Hond aan laten komen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 14:51

cinniz123 schreef:
Ik had ook zo’n reu maar hij is wel een volle reu.
Vers vlees werkte bij hem gewoon niet omdat hij honger bleef houden en heeft op veel brokken gestaan maar werd niet dikker.
7 jaar lang is hij scharminkel geweest en nu sinds ik denk nu 3/4 jaar is hij chemisch gecastreerd en ik heb nu gewoon een dik spekje :oo
Ik hoor de dierenarts nog zeggen toen hij een tijdje op speciaal dieet voer stond (voor zn huid)geef hem maar 10 gram per dag extra want hij is weer afgevallen ,nou dat was achteraf geen goed plan :roll:
Hij is niet modder vet hoor maar omdat wij altijd gewent waren dat hij zo dun was en nu een spek laagje heeft lijkt hij wel enorm.
Ik vraag me ook oprecht af hoe dat straks gaat als zn chemisch castratie straks is uitgewerkt want hij is inmiddels al bijna 9 jaar.

Boor is ook een volle reu, maar dit is echt van de laatste week/weken. Dus ik hoop dat ik op tijd ben en dat hij snel weer voller wordt.

Ik hoop voor jou dat hij na de uitwerking van de castratie op gewicht blijft.

kiwiwitje

Re: Hond aan laten komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 09:14

Weeg je hem ook regelmatig eigenlijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 10:33

kiwiwitje schreef:
Weeg je hem ook regelmatig eigenlijk?

Nee, nooit. Of ja, jaarlijks bij de dierenarts. Hij zat altijd tussen de 34-35 kilo. Nu weegt ie 30,4.

Stokmaat is 67 cm.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:34

Dat is wel een flink verschil inderdaad.
Was er eigenlijk benieuwd naar omdat je nu natuurlijk de kilo's er niet aan ziet vliegen. Maar of zodat je wel kan zien of ie iets aankomt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 10:38

kiwiwitje schreef:
Dat is wel een flink verschil inderdaad.
Was er eigenlijk benieuwd naar omdat je nu natuurlijk de kilo's er niet aan ziet vliegen. Maar of zodat je wel kan zien of ie iets aankomt.

Ben nu van plan iedere week te wegen :j. Wil sowieso dat ie weer terug naar 34-35 komt.

Laatste keer wegen was in april bij de dierenarts, toen woog hij 34,7.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 10:50

Dan eet hij best wel veel...

Maar ik zou wat koolhydraten bij gaan voeren, dus rijst of aardappel in de schil bijkoken.
Verder wat schapenvet per dag.

En misschien 1x per week vette vis.
Ik zit te graven in mijn geheugen maar volgens mij was geit best wel vet vlees, 1x per week geit geven.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:13

Ik ben wel benieuwd naar een foto van waar hij 34 kg weegt? Ik kan me namelijk lastig voorstellen dat dat de hond niet te dik is met +4kg.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 13:36

Brood, gekookte aardappelen ed daar komen ze ook van aan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 14:09

Afbeelding
Afbeelding

Dit is m begin van dit jaar :). Geen zichtbare ribben (wel voelbaar), geen ruggengraat die ik kan zien/voelen en geen heupbotten die beginnen af te tekenen/uit te steken.

Ik denk dat t vanaf van t zomer langzaamaan is gegaan met afvallen en dat het me daarom niet meteen eerder opgevallen is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:13

Hier ziet hij er inderdaad een stuk beter uit! Ik zou vooral focussen op actief zijn om spieren te kweken. Maar daarvoor heeft hij natuurlijk wel iets vet voor nodig. Het grootste verschil dat ik namelijk tussen de foto's zie is de hoeveelheid spieren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 15:25

Kaus schreef:
Hier ziet hij er inderdaad een stuk beter uit! Ik zou vooral focussen op actief zijn om spieren te kweken. Maar daarvoor heeft hij natuurlijk wel iets vet voor nodig. Het grootste verschil dat ik namelijk tussen de foto's zie is de hoeveelheid spieren.

