Welk eerste huisdier voor kinderen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noox

Re: Welk eerste huisdier voor kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 20:52

Ik raad iig konijnen af. Zijn ontzettend leuke lieve diertjes (leven overigens langer dan cavia’s volgens mij) en natuurlijk heel zacht maar echt knuffelige konijnen zijn er maar weinig. Zeker de kleinere. Ze worden vaak angstig van kinderhandjes die te pas en te onpas tegen hun zin in opgepakt worden en idd altijd twee.
Daarnaast zijn konijnen actieve dieren die veel ruimte nodig hebben en ook snachts veel herrie maken, niet handig op een kinderkamer.

Ratjes lijkt mij het leukst! Mijn buurmeisjes hebben er twee en die zijn super aanhankelijk en staan in een kooitje in de woonkamer. Die komen er wel 2 a 3 uur per dag uit en mogen dan in een grote ren (anders vreten ze aan de bank :p) en ze kunnen er ook mee knuffelen en zo.

Verder weet ik niet zo veel van chinchilla’s af, maar misschien is dat nog een optie?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:01

noox schreef:
Ik raad iig konijnen af. Zijn ontzettend leuke lieve diertjes (leven overigens langer dan cavia’s volgens mij) en natuurlijk heel zacht maar echt knuffelige konijnen zijn er maar weinig. Zeker de kleinere. Ze worden vaak angstig van kinderhandjes die te pas en te onpas tegen hun zin in opgepakt worden en idd altijd twee.
Daarnaast zijn konijnen actieve dieren die veel ruimte nodig hebben en ook snachts veel herrie maken, niet handig op een kinderkamer.

Ratjes lijkt mij het leukst! Mijn buurmeisjes hebben er twee en die zijn super aanhankelijk en staan in een kooitje in de woonkamer. Die komen er wel 2 a 3 uur per dag uit en mogen dan in een grote ren (anders vreten ze aan de bank :p) en ze kunnen er ook mee knuffelen en zo.

Verder weet ik niet zo veel van chinchilla’s af, maar misschien is dat nog een optie?

In dit opzicht... ik kan me niet herinneren dat wij op die leeftijd alleen thuis waren, laat staan dat we zonder toezicht met de dieren bezig waren.

Vind het juist een hele goede leerschool voor kinderen. Net zoals honden en katten in de buurt van (nog) kleine(re) kinderen. Uiteraard altijd onder toezicht, maar je leert je kind toch meteen geen oogcontact te maken met honden. En rustig te blijven bij katten en er vooral niet achteraan te rennen? Bij katten is het wel eens handig dat ze uithalen met de nageltjes zodat de kinderen leren dieren niet te pushen.

Ik weet nog goed hoe mijn moeder de buurkinderen of vriendinnetjes (uiteraard niet met tien tegelijk) moest vertellen dat ze niet constant de konijnen mochten oppakken. Terwijl mijn zusje en ik rustig toekeken waar de konijntjes naartoe huppelden.

Naast het verzorgen (eten en drinken geven, schoonmaken, borstelen), gaat het toch vooral ook om de omgang met dieren? Dat is ook een verantwoordelijkheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:02

Ik heb een chinchillagroepje (5 stuks) gehad, en dat zijn echt groepsdieren en kijkdieren, loslopen vinden ze leuk maar aaien/ knuffelen niet. Zelfs de fles-gevoede tamme oude man was geen echte knuffelkont. Tevens nachtdieren, en worden best oud. Om alle bovengenoemde redenen dus geen geschikte huisdieren voor een kind haha!

