Gaat dit echt te ver?!?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:16

KimD schreef:
Iedereen die zijn of haar hond een tik, schop, klap of wat dan ook geeft als correctie mag wat mij betreft bij iedere tik die ze uitdelen 10 jaar eerder sterven. 8)7

Het is duidelijk dat diegene in het filmpje totaal geen benul heeft van hondengedrag en wat er aan de hand is. :n

Het is totaal onnodig om te slaan of hardhandig te corrigeren. Met positief trainen kom je zoveel verder.

Hoevaak ik het advies heb gekregen om onze roedelleidster 'eens flink aan te pakken' om haar gedrag, echt ontelbaar. Gelukkig weet ik wel beter en is het gedrag dat ze toont volledig te verklaren en logisch.

Achterlijk volk, wordt daar zo ontzettend boos van. Koop dan gewoon geen hond.

Mag ik dan vragen wat je bijvoorbeeld van het voorbeeld van Molenhoek vind op de vorige pagina?
Mag hond die baby aanvalt dan ook niet hardhandig gecorrigeerd worden?

Ik snap je sentiment, maar ik vind wel dat je in sommige situaties best een tik kan uitdelen.
En paard wat mij bijt, kan ook wel een mep terug verwachten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:17

KimD schreef:
Iedereen die zijn of haar hond een tik, schop, klap of wat dan ook geeft als correctie mag wat mij betreft bij iedere tik die ze uitdelen 10 jaar eerder sterven. 8)7

Altijd die sterke bewoordingen. Doe maar gewoon normaal, is al gek genoeg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:18

imaudy schreef:
De hond leert op deze manier dat als er een hond in de buurt is dat hij klappen krijgt en dus probeert hij heel fel de andere hond te verjagen. Behalve dat het niet diervriendelijk is helpt het ook niet.

Dit inderdaad. Baasje heeft geen enkel idee. En ja, ik vind het mishandeling.
Jammer dat jij ook zo corrigeert ts, misschien handig om je eens te verdiepen in het wezen hond, en hoe een hond leert.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:22

gerlindie schreef:
KimD schreef:

Het is duidelijk dat diegene in het filmpje totaal geen benul heeft van hondengedrag en wat er aan de hand is. :n

Het is totaal onnodig om te slaan of hardhandig te corrigeren. Met positief trainen kom je zoveel verder.

Hoevaak ik het advies heb gekregen om onze roedelleidster 'eens flink aan te pakken' om haar gedrag, echt ontelbaar. Gelukkig weet ik wel beter en is het gedrag dat ze toont volledig te verklaren en logisch.

Mag ik dan vragen wat je bijvoorbeeld van het voorbeeld van Molenhoek vind op de vorige pagina?

Ik snap je sentiment, maar ik vind wel dat je in sommige situaties best een tik kan uitdelen.

Die situatie is niet vergelijkbaar. Dat je in een noodsituatie niet altijd pedagogisch verantwoord reageert is natuurlijk begrijpelijk, het gaat dan eerst om je eigen veiligheid, of in dit geval dat van de baby.
In geval van het filmpje moet het baasje gewoon beter managen. Gedrag voorkomen, of je hond eruit halen en er een positief leermoment van maken. Niet je hond leren dat je als baas niet te vertrouwen bent en dat hij terecht bang is voor andere honden omdat andere honden tegenkomen betekent dat je klappen krijgt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:23

gerlindie schreef:
KimD schreef:

Nee hoor, vind ik net zo verschrikkelijk. Dit gedrag had je van mijlenver kunnen zien aankomen, en bij veel honden kunnen verwachten.

Hoe dan ook die DeMolenhoek en haar vriend fout, in deze situatie is maar een slachtoffer, de hond. Het kind heeft gelukkig niks overgehouden aan de onkunde van zijn of haar baas.

Mensen die in mijn bijzijn een hond hardhandig corrigeren krijgen van mij dezelfde hardhandige corrigerende tik voor hun gedrag.

Je kunt ook corrigeren door een woord met een negatieve bekrachtiging aan te leren. 'Nee' of 'Foei' bijvoorbeeld. Veel mensen zeggen dat met stemverheffing of met een negatieve vibe. Dat is met goede timing al meer dan genoeg.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:24

Eerlijk? Ik vind het geen mishandeling.
Verdient het een schoonheidsprijs? Nee, zeker niet.
Is het effectief? Ook niet. Ik denk dat het vooral onkunde is.

