Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Seni schreef:Hier een ervaring vanuit de praktijk;
Ze komen met enige regelmaat hier binnen. Soms overleven ze het, vaak zat ook niet.
Het is erg vervelend voor het dier als ze ziek worden. Maar ziekte van Weil/Leptospirose is niet alleen gevaarlijk voor de hond, maar ook voor de mens. Het is een zoonose. Je brengt je eigen gezondheid ook in gevaar. Maar niet alleen die van jezelf maar ook mensen om je heen maar ook mensen die proberen jouw dier er weer bovenop te brengen.
L4 is inderdaad voor 4 veel voorkomende serogroepen en werkt 1 jaar. De enting is geen garantie dat de hond niet besmet kan raken met 1 van de andere serogroepen, maar ook geen garantie dat hij alsnog niet besmet kan raken met 1 van die 4 die in de enting zitten.
Maar het risico is aanzienlijk lager dan niet enten.
Ik zelf twijfel geen seconde of ik zou enten of niet. Die enting gaat er ieder jaar in. Ik wil niet dat mijn hond/mensen om mij heen of ik meer risico loopt dan nodig is. Het is maar 1 prikje.
Seni schreef:Seni schreef:Hier een ervaring vanuit de praktijk;
Ze komen met enige regelmaat hier binnen. Soms overleven ze het, vaak zat ook niet.
Het is erg vervelend voor het dier als ze ziek worden. Maar ziekte van Weil/Leptospirose is niet alleen gevaarlijk voor de hond, maar ook voor de mens. Het is een zoonose. Je brengt je eigen gezondheid ook in gevaar. Maar niet alleen die van jezelf maar ook mensen om je heen maar ook mensen die proberen jouw dier er weer bovenop te brengen.
L4 is inderdaad voor 4 veel voorkomende serogroepen en werkt 1 jaar. De enting is geen garantie dat de hond niet besmet kan raken met 1 van de andere serogroepen, maar ook geen garantie dat hij alsnog niet besmet kan raken met 1 van die 4 die in de enting zitten.
Ik zelf twijfel geen seconde of ik zou enten of niet. Die enting gaat er ieder jaar in. Ik wil niet dat mijn hond/mensen om mij heen of ik meer risico loopt dan nodig is. Het is maar 1 prikje.
Ik quote mezelf maar even. Maar waarom denkt iedereen alleen maar aan de hond? En niet aan de andere die je in gevaar brengt?
Seni schreef:Ik quote mezelf maar even. Maar waarom denkt iedereen alleen maar aan de hond? En niet aan de andere die je in gevaar brengt?
Seni schreef:Hier een ervaring vanuit de praktijk;
V
_xManadisx_ schreef:Niet alleen dat, maar ik lees ook allemaal reacties dat honden er ziek van worden en dood aan zijn gegaan. Hoe weet je dat zeker? Is de overleden hond opgestuurd voor sectie? Nee? Dan weet je het niet zeker.
Ik heb het hier een keer gehad met een hond van mijn collega. Hond was nooit ziek, superfitte pup van 9 weken oud. Helemaal nagekeken en niets geks te vinden. 9 weken enting gegeven (parvo en L4), niets geks aan de hand. 4 uur later gaat de pup even uit voor een wandeling, valt om en is dood. Toen gingen wij ons natuurlijk ook afvragen of het aan de weil zou kunnen liggen, leek op een anafylaxe. Pup is voor sectie gegaan en bleek een genetische afwijking te hebben aan de slokdarm en is gestikt in brokjes die ze als beloning na plassen kreeg. Slokdarm werkte niet snel genoeg dus brokjes schoven de luchtpijp in. Ook hierbij is dus: meten is weten en niet maar wat roepen zonder bewijs.
Mensen die helemaal niet enten kan ik niet begrijpen en blijf ik heel dom vinden. Parvo honden die binnenkomen omdat ze niet geënt zijn. Je bent je hond gewoon kwijt.
