Welk ras is deze hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:10

BarbaLala schreef:
Typisch Pommelien. Mevrouw die zogenaamd veel van dieren houdt maar wel bontjassen draagt en inderdaad haar dieren bij broodfokkers wegkoopt. En als je haar er op aanspreekt word je geblokt _O-

Franse Bul is 1 van de vele rashonden waar je niet aan moet willen beginnen. Ook niet bij zogenaamd goede fokkers. Die bestaan simpelweg niet momenteel.
Hoewel de plannen er al jaren liggen inmiddels, wordt er nog steeds niet gezonder gefokt. Dit is een ziek ras, linksom of rechtsom.

Wie is Pommelien?

Hoppit

Re: Welk ras is deze hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:26

Mss is een Spetsje wat voor je (een Västgötaspets). Mijn stalhoudsters fokt ze, lollige kleine hondjes, maar wel een herder. Intelligent en zelfstandig, maar voor een hoop in (speuren, behendigheid, gehoorzaamheidm ...) . Ze heeft er ook eentje die retewaaks is, kan je niet voorbij lopen of ze hangt in je broek :')

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 13:26

anjali schreef:
BarbaLala schreef:
Typisch Pommelien. Mevrouw die zogenaamd veel van dieren houdt maar wel bontjassen draagt en inderdaad haar dieren bij broodfokkers wegkoopt. En als je haar er op aanspreekt word je geblokt _O-

Franse Bul is 1 van de vele rashonden waar je niet aan moet willen beginnen. Ook niet bij zogenaamd goede fokkers. Die bestaan simpelweg niet momenteel.
Hoewel de plannen er al jaren liggen inmiddels, wordt er nog steeds niet gezonder gefokt. Dit is een ziek ras, linksom of rechtsom.

Wie is Pommelien?

Screenshot van TS is het hondje van Pommeline, die vorig jaar (?) meedeed aan Temptation Island en nu aan Temptation Island vips.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:06

Lau schreef:
Die link van de Bulldogs op pagina 1 die hadden echt een mooie snuit. En denk ik dan ook geen zuurstof gebrek. Dus ik ga binnenkort eens contact met ze opnemen.

Parson Russel terriër klinkt ook erg interessant en ga ik mij eens in verdiepen!

Deze hebben een wachtlijst van een aantal jaar :D

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 18:28

Vind het altijd zo zonde als mensen een jachthond nemen en het jagen eruit halen.

Ga juist op jachtles en leer je hond kennen en sturen. Daar doe je jezelf en je hond een groot plezier mee!

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 18:29

Mallow schreef:
Lau schreef:
Die link van de Bulldogs op pagina 1 die hadden echt een mooie snuit. En denk ik dan ook geen zuurstof gebrek. Dus ik ga binnenkort eens contact met ze opnemen.

Parson Russel terriër klinkt ook erg interessant en ga ik mij eens in verdiepen!

Deze hebben een wachtlijst van een aantal jaar :D

Dat is niet erg, als het klikt en het ras staat mij aan vind ik wachten echt niet erg.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 06:58

Schuur_ schreef:
Vind het altijd zo zonde als mensen een jachthond nemen en het jagen eruit halen.

Ga juist op jachtles en leer je hond kennen en sturen. Daar doe je jezelf en je hond een groot plezier mee!

Je hebt jagen én jagen... Onze eerste hond, een Engelse springer spaniel uit hele goede jachtlijnen, heel bewust gekozen ook, is naar huis gestuurd van de jachttraining. 'Te dom' zei de trainer. Dan ga ik het er dus bewust uit trainen: liever een fijne huishond dan een mislukte jachthond. Bleek achteraf overigens een hersenafwijking te hebben, dus t arme dier kon er echt niks aan doen ;)