Ze is opgegroeid met dieren en weet dus prima hoe met dieren om te gaan. Ze leert het ook aan dr vriendinnetjes; “als de dieren weglopen willen ze niet geaaid worden dus moet je er ook niet achteraan gaan”, en ze weet ook dat de dieren pootjes hebben om zelf te lopen, dus dat ze ze niet mag optillen, houdt ze zich ook keurig aan. Wat dat betreft vind ik haar oud en wijs genoeg voor een eigen diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:05

Ik heb enkel grote konijnen en die zijn echt een stuk rustiger. Zeker als ze dagelijks in de hand komen kun je deze rustig aaien zonder stress. Kinderen krijgen deze met hun 5/6 kilo ook niet zo makkelijk opgepakt (zelfs ik denk af en toe: Pfrt, zwaar, als ik ze optil, voor ik ze onder mijn arm steek) Ik kan ze eigenlijk wel zonder probleem in en uit een ren zetten, aaien etc. Ze hebben ruimte om weg te lopen maar doen dit vaker niet dan wel :) Maar dit zijn echt wel de grotere rassen. Denk bv aan een lotharinger. Hele lieve konijnen. Als de regel is: Niet optillen, enkel aaien moet het met konijnen wel lukken.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:11

Volgens mij is het hier nog niet genoemd, maar is een schildpad geen optie? :)

Heb er zelf niet veel ervaring mee hoor (kende alleen iemand die een schildpad had en dat was wel leuk).
Die schildpad kon ook soms los rondlopen maar je moest wel voorzichtig zijn want ze bijten wel.

Maar ik zou aanraden om het even te googelen!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:14

Ik zou zelf ook geen tamme ratjes aanraden voor een kind. Ik ben er zelf gek op, maar ze nemen best een hoop tijd in beslag. Daarnaast vragen ze ook om een hoop ruimte (ik had voor twee ratjes een grote volière die eigenlijk altijd open stond waarbij ze rond konden lopen). Daarnaast lopen ze veel kans op ziektes. Ik heb meerdere ratten met tumoren of andere veelvoorkomende ziektes gehad. Ik heb niet echt veel verstand van kinderen, maar ik denk als een kind ziet hoeveel werk er in zo'n beestje zit, dat het misschien al gauw niet meer leuk is?

Wel zijn de mannetjes over het algemeen knuffeliger dan vrouwtjes, maar die stinken geloof ik ook meer :P

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:17

gabyfedde schreef:
DeMolenhoek schreef:
Geen optie voor een buitenhok waar een konijn kan zitten dat af en toe los of in een ruime ren door de tuin kan?

Een konijn hoort nooit alleen te zitten (idem gelft voor cavia’s)

Amen! *\o/*

Ratjes zijn erg leuke huisdiertjes :j . Heel nieuwsgierig en vrolijk.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:21

IsaCalixa schreef:
Volgens mij is het hier nog niet genoemd, maar is een schildpad geen optie? :)

Heb er zelf niet veel ervaring mee hoor (kende alleen iemand die een schildpad had en dat was wel leuk).
Die schildpad kon ook soms los rondlopen maar je moest wel voorzichtig zijn want ze bijten wel.

Maar ik zou aanraden om het even te googelen!

Schildpadden zijn geweldig, maar daar zit dochter aan vast tot ze zelf kinderen heeft en misschien zelfs nog als die weer kinderen hebben :')

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:25

Schildpadden worden inderdaad héél oud!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:29

Danielleeee_ schreef:
Ik zou zelf ook geen tamme ratjes aanraden voor een kind. Ik ben er zelf gek op, maar ze nemen best een hoop tijd in beslag. Daarnaast vragen ze ook om een hoop ruimte (ik had voor twee ratjes een grote volière die eigenlijk altijd open stond waarbij ze rond konden lopen). Daarnaast lopen ze veel kans op ziektes. Ik heb meerdere ratten met tumoren of andere veelvoorkomende ziektes gehad. Ik heb niet echt veel verstand van kinderen, maar ik denk als een kind ziet hoeveel werk er in zo'n beestje zit, dat het misschien al gauw niet meer leuk is?

