Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:37

Ik hou de katten hier vandaag binnen, wij hebben vrijwel alleen tegels in de tuin en geen beplanting dus ook geen natuurlijke schaduw 8)7 De tegels kan ik niet met mijn blote voeten overheen lopen dus dat lijkt me voor de kussentjes ook niet prettig. Verplicht binnen opgesloten dus :+ Hoewel ze het daar niet helemaal mee eens zijn..

Ze krijgen hier wel extra veel natvoer gemengd met water en ik heb een drinkfontein staan. Binnen in huis is het nu 27 graden en dat probeer ik zo te houden. Gisteren een vochtige handdoek geprobeerd, maar dat was geen succes. Ze regelen het liever zelf denk ik

Ceffyl

Re: Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:31

Ik vries met deze hete dagen een grote fles water in en rol die dan in een handdoek. Daar kan hij dan lekker tegenaan liggen en dat doet hij graag!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:41

Beneden;
- Ventilator
- Natte handdoek
- Icepack in handdoek
- Aanzienlijk koeler dan boven

Mijn kat in het warmste en meest onbereikbare hoekje in het hele huis op de bovenverdieping:

Afbeelding

Heb 20 minuten lopen zoeken...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:47

Xyris hoe dan :') Hier ligt er één op de bank, die is vloeibaar geworden volgens mij. De ander ligt op het aanrecht (foei, maar ach met dit weer), net in het windje van de ventilator.

Vannacht lag 1 van de katten op mijn vensterbank naast mijn bed, vrij smalle vensterbank. Ze ligt graag bij het raam blijkbaar.. Maar op zo'n smalle vensterbank kun je niet omdraaien in je slaap :D Ik schrok dus wakker van een neergestorte kat :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 13:59

Die 2 van mij zijn ergens buiten. Waar ...geen idee. En dat terwijl ik veel schaduw in de tuin heb en het binnen veel koeler is.

1 is een maine coon en die ander is grieks import....van die laatste snap ik het ergens nog wel dat ze van warm weer houd.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:10

Die van mij zijn ook buiten en ik zit binnen _O- Ze liggen allebei op een plek waar altijd schaduw is. Zelfs de dikke die meestal binnen blijft, krijg ik nu niet naar binnen gelokt 8)7 De deur staat iets open, dus ze kunnen zelf kiezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:14

Bij mij wordt 't ook warm binnen overdag. Als ik thuis ben mogen ze kiezen, en kunnen ze naar binnen of naar buiten naar behoefte. Als ik aan het werk ben laat ik ze buiten. Daar kunnen ze in de schaduw liggen, staat een briesje en is het gewoon koeler dan binnen. Daar wordt het in de loop van de dag makkelijk 32 graden. Dat is het buiten ook, maar dan dus met bewegende lucht. 's Avonds komen ze dan wel vroeger thuis dan gewoonlijk. Ze zijn gewoon moe van de warmte en van de hele dag buiten. Vooral mijn kater, dat is nogal een huismus.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:57

Moet wel zeggen dat tussen de 22 en 35 graden de ideale temperatuur is voor een kat...

Citaat:
Vergelijkend bottenonderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de huiskat afstamt van een mix van ten minste drie verschillende onderling verwante wilde kattensoorten uit die regio: de Afrikaanse wilde kat (Felis silvestris libyca), de woestijnkat (Felis margarita) en de moeraskat (Felis chaus).
Bron: Wikipedia

Katten zijn dus woestijndieren van oorsprong. Het lichaam van de voorvaderen van onze huiskat is gemaakt voor het leven in de woestijn. Dit zie je terug bij onze huiskat. Katten drinken zeer weinig en halen het grootste gedeelte van het vocht dat ze nodig hebben uit de prooidieren die ze eten (65%)

Voor de gemiddelde kat is een omgevingstemperatuur van 22°C ideaal. Ze verdragen echter ook een temperatuur die ligt tussen het vriespunt en 35°C! Het lichaam van de kat is betrekkelijk ongevoelig voor temperatuurverschillen, alleen het gezicht is hier gevoelig voor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:49

Buiten was het ruim 37 graden. Vanmiddag was ik even van het werk naar huis gefietst om ze te voeren en ze renden allebei naar binnen. "we liggen op de badkamervloer en daar BLIJVEN we liggen". Binnen was het 30,5 graden.

Nu dus het kattengeboefte maar in huis. Over 3,5 uur mogen ze er weer uit, dan staat de zon er niet meer op en is het lekker in de schaduw buiten.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 17:37

De eerste dag valt hier mee! Was maar 31.5 binnen toen ik uit mijn werk kwam dus so far so good :) Katjes zijn wel lekker loom maar dat is alleen maar prima

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 17:57

Jolliegirl schreef:
Moet wel zeggen dat tussen de 22 en 35 graden de ideale temperatuur is voor een kat...

Citaat:
Vergelijkend bottenonderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat de huiskat afstamt van een mix van ten minste drie verschillende onderling verwante wilde kattensoorten uit die regio: de Afrikaanse wilde kat (Felis silvestris libyca), de woestijnkat (Felis margarita) en de moeraskat (Felis chaus).
Bron: Wikipedia

Katten zijn dus woestijndieren van oorsprong. Het lichaam van de voorvaderen van onze huiskat is gemaakt voor het leven in de woestijn. Dit zie je terug bij onze huiskat. Katten drinken zeer weinig en halen het grootste gedeelte van het vocht dat ze nodig hebben uit de prooidieren die ze eten (65%)

Voor de gemiddelde kat is een omgevingstemperatuur van 22°C ideaal. Ze verdragen echter ook een temperatuur die ligt tussen het vriespunt en 35°C! Het lichaam van de kat is betrekkelijk ongevoelig voor temperatuurverschillen, alleen het gezicht is hier gevoelig voor.

