Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 12:25

Vandaar dat ik al een paar keer gezegd heb dat ik sport speuren gedaan heb.
Speurhond 1 en 2 is wel stuk uitgebreider dan een IPO 3 spoor, en speurhond is alleen speuren, verder geen appèl of pakwerk.
Daar nu klaar mee en daarom op zoek naar ander soort speuren , hond is heel gedreven en er gek op, als ie mag speuren telt de rest vd wereld niet meer voor hem, zo gaaf om te zien hoe graag hij altijd wil gaan.
Bij hem is het vooral mijn taak om z'n enthousiasme wat te temperen, want dan is ie geneigd om te gaan rennen en dingen over te slaan.
Detectie is een stuk beheerster voor hem en dat praktijk speuren lijkt me ook echt heel tof, eigenlijk vind ik alles wel leuk hoor wat m'n hond leuk vind.
Train nu GG3 en dat doet ie echt wel super maar ik merk dat ie nu ie wat ouder word z'n lol daarin wat begint te verliezen en dan raak ik zelf ook wat minder gemotiveerd, en dat breng ik dan ook weer over.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:04

Tinkermuts schreef:
Ik heb het ook over het sport speuren hè, daar moeten ze echt over het spoor, liefst zien ze dat de neus iedere voetstap ruikt, de neus moet ook op de grond blijven en hond mag niet te ver uit het spoor, anders krijg je aftrek, en te weinig punten is geen diploma.

Hmmm ik krijg wel een diploma als de hond afwijkt hoor.
Wat als het hard waait, waait je geur zo een paar meter naar links of rechts.
Spoorloper liep laast over het fietspad tusen de weilanden door en saar had op dat pad geen geur, en 20 meter verder het land op wel en zo slachtoffer gevonden
Ik heb 1 uur om een trail van 1,5/2 km te doen en het slachtoffer te vinden.

Wij hebben ook theorieles gehad over wind en geur ect

Rosannee_

Re: Praktijkspeuren met je hond, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:10

Ik heb een paar workshops mantrailen gedaan met mijn hondje. Super leuk!! Helaas is het niet heel dichtbij dus gaan we alleen af en toe een workshop volgen.

Ik vind het echt super tof om te zien hoe ze steeds zelfverzekerder worden en echt de leiding nemen tijdens het speuren. :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:26

Bo_Y schreef:
Tinkermuts schreef:
Ik heb het ook over het sport speuren hè, daar moeten ze echt over het spoor, liefst zien ze dat de neus iedere voetstap ruikt, de neus moet ook op de grond blijven en hond mag niet te ver uit het spoor, anders krijg je aftrek, en te weinig punten is geen diploma.

Hmmm ik krijg wel een diploma als de hond afwijkt hoor.
Wat als het hard waait, waait je geur zo een paar meter naar links of rechts.
Spoorloper liep laast over het fietspad tusen de weilanden door en saar had op dat pad geen geur, en 20 meter verder het land op wel en zo slachtoffer gevonden
Ik heb 1 uur om een trail van 1,5/2 km te doen en het slachtoffer te vinden.

Wij hebben ook theorieles gehad over wind en geur ect

Volgens mij schrijf ik nergens dat als hij spoor verlaat hij geen diploma krijgt, ik schrijf dat hij puntenaftrek bij foutjes krijgt en als hij bij verder dan tien meter het spoor verlaat dan word het examen afgebroken.

Er moet minimaal uit m'n hoofd 70 punten gehaald worden, kom je daar onder houd het op.
Het is dus belangrijk om hond zoveel mogelijk op het spoor te houden en uiteraard zijn de keurmeesters wel zo slim dat ze rekening houden met wind of andere omstandigheden.
De spoorleggers en keurmeesters bij de werkhonden kring groepen zijn ook gewoon heel gedegen opgeleid zodat ze overal mogen spoor leggen en keuren, en verder zijn dit gewoon de regels vh de SPH ,1 en 2
Daar hebben we ons gewoon aan te houden.
Dat je je bedenkingen hebt is ook gewoon je goed recht maar ik verzin het niet, sorry.
Vind het zo jammer dat de manier waarop wij trainen gelijk voor waardeloos uitgemaakt word en dergelijke, ieder heeft z'n eigen manier van trainen en het belangrijkste is dat je ziet wat goed bij je hond past en waar je samen plezier in hebt.
Iedere manier van speuren hoort z'n eigen methode bij, dat wil niet zeggen dat het 1 beter is dan het ander maar gewoon anders.
Vanuit de IPO kant zal er vast ook commentaar zijn op detectie speuren of praktijk speuren.
Ik doe daar niet aan, vind het juist heel interessant om over methodes te lezen, ik probeer ook vaak iets maar werkt het niet dan laat ik dat ook een volgende keer.
Maar ik vind wel dat je toch een beetje begrip voor een andere methode kunt opbrengen ook al zou jij dat nooit op die manier doen, je hoeft dan toch niet gelijk die manier de pan in te hakken.
Vind ik jammer en zo maakt het reageren op een topic waarin info gevraagd word niet bepaald leuk meer, althans voor mij.
Mijn bedoeling was gewoon goed en wilde uitleggen hoe wij het dus doen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:19

Sportspeuren is anders dus dan mantrailen.
Welke opleiding krijgen de ‘echte’ reddingshonden?
Die krijgen geen doekje met een luchtje als iemand in het puin of de sneeuw ligt.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:22

luuntje schreef:
Die krijgen geen doekje met een luchtje als iemand in het puin of de sneeuw ligt.