We zijn niet minder actief, vandaar dat ik vermoed dat hij gewoon meer/ander voer nodig heeft. Dus daarmee begonnen :j.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 15:41

Ik denk inderdaad dat dat een goed uitgangspunt is. Wat voer je nu en wat voerde je voorheen? Ik heb terug gezocht maar denk dat ik er overheen lees. Staar je trouwens ook niet teveel blind op bepaalde dingen zoals graanvrij. Dat hebben wij maanden gedaan en uiteindelijk bleek een brok met veel granen dus de oplossing :Y) Ook middeltjes als rundervetpoeder zette hier uiteindelijk weinig zoden aan de dijk...

Ik denk dat ie er weer prachtig uitziet met wat extra grammetjes <3

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 17:15

Eigenlijk he, ik volgde je topic, zie ik het verhaal nu wel in een ander daglicht.
Jij voert al jaren vlees. Hond is 7. En is sinds april afgevallen. Ik zie nergens of je al de urine en bloed hebt laten controleren? Onverklaarbaar afvallen op voer welke hij al jaren met succes eet zou ik niet in ander voer zoeken maar in het medische. Zeker met de spierafname zoals ik zie op de foto’s. Dit is niet normaal.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 18:16

Kaus schreef:
Ik denk inderdaad dat dat een goed uitgangspunt is. Wat voer je nu en wat voerde je voorheen? Ik heb terug gezocht maar denk dat ik er overheen lees. Staar je trouwens ook niet teveel blind op bepaalde dingen zoals graanvrij. Dat hebben wij maanden gedaan en uiteindelijk bleek een brok met veel granen dus de oplossing :Y) Ook middeltjes als rundervetpoeder zette hier uiteindelijk weinig zoden aan de dijk...

Ik denk dat ie er weer prachtig uitziet met wat extra grammetjes <3

Ik voerde en voer nog steeds KVV, Lotgering en Smuldier als basis met afgewisseld Carnibest, Kivo, Barf e.d..

Nu heb ik er voor 's avonds een brok van Happy Dog bij, 69% dierlijke bestanddelen met 18% vet.

Edit: hij krijgt rund, kip, zalm, lam, kalkoen, eend, paard, hert en ree, pens, hart, o.a..

Hannanas schreef:
Eigenlijk he, ik volgde je topic, zie ik het verhaal nu wel in een ander daglicht.
Jij voert al jaren vlees. Hond is 7. En is sinds april afgevallen. Ik zie nergens of je al de urine en bloed hebt laten controleren? Onverklaarbaar afvallen op voer welke hij al jaren met succes eet zou ik niet in ander voer zoeken maar in het medische. Zeker met de spierafname zoals ik zie op de foto’s. Dit is niet normaal.

Donderdag komt de dierenarts :j. Ik heb hem vijf jaar en in die vijf jaar is ie van Eukanuba (dat voerden de vorige eigenaren) naar vers vlees gegaan.

En nu merk ik dat hij mager wordt. Maar dat is pas echt iets van nu. Ik dénk dat dit van t zomer is begonnen, maar dat weet ik niet zeker. In april is ie nog gecheckt en was ie kerngezond.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:16

kiwiwitje schreef:
_San87_ schreef:
Ik voer zalm, kalkoen, kip, eend, rund, lam en pensmix. De ene keer zit er nog paard bij, de andere keer hert en ree.

Macaroni erbij? Dat is makkelijk te doen. Het paardenvet ga ik opzoeken. Schapenvet maakte weinig verschil, maar misschien dat paardenvet wel wat doet.

Mijn teefje had een nest van 6 pups en kreeg haar niet ''vol'' met voeren van vlees of brok. Paardenvet heb ik al afgebouwd/gestopt nog voordat de pups weg waren zo snel dat dat spul aanzet. :)

Hier ook heel tevreden over DuoDog.

Mijn reu hield ik niet meer op gewicht met vlees en heb ik overgezet op brok. Sindsdien is hij mooi op gewicht en ik vind hem energieker. Hij krijgt wel vrij veel, 600 gram per dag van Taste of the Wild.