Interessant . Ik had zelf al bedacht dat er toch iets moest zijn waarom ze graag met dit weer buiten zijn. Ze vinden die warmte dan toch wel lekker denk ik.
Al kwam poekie daarnet wel wat trager aangelopen als normaal :D De langhaar heb ik nog niet gezien. Die is echt van 8 tot 7 ergens buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:02

Tja, mijn kater is 13, is voornamelijk zwart en hij heeft 't gewoon warm. Wat ik begrijp. Afgezien van panters, die in bosrijke gebieden wonen, komen in het wild geen zwarte katachtigen voor.

Dus mooie theorie, maar niet helemaal van toepassing vind ik.

De andere is donkerblauw. Ze kwam haar beklag doen dat zelfs de muizen het voor gezien houden en niet bovengronds zijn gekomen vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:38

Ik had ze vanochtend de airco aangezet toen ik ging werken. Ik vond het al raar dat ik ze de hele dag op de camera niet gezien had. Normaal komen ze tegen de middag naar beneden. Toen mn vriend thuis kwam kon hij de katten nergens vinden. Bleek dat die achter de vaatwasser en de wasmachine geklommen waren en er niet meer achter vandaan kwamen. Geen idee hoelang ze daar gezeten hebben. Hij heeft ze meteen wat natvoer gegeven met een scheut water erdoor.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:40

Afbeelding

Dit is hoe mijn kater overleefd momenteel. Ik doe er niets bijzonders voor trouwens.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:44

Liep net een kopie van Vera voor mijn portiek deur te hijgen.
Heb de portiek open gezet. Daar is het mooi koel!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:56

Afbeelding
20 jaar oude Turkse Van, Griekse import
Hij ligt wat meer uitgestrekt dan in de winter maar dat is alles. Meldt zich precies op tijd voor z’n eten en wil om 22.00 uur z’n snacks. Straks mag hij even op de galerij lopen en van zijn eigen plantje kattenkruid eten.
Koelmat heeft ie geen interesse in. Daar zit ik zelf op

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:22

Misschien een leuke voor hier; liquid snacks invriezen. Of wat natvoer.
Het eerste heb ik vandaag gedaan, gewoon in zo'n ijsblokjes ding, en ze hebben er lekker van zitten smullen. :D

En het leek nog te helpen ook, de oortjes voelden ineens koeler dan er voor. Al duurt dat maar kort. Morgen nog een keer doen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:15

Dat is wel een goede! Ik ben er wel achter gekomen dat als ik een snoepje in de waterbak gooi ze meteen beginnen met drinken. Volgens mij in de hoop om ze het snoepje te pakken te krijgen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:34

Bij mijn Perzisch langhaar zijn de blauwe action koelmatjes voor honden favoriet. Daarnaast leg ik natte theedoeken neer waar ze op gaat liggen. Ook pak ik soms een nat washandje en maak haar vachtje nat. De wc laat ik ook open, dat heeft een koude stenen vloer. Verder heb ik hier alle ramen waar de zon opstaat afgedekt met aluminiumfolie en daarnaast de gordijnen dicht. Overdag alle ramen dicht, savonds juist open.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:19

Een beetje vocht van tonijn in eigen nar invriezen en in hun waterbakje leggen helpt hier wel om drinken te bevorderen.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:25

Mijn 2 zusjes hier zijn gewoon aan het spelen.... De ene met een muisje, de ander rent er achteraan omdat zij ook met het muisje wil spelen... en vanmorgen was het het balletje.
Over een maand ongeveer worden ze 1 jaar en het zijn binnenkatten. Het is hier binnen nu 29 graden, heb wel alles dicht zitten, dus hoop tegen beter weten in dat de temperatuur niet verder omhoog gaat.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:33

Nav dit topic wat vleesijsje gemaakt, alleen m'n diabeet vond het een succes :')
Afbeelding

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:35

Onze kat van 13,5 heeft echt last van de warmte. Ze ligt de hele dag voor pampus in haar holletje of op de keukenvloer en in de (nog koele) schuur. Koelmat laat ze helaas links liggen, wel heb ik een fles bevroren water in een handdoek in haar holletje gelegd. Heb wel met haar te doen, je ziet haar buik snel ademen...

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 11:41

Leuk idee voor de kattenijsjes! Overdag heb ik alles pot dicht zitten en gordijnen dicht. In de avond zet ik mijn schuifpui open zodat ze mijn terras op kunnen en de volgende ochtend doe ik alles weer potdicht. Ze liggen veel in de gang en badkamer daar is het het koelst.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 12:10

Wij mensen hebben behoefte aan ijsjes. Zie wel vaak mensen die dat doen voor hun dieren. Klinkt leuk. Maar hebben dieren, of in dit geval katten, hier wel behoefte aan en is het eigenlijk wel goed voor ze?
En mensen moeten goed drinken omdat ze veel zweten. Maar katten zweten eigenlijk niet. Waarom maken we ons met dit weer dan eigenlijk zo druk om genoeg drinken?

Doe ik zelf ook hoor. Maar is het eigenlijk wel nodig?