Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
noox schreef:Ik raad iig konijnen af. Zijn ontzettend leuke lieve diertjes (leven overigens langer dan cavia’s volgens mij) en natuurlijk heel zacht maar echt knuffelige konijnen zijn er maar weinig. Zeker de kleinere. Ze worden vaak angstig van kinderhandjes die te pas en te onpas tegen hun zin in opgepakt worden en idd altijd twee.
Daarnaast zijn konijnen actieve dieren die veel ruimte nodig hebben en ook snachts veel herrie maken, niet handig op een kinderkamer.
Ratjes lijkt mij het leukst! Mijn buurmeisjes hebben er twee en die zijn super aanhankelijk en staan in een kooitje in de woonkamer. Die komen er wel 2 a 3 uur per dag uit en mogen dan in een grote ren (anders vreten ze aan de bank :p) en ze kunnen er ook mee knuffelen en zo.
Verder weet ik niet zo veel van chinchilla’s af, maar misschien is dat nog een optie?
IsaCalixa schreef:Volgens mij is het hier nog niet genoemd, maar is een schildpad geen optie?
Heb er zelf niet veel ervaring mee hoor (kende alleen iemand die een schildpad had en dat was wel leuk).
Die schildpad kon ook soms los rondlopen maar je moest wel voorzichtig zijn want ze bijten wel.
Maar ik zou aanraden om het even te googelen!
Danielleeee_ schreef:Ik zou zelf ook geen tamme ratjes aanraden voor een kind. Ik ben er zelf gek op, maar ze nemen best een hoop tijd in beslag. Daarnaast vragen ze ook om een hoop ruimte (ik had voor twee ratjes een grote volière die eigenlijk altijd open stond waarbij ze rond konden lopen). Daarnaast lopen ze veel kans op ziektes. Ik heb meerdere ratten met tumoren of andere veelvoorkomende ziektes gehad. Ik heb niet echt veel verstand van kinderen, maar ik denk als een kind ziet hoeveel werk er in zo'n beestje zit, dat het misschien al gauw niet meer leuk is?
Wel zijn de mannetjes over het algemeen knuffeliger dan vrouwtjes, maar die stinken geloof ik ook meer
trysteffy schreef:Eerst zou ik ook ratjes adviseren tot ik zelf door mijn eigen rat was gebeten tot bloedens aan toe dat het niet stopte en dus naar de dokter moest.
Zou eerder 2 konijnen adviseren aangezien je dochter weet dat ze niet zomaar opgetilde en konijnen dat wel laten weten als ze het niet willen.
Amandavd schreef:xPareltje schreef:Ik moet het toch even melden, want ik stoor me er toch wel aan.Cavia's kunnen prima alleen leven in een kooi, het is z'n onzin om te zeggen je MOET er 2 hebben. En ja ik kan het weten want een familielid is dierenarts en die zegt cavia's kunnen ook alleen in een kooi (zolang ze genoeg aandacht krijgen en je ze met regelmaat oppakt) Dus een cavia is een prima diertje als kind ik heb er zelf ook als kind gehad.
Dit is echt de grootste onzin ooit en als die dierenarts dat zegt dan moet die of terug naar school of stoppen met werken. Cavia's, konijnen, muizen, ratten, gerbils etc. horen echt in koppels of groepjes te leven. Dat zijn echte groepsdieren die bovendien een grote hekel aan opgepakt worden hebben.
Ingrid_92 schreef:Een oudere kat uit een asiel die kinderen gewend is?
Correctie: ik lees dat jullie al katten hebben.
Schemerdier schreef:Als ze geen lawaai mogen maken, knuffelig moeten zijn, niet te groot mogen zitten en niet te lang mogen leven dan zou ik haar gewoon een pluchen beest geven.