Wel zijn de mannetjes over het algemeen knuffeliger dan vrouwtjes, maar die stinken geloof ik ook meer :P

Ik ben het helemaal met je eens. :j Ratjes zijn geweldig, ook voor kinderen, maar wel als diertjes voor het hele gezin of toch minstens één volwassene die de zorg mee draagt. Inderdaad best veel werk en vaak problemen met de gezondheid helaas. Maar voor gezinnen met ouders die ook van dieren houden heel erg leuke huisgenoten waar de kinderen veel aan hebben.

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:34

Eerst zou ik ook ratjes adviseren tot ik zelf door mijn eigen rat was gebeten tot bloedens aan toe dat het niet stopte en dus naar de dokter moest.

Zou eerder 2 konijnen adviseren aangezien je dochter weet dat ze niet zomaar opgetilde en konijnen dat wel laten weten als ze het niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:37

Voor konijnen vind ik haar kamer niet groot genoeg, konijnen in de tuin heb ik niets mee, die verpieteren altijd maar een beetje is mijn ervaring.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:41

trysteffy schreef:
Eerst zou ik ook ratjes adviseren tot ik zelf door mijn eigen rat was gebeten tot bloedens aan toe dat het niet stopte en dus naar de dokter moest.

Zou eerder 2 konijnen adviseren aangezien je dochter weet dat ze niet zomaar opgetilde en konijnen dat wel laten weten als ze het niet willen.

Alle knaagdieren kunnen flink bijten. Konijnen zeer zeker ook (spreek uit ervaring)! Ratjes kunnen inderdaad flink bijten maar doen dat gelukkig meestal niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:43

Als ze geen lawaai mogen maken, knuffelig moeten zijn, niet te groot mogen zitten en niet te lang mogen leven dan zou ik haar gewoon een pluchen beest geven.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:45

Schemerdier schreef:
Als ze geen lawaai mogen maken, knuffelig moeten zijn, niet te groot mogen zitten en niet te lang mogen leven dan zou ik haar gewoon een pluchen beest geven.

_/-\o_ Ik zei het al: geen enkel beest is geschikt voor op de kinderkamer.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:52

Van de dieren die wij hebben, vinden onze kinderen de kippen (we hebben zijdehoenders) het leukste.
Kipjes eten uit de hand en komen op schoot zitten. En als de kinderen buiten spelen, zijn de kipjes altijd in de buurt.
Maar goed, ze maken wel geluid en moeten buiten...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:52

Amandavd schreef:
xPareltje schreef:
Ik moet het toch even melden, want ik stoor me er toch wel aan. :+ Cavia's kunnen prima alleen leven in een kooi, het is z'n onzin om te zeggen je MOET er 2 hebben. En ja ik kan het weten want een familielid is dierenarts en die zegt cavia's kunnen ook alleen in een kooi (zolang ze genoeg aandacht krijgen en je ze met regelmaat oppakt) Dus een cavia is een prima diertje als kind ik heb er zelf ook als kind gehad.

Dit is echt de grootste onzin ooit en als die dierenarts dat zegt dan moet die of terug naar school of stoppen met werken. Cavia's, konijnen, muizen, ratten, gerbils etc. horen echt in koppels of groepjes te leven. Dat zijn echte groepsdieren die bovendien een grote hekel aan opgepakt worden hebben.

Dit dus! Tenenkrommend is het, dat vandaag de dag mensen het nog steeds goedpraten dat zulke dieren alleen gehouden kunnen worden en 'verkocht' worden als knuffeldieren, met name konijnen. Maar als een paard alleen in de wei zou staan, staan ze te 'steigeren' omdat het niet hoort. Het is allangggg bekend dat cavia's, konijnen, e.d. echt minstens in koppels gehouden moeten worden en Niet alleen. Het zijn groepsdieren en dat is eigenlijk niet eens iets waar je over kunt discussiëren want dat is gewoon een feit. Ik hoop dat TS, mocht ze voor een van deze diersoorten kiezen, er dan ook voor kiest om er niet maar 1tje te kopen, ook al zou het beestje bv. binnen komen te zitten en veel aandacht krijgen van dochter lief.