Saar traint voor reddingdhond, daar is het doel belangrijker dan de route..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:25

Tinkermuts ik zie niet dat Bo_Y jouw manier de pan in hakt? :?
Het woord waardeloos heb ik gebruikt en dat is mijn mening omdat "je hond op het spoor houden" niets met speuren te maken heeft imo.
Volgens mij is er niets mis met het vertellen van je mening op een forum. Er is geen reden om zo in de verdediging te gaan.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:30

luuntje schreef:

Reddingshonden die speuren zijn mantrailers.
Reddingshonden die mensen onder puin vinden hebben een diploma Puinzoeken en reddingshonden die in open gebied werken hebben een diploma Vlaktezoeken/vlakterevieren.
Voor lawinehonden is daar ook weer een aparte training voor.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:39

luuntje schreef:

Een heel goede vriend van mij traint bij RHV rivierenland. Misschien leuk om eens op de site te kijken.
Hij traint ook bij de reddingshonden met z'n Mechelaar, zij trainen veel in puin ed, weer een hele andere tak van sport, wel heel gaaf ook. Zijn hond heeft inmiddels alle papieren om uitgezonden te worden voor opdrachten in binnen en buitenland.
Leuk detail is dat zijn herder uit het asiel komt met tien maanden, dan hebben ze natuurlijk al karaktertje gevormd en hij zat er ook niet omdat ie heel makkelijk was, maar enorme klik tussen hond en baas en hij doet alles voor z'n baasje.
Ze zitten ook regelmatig in de bergen in het buitenland om te speuren.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:07

luuntje schreef:
Heel verschillend dus hoe speuren gaat.

Het is in Noordwijk in de duinen bij ene Frans.
Cocker moet wel weten welk spoor hij moet volgen. Zeker de 1e keer.

Ik wacht het maar af.
Ik ben blij met al jullie informatie.
Thuisfront is ingelicht over humeurige hond.

Dat is vast bij Frans Brouwer Of niet?
Super leuke vergis dat!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:24

Het is gelukt!Ik heb mijn koningspoedel ingeschreven voor jachttraining! Als ik haar jachtdriften wat meer onder controle heb wil ik zeker ook gaan speuren, lijkt me zo leuk!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:32

Anna79 schreef:
Het is gelukt!Ik heb mijn koningspoedel ingeschreven voor jachttraining! Als ik haar jachtdriften wat meer onder controle heb wil ik zeker ook gaan speuren, lijkt me zo leuk!

Morgen is er bij onze vereniging (Dogsupport) een poedel-jacht-dag, ben je daar toevallig ook bij?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:40

Ik heb vandaag toevallig die tip gekregen voor mantrailing.
Heb er vluchtig wat over gelezen en lijkt me echt tof.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:47

Freggle_Edge schreef:
Anna79 schreef:

Morgen is er bij onze vereniging (Dogsupport) een poedel-jacht-dag, ben je daar toevallig ook bij?

Ik heb hier volgens mij over gelezen, maar was volgens mij te ver weg...

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 20:41

Inderdaad bij Frans Brouwer.
Krijg ik mail van hem. Denk ik waarom mailt Frans Bouwer, die zanger mij *\o/* .
Tja toch die letter verschil.

Rivierenland ziet er goed uit.
Hond moet ook veel kunnen.
Over bewegende ondergrond kunnen lopen, aangeven dat hij/zij iets gevonden heeft, onder apel staan.

Erin_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 23:04

Ik doe ook aan praktijkspeuren met mijn hond Roxy. We hebben nu 6 lessen gehad maar helaas even een paar weekjes uit de running i.v.m poot wond van Roxy. Roxy is super fanatiek in het speuren en moeilijk bij te houden bij het eerste spoor. Onze trainster traint ook met een professioneel team en ze doen examens bij Cor. Dit hopen wij ook ooit te mogen doen maar eerst nog veel leren! Halverwege augustus gaan we weer beginnen
Afbeelding

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:21

luuntje schreef:
Inderdaad bij Frans Brouwer.
Krijg ik mail van hem. Denk ik waarom mailt Frans Bouwer, die zanger mij *\o/* .
Tja toch die letter verschil.

Rivierenland ziet er goed uit.
Hond moet ook veel kunnen.
Over bewegende ondergrond kunnen lopen, aangeven dat hij/zij iets gevonden heeft, onder apel staan.

