Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:27

Avalanche81 schreef:
Dan zou ik beginnen met 400 - 500 gram Energique per dag. Als hij teveel afvalt geef je meer, en anders minder. Als hij goed is, hetzelfde blijven voeren. De Renske stoommaaltijden zijn 400 gram per maaltijd, dus deel er 1 in tweeën voor de hele dag :) voor je ouders voor 's avonds geef je een Tupperware bakje mee met driehoekjes erin :)

:oo nee joh!!
Minimale hoeveelheid van de renske vers kuipjes is 20 gram de kilo dus voor een hond van 30 kilo betekend dat 600 gram. 1,5 kuipje.

Met KVV zou ik op 2,5% gaan zitten dus 750 gr per dag.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:30

MDJ schreef:
Ik heb even wat opgezocht over kivo maar dat lijkt me in principe ook goed te doen, idd mogelijkheid om kleinere rollen te bestellen.

Ik lees dat er dan aangeraden wordt om meerdere diersoorten per week te voeren, hoeveel soorten voeren jullie per week? En welke?

Ik heb ook al gezien dat daarbij wel veel verschil zit in vetpercentage, of moet ik daar niet te veel naar kijken?

Ik bestel ze per doos, waar meer soorten in zitten, dan zit je gewoon altijd goed.

Nah, vetpercentage niet belangrijk. Eiwit wel, en samenstelling qua bot/orgaan/spiervlees, maar dat zit bij Kivo altijd goed :j

kiwiwitje schreef:
Ik voer alle smaken behalve konijn :)
Al hebben ze nu ook meerdere smaken worsten geloof ik. Ofja geloof een stuk of 5 dieren in 1 worst?

Die voer ik aan Simba, want die is een zeikerd :') die wilt geen andere smaak :')

Hannanas schreef:
Avalanche81 schreef:
Dan zou ik beginnen met 400 - 500 gram Energique per dag. Als hij teveel afvalt geef je meer, en anders minder. Als hij goed is, hetzelfde blijven voeren. De Renske stoommaaltijden zijn 400 gram per maaltijd, dus deel er 1 in tweeën voor de hele dag :) voor je ouders voor 's avonds geef je een Tupperware bakje mee met driehoekjes erin :)

:oo nee joh!!
Minimale hoeveelheid van de renske vers kuipjes is 20 gram de kilo dus voor een hond van 30 kilo betekend dat 600 gram.

Met KVV zou ik op 2,5% gaan zitten dus 750 gr per dag.

Mijn hemel, heb ik dat dan verkeerd gezien? Kan best hoor, ik voer alleen Renske als ik niets anders heb.

Overigens heeft mijn Duitse Herder reu voldoende aan 500 gr per dag, al ligt het er wel aan welke kvv, Lotgering moet hij meer van, maar dat is best vochtig.

Kaus

Re: Hond moet afvallen: tips en ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:33

Die foto's van in de OP had ik uiteraard gezien :+ Maar daarop kan ik het net niet goed zien. Daarop geeft hij mij dus enorm de indruk dat zijn lijf niet geschikt is voor fietsen. Vandaar dat ik vroeg om een aanvullende foto.

Qua kvv heb ik goede ervaring met Kivo en BarfMenu.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 17:38

[quote="Kaus"]Heb je een foto van de zijkant? Vind zijn bouw van deze foto's heel zwak ogen, op zo'n manier dat ik er niet mee zou durven fietsen. Zeker omdat hij jong is, groot is en te dik is.
/quote]
Mee eens. Ben geen fan van fietsen met een hond omdat hij toch altijd een heel klein beetje scheef loopt wat tot onevenwichtige belasting kan leiden. Tenzij je hem heel regelmatig van kant wisselt, maar dat is dan ivm verkeer weer niet aangewezen. Daarom zou ik gewoon meer/langer wandelen en waa rhet kan hem loslaten. Dan loopt hij op een manier die voor hem comfortabel is. Om te vermageren heb je ook meer aan langer bewegen dan aan intensiever bewegen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:09

kiwiwitje schreef:
Avalanche81 schreef:
Ja, je kunt ermee spelen. Ik voer de kattenversie van Kivo aan Simba en ik snijd de rolletjes ook altijd in stukken :)

ik ben ''lui'' hier eten de katten mee met de honden :')

Pas je daar wel mee op? Katten hebben behoefte aan taurine in hun voer en ik weet niet of dat in hondenvoer/rauw vlees voor honden zit.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:16

