Kat krijgt paniek met poepen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Kat krijgt paniek met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 08:42

Misschien kun je in de andere kattenbak gewoon eens zand of ander kattenbak vulling leggen. Maar wel ook andere dan die je nu standaard gebruikt.

Misschien dat de interesse en verleiding dan beter is waardoor de ''spanning'' van een nieuwe kattenbak met nieuwe geurtjes het overneemt van haar gedrag.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 09:04

Zand is een goed idee !!
In deze tussentijd is ze toch aan het rennen gegaan en lag er weer poep op 2 plekken in huis, gelukkig geen diarree meer maar toch dus paniek

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:07

Bij de gamma kun je heel goedkoop een zak speelzand halen. Daar waren de katten hier gek op _O-

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:38

Misschien kun je iets geven voor de stress, zo'n feliway ofzo..
Mijn kat vroeger had obstipatie, dat kwam omdat hij te weinig beweging kreeg toen ik naar een flat verhuisde en hij niet meer buiten kon, misschien heeft jouw kat ook weinig beweging?
En haren kunnen ook een oorzaak zijn voor darmproblemen, daar kun je speciaal voer voor geven.
Zou sowieso kijken naar speciaal voer. :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 09:40

Speciaal voer zonder duidelijke oorzaak zou ik niet aan beginnen. Sowieso ben ik niet echt fan van speciaalvoer.

Maar wat voer je eigenlijk Collendoorn?

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 09:56

Vanaf het begin af aan al gewoon huismerk brokjes. Eerst gaven we nog een klein beetje barbier smorgens maar dat aten ze niet meer op. Toen overgestapt op blikjes natvoer wat ze heerlijk vonden maar daar zijn we mee gestopt ongeveer 2 weken terug gok ik. (Omdat de zo begonnen te stinken)

Afbeelding
Afbeelding

Zo ligt ze erbij als Mn kleine man begint te huilen (om niks) vind dat er niet enorm stressvol uitzien maar misschien zien jullie dat anders ??
Verder is ze vanaf het begin af aan al damen met haar broer in huis, gaan ze zomers overdag naar buiten als ik thuis ben en de deur open heb en nu dus al echt een tijdje niet meer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:08

Van het meeste blikvoer gaan ze inderdaad stinken, en de bak ook :+

Hier krijgen ze vers vlees en wisselende brokken; porta, nutrivet,applaws, SamsField,Riverwood etc.

Laserlampjes doen t goed bij katten om meer te bewegen, en als ze eet ze achter brokjes aan laten rennen of de brokjes in een voerbal doen bijv.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:16

Maar als ik het goed begrijp ben je 2 weken terug dus van natvoer naar goedkope brokken overgestapt? Dat kan mss een oorzaak zijn?

Zelf voer ik absoluut geen supermarktvoer meer nadat ik daar veel ellende mee heb gehad. Goed voer hoef je veel minder te voeren en is uiteindelijk bij mij goedkoper. Mss kan je daar nog naar kijken?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 10:23

Het kan zijn als ze pijn heeft bij het ontlasten en/of plassen dat ze een link legt tussen de bak en de pijn en dus niet meer op de bak wil plassen. Katten met blaasgruis of blaasontsteking plassen bv vaak buiten de bak, al zijn het dan doorgaans geen grote plassen, in mijn ervaring.

Als de metacam z'n werk doet en ze wil weer op de bak, zou je voor de zekerheid de urine kunnen laten controleren op gruis. Ik zet dan of gewoon een schone, lege bak neer en giet het plasje van daaruit in een schoon potje, of ga voor operatie soeplepel; bak met een dun laagje grit bij me in de buurt, een oude sauslepel onder handbereik en zodra katlief op de bak plaatsneemt en zijn urine laat lopen, houd ik de lepel onder de straal en vang zo de urine op. Ook hier, potje bij de hand houden, zodat je niet met een gevulde lepel naar een potje hoeft te lopen. Bij mijn DA kan ik op elk moment van de dag de urine gewoon binnen brengen en dan krijg ik een belletje als de resultaten er zijn of als ze tijd hebben, controleren ze het gelijk.

Als ze zo rustig lijkt te liggen, zwaait ze dan wel met haar staart? Dat is nl vaak een teken dat ze wel de boel scherp in de gaten houden, dat ze alert zijn op hun omgeving en het kan ook een teken van stress zijn.

