Even van me af schrijven: heel ziek katje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 07:18

sharief schreef:
Geen ontsteking aan de galweg? Lijkt zo enorm op de symptomen van mn vriendin haar kat. Maanden nodig om op te knappen, maar zeker iets aan te doen.
Bij haar kat was een duidelijk "muizentrappetje" bij de galweg te zien op de echo
Sterkte...

Die heeft hij zeker wel. Geen trappetje geloof ik, maar sterk verdikte wand en een verwijde uitgang. Er is gal bekeken ( geen bacteriën en een stukje vd wand is op kweek gezet geloof ik.
Maar hoe dat dan komt is een tweede. Heeft hij dat en fip of heeft hij fip waardoor dit ( en darm- + buikvliesontsteking + bloedarmoede en hele afwijkende dingen op het bloedbeeld) is ontstaan?
Ik hoop echt dat ik dat vandaag hoor. Maar om de een of andere rare reden worden de bloeduitslagen naar mijn eigen dierenarts gestuurd. Die is dicht in het weekend.
Ze zeggen bij Caressa dat ze de privenummers vd assistentes daar hebben en ze er op die manier achter aan moeten, dus ik zie dat snel mis lopen vrees ik.
Ik heb gister gegoogled op leven na fip en dan lees je toch veel schrijnende verhalen. Gedoe met cortico, en prevalon, dwangvoeren en niet echt helemaal opknappen. En dat wil ik hem dus niet aan doen.
Misschien moet ik de titel vh topic wijzigen in: ervaringen van katten na een aanval van droge fip ofzo.

ikkedus

Re: Even van me af schrijven: heel ziek katje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 09:59

Volgende update: gaat beter eten en geeft love bites. Willen hem nog langer ondersteunen, maar als ik echt wil mag hij evt naar huis. Uhm ...... neeeeeeee!
Bloedonderzoek ws niet meer vandaag. Kan een week duren, maar maakt eigenlijk voor de behandeling niet heel erg uit.
Ga hem zo lekker volstoppen met rosbief.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:01

<3 Goed zo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 10:59

Ik vind wel dat het knetterduur id geworden, je geeft aan al op min. 1500 euro te zitten, niet normaal of ik heb geluk met onze da. Paar jaar geleden zieke vierjarige kat, ruim week op kliniek , veel onderzoeken , medicatie en speciaal bloedonderzoek . Na een week alsnog afscheid moeten nemen , kosten 800 euro. Moet wel zeggen dat ze op de praktijk ook van slag waren want een uur voor zijn dood bleek wat hij had en daar had niets tegen geholpen. Hij liet een totaal a typisch beeld van de meestal dodelijke kattenziekte zien.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:14

Fijn dat hij weer eet.
Maar een week wachten op bloeduitslagen, dat is lang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:24

Sommige bloedtesten duren nu eenmaal lang, helaas.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:59

Pepperrr schreef:
Oh oliebol zeg wat een hel. Een jaar geleden is onze kat (maine coon) ook met spoed opgenomen in de kliniek. Hij viel al een tijdje af en op een gegeven moment had hij letterlijk het héle huis ondergespuugd. En hij bleef maar overgebleven. Uiteindelijk hebben we hem naar de kliniek gebracht en moest ie aan t infuus ook zo uitgedroogd. Je kon hem neerleggen hoe je wilde, hij had zelfs de kracht niet meer om te bewegen, arm beessie. Ooohh wat was ik bang! Wij hebben toen ook duizenden euro's aan kosten gemaakt voor onderzoeken, meerdere bloedtesten, echo's, röntgenfotos, urine en poep onderzoek. En er kwam gewoon niks uit... Gelukkig knapte hij wel weer op, en werd hij weer helemaal beter. Wat het was geweest zullen we uiteindelijk nooit weten.. -O-

Hoop dat er voor jouw kleine man snel duidelijkheid komt en ernaar kunt handelen. God, wat doet dat pijn in je hart om je maatje zo te zien. Ik zal voor jullie duimen! :(:) Y;(

Die kat van jou had misschien gif binnen gekregen?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 13:31