Ik voer op het oog maar zorg wel dat de hond genoeg beweegt en je zal echt elke dag flink moeten lopen bewegen, spelen, actief zijn.
Naar mijn idee moet een hond in groei helemaal niet afvallen maar juist in zijn gewicht groeien. Zorg dat hij niet aankomt. Als je nu een voerbeleid hebt voor jonge honden waarmee hij niet aankomt dan dat aanhouden.
En vervolgens bewegen bewegen bewegen, een hond van deze leeftijd moet genoeg energie hebben. Zo niet dan zou ik eens bloed laten trekken als je dat niet al hebt gedaan
En geen snacks of andere hapjes.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 18:30

Ik heb van de week net een nieuwe zak voer open gemaakt, die ga ik nog opvoeren en dan wil ik denk ik toch gaan proberen of kivo wat is. :j

Ja zag dat ze idd worsten hebben met 5 vleessoorten er in maar ook daar staat bij dat ze aanraden om meerdere soorten per week te voeren. Vraag me dan weer af of ik twee of 3 soorten moet bestellen of bijv. 5 soorten. :+

En dan is het dus niet erg om bijv. de Renske stoommaaltijden te gebruiken als we een weekend weg gaan? Omdat je bij brok niet zomaar kan overstappen?

De overstap van brok naar vlees moet wel direct als ik me niet vergis he?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 18:35

Kaus schreef:
Die foto's van in de OP had ik uiteraard gezien :+ Maar daarop kan ik het net niet goed zien. Daarop geeft hij mij dus enorm de indruk dat zijn lijf niet geschikt is voor fietsen. Vandaar dat ik vroeg om een aanvullende foto.

Ik zal van de week even proberen een goede foto van de zijkant te maken.

Kan evt later deze week ook wel een filmpje maken als hij naast de fiets loopt voor de mensen die twijfelen of hij wel geschikt is om mee te fietsen. Hoor daar graag meer over, wil natuurlijk geen dingen doen die niet goed voor hem zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:41

Ja, is idd handig om dat direct te doen. Ik voer echt al heel lang rauw, mijn mijn richtlijn is: 4 verschillende soorten per 4 weken.

De kat krijgt om die reden een mix van 5 soorten, omdat ik compleet wil voeren, maar de kat moeilijk doet over nieuwe smaken, en door die 5 soorten gewoon in 1 mix te hebben ben ik toch compleet :) Bij de hond geef ik dus de ene dag rund, de andere dag wat anders, maar het is niet erg als je 1 week rund voert, de volgende week konijn, en dan lam, en dan vis, bijvoorbeeld. En dan heeft je hond ook nog persoonlijke voorkeuren.
De meeste honden houden niet van vis, die van mij vindt het heel lekker, maar kalkoen kan hem niet bekoren. Eend eet hij dan wel weer, maar wild wordt hij ook niet vrolijk van. Je hoeft niet aan te komen met fazant of zo :+

Dus gewoon een beetje zoeken wat hij eet, en honden zijn meestal neit zo dat ze echt eten gaan weigeren. Katten wel. Simba lust geen kip. En dan ook echt niet. Ook niet als het in een mix van 6 soorten zit. Of er een Felix sausje over zit :+ En jij moet dan niet denken dat hij het eet.

Honden zijn daar veel makkelijker in.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:42

Amandavd schreef:
Pas je daar wel mee op? Katten hebben behoefte aan taurine in hun voer en ik weet niet of dat in hondenvoer/rauw vlees voor honden zit.

Taurine zit van nature in vlees. :)
Taurine word niet toegevoegd aan katten kvv. Wel kan t percentage spiervlees net iets hoger zijn.
Ik geloof dat de hondenvariant 65% spiervlees heeft gemiddeld en katten 70% van kivo. Dus ik maak me daar niet zo’n zorgen om! :)

Maar in geval van bijv blikvoer of brokvoer voor honden is dat inderdaad niet verstandig!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:43

kiwiwitje schreef:
Amandavd schreef:

Taurine zit van nature in vlees. :)
Taurine word niet toegevoegd aan katten kvv. Wel kan t percentage spiervlees net iets hoger zijn.
Ik geloof dat de hondenvariant 65% spiervlees heeft gemiddeld en katten 70% van kivo. Dus ik maak me daar niet zo’n zorgen om! :)

Maar in geval van bijv blikvoer of brokvoer voor honden is dat inderdaad niet verstandig!