Het lijkt alsof de hond blijft grommen en ze daardoor de bek dichtknijpt om te proberen dat te laten stoppen en/of te voorkomen dat hij gaat blaffen.

Wat ik "schokkend" vindt, is dat er blijkbaar mensen zijn die dit soort dingen stiekem filmen en op internet gooien, maar niet de moeite nemen om in gesprek te gaan met de persoon over de situatie. Daar krijg ík buikpijn van.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:28

Ik ben het met KimD eens dat deMolenhoek het gedrag van haar hond had kunnen zien aankomen. Dat je in schrik heftig reageert vind ik wel begrijpelijk, maar achteraf kun je alleen jezelf de schuld geven.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:29

Dat dit gefilmd wordt betekend denk ik dat het niet de eerste x was dat dit meisje dat bij de hond deed, anders had ze niet zo toevallig dit kunnen filmen. Ze was voor het filmen begon waarschijnlijk ook al bezig hiermee.

De correctie is veeeeel te lang, en vreemd en bij een beetje blaffen ook overdreven (vind ik). Arm beest ;(

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 20:31

Maar die mensen die over achteraf spreken, reageren die ook zo in een situatie met hun eigen kinderen?

Trap en sla je die ook blauwe vlekken en kneuzingen om achteraf te denken 'oh, ja, dat was niet zo aardig van me?'.

Dat is een vraag die ik áltijd stel aan mensen die bij mij komen met problemen en zeggen zo te corrigeren. Ik kan je vertellen dat veel mensen schrikken van zichzelf dan, en in één keer bewust zijn van hun impact van de 'correctie'.

Schuur_

Re: Gaat dit echt te ver?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:29

De dame in de video was veel te laat in haar reactie en toen ze die reactie gaf ook nog verkeerd om dan nog even door te gaan als de hond al is gestopt.

Ik ben ook niet altijd foutloos in het opvoeden van mijn hond maar let wel op dat ik niet in zo een situaties kom.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:30

Er gaan hier een aantal dingen mis.

Hond wordt in een situatie gebracht waar hij duidelijk niet mee om kan gaan
Niet handig. Honden zijn hier uitstekend op te trainen, maar een restaurant is daar niet de plek voor. De plek er wel voor is: trainingsveld, straat, bos.

Hond word gestraft voor iets wat hij simpelweg nooit geleerd heeft
en dat is het punt imo waar je de grens van mishandeling over gaat. Het is oneerlijk om een kind mee naar een restaurant te nemen, terwijl dat kind nooit geleerd heeft netjes te eten, en dat kind er dan voor te straffen. Dat doet emotioneel ook iets, het is namelijk gedrag wat niet onder controle is, en dus niet voorkomen kan worden door de hond zelf, en om die reden is het onrechtvaardig de hond ervoor te straffen.

Hond word gestraft en niet gecorrigeerd.
Een correctie is waar je ongewenst gedrag ombuigt naar gewenst gedrag. Je zou eventueel kunnen stellen dat gewenst gedrag hier het doel is, maar dan nog wordt het gedaan op een manier die zeer onduidelijk is naar de hond toe. Slaan, bek dichthouden, houdgreep, is geen hondentaal, en de hond wordt vastgehouden op een plek waar hij niet weg kan. Heel onduidelijk en voor de hond heel naar. Ook dit is mishandeling imo.

Eigenaar gaat te lang door
en dit komt dan waarschijnlijk omdat de hond de straf niet begrijpt, en niet snapt wat hij wel moet doen. En ipv te bedenken dat het dan wss niet werkt wat ze aan doen is, gaat ze gewoon door, en ook dat is waar het mishandeling wordt. Een korte correctie is niet erg, en soms mag dat best even streng, al geef ik voorkeur aan ombuigen en dan belonen voor gewenst gedrag. Maar kort corrigeren is niet erg. Doorgaan is wel een probleem. Dan ben je imo het beest aan het kwellen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:31

Bah ik vind dit dus niet normaal, heb 5 honden zou ze nooit zo behandelen en zeker niet slaan zo

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 22:44

Ik heb het filpmje gestopt, kortom ik vindt het te ver gaan. Die hond begrijpt het niet en ze gaat door ook wanneer de hond niet blaft.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 23:09

Skip kreeg vanmiddag ook een zachte tik tegen zn neus: ik had al minimaal 2x vocaal gewaarschuwd dat hij zn neus uit mijn boterhammen moest halen, toen hij nog dichterbij kwam kreeg hij dus een tikje. Hij weet donders goed dat een neus in het eten van baasje stoppen niet mag.