Ja, de bedragen zijn niet om vrolijk van te worden nee. Maar veel opties heb ik ook niet. Ik zal het er mee moeten doen vrees ik. Het is een spoedkliniek dus ws daardoor duurder, maar ook 24/7 arts in de buurt. Dat is op de gewone kliniek niet zo. Dan kan hij niet eens blijven in het weekend.
De fip-titer is geloof ik inderdaad een kweek en de bioptie vd galblaaswand staat op kweek, net als zijn gal
Zelf. Dus dat duurt langer.
Ze hebben me uitgelegd dat hij nu al de benodigde behandeling krijgt. Bij beide ziektebeelden kunnen ze behalve ondersteunen en antibiotica tegen de ontsteking niks doen, dus het maakt dan niet zo uit.
Ik dacht dat ik het snel moest weten, omdat hij er zo slecht aan toe is. Zodat ik het lijden snel kan stoppen indien nodig. Vooralsnog knapt hij dus voorzichtig wat op.
Hij was net helderder en alerter. Heeft ook al echt zelf wat gegeten. Plast goed ( nog geen ontlasting) en wordt al veel wat irritanter, zoals bij hem hoort. Het is een lomp klein spook nml. Dus ik ben voor nu een beetje positiever.
Hij blijft zeker nog tot maandag aan het infuus. Pijnstiller proberen ze af te bouwen. Sonde en medicijn tegen de misselijkheid blijven nog even en hij krijgt zacht voer, vloeibaar voer met spuitje ( 5x) en kleine beetjes rosbief als ik kom.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 13:33

bigone schreef:
Ik vind wel dat het knetterduur id geworden, je geeft aan al op min. 1500 euro te zitten, niet normaal of ik heb geluk met onze da. Paar jaar geleden zieke vierjarige kat, ruim week op kliniek , veel onderzoeken , medicatie en speciaal bloedonderzoek . Na een week alsnog afscheid moeten nemen , kosten 800 euro. Moet wel zeggen dat ze op de praktijk ook van slag waren want een uur voor zijn dood bleek wat hij had en daar had niets tegen geholpen. Hij liet een totaal a typisch beeld van de meestal dodelijke kattenziekte zien.

Ik ben wel benieuwd naar jouw verhaal dan. Mokka’s Beeld is ook aan alle kanten bijzonder.
Knapte jouw kat wel op in de tussentijd? Ik hou er bij Mok ook rekening mee dat hij terug valt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 16:21

Dit speelde niet op een tweedelijns of spoedkliniek en hij knapte op , dag thuis en weer fout , 40 graden koorts . Hij had kattenziekte, vermoedelijk buiten opgelopen want meerdere katten in omgeving overleden. Maar het is zo zeldzaam dat er pas na zes dagen op getest werd . En logisch, Da moest die test zelfs bij een andere praktijk weghalen en hij verslechterde zo snel dat ik net op tijd was en toen ging meteen de spuit er in. Dus iets anders dan deze kat.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:54

Oh, ik lees dit topic nu pas. Wat naar zeg! Heel veel sterkte en ik duim voor beterschap.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 21:27

bigone schreef:
Dit speelde niet op een tweedelijns of spoedkliniek en hij knapte op , dag thuis en weer fout , 40 graden koorts . Hij had kattenziekte, vermoedelijk buiten opgelopen want meerdere katten in omgeving overleden. Maar het is zo zeldzaam dat er pas na zes dagen op getest werd . En logisch, Da moest die test zelfs bij een andere praktijk weghalen en hij verslechterde zo snel dat ik net op tijd was en toen ging meteen de spuit er in. Dus iets anders dan deze kat.

Dat kan bij Mokka inderdaad niet asn de hand zijn nee. Naar voor jullie!

Ik ben een paar jaar geleden net te laat geweest bij inslapen en die poes is in mijn armen gestikt. Fout vd kliniek _-:( . Bij die poes zijn ze Arnout achter gekomen wat ze had.

