Hond met singeldwang???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 21:58

Ik heb momenteel 7 honden de helft heeft vaak een tuig aan ivm werk. Maar 1 loopt ook aan een halsband, die gaat bij een tuig dramatisch op zijn zij liggen met poten gestrekt alsof hij overleden is. Andere tuigen werken niet ,hij doet het ook bij een jas. Sport gekeurd dus lichamelijk niks aan te vinden. Het is wel een hond die over het algemeen iets meer gevoel voor drama heeft.

Heb je trouwens wel eens aan een windhonden halsband gedacht? Dan is de druk iets meer verdeeld.

Anna79

Re: Hond met singeldwang???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 09:05

Haha wat een grapjas Beatje :+
Deze heeft inderdaad ook veel gevoel voor drama met de kleinste dingen...
Windhonden halsband is een paar keer genoemd, die houd ik ook als optie. Ik zal eens kijken of ze die hier ergens verkopen zodat ik em eens een wandeling kan testen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 19:23

Ik heb vandaag het ferplast tuig wat hier voorgesteld werd gepast. Helaas was het middenstuk tussen de poten veel te breed...
Heb nu een extra brede halsband meegenomen, deze moet nog wat ingekort worden, ligt nu bij de schoenmaker, ben benieuwd of dat gaat werken! Het is niet een windhonden halsband maar wel bijna zo breed, het prijsverschil was me wat te groot voor iets dat mogelijk niet werkt...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:32

Ben benieuwd of het werkt,

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 19:37

Ik houd jullie op de hoogte :)

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 20:28

Mocht de halsband niet de uitkomst zijn,
Kijk eens naar een perfect fit tuig. Bestaat uit 3 losse delen, het stuk over de schouder/tussen de benen, de singel en het stuk over de rug. Je kunt deze stukken in verschillende maten kopen en dus zo een perfect passend tuig samen stellen.

Zo ontwikkeld dat de schouders en luchtpijp volledig vrij liggen, met een ring op de rug en op de borst voor de lijn.

Het is een engels merk, maar ben er vrij zeker van dat er ook verkooppunten in Nederland zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 21:17

Imke Tarek ziet er mooi uit. Ik ga eerst de halsband proberen en dan kijk ik verder, in principe zoek ik een tuig dat je een soort van aan kunt singelen, daar zijn er hier enkele van genoemd. Ook ben ik bezig dmv hele lekkere hapjes te geven bij het omdoen van het tuig het positiever te maken. Iemand van de dierenwinkel zei nog dat poedels heel weinig bespiering hebben bij de hals en daardoor gevoeliger zijn. Ik had haar vandaag aan de halsband ivm het passen van tuigjes en ze had natuurlijk van alles te snuffelen in de dierenwinkel en zodra er dan een beetje druk op de halsband kwam gelijk weer hoesten. Ga dat ook nog wel even laten checken omdat ik haar wel heel gevoelig vind op de hals.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:25

En wat nou als je het tuigje laat associëren met iets leuks? Niet een snoepje maar echt iets leuks doen. Onze hond krijgt een tuigje aan als we met de auto weggegaan vanwege het vastzetten aan een autoriem. Weggaan met de auto betekend iets super leuks doen! Waardoor het tuigje omdoen dus ook iets super leuks betekend.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:36

Hals band al geprobeerd in de plaats van een tuig met een singel?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 21:44

En gewoon een simpel Rogz tuigje? Die zijn te verstellen op alle mogelijke manieren :) en naar mijn idee makkelijk aan te doen door de klip bovenop. Heb er geen betere foto van helaas en we hebben een ander modelletje hond :D . Succes met je zoektocht!

Afbeelding

Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 21:56

Vevina ja zit ik ook aan te denken, ze is heel erg balletje gek, misschien helpt dat het gedrag met aandoen doorbreken.

Blussum; ik vraag me af of je het topic hebt doorgelezen? Of begrijp ik je niet goed?

Eight het tuigje dat ik nu heb lijkt daar veel op en is op zich makkelijk aan te doen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 22:17

Excuus! Ik dacht uit je openingspost op te maken dat dat een strak tuig is en deze hangen altijd vrij los :) een prachtige hond vind ik de jouwe trouwens :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 22:21

Geeft niet Eight :D , het zit op zich ook helemaal niet strak maar ze houdt zich heel strak met het omdoen en bol. Vandaar mijn idee van een riem die je eerst losjes en dan later wat strakker kan doen.
Dankjewel, ik vind haar zelf ook erg knap <3

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:00

Ik ben zelf erg fan van de dog copenhagen tuigen! Zijn 2 soorten, zelf heb ik de air versie.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 23:10

Beau_Myrthe schreef:
Ik ben zelf erg fan van de dog copenhagen tuigen! Zijn 2 soorten, zelf heb ik de air versie.