Die naam is inderdaad erg grappig :+

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:56

Wat leuk om alle ervaringen te lezen.
Ik zit er over te denken om dit met mijn 9mnd oude hond te doen.
Maar zie Door de bomen het bos niet, kwa verschillen bij cursussen en hindentrainers/scholen.
Hier in de omgeving (ermelo) is er veel aanbod in jachtspeuren (noem je dat zo?)
Mijn hond is in t bos al een enorme "snuffelaar" van zichzelf en vaak volgt hij ineens een spoor en wordt hyper omdat er dan inderdaad een zwijn of hert zit. Ik vroeg me af of het dan wel verstandig is om te gaan speuren? Word het zoeken/jagen op iets dan niet enorm versterkt?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:04

Ik denk dat jij jachttraining bedoelt.
Dat is niet alleen speuren maar alles wat om de jacht heen gebeurt erbij oa het spoor volgen maar ook het apporteren vh wild enz.
Ik denk juist dat je door het jacht gedrag te trainen je het juist beter in de hand kan houden.
Maar ga gewoon eens kijken bij wat clubs, kijk wat je leuk vind maar ook of je een goed gevoel hebt bij de trainers en trainingsmethode.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:08

@tinkermuts inderdaad
Zelf heb ik weinig gevoel nog bij jachttraining, van wat ik hier in de omgeving zie en hoor.
Maar het beter kunnen sturen en begeleiden van mijn hond hierin zou ik wel weer fijn binden.

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:21

Wij doen jachttraining alleen met dummies, over water, met sleepsporen ( ook met dummy) en zoeken van dummie. Daarbij gaat het dan vooral juist op steadyness, het wachten, zelfbeheersing en letten op de baas. We werken daar dus aan soort gehoorzaamheid maar zonder wildgeur extra toe te voegen. En je leert de hond op afstand te besturen met bepaalde commando's, de fluit enz. We doen recreatieve jachttraining, dus niet voor diploma's en certificaten. Iedere keer in andere omgeving zodat hond leert op jou te letten. Ik ben ook niet zo van de ned.jachtvereniging en hoe dat daar gaat. Maar voor ieder wat wils.... ga gewoon kijken bij aantal opleidingen ( zonder hond) en kijk wat bij jou en je hond past...

In het praktijkspeuren mag ze dan zoeken op mensengeur.

Ik denk dat we hiermee juist de jachtdrift een richting geven die we willen (dummy) én we geven de hond voldoende werk waar hij voor gemaakt is en waar ze gelukkig wordt.(Viszla)

In mijn ogen ( en ook in ogen van speurinstructeur) is het prima te combineren zeker als je hond wilt leren dat hij niet achter wild aan mag. ( dat blijft altijd wel uitdaging maar je werkt er in ieder geval wel aan)

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:31

@natasja71 bedankt voor de info!
Dat klinkt inderdaad als een manier die mij beter "past".
Kan ik ergens een site vinden waar het "recreatieve" jachtspeuren te vinden is. Tot nu toe vind ik inderdaad alles van de jachtvereniging

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:44

Wij speuren , mantrailen, ook met onze Mechelaars.
Beide worden ingezet op festivals, bewaking ed.
1 is eveneens drugshond en pakwerker, maar hij is een heel nerveuze hond, wat maakt dat je als geleider er de eerste minuten toch aandachtig moet bij zijn.
De andere is rustiger, denkt na en dat maakt hem een uitblinker in het speuren. Ik had deze hond mee tijdens een training in mergelgrotten op zijn 7maand. Nooit gedacht dat hij er iets ging van maken met zijn 3 eerdere speurlesjes maar hij haalde elk spoor er stuk voor stuk uit.
Nu hij 2 jaar is , laat hij ons tijdens trainingen nog steeds verbazen wat hij kan met die neus.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 17:58

Justme, dat is wel mooi dat je hond het zo goed kan.

Belangrijkste voor mij is of mijn cocker er lol in heeft.
Frans doet geen detectiespeuren meer. Dat lijkt mij ook wel mooi om aan te leren.
In mijn hoofd heb ik dat je dat dan ook thuis kan doen.

Denbine gewoon lekker kijken of een proefles volgen bij een club.

Een kennis volgt jachttraining maar daar worden echt dieren in geschoten.
Ik vind dat stom. Dummie is ook leuk.
Maar ja zij vindt het leuk en haar hond ook.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 23:10

denbine schreef:
@natasja71 bedankt voor de info!
Dat klinkt inderdaad als een manier die mij beter "past".
Kan ik ergens een site vinden waar het "recreatieve" jachtspeuren te vinden is. Tot nu toe vind ik inderdaad alles van de jachtvereniging

Ik ben ook wel geïnteresseerd in die recreatieve jachttraining, zeker het werken op afstand. Maar ik heb geen idee hoe ik erachter kom waar je dit kan doen?
En doen er alleen "echte" jachthonden mee, of kan je met alle soorten honden meedoen?