Hij had van de week trouwens voor het eerst een boterham van de tafel gejat terwijl ik even een mes omspoelde _-:( daar hoefde ik hem alleen vocaal flink voor op zn donder te geven: je zag aan hem dat hij wist dat hij stout was geweest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:36

En toch doet hij het als hij de kans krijgt een volgende keer weer, want die boterham heeft hem iets heel leuks opgeleverd en die straf komt toch te laat. ;)
Je kunt je hond ook leren dat niet jatten hem iets heel leuks oplevert. Kans op succes is groter en jullie verstandhouding blijft gezelliger. En als hij toch een notoire dief blijkt te zijn kan je het beste interessante objecten buiten zijn bereik zetten. Y)(^)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:39

Nee hoor, hier heeft die ook 1x iets van tafel gepikt. Een brul gegeven en nooit meer gedaan. Ze weten dondersgoed wanneer ze iets doen dat niet mag. Let wel, dit gaat niet over een pup van 8 weken die nog niet weet dat het niet mag. Dat is trainen, maar als ze het weten en dat is bevestigd en ze doen het toch... Weet maar zeker dat ze de brul/foei oid koppelen aan wat ze net hebben gedaan. Mensen doen soms alsof een hond een goudvis is met een geheugen van 0,0

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:45

Schuur_ schreef:
Mensen doen soms alsof een hond een goudvis is met een geheugen van 0,0

Dit :+

Honden zijn hardstikke slim en die weten echt wel of iets niet mag en iets wel...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:50

Schuur_ schreef:
Nee hoor, hier heeft die ook 1x iets van tafel gepikt. Een brul gegeven en nooit meer gedaan. Ze weten dondersgoed wanneer ze iets doen dat niet mag. Let wel, dit gaat niet over een pup van 8 weken die nog niet weet dat het niet mag. Dat is trainen, maar als ze het weten en dat is bevestigd en ze doen het toch... Weet maar zeker dat ze de brul/foei oid koppelen aan wat ze net hebben gedaan. Mensen doen soms alsof een hond een goudvis is met een geheugen van 0,0

Valt mij idd ook op.

Mijn teckel is echt réte slim. Hij zorgt ervoor dat de Weim het deksel van de prullenbak optilt zodat hij de inhoud kan plunderen ( I kid you not, heb ze een keer betrapt en na een flinke FOEI! moest ik er toch wel om lachen _O-). De dagen dat ie de prullenbak weer eens geplunderd heeft, is ie nergens te bekennen wanneer ik binnen kom van werk :D.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 08:52

Eline_Charly schreef:
Hoi Bokt!

Ik zag laatst dit filmpje op Instagram voorbijkomen, van een meisje dat haar hond corrigeert nadat deze uitvalt:

Moderatoropmerking:
Link verwijderd i.v.m. geweld tegen een dier

Het meisje/vrouw in dit filmpje kreeg hierop ontzettend veel haat reacties en werd nogal met de grond gelijk gemaakt. Ze werd zelfs door meerder mensen beschuldigd van ‘’abuse’’ (mishandeling). Ik schrok hier heel erg van…
Want als ik heel eerlijk ben krijgt mijn hond af en toe ook deze correctie of een tik..

Ben heel benieuwd wat Bokt van dit filmpje vindt?? Ben ik nu ook een monster? En ‘’abuse’’ ik mijn hond ook? :( :(

Beste stuurlui staan aan wal....
Met de haatreacties van mensen gaat het inderdaad veel te ver.