Klopt idd :) Er is ook niet een konijn speciaal voor katten bijvoorbeeld :)

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 18:59

Mijn hond is flink afgevallen toen ik overstapte van brok naar vers vlees, ik geef 5 diersoorten en heb deels gekozen voor magere diersoorten zoals paard en konijn.
Aan deze smaken moest hij wel echt wennen, eerst haalde hij er zijn neus voor op maar na het een tijdje met rund gemengd te hebben eet hij het nu prima.
Hij krijgt ook regelmatig snacks,je hebt ook magere kauwbotten.
En ik gebruik wel is wat kleine koekjes tijdens de training, zoals lamslong, ik voer dan gewoon iets minder kvv die dag.
Verder krijgt hij regelmatig wat groente erbij, misschien dat je hond wel sperziebonen eet als je het door vlees mengt?
Die van mij krijgt ook andere groente zoals wortel enz.

En alle extra beweging is natuurlijk meegenomen, ik neem het balletje regelmatig mee maar laat hem het dan vooral vanuit het water halen zodat hij lekker kan zwemmen.
Mijn hond is nu ruim 5 kg kwijt, nog 1,5 kg en hij zit op zijn streefgewicht.

Het vlees kun je best makkelijk meegeven naar je ouders, als je goed afsluitbare bakken koopt heb je geen last van geurtjes in de koelkast.
Voor avond 1 zorg je dat het ontdooit is.
Als je de rest gewoon pas uit de vriezer haalt net voor vertrek en het bij je ouders in de koelkast kan blijft dat echt wel goed.

Voor vakanties neem ik voor de eerste 2 dagen altijd kvv mee verder krijgt hij daar gewoon blikvoer met hoog vleesgehalte of iets van Renske stoommaaltijden.
Als we langer weg gaan halen we soms wel is wat kvv bij een dierenwinkel ofzo of kopen we wat gehakt ofzo in de supermarkt.

De hoeveelheid brok die hij nu krijgt vind ik wel heel erg weinig ik zou zelf toch iets meer geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 00:15

Ik weet wat mn hondjes ongeveer wegen, maar zet ze echt niet elke keer op de weegschaal. Kijk echt naar de hondjes zelf. Als we veel hebben gelopen en ik voel de ribbetjes iets teveel, hoog ik het ietsjes op. Zie ik het model eruit gaan, minder ik wat. Maar dat hoeft echt maar heel af en toe aangepast te worden.

Ze zijn ongeveer 9kg en dat is voor hun maat vrij zwaar. Ik had toen zo een dierenarts assistente die zei; ze zijn te zwaar. Is echt onzin, want ze zijn super atletisch gebouwd en zien er echt goed uit qua model. Maar je zit er al mee dat het een kruising is ( onze dus ook ) en die van ons hebben echt veel top gewicht.

Maar ik vind naar mn hondjes kijken belangrijker dan de weegschaal.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 00:51

kiwiwitje schreef:
Dat heb ik niet gemist WeCo. Dat is gewoon niet aan de orde want de situatie is dat ie op deze brok staat. En daar heb ik het nog steeds over. :)
?

Maar daar had ik het dus ondertussen niet meer over dus liep de discussie scheef, omdat we het over 2 verschillende dingen hadden en het dus in feite met elkaar eens waren.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 01:05

MDJ schreef:
Kaus schreef:

Ik zal van de week even proberen een goede foto van de zijkant te maken.

Kan evt later deze week ook wel een filmpje maken als hij naast de fiets loopt voor de mensen die twijfelen of hij wel geschikt is om mee te fietsen. Hoor daar graag meer over, wil natuurlijk geen dingen doen die niet goed voor hem zijn.

Ik heb de foto's wel goed kunnen bekijken en je hond is wat arm bespierd en heeft idd wat overgewicht maar heeft een prima lijf om mee naast de fiets te lopen.
Gewoon mee doorgaan.
Het is ook maar net wat je gewend bent qua exterieur maar ik heb in het verleden Mastiffs, Bullmastiffs en Boxers gehad die super meeliepen aan de fiets. Die waren uiteraard na training beter bespierd dan jouw hond nu is, maar het zou maar zo kunnen zijn dat de Mastiff op een foto ook de toets der kritiek niet had doorstaan. Die liep tot 9 jaar oud met gemak 10 km naast de fiets.
Mijn Mechels en JR zijn veel aerodynamische gebouwd idd, maar ook van een geheel ander type. Niets mis met jouw hond zo vanaf de foto's te zien
Jouw hond heeft een prima bouw qua hoekingen en onder-en bovenbelijning. Hij is wat stijl in de achterhand maar dat is inherent aan het zwaardere type hond. Het ontbreekt hem alleen wat aan spieren dus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:50

Ik heb wel twijfels over het exterieur, zeker gezien het een rottweiler*mops is. Dat kan er zo leuk uit zien, maar echt verborgen gebreken geven nu of later.