En konijnen zijn, ondanks dat ze vaak als dier voor een kind gekozen worden, nog niet zo'n geweldige keus. Het zijn eigenlijk geen knuffel dieren en ervaren heel snel stress, dus ik zou ze zelf nooit voor een kind kopen maar dat ben ik. Ligt ook aan het kind moet ik zeggen en welke verwachtingen het kind in kwestie dan heeft. Er zijn genoeg kids die er verantwoord mee omgaan en snappen dat een konijn bv. niet bedoeld is om de hele dag mee te knuffelen en dat je ze veelal hun eigen gang moet laten gaan. Als ze daar vrede mee hebben, dat ze het beestje niet constant kunnen optillen wanneer ze willen en constant mee moeten knuffelen, zijn het hele leuke beestjes om te verzorgen en tijd mee door te brengen (vooral de grotere rassen zijn qua karakter dan heel erg leuk!) en dan zul je zien dat de nijnen uit zichzelf vaak wel contact zoeken, maar op Hun voorwaarden. Maar met kids is het helaas te vaak zo dat ze zichzelf opdringen aan de dieren en daar zijn deze dieren niet geschikt voor, ook al zien ze zo knuffelig uit. Maar zo te horen is TS zich er goed in aan't verdiepen, kent ze haar kind ook het beste, dus zal er met zo'n dingen wel rekening gehouden worden :) Konijnen vind ik zelf ook geen optie om op haar kamertje te houden, want hoe wil je ze daar genoeg ruimte aanbieden ook? Aangezien je dan toch al voor 2 moet kijken eigenlijk en die best wat ruimte nodig hebben. Daarnaast zijn de meeste knaagdieren ook nachtdieren dus zal je dochter's slaap ook behoorlijk verstoord gaan worden.

Is een kitten of oudere kat die goed met kids gaat geen optie? Al zou je die dan wel door het hele huis hebben lopen en zijn ze 's nachts ook actief. En daar zit je dan wel langer aan vast ook natuurlijk, misschien meer kosten enz, maar deze dieren zijn wel redelijk zelfstandig als ze straks volwassen zijn ook en redelijk gemakkelijk in verzorging. En in de kitten tijd zijn ze erg speels, wat voor kids vaak erg leuk is en ook een mooie tijd om een band op te bouwen. Momenteel rent hier een kitten en pup rond en de kids die op bezoek komen, trekken vooral naar de kitten omdat die het gigantisch leuk vind om te spelen met ze terwijl de pup meestal aan't slapen is :') De kitten trekt bv. ook erg naar onze zoon van 6 toe, dat is echt leuk om te zien!
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 01-09-19 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:55

Een oudere kat uit een asiel die kinderen gewend is?

Correctie: ik lees dat jullie al katten hebben.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 21:57

Ingrid_92 schreef:
Een oudere kat uit een asiel die kinderen gewend is?

Correctie: ik lees dat jullie al katten hebben.

Oeps, daar had ik ook overheen gelezen, dat ze al katten hebben haha!

Dat was namelijk ook waar ik aan dacht; een kat die kids gewend is of een kitten die graag speelt en waar je een band mee kunt opbouwen. Onze kitten vind kids bv. erg leuk want die spelen uitbundig met d'r *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:02

Schemerdier schreef:

Dit is dus echt een reactie die kant noch wal raakt.

Het dier mag best lawaai maken, maar liever niet ‘s nachts. Nachtdieren zoals chinchilla’s vallen dus af. Hamsters hebben om deze reden ook niet de voorkeur.

Er zit een verschil tussen groot zitten en groot zitten. Ik ben van mening dat konijnen niet in een kooi moeten zitten maar rond moeten kunnen rennen en springen, een kooi of wat ik vroeger had een grote hondenbench is prima als nachthok maar voldoet in mijn ogen niet als volwaardige leefruimte voor een konijn. Konijnen kunnen wij niet bieden waarvan ik vind dat ze nodig hebben, dus vallen af.

