Kipjes; kun je dan nog even weg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:17

Absoluut geen voercontainer gaan gebruiken
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 03-02-22 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Re: Kipjes; kun je dan nog even weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:27

Wat een onzin, onze kippen hebben al jaren een voercontainer ( door de jaren heen al verschillende rassen gehad) nog nooit een te dikke kip gehad, nog nooit een kip gehad die daarom niet meer legt we hebben elke dag bijna een doosje vol. Ook scharrelen ze ook nog steeds gewoon. Die trapbakken zijn er juist op ontworpen dat ongedierte er niet bij kan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 12:37

JustMeKV schreef:
Absoluut geen voercontainer gaan gebruiken
Kippen die continu eten tot het beschikking krijgen worden te dik, gaan minder eieren leggen en gaan te weinig op zoek naar ander voedsel, waarop ze vlugger een tekort kunnen krijgen.
Bovenop trekt die containers volop ongedierte aan..

Kippen kunnen in mijn ogen geen dag zonder controle, ben je er even niet zorgt er dan op zijn minst voor dat er iemand dagelijks controle uitvoert.
Een kip kan zomaar legnood krijgen, wie daar tijdig bij komt kan nog iets doen, maar je wilt niet weten hoe het eruit ziet als er een andere kip begint aan te pikken.

Gelijk welk watersysteem kan omvallen.
Bovenop is dagelijks VERS water een must voor kippen. Voorkom je veel ziekten en problemen mee.
In deze warme tijden is het zelf aangeraden 2x daags water te vervangen.

Kan je geen controle aanbieden dagelijks, zou ik het niet doen.

Wat een onzin van dag voer. Hier een voer silo en daar doen ze zuinig meer. Scharrelen juist veel buiten. Maar kippen zonder ruimte om te scharrelen zullen indd niks beters te doen hebben dan vreten uit een bak

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:15

Onzin is dit zeker niet.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 03-02-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:22

Mijn kippen zijn nog nooit te dik geweest en leggen prima.
Het voerverbruik is ook flink afgenomen sinds ik de container gebruik. Ik had voorheen de hele ren vol musjes en helaas ook ongedierte. In dit hok dus niet.
Geen idee hoe jij dan je kippen hebt gehouden dat ze te dik werden, bijzonder ras misschien?
En, omdat je aangeeft dat ze bepaalde voertekorten krijgen omdat ze niet genoeg scharrelen, wat geef je ze dan? Voer hoort toch compleet te zijn?
Honden en katten horen toch ook niet tekorten erbij te scharrellen?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:31

Bij ons hangen ook voer containers en is er altijd eten,maar ook scharrelende kippen die goed leggen. Wat ze van het water zegt is wel waar,sinds ik iedere dag mijn water ververst heb ik geen zieke kippen meer. Maar als ik weg ging zou ik wel zo'n watercontainer neer durven zetten.
Hoewel ik altijd oppas heb omdat we meer dieren hebben.
Moet zeggen dat we wel ratten hebben,maar op de buiten in waterrijk gebied is dat niet vreemd.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:34

Die hebben wij ook maar we hebben een sloot naast en tegenover ons huis en wonen tegen de polder aan.
Juist omdat ze veel minder knoeien, heb ik minder last.
En als je rond openbare gebouwen kijkt, staan daar ook vaak van die doosjes. Overal zijn ratten.....

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 14:45

JustMeKV schreef:
Onzin is dit zeker niet, neem het maar van iemand die jaren intensief bezig is geweest met het fokken van deze dieren. Dit is al langer wetenschappelijk bewezen.

In trapbakken ed kunnen er zeker ratten en muizen in. Die draaien daar totaal geen poot voor om.

Ik had tot over een jaar om en bij de 200 kippen gehad, daarbij en 350 kuikens op een jaar, onzin verkopen doe ik niet. Ik geef enkel tips mee uit ervaring vanuit zelf te doen en te leren.

Wie het onzin vind is nog steeds vrij om te doen en laten wat je zelf wilt met de tips die ik geef.

Waar is dat wetenschappelijke bewijs dan? Want dan heb ik zeker altijd bijzondere kippen gehad ondanks het altijd hebben van voer >;)
En dan zullen de ratten en muizen bij ons ook wel dom zijn want die komen met geen mogelijkheid in de trapbak ( ja dat weet ik zeker aangezien we er een camera op hebben staan)

Dat het water altijd vers moet zijn ja, maar daar is een kip geen uitzondering in, dat moet ieder dier hebben.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:05

...
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 03-02-22 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 15:51

Wij hebben ongeveer dezelfde situatie. Aan de rand van een woonwijk en een grote tuin (28m diep en 15m breed). Buren zitten op wat afstand omdat het een vrijstaand huis is.