Met alle hondjes uit het buitenland krijg je ook de kans op hondenziekte weer, geloof me, dat is geen leuk grapje en heeft ook vaak een nare dood tot gevolg.
mvdende schreef:Ik ent absoluut wel!
Skip is een verschrikkelijke waterrat: uit elke plas moet gedronken worden, ligt als het kan direct in de sloot, water buiten is schijnbaar lekkerder dan vers kraanwater.
Als je niet ent en je hond krijgt weil, kan je jezelf wel voor je kop slaan!
Vergeet trouwens ook de rabiës enting niet!
SsSimonee schreef:Mijn hondje was geënt voor Weil. Helaas was er een nieuwe variant ontdekt en die enting kreeg hij als hij 1 jaar zou worden. Hij heeft helaas op 11.5 maand de ziekte van wel gekregen 4 dagen doodziek geweest en gevochten voor zijn leven. We hebben hem in moeten laten slapen.
Dat beeld hoe ziek hij was zal ik nooit vergeten. Zou dan ook ten alle tijde enten.
Aartje schreef:In 2017 zijn er 3 honden bij ons in de kliniek binnen gekomen met de ziekte van Weil. 2 van de 3 hadden gewoon de vaccinatie gehad, maar dat heeft niet mogen baten. De derde hond die niet geent was, was wel op tijd naar de kliniek gekomen en beestje heeft het gewoon overleefd.
Dus vaccineren is geen enkele garantie dat je hond ook daadwerkelijk beschermd is.
Saskia9 schreef:Titeren vind ik een beter idee, echter ook raar dat ze zeggen dat je er daarna voor een bepaalde tijd vanaf bent. Titeren is een moment opname, en hoewel de waardes op dat moment op een bepaalde waarde zitten wil dat niet zeggen dat er uitgerekend kan worden voor hoelang dat blijft. Een dier kan ziek worden bijvoorbeeld waardoor waardes sneller afbreken. Stel je denkt er dan voor 1 jaar vanaf te zijn, best kans dat je dier dan alsnog een aantal maanden eerder onbeschermd rondloopt bijvoorbeeld.
Dit soort dingen zorgen er bij mij voor dat ik niet alles klakkeloos volg en doe. Je zou dus eigenlijk ieder half jaar bijvoorbeeld moeten titeren om zekerder te zijn.
Aartje schreef:mvdende schreef:Ik ent absoluut wel!
Skip is een verschrikkelijke waterrat: uit elke plas moet gedronken worden, ligt als het kan direct in de sloot, water buiten is schijnbaar lekkerder dan vers kraanwater.
Als je niet ent en je hond krijgt weil, kan je jezelf wel voor je kop slaan!
Vergeet trouwens ook de rabiës enting niet!
In 2017 zijn er 3 honden bij ons in de kliniek binnen gekomen met de ziekte van Weil. 2 van de 3 hadden gewoon de vaccinatie gehad, maar dat heeft niet mogen baten. De derde hond die niet geent was, was wel op tijd naar de kliniek gekomen en beestje heeft het gewoon overleefd.
Dus vaccineren is geen enkele garantie dat je hond ook daadwerkelijk beschermd is.
_xManadisx_ schreef:Saayer schreef:Never nooit meer de L4. Ik heb mijn hond eraan verloren. Daarbij zoals al vaker aangegeven ent je voor bepaalde strengen en blijven er genoeg over waar de enting niet voor werkt.
Is jouw hond opgestuurd voor sectie?
_xManadisx_ schreef:Saayer schreef:Never nooit meer de L4. Ik heb mijn hond eraan verloren. Daarbij zoals al vaker aangegeven ent je voor bepaalde strengen en blijven er genoeg over waar de enting niet voor werkt.
Is jouw hond opgestuurd voor sectie?
Dan ben ik dus heel erg benieuwd wat jou visie is op een hond die tot 5x toe na enten s’avonds gelijk door kon naar de kliniek en na nooit meer enten het niet meer heeft gehad want het kan niet door de L4 zijn.