Bij Mokka (en Nova) is er waarschijnlijk op de kliniek een besmetting geweest als ze positief zijn voor het Corona virus dat fip veroorzaakt.
Nova is na de operatie enorm veranderd in karakter en Mokka is begonnen met afvallen. Het zijn binnenkatten en komen niet in aanraking met andere katten ( of andere mensen moeten via kleding kunnen overdragen?!?!).

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 21:32

Ben vanmiddag weer even geweest met een plakje rosbief. Zijn pijnmedicatie was uitgewerkt en hij was helder, alert en strontvervelend! *\%/* . Hij beet, sprong in het rond en naar mijn haar. Ging ook op onderzoek en wilde de rosbief alleen als ik het voor zijn neus liet bengelen. Allemaal goede tekens!
Ik ben wel bang voor toch nog een terugval of dat hij terugvalt zodra de medicatie stopt.
De bloedresultaten zijn nog steeds niet binnen helaas.
O ja en hij heeft ook enthousiast wat droge brokjes gegeten.
Fingers crossed dus nog dus, maar hij voelt zich nu wel beter dan vd week. Dus dat is voor nu positief!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:06

Mossel schreef:
De kat van mijn zus heeft/had het coronavirus, werd eerst ook aan fip gedacht. Kat doet het nu goed, zo lang hij niet teveel stress heeft krijgt hij ook geen terug val.

Heel veel sterkte met je knapperd :(:)

zo'n 90% vd katten draagt het coronavirus, dit is juist wat kan muteren naar fip bij bv stress of slechte weerstand.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 09:38

Maar dat vd stress en dan terugvallen klopt wel met wat de arts zegt,
Ik heb me net nog ingelezen. Over cholangitis en cholangeahepatitus ( galblaas- en galwegontsteking) en wat ik daarover lees klopt zowat 1 op 1 met het ziektebeeld. Er wordt zelfs geschreven dat er dan vaak eerst aan fip gedacht wordt, maar dat je door een echo een exactere diagnose kan stellen. Dat hebben ze dan gelukkig gedaan. Dat geeft hoop!
Alleen de gamma eiwitpiek en ontbreken van geelzucht wijken af.
De oorzaak van beiden is een bacteriële of virusinfectie via de darmen.

Merk wel dat ik niet durf te vertrouwen op een goede afloop ( zelfbescherming ws). Blijf alert op de telefoon met de mededeling dat hij een terugval heeft. :n
En ik ben heel bang dat hij weer snel ziek wordt als hij uit behandeling is.
Voor de acute variant vd galblaas moet hij 4 wkn aan de antibiotica en bij de chronische aan de prednisolon en dat blijvend geloof ik, want anders sterft de lever alsnog af en is ook deze ziekte dodelijk. Daar heb ik de dierenarts nog niet over gehoord.
Bij fip doen ze dat schijnbaar ook. En dat is eigenlijk niet wat ik wil. Tenzij hij zich er echt gewoon fit mee voelt, maar het blijft toch troep die steroïden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:44

Ik heb een kat vijf jaar op prednisolon gehad en die is 20 geworden. Het is troep maar kan wel helpen .

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:48

girlyggirl schreef:
Mossel schreef:
De kat van mijn zus heeft/had het coronavirus, werd eerst ook aan fip gedacht. Kat doet het nu goed, zo lang hij niet teveel stress heeft krijgt hij ook geen terug val.

zo'n 90% vd katten draagt het coronavirus, dit is juist wat kan muteren naar fip bij bv stress of slechte weerstand.

Het klopt dat veel katten dat virus bij zich dragen, maar ik denk dat de oorzaak voor Fip vaak niet te achterhalen valt. De kat die bij ons Fip kreeg was bijna 17. Een aanvankelijk doodsbange broodmagere zwerfkat, onder de vlooien en wormen die stinkende bloederige diarree produceerde. Na ongeveer een jaar was het de grootste knuffel die je maar kunt bedenken en hij was dol op onze andere katten en dat was gek genoeg wederzijds. Hij was op gewicht, vacht was goed, geen parasieten meer en ook zijn ontlasting was helemaal in orde. (Uiteraard zijn er wat dierenartsbezoekjes geweest.)

