entingen.

Saayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:54

Never nooit meer de L4. Ik heb mijn hond eraan verloren. Daarbij zoals al vaker aangegeven ent je voor bepaalde strengen en blijven er genoeg over waar de enting niet voor werkt.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 21:51

Saayer schreef:
Never nooit meer de L4. Ik heb mijn hond eraan verloren. Daarbij zoals al vaker aangegeven ent je voor bepaalde strengen en blijven er genoeg over waar de enting niet voor werkt.

Is jouw hond opgestuurd voor sectie?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:22

_xManadisx_ schreef:
Saayer schreef:

Dan ben ik dus heel erg benieuwd wat jou visie is op een hond die tot 5x toe na enten s’avonds gelijk door kon naar de kliniek en na nooit meer enten het niet meer heeft gehad want het kan niet door de L4 zijn.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:33

_xManadisx_ schreef:
Saayer schreef:

Dan ben ik dus heel erg benieuwd wat jou visie is op een hond die tot 5x toe na enten s’avonds gelijk door kon naar de kliniek en na nooit meer enten het niet meer heeft gehad want het kan niet door de L4 zijn.

Dan denk ik niet gelijk aan een reactie op L4 als iedereen zegt. De meest uiteenlopende dingen worden genoemd. Van nierfalen tot tumoren. Daar geloof ik niet in.
Hier zou ik wel kunnen denken aan een allergische reactie eerder dan dat de hele L4 gevaarlijk is zoals iedereen noemt. Allergisch reageren kun je op alles. Er zijn mensen die allergisch zijn voor pinda’s. Zijn pinda’s dan gevaarlijk? Ja, voor mensen met een allergie zeker, maar de rest van de bevolking niet.

Wij enten op een dag zeker 20 honden met L4, nog nooit een reactie gehad. Neemt niet weg dat allergisch reageren altijd kan ;)

Wij hebben ook eigenaren in de praktijk die niet willen enten. Helemaal prima, die druk ik wel altijd op het hart bij de minste verdenking van ziekte al langs te komen.
Waar ik vooral een hekel aan heb zijn de fokkers die in een contract bepalen dat L4 niet gegeven mag worden. Dat vind ik de keuze van een nieuwe eigenaar.