Hier is een linkje over kattentaal https://petsplace.nl/advies/kat-staart/#

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:00

poes schreef:
Maar als ik het goed begrijp ben je 2 weken terug dus van natvoer naar goedkope brokken overgestapt? Dat kan mss een oorzaak zijn?

Dat zou heel goed kunnen. Verandering van voer kan buikpijn geven en als je geen natvoer meer geeft moeten ze meer drinken en dat doen ze niet altijd. Ik zou, ondanks de stank, toch het oude voedingspatroon weer oppakken. Kijk een week of 2-3 of dat helpt. Dan weet je of het daar wel of niet aan lag. Daarna kun je dan eventueel veranderingen aanbrengen in het voer. Er is ook natvoer wat niet zo veel stank geeft, maar zou eerst het bekende vertrouwde proberen.

Meestal duurt het wel een paar weken voor darmflora is hersteld, dus niet meteen wanjhopen als je het probeert.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 11:26

poes schreef:

Zelf voer ik absoluut geen supermarktvoer meer nadat ik daar veel ellende mee heb gehad. Goed voer hoef je veel minder te voeren en is uiteindelijk bij mij goedkoper. Mss kan je daar nog naar kijken?

Nee het goedkope brokjes voer geven vanaf dat we ze hebben, daarbij kregen ze van hetzelfde merk een half zakje met zn tweeën maar dat aten ze dus niet meer op. En kat van vriendin was ingeslapen dus daar hadden we natvoer van wat ze wel aten dus toen even dat gegeven maar daar vonden we ze echt onwijs van stinken. Dus nu krijgen ze geen natvoer meer want dat aten ze toch niet echt op. Dus alleen de brokjes zoals ze van jongs af aan hebben.

Annick75 ik denk idd dat het zo een link is maar toen had ze diarree, dat is dus nu over maar durft dus niet meer op de bak.
Dierenarts voelde niks geks aan haar blaas, behalve dat ze heel gevoelig was dus vandaar die metacam.
En ze zwaait niet met haar staart als ze ligt, ik weet wel precies wat je bedoeld maar daar heeft ze eigenlijk nooit last van. Ook totaal niet agressief

Maar zelfs met pijnstillers gaat ze dus niet op de bak, de vraag is natuurlijk meer hoe komt ze weer op de bak.

Wat betreft spelen hebben we idd een laserlampje wat ze erg leuk vind, maar ook vermaakt ze zich prima met het speelgoed van de kleine en vliegt nu ze pijnstillers heeft wel weer vrolijk door het huis.

En de plas die ze gister op mij deed was echt heel groot :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:40

Misschien was het geen paniek bij poepen maar juist omdat ze niet goed kon plassen? Dus extreem volle blaas en dan de druk van persen erbij en dan ligt ze van vermoeidheid totaal ontspannen op schoot en ontspant haar blaas en komt er zoveel urine uit.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 11:45

bigone schreef:
Misschien was het geen paniek bij poepen maar juist omdat ze niet goed kon plassen? Dus extreem volle blaas en dan de druk van persen erbij en dan ligt ze van vermoeidheid totaal ontspannen op schoot en ontspant haar blaas en komt er zoveel urine uit.

Ze poepte sinds donderdag middag in huis en nergens geplast dus ik denk dat ze plassen eerder nog wel deed.

We hebben haar nu maar eventjes naar buiten gedaan, maar Zomers komt ze eigenlijk altijd naar binnen om op de bak haar behoefte te doen. Maar we proberen alles!! Als ze buiten beter ontspant durft ze het miss makkelijker binnen

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 11:50

Is er wel voor de zekerheid een fotootje of echo gemaakt? Ik heb ooit een grote steen uit een pug gehaald terwijl je aan de buitenkant niks voelde.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 12:09

Nee geen echo of foto,

Blijkbaar heeft ze buiten flink gras gegeten om te spugen
Afbeelding

Ze is dus echt nog niet lekker

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:16

sommige gaan ook echt niet lekker op metacam of novacam. Heb er hier 2 (wel honden) die er echt beroerd van worden. Onzindelijk, buikpijn, spugen etc

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:27

Als het goed is heeft ze nog geen metacam oraal gehad toch? Alleen injectie gistermiddag?

Ik vind het zo gek dat het ineens is. Hoe oud is je kindje? Is die sinds kort gaan kruipen toevallig? Kan hij bij de kattenbakken komen? Is er een andere kater/poes in de buurt bij gekomen?