Maar de correctie zelf verdient niet de schoonheidsprijs...
Wat wel, ik zou de hond zo bij me houden dat ik kan corrigeren zonder over hem heen te hangen en hem laat liggen op een plek waar ik zie hem kan zien en bij de eerste tekenen al dus dat ik in kan grijpen.
Maar nog belangrijker, dat ik hem beloon zolang hij braaf op de grond ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 09:08

Misschien is het zinvoller om iemand aan te spreken, in plaats van stiekem een filmpje maken en (naar ik aanneem) zonder toestemming op social media te plaatsen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:00

En wss is het ook zinvoller om op fb te reageren met welke correcties wel beter gepast zouden zijn dan 'I'll push her from a cliff' en dat soort dingen. Want dat soort uitspraken horen alleen bij mensen die echt zeer duidelijk mishandelen (bvb hun sigaretten in dieren drukken voor de fun ofzo), dat is dit meisje niet.

Echt... die mensen op social media verdienen van mij een veel strengere correctie dan het meisje met die hond. (Die overigens ook wat hulp zou moeten krijgen, ik spreek het niet goed)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:18

Mishandeling vind ik het filmpje niet perse maar frustrerend vind ik het wel. :)

Het is ten eerste een correctie die het dier totaal niet kan plaatsen en die dus ook nul zin heeft behalve dat ie bang wordt voor zijn of haar eigenaar. Ten tweede blijft het maar door gaan. Zodra het dier stil is zou ie ook beloont moeten worden ipv nog een tik zodra ie zijn hoofd op heft.

Ik ben niet tegen een pedagogische tik of een correctie, maar wel op een manier die de hond kan plaatsen. En niet zoals op het filmpje, wanneer hij dan rustig is, hem alsnog een stel tikken verkopen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 10:42

Bij het lezen van de titel van dit topic wist ik gelijk: hier ga ik eens even voor zitten. En ja hoor, de voorspelbare reacties vliegen je om de oren.
Wat hebben we in dit land toch veel 'we weten het beter types'', zo ook hier in dit topic.
Sommige denk ik: die hebben nog nooit een wat lastigere hond meegemaakt, anderen zijn nog roomser dan de paus. En mishandeling??? Sorry, doe normaal, was het handig/wijs wat er gebeurde: nee zeker niet. Maar de felheid en taalgebruik in de reacties schiet door het plafond. Ok, niet bij alle reacties, maar een aantal bekende namen komt weer voorbij met hun ''op de barricaden'' mentaliteit.
Vaak is het niet zo zwart-wit als het lijkt, nuance kan helpen om de sfeer ok te houden.

Eline_Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-19 11:08

Wow enorm bedankt voor jullie reacties! _/-\o_ En interessant om te zien dat het toch verdeeld is. De reden dat ik deze correctie passend vind is dat al mijn honden hier altijd goed op hebben gereageerd.
Voor de hond van mijn ouders, mijn vorige hond en mijn huidige labrador is de 'hardere' aanpak heel duidelijk. En geen van allen is ooit angstig, onzeker of aggresief geworden. En daar ligt denk ik het belangrijkste detail; zo gauw een hond angstig (dus niet bang voor de correctie, maar altijd) of aggresief wordt, ben je naar mijn mening heel fout bezig en moet je direct stoppen met deze manier van straffen.
Maar bij een minder gevoelige hond vind ik een tik geven een snelle en effectieve manier van opvoeding.

Ik sta eigenlijk achter deze stelling.

"Ik ken mijn hond en mag hem daarom corrigeren met een (goede) tik, omdat dit duidelijk voor hem is en er geen angst of aggressie ontstaat"

Zijn jullie het hier mee eens of niet en waarom?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 11:09

Hond die in een focus/fixatie zit zoals hier alle aandacht is bij de andere hond, die krijg je daar niet zo makkelijk of snel uit. Het lang doorgaan kan heel goed komen doordat stoppen voordat gedrag stopt een negatieve uitwerking heeft.
Eigenaar had inderdaad in de 1e 1/4 seconde al moeten ingrijpen ipv pas als die knop geheel vast zit, en mogelijk was een andere manier van uit die focus halen veel beter geweest, maar of dat een prettiger beeld had opgeleverd is de vraag, aandacht hond was niet bij de baas. Het terughalen van die aandacht naar de baas toe kan behoorlijk lastig zijn en even tijd kosten, zeker als baas even niet heeft (kunnen) opletten.