Voor opvangers die mager binnenkomen koop ik vaak Prins sportbrok. Daar zit extra vet in, dat zet goed aan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 21:53

Ben benieuwd donderdag.
Was er in april ook urine en bloed onderzocht?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 08:09

Lisitano schreef:
kiwiwitje schreef:

Mijn teefje had een nest van 6 pups en kreeg haar niet ''vol'' met voeren van vlees of brok. Paardenvet heb ik al afgebouwd/gestopt nog voordat de pups weg waren zo snel dat dat spul aanzet. :)

Hier ook heel tevreden over DuoDog.

Mijn reu hield ik niet meer op gewicht met vlees en heb ik overgezet op brok. Sindsdien is hij mooi op gewicht en ik vind hem energieker. Hij krijgt wel vrij veel, 600 gram per dag van Taste of the Wild.

Voor opvangers die mager binnenkomen koop ik vaak Prins sportbrok. Daar zit extra vet in, dat zet goed aan.

Goed te lezen. Ik geef nu ook een scheutje bij. Naast zijn vlees en brokken.

Ik denk dat er volgende week wel verschil te meten is.

Hoe komt het dat jouw hond niet meer op gewicht bleef? Kan dat zo ineens veranderen?

Hannanas schreef:
Ben benieuwd donderdag.
Was er in april ook urine en bloed onderzocht?

Nee.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 12:27

Ik begon duursport met hem te doen, en hij kreeg niet meer dan 800 tot 1000 gram vlees weg. Het werd gewoon teveel volume voor hem leek het wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 12:30

Lisitano schreef:
Ik begon duursport met hem te doen, en hij kreeg niet meer dan 800 tot 1000 gram vlees weg. Het werd gewoon teveel volume voor hem leek het wel.

Aaah okay. Boor lijkt er gewoon niet meer genoeg aan te hebben.

Hij is wel echt nog gewoon enorm vrolijk, enthousiast als we gaan wandelen/fietsen en attent als we werken (gehoorzaamheid en agility). Ik ben benieuwd wat de dierenarts zegt. Of dat ik gewoon een hond heb die niet meer genoeg heeft aan vlees alleen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 12:51

Zo, lang geleden dat ik hier gepost heb :o. Update'je.

De dierenarts heeft bloed getrokken en urine getest, maar daar is niks uit gekomen, geen tekorten of ontstekingswaardes, nieren zijn gezond, blaas is uitstekend.

Ik voer nu dus een maand brok en paardenvet bij (heb de avondportie vlees door de helft gedaan en dat aangevuld met brokken) en dat lijkt te werken, je ziet dat hij goed bij komt. Hij is de afgelopen maand bijna 2 kilo aangekomen, dus ik ben tevreden zo :). Hij eet de brokken ook echt heel graag.

In het kort, een precieze oorzaak is niet gevonden, maar de oplossing is er wel. Ander voer :).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:29

fijn dat hij gezond is. Dat is al een hele geruststelling! Goed dat ie aangekomen is :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 13:37

kiwiwitje schreef:
fijn dat hij gezond is. Dat is al een hele geruststelling! Goed dat ie aangekomen is :D

Ja, best wel. Toch ga ik denk ik bij zijn volgende controle en enting nog wel een keer laten testen, voor de zekerheid.

Ik snap t nog steeds niet, maar goed, hondje is gezond en komt aan. Dus het zal goed zijn, denk ik :+.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:59

Hij word natuurlijk wel wat ouder. Dus dan veranderd zn behoefte misschien een beetje. 7 jaar is wel al senior. Zeker bij zo'n ras denk ik.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 14:02

kiwiwitje schreef:
Hij word natuurlijk wel wat ouder. Dus dan veranderd zn behoefte misschien een beetje. 7 jaar is wel al senior. Zeker bij zo'n ras denk ik.

Ja, dat zei de dierenarts ook en klinkt ook gewoon wel logisch.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 14:04

Welke brokken ben je gaan voeren? Ik ben ook zoekende voor onze actieve honden, ze worden ook bij ons ook snel te dun. Onze honden zijn 8 en 10 maar de dierenarts raad absoluut bij hun nog geen senior aan omdat ze juist zo actief zijn, dan gaan ze te korten krijgen.