Ook qua voeding en gewicht is er geen standaard. Je kan alleen naar hoogte en bouw nu kijken en zijn energie level.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 10:05

Wij hebben vaak opvanghonden uit het buitenland, welke dus op jonge leeftijd vaak al gecastreerd worden. Wij behalen goede resultaten met Hill's VetEssentials™ Neutered Dog, als wij deze voeren op het max wat voor die gewichtscategorie staat blijven ze over het algemeen goed op gewicht, waarbij ze wel spier kunnen opbouwen, maar niet dikker worden.

Onze andere hond hebben wij op 5 maanden chemisch gecastreerd en met 11 maanden definitief (omdat hij niet meer at en zich niet kon concentreren), 1 bonk spier en aan de ranke kant. Hij krijgt dus uiteraard een ander type brok. Vers vlees is helaas niet geschikt voor hem, dan vreet hij zich suf (wat hij al een domme activiteit vind) en draaien we ongeveer failliet aan eten voor hem.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 12:53

Als ik het zelf zo bekijk is hij ook wel in staat om naast de fiets te lopen, hij kan het goed bij benen, vindt het ook leuk en ik merk ook niet aan hem dat hij daarna stijf oid is.

Ik heb nog even wat gezocht naar vlees voeren en kwam er achter dat Energique bij mij in het dorp gemaakt en verkocht wordt. Nooit geweten! Heb een zak meegenomen om te proberen.

Hoe denken jullie over vlees en brok samen? Ik zou graag nog deze zak brok op voeren en daarna een brok van betere kwaliteit er naast willen voeren. (Wolf of wilderness, taste of the wild?) Ik lees op internet dat het wel samen gevoerd kan worden maar iig niet in dezelfde maaltijd, sommige raden daarbij vlees of brok dagen aan.

En aangezien het doel natuurlijk is dat hij een beetje vet kwijt raakt; hoe pak ik dat het best aan? Iets onder de adh gaan voeren? Ik ben wel wat huiverig om de overstap naar niet-dieetvoer weer te gaan maken maar wil niet dat hij tekorten op doet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 13:34

Ik moet eerlijk zeggen, ik heb nooit issues gehad met die dingen, en ik had een hond met een serieuze glutenallergie, en die gaf ik brokjes als beloning tijdens het werk, dat was dan wel graanvrije brok uiteraard. Maar normaal zou het niet uit moeten maken.

Wat je wel vaak ziet is dat mensen die rauw voeren, niet meer terug willen naar brok, ivm veel betere en veel minder ontlasting, en makkelijker verharen, vooral voor langharige honden. Dat is iets wat in jouw geval niet zo speelt, maar met een langharige hond, en zeker (half) lang stokhaar wel.

Maar ik heb werkelijk nooit problemen gezien, je zou je brokjes kunnen gebruiken om je hond te belonen tijdens het werk, hoef je heel lang geen snoep te komen, en daarna ga je over op rauwe beloning, zoals gedroogde long.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:06

Hier voer ik wolf en kivo op de zelfde dag en soms zelfs in dezelfde maaltijd :') (iets met eigenwijze pup..)
Nooit problemen mee en heb 3 honden zitten.
Zo ook mijn pups gespeend.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 15:22

Top, ga ik dat in eerste instantie proberen 1 x daags vlees en dan ‘s avonds brok. Zodra deze brok op is ga ik dan denk ik wolf of wilderness bestellen. :j

Voor degene die het vroeg heb ik geprobeerd om betere foto’s van de zijkant proberen te maken.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Was nog niet zo makkelijk gezien hij het liefst voor mijn neus staat. :+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 15:35

Wat kijkt ie dutsig naar dat balletje _O-
Ik heb er hier eentje die tegenovergesteld is.
Wel taile van boven maar geen oplopende buiklijn. Die van jou heeft netjes een oplopende buiklijn maar geen taile :')

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 16:14

Ik blijf bij mijn advies: vet eraf, spieren erop :)

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:37

Avalanche81 schreef:
Ik blijf bij mijn advies: vet eraf, spieren erop :)

Ga ik aan werken. Jouw advies was ook een hoogwaardigere voeding he? Is de combi wolf of wilderness met energique daarvoor een goede denk je?

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-19 16:39

kiwiwitje schreef:
Wat kijkt ie dutsig naar dat balletje _O-
Ik heb er hier eentje die tegenovergesteld is.
Wel taile van boven maar geen oplopende buiklijn. Die van jou heeft netjes een oplopende buiklijn maar geen taile :')

Het is ook echt een beetje een sufferdje af en toe. := Ja als ik hem soms van opzij bekijk denk ik nah het valt wel mee, van onder is de vorm wel goed. :+