Hij was superblij en heel speels, al was hij wat stijf door zijn leeftijd, Spelen en bij je liggen spinnen, dat was je van het voor hem.
Op een dag viel op dat hij al twee dagen minder speelde. Hij at ook niet zo gretig als gewoonlijk.

De volgende dag met hem naar de dierenarts, die heeft hem onderzocht, vond niet echt iets, maar heeft bloed afgenomen. Zijn temperatuur was wel erg laag.

Ik had geen ervaring met Fip, kende het zelfs niet toen, maar wist eigenlijk direct dat het helemaal mis was. Hij ging heel snel achteruit. We hebben hem thuis laten inslapen nog voor de bloeduitslagen binnen waren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:08

Ik duim nog steeds mee dat je mooie katje er weer helemaal bovenop komt ! :(:)

Heb altijd horen zeggen dat katten heel goed '' overweg '' kunnen met steroïden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:15

girlyggirl schreef:
Mossel schreef:

Weet ik ;) we hebben met die kat een flink aantal da bezoeken en testen gehad :)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 14:27

Afbeelding
Afbeelding

Mokka is thuis. Hij deed het al zo goed op de kliniek en was zo energiek dat ze vonden dat hij beter af is thuis.
Dus heb hem net opgehaald. Hij stinkt! En hij ziet er niet uit, maar begon wel gelijk weer bijdehand te doen tegen maatje Nova. Die vind het allemaal maar niks:
Afbeelding

Ik vind het eerlijk gezegd heel erg SPANNEND om hem al thuis te hebben. Er is nog steeds geen sluitende diagnose helaas. Kort gezegd: hij knapt op of takelt af en dan is het einde verhaal.
Ik moest vanmiddag les geven, maar dat heb ik afgezegd. Ik laat hem echt even geen seconde uit het oog nu!
Hij moet blijven eten. Dat is de richtlijn voor nu.
Ik heb morgen een studiedag en normaal gesproken kan mijn moeder regelmatig controleren (woont naast me), maar zij gaat een week weg. Ik ga morgen maar met mijn baas overleggen welke onderdelen ik moet volgen en bij welke ik weg kan of kan missen. Dinsdag is Prinsjesdag en ben ik gelukkig vrij.
Ik wil Mokka de eerste dagen graag een keer of 5 laten eten en hij heeft nog medicijnen. Hopelijk valt daarover te praten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 17:58

Afbeelding

Terug waar hij hoort. Maar man ik maak mezelf gek. Ik ben tot op het belachelijke gefocust op hem. :x . Wil hem het liefst alleen maar zien eten.

Net maar even exact hetzelfde pakket eten gaan halen als hij op de kliniek at:
Afbeelding

Alleen kreeg hij daar gerookte forel i.p.v. zalm, maar dat had de supermarkt niet.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 17:59

En hij krijgt dus zijn hele leven al duur kwaliteitsvoer. Daar sta je dan met je goede bedoelingen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:05

Nou nou, verwende Mokka!
Maar ik begrijp het helemaal, ook de focus en de ongerustheid. Als je nou maar snel een diagnose krijgt, dan weet je alweer wat meer.

Boterbloem90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:51

Prachtige kat, fijn dat hij al wat opknapt! Maar lekker verwennen :o

Hier voor de zomer een kat verloren. Ging heel snel. In de ochtend benauwd en diep ademend gevonden. Op de foto's was er vocht te zien bij zijn longen. Hij werd in een zuurstofkamer gelegd met een paar prikjes. Aan de einde van de dag gebeld dat hij aan het wegzakken was, binnen 5 minuten was hij weg.
Beestje heeft maar 2 mogen worden, maar anders had hij volgens de da levenslang op sterke medicatie moeten zitten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 20:58

Dat heb ik ook meegemaakt met een poes. Gebeurde een week na de sterilisatie. Zij heeft een dag en een nacht liggen vechten en is uiteindelijk vechtend naar adem gestikt in mijn armen. ( fout bij de dierenarts)
Zijn ze er bij de jouwe achter gekomen wat het was? Bij de mijne hadden ze geen idee.