Cavia’s vind ik zelf niet zo leuk, en worden net als konijnen best oud, dus vallen af.

Vogeltjes leven ook lang, maar vind ik zelf wel leuk, dus dat is wel een reële optie. Als kindlief het toch niet zo leuk vind als ze gaat puberen hoeven die diertjes daar niks onder te lijden.

Dus een korte levensduur is in dit geval een voordeel, maar geen harde eis.
Lawaai en levendigheid overdag is leuk, ‘s nachts niet.
Wat betreft huisvesting moet het in een kinderkamer passen, aan het formaat van de kamer genoeg hebben als het los loopt (met uitzondering van vogels, die zouden wel buiten haar kamer ook los kunnen als ik thuis ben). Lijkt me geen gekke eis opzich..

We hebben inderdaad al katten, maar die zijn net als de hond van ons allemaal. Niet alleen van kindlief. En zij wil graag een dier die echt van haar is waar ze ook helemaal zelf voor moet zorgen. Kan ik ook begrijpen, dat wilde ik vroeger ook graag. Gezinsdieren zijn dan toch anders dan eigen dieren.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:07

Dan ben je volgens mij stiekem al om en je kiest voor vogels. :D Niks mis mee als je mee voor de zorg instaat. Mijn keuze zou het niet zijn; te veel vuiligheid buiten de kooi en als ik nog vogels zou houden, dan minstens in een ruime volière waar ze ten allen tijde in kunnen vliegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:09

:') Ik ben met vogels dan wel bang dat het ook gezinsuitbreiding zal worden en dan schiet het zn doel voorbij.. _O-
Tevens weet ik ook niet of ik vogels heel geschikt vind voor een 8 jarig meisje..

trysteffyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:10

En wat guppy’s of een goudvis?

Want anders zou ik echt niet weten wat in een kinderkamer zou passen kwa huisdieren want vogeltjes zodra die ligt zien gaan die vaak al fluiten als ze andere vogels buiten horen.
Althans dat hebben mijn parkieten waardoor ik wel regelmatig een donkere doek over de kooi hang.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:11

Ik snap je eisen heel goed, maar ik denk dat je wel heel erg beperkt bent in je keus hierdoor en dan komt er wel een moment waarop idd misschien gedacht moet worden; is het wel haalbaar om dan een dier in huis te halen voor d'r die aan de eisen moeten voldoen die je hebt zoals dat het beestje op haar slaapkamer moet verblijven.

Een vogel zou op zich wel kunnen, want die kun je 's nachts laten slapen enz. als je gebruik maakt van een doek (ze worden idd met licht 's morgens ook weer snel actief) maar is qua hygiene wel weer iets waar je goed op moet zitten - de valk parkiet van m'n schoon zus vliegt door het hele huis en die poept echt OVERAL bv. Da's echt heel vies vind ik zelf en ga je gewoon niet tegen. Maar als de vogel buiten haar kamer los kan, kun je overdag dus in principe wel goed luchten op d'r kamer dus voor de luchtwegen van je dochter (aangezien het beestje toch vrij veel in een kleinere ruimte zit) is dat wel fijn, want daar zou ik met een vogel op de slaapkamer wel ook even bij stil staan. Een valk parkiet is bv. erg leuk. Ze zijn niet te groot en ze kunnen zo onwijs grappig en lief zijn en je bouwt er ook echt een band mee op. Als ik zie wat het neefje van m'n man met die valk parkiet van hun voor band heeft; echt mooi om te zien. Het beestje kan zelfs trucjes en komt op commando aanvliegen en dat soort dingen, praat ook een beetje. Voor een 8 jarige op zich een leuke 'uitdaging'. Maar als je het beestje laat vliegen, moet je wel rekening houden dus met dat poepen overal. Da's wel echt een dingetje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-19 22:27

Waar dat jij moeilijk over doet... :+ ;)

Afbeelding