Ze poept dus nog wel en weer gewone drollen, dat doen ze vaak niet als er iets vastzit. Misschien was het natvoer erbij de oorzaak van buikpijn en diarree en is ze wat gevoelig dat ze erna niet meer op de bak durfde.... hmmmm lastige case.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:32

Wanneer ze niet kan plassen en de blaas heel erg vol is zal dat van invloed kunnen zijn op de darmen waardoor er alleen dunne poep langs kan, zo bedoelde ik dat. Toch proberen om plas/blaas ook te laten onderzoeken.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 12:45

Blaasgruis oid voel je ook niet van buitenaf zitten, daarvoor moet echt de urine gecontroleerd worden. De gevoeligheid van de blaas kan natuurlijk op verschillende dingen wijzen, gruis, steentjes, ontsteking. Gruis en steentje kunnen bv ook de blaaswand irriteren en dat is geen fijn gevoel.

Toen mijn kater geopereerd was om zijn blaasstenen te verwijderen, duurde het ook even een dag of wat voordat hij weer alles goed op de bak deed trouwens.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:25

Enjoy_ schreef:
Als het goed is heeft ze nog geen metacam oraal gehad toch? Alleen injectie gistermiddag?

Ik vind het zo gek dat het ineens is. Hoe oud is je kindje? Is die sinds kort gaan kruipen toevallig? Kan hij bij de kattenbakken komen? Is er een andere kater/poes in de buurt bij gekomen?

Ze poept dus nog wel en weer gewone drollen, dat doen ze vaak niet als er iets vastzit. Misschien was het natvoer erbij de oorzaak van buikpijn en diarree en is ze wat gevoelig dat ze erna niet meer op de bak durfde.... hmmmm lastige case.

Klopt helemaal, vanmiddag krijgt ze voor de eerste keer van ons metacam. Gister de injectie bij de arts gehad.

De kleine is nu 16 maanden dus ook niet pas geboren meer, kruipen doet hij al een hele tijd, lopen word nu alleen steeds meer. Ze is zelf altijd vlug genoeg om weg te springen als hij eraan komt en ze daar geen zin in heeft. Enige nieuwe is dat hij wat meer gooit met spullen tegenwoordig. Hij kan bij de kattenbak komen maar op het moment dat dit “begon” was hij bij de oppas. Ze heeft pas 1 keer in huis gepoept dat hij erbij was en toen zat hij in de kinderstoel dus ook niet om haar heen.

De poep is idd weer gewoon vast, en precies wat jij zegt denk ik ook, dat het andere natte voer de diarree veroorzaakte waarom paniek is ontstaan, maarja en nu?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:34

Ik weet niet wat voor advies je voor de metacam hebt gekregen qua tijdstip van toediening, maar bij mijn kat moest ik het 's avonds geven. Schijnt met het metabolisme van het beestje te maken te hebben. Mijn andere, helaas vorige maand ingeslapen, mannetje kreeg om de dag wat prednison en dat moest ook 's avonds, aldus de bijsluiter.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:37

Annick75 schreef:
Ik weet niet wat voor advies je voor de metacam hebt gekregen qua tijdstip van toediening, maar bij mijn kat moest ik het 's avonds geven. Schijnt met het metabolisme van het beestje te maken te hebben. Mijn andere, helaas vorige maand ingeslapen, mannetje kreeg om de dag wat prednison en dat moest ook 's avonds, aldus de bijsluiter.

Ja klopt wij ook, rond half 6.

collendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:46

Jaaaaa kleine update !!! Ik ben een heel trotse moeder haha. Ik ben met haar (weer) rond de bak gaan zitten met snoepjes en ze heeft een keurige plas gedaan *\o/* er werd niet geschraapt (wat ze normaal echt bizar lang doet) ze was er gelijk af. Maar dit geeft toch een beetje hoop na gister helemaal ondergepiest te zijn *\o/*
Afbeelding

Afbeelding

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:47

Oooh wat supergoed!! *\o/* *\o/*

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:56

Goed dat ze op de bak heeft geplast. Het is zo op het oog wel een heel klein plasje, dat zou toch kunnen duiden op blaasproblemen. Katten met pijn in de blaas, plassen vaak maar kleine beetje tegelijk. Beetje in de gaten houden of ze goed drinkt en of er ook grotere plassen komen. Maar op de bak is al fijn!