Ziet er mooi uit! Maar kan ik zo te zien niet aansingelen :o

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 23:20

Wij zijn super tevreden over ons anny•x tuig.
Afbeelding

Genoeg ruimte achter de poten en blijft ook netjes liggen zonder echt strak te trekken om de buik

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 07:30

Ook een mooi tuig evel knievel. Maar wat ik in dit topic probeer duidelijk te maken is dat niet zozeer het tuig het probleem is maar juist het vastmaken van de buikriem. Ik ben dus eigenlijk alleen op zoek naar tuigen waarbij je deze een soort van kan aansingelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 07:47

Hier hetzelfde met het tuig. Inmiddels zijn we zover dat het hysterische er af is. Leuk vindt ze het niet maar ik kan het nu wel gewoon aan doen. En zodra we gaan lopen is er niks meer aan de hand. Die van mij heeft een Y tuig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:06

Amanda fijn dat het beter gaat! Heb je bepaalde dingen gedaan om het patroon te doorbreken? Vanmorgen met het aandoen steeds stukjes rodiworst gevoerd. Maar toen dat op was alsnog de spastische rondjes...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:35

Anna79 schreef:
Amanda fijn dat het beter gaat! Heb je bepaalde dingen gedaan om het patroon te doorbreken? Vanmorgen met het aandoen steeds stukjes rodiworst gevoerd. Maar toen dat op was alsnog de spastische rondjes...

Ik gaf ook steeds koekjes maar ik heb het idee dat ze op dat moment dusdanig panisch zijn dat die beloning niks toevoegden. Wat ik voortaan doe is dat ik alles pak wat ik nodig heb, naar de voordeur loop en haar roep. Dan doe ik bij de voordeur het tuig aan en dan ga ik meteen naar buiten om te wandelen. Als het tuig om gaat zeg ik alleen, braaf, goedzo en meer niet. Maar ook dat heeft even geduurd. Ik heb het idee dat het bij mijn hond zit in de klik die ze hoort als ik het tuig vastklik.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 09:37

Ok bedankt. Het probleem is bij die van mij dat als ze het tuig ziet ze al weg is...

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:44

Anna79 schreef:
Beau_Myrthe schreef:

Ziet er mooi uit! Maar kan ik zo te zien niet aansingelen :o

Hoe bedoel je aansingelen precies? Hij is wel verstelbaar namelijk.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:00

Anna79 schreef:
Ok bedankt. Het probleem is bij die van mij dat als ze het tuig ziet ze al weg is...

Kan je een paar keer per dag trainingsmomentjes rond het tuig inlassen zonder dat ze het om moet?
Ik zou hier bv eerst een commando "touch" aanleren (iets aanraken met de neus). Dit gaat erg vlot met clicker (en ALTIJD een snoepje als je klikt). (je zou eigenlijk de gesp van het harnasje kunnen gebruiken als clicker.
Ik zou haar bv bij me op de sofa roepen, verstop het harnasje een beetje, dichtklikken, snoepje, dichtklikken, snoepje, klik snoepje klik snoepje. Dit een paar dagen paar keer per dag, tot je ziet dat als je het dichtklikt ze al kijkt waar haar snoepje blijft.
Dan bouw je het op tot het harnas meer en meer in het zicht is. Als dat goed gaat kan je vragen om het harnasje aan te raken met haar neus (of je neemt het, drukt het snel tegen haar neus, klik, snoepje.)
Dit opbouwen tot ze overal op haar lichaam kan aangeraakt worden met het harnas (als het goed is zou ze het inmiddels een leuk spelletje moeten vinden, gebruik echt lekkere beloningen.)
Dan ook weer opbouwen om haar kopje erin te steken, besteed veel aandacht aan de riem rond haar buik (kan je ook doen zonder kopje erdoor, alles opbreken in kleine stapjes. Kan je ook starten met een gewoon touwtje, de handelingen dat je doet "droog" oefenen zonder harnas.)
Het doel is dat als je het harnas uiteindelijk voor houdt dat ze zelf aankomt lopen en haar kop erinsteekt en je het laat dichtklikken om haar "klik" (van het harnas) te verdienen (je maakt verschillende oefeningen van een geheel, dat je uiteindelijk aan elkaar koppelt tot een reeks. Mijn vroegere hond kon bv zit-lig-recht-draai rond as- 8 tje door benen - rondje om mij heen in een reeks doen voor 1 klik. Iedere oefening apart aangeleerd, en dan gewerkt met een afwachtende blik, en pas beloond als ze voldoende oefeningen deed (eerst 1, dan 2, dan 3, ...).
Enige nadeel is dat je dan wel bij iedere keer dat je het harnas om doet zal moeten belonen (voor de klik). Dit kan je omzeilen door een losse clicker te gebruiken, dat is net zoals je het zelf het gemakkelijkste vindt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:05

Anna79 schreef:

Dat deed die van mij in het begin ook. In het begin nam ik haar mee naar de gang, deur dicht en dan ruig pakken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:06

Amandavd schreef:
Anna79 schreef:

Dat deed die van mij in het begin ook. In het begin nam ik haar mee naar de gang, deur dicht en dan ruig pakken.

Dat zag er even heel onaardig uit maar ik neem aan dat je tuig bedoeld ipv ruig :=

Ik snap ook nog steeds niet wat je met aansingelen bedoeld, als een tuig echt strak moet past hij niet vermoed ik zo.