Wij hebben 5 kippen in een ren achterin de tuin. Muizen waren wij ook bang voor ivm het voer maar ze morsen weinig en vogels en muizen zijn niet welkom in het hok (die worden door de kippen gedood :') ). Er hangt een net over het hok voor de vogels, en wij hebben 2 katten die in de buurt alle muizen vangen. De buren hebben bijna geen muizen meer gezien nadat wij hier zijn komen wonen :D

Hier hangen voertorens voor het eten en drinken. Wel verhoogd/hangend zodat het ongedierte er niet makkelijk in kan kruipen. Niks te dik, het ras staat bekend dat ze slechte leggers zijn maar ze doen het ontzettend goed! Bijna elke dag van alle kippen een ei. :9

Het buitendeel (platgestampte natte poep) ruikt behoorlijk als het nat is, maar dat is als je tegen het hok aanstaat. Een meter er vanaf en je ruikt het al niet meer.

Hier mijn brahma’s aka de tokkies :)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 17:16

Hier ook al geruime tijd een trapbak een geen dikke kippen + we komen om in de eieren. Muizen en ratten komen er niet in. Dan zijn ze waarschijnlijk afgesteld op een te licht gewicht. En ook hier scharrelen de kippen gewoon rond. Ze staan echt niet de hele dag om de voerbak.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:34

Ik denk dat als kippen niet leggen of in de rui zijn ze wel te dik kunnen worden, maar dat gaat voor de meeste kippen niet op. Volgens mij ligt het er ook aan hoe goed de voedingsstoffen in het voer gebruikt kunnen worden voor eierproductie. Als dat minder goed kan dan kan ik me voorstellen dat een kip die voedingsstoffen vasthoudt en dus te dik wordt.

Ik heb voor mijn kwartels in de silo een standaard legkorrel zitten. Daar doen ze het super op, maar ze blijven altijd scharrelen naar lekkerder dingen zoals wormpjes en groenvoer. Ik denk dus dat het zaak is dat onbeperkte voer niet te lekker te maken. Als ze onbeperkt wormpjes zouden krijgen zouden ze zich daar helemaal de kik aan eten gok ik.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 19:42

Daarbij heb je met gemengd lekker voer veel sneller kans op ongedierte. De gewone complete korrels trekt dat veel minder aan.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-19 12:44

Bedankt voor alle tips en truks! Ik ga nog even een rondje in de buurt doen. Mocht het lukken; wat voor hok raden jullie aan? Ik zie overal van die huisjes met een hokje er aan vast maar dat ziet er best onpraktisch uit qua schoonmaak...

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:03

Wij hebben dit hok, gemaakt door mijn schoonouders.
Afbeelding

Er zit een los legnest in die je makkelijk naar de deur kan schuiven om de eieren te rapen.

Het hok staat op een houten frame, onder het hok hangt de voer- en drinkbak.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:11

Je kan prima een weekend weg met kippen hoor. Alleen voor langere vakanties even iemand zoeken die schoon water geeft en kijkt of er nog genoeg voer is.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:24

Eerlijk? Tenzij je iemand hebt zoals een buurman/vrouw die toch wel 1x per dag kan kijken of er in ieder geval vers water is, zou ik ze niet voor 2/3 dagen alleen laten als je die optie niet hebt en je afhankelijk bent van voeder/water systemen. Tuurlijk zijn er systemen te krijgen waarbij het voer automatisch gegeven wordt e.d. wat een grote hulp is, maar ik zou echt niet 100% vertrouwen op zulke systemen. En voor een keer kun je ook gewoon extra voer aanbieden zodat ze ten alle tijden genoeg hebben maar op een regelmatige basis zou ik dit niet doen want dan ga je ze over voeren en heb je idd dadelijk te dikke dieren, want ook kippen worden te dik en kunnen overvoerd worden en hierdoor weer andere lichamelijke klachten krijgen.

Ik vind dat ongeacht welk dier iemand heeft, er toch echt 1x per dag naar gekeken moet worden. Als die mogelijkheid er niet is, zou ik zelf mijn dieren nooit dagenlang achter willen laten. Zo ken ik mensen die dat ook met hun kat/katten doen - automatisch water en voer systeem en dat gaat dan goed totdat het een keer fout gaat. Ik moet er niet aan denken om daar volledig van afhankelijk te zijn, maar dat ben ik :x

Ik zou dus inderdaad even afspraken proberen te maken met een van je buren, dat er gewoon even 1x per dag gekeken wordt. Ze kunnen per ongeluk iets omstoten of het water/voer vervuilen of wat dan ook. Vooral met het water zou ik daar geen risico mee willen lopen, zelfs al zou je op veel verschillende plekken water hebben staan. Het poetswerk kan best voor 2/3 dagen eens blijven liggen bv. maar ik zou ook qua gezondheid/check up van de dieren gewoon niet willen dat er 2/3 dagen geen toezicht op is. Ook al zijn het vrij onderhoudsvriendelijke dieren, ik vind dat je bij elk dier gewoon dagelijks een controle moet uitvoeren om te checken op eten/water/vreemd gedrag als in overduidelijke verwondingen die je in een oogopslag wel ziet (je wilt toch niet dat een van de dieren misschien 2/3 dagen gewond rondloopt bv.), etc.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 13:44

Mijne hebben een tuinhuis maar ik heb dan ook ruimte zat. Toen ik nog in de bouw woonde had ik een soortgelijk hol als hierboven