Huidige hond zou ik maar wát graag leren kaderen in zijn jachtgedrag, maar dit land is niet ingesteld op honden voor de lange jacht trainen, en diverse hondenscholen hebben ons bij voorbaat al afgeschreven voor jachttraining met een podengo - sterker nog: veel scholen wilden hem niet eens hebben voor elementaire gehoorzaamheid, want dat was een 'verloren zaak'. Heeft overigens puppycursus en de vervolgcursus keurig afgerond bij een school die het wél zag zitten met hem, maar die geven dan weer geen sport/ jachttrainingen. Deze hond komt uit de opvang en was er eentje 'die mij heeft uitgezocht in plaats van ik hem'. Vrij letterlijk overigens. Ik weet de bloedlijn erachter niet, weet niet wat de 25% niet-podengo is die erin zit, en heb dus een jachthond lopen die - als hond voor de lange jacht - zélf de prooi gaat vangen en levend aan mij komt brengen. Vinden ze niet zo leuk hier op hondenscholen... Boswachters overigens ook niet :+ Dus die loopt aangelijnd en proberen we gewoon te kaderen, veilig te houden en te laten spelen. Hij apporteert altijd alles, tot hij iets levends ziet dat veeeeeeel interessanter is. En dat is met enige regelmaat ;)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:14

Ja een windhond/podengo is ook lastig te kaderen met standaard jachttraining.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:29

Schuur_ schreef:

Jep :) Maar ook dát zijn uiteindelijk wel jachthonden natuurlijk :)
Zou super tof zijn als hondenscholen zich wat dat betreft iets breder zouden oriënteren, maar tot die tijd proberen we het zelf zo goed mogelijk uit te zoeken, wat werkt en wat niet.
(En dat geldt in NL denk ik net zo goed voor de diverse terrier rassen - en dan bedoel ik niet de bull types -, die hier ook niet per se aansluiting meer vinden bij iets dat aansluit bij hun aard. De jachttrainingen richten zich vooral op voorstaande en retrievende honden.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:49

Skippy wat een vervelende ervaringen met hondenscholen (overigens herkenbaar) "te dom" geldt alleen voor de instructeur die geen training op maat kan geven...

Mijn podenco mix kan op heel veel plekken wèl los, maar ik moet de goden niet verzoeken in "serieuze jachtgebieden" :D

In het begin van dit topic werd de Corgi geopperd. Ik vroeg me af of dat zo'n gezond ras is, gezien de imo vreemde verhoudingen?

Aanrader onder de kleine honden vind ik idd de dwergschnauzer <3
Maar je hebt ook verschillende leuke terriërs. Een Franse bul zou voor mij absoluut geen opties zijn. Ook niet van de betere fokker. Ik begrijp überhaupt niet dat je nog met zo'n ras wil fokken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:04

Nikass schreef:
Skippy wat een vervelende ervaringen met hondenscholen (overigens herkenbaar) "te dom" geldt alleen voor de instructeur die geen training op maat kan geven...

Mijn podenco mix kan op heel veel plekken wèl los, maar ik moet de goden niet verzoeken in "serieuze jachtgebieden" :D

In het begin van dit topic werd de Corgi geopperd. Ik vroeg me af of dat zo'n gezond ras is, gezien de imo vreemde verhoudingen?

Aanrader onder de kleine honden vind ik idd de dwergschnauzer <3
Maar je hebt ook verschillende leuke terriërs. Een Franse bul zou voor mij absoluut geen opties zijn. Ook niet van de betere fokker. Ik begrijp überhaupt niet dat je nog met zo'n ras wil fokken.

Klopt hoor, die trainer heeft ons daarna met andere honden ook niet meer teruggezien ;) En de hondenschool waar we uiteindelijk met de huidige honden geweest zijn, ben ik ook écht tevreden over hoor! Maar die bieden helaas gewoon niet de vervolgtrainingen aan die mij interesseren.

Ow, dan heb je geluk met jouw pod-mix! Ik train me een ongeluk, maar vooralsnog zonder succes in 3 jaar tijd...

Ja, dwergschnauzer is een leuke inderdaad. Ik ben momenteel ook wel 'into' lakeland terriers en wheaten terriers moet ik zeggen - maar dat zijn een beetje de terrier varianten op een dwergschnauzer, qua uiterlijk.

Qua karakter ben ik ook wel weg van brusselse griffonnetjes, maar ja, korte neuzen he... Ik begin er dus niet aan, hoewel ze qua formaat en karakter juist erg leuk zijn in de kleine rassen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:23

Skippy01 schreef:
Schuur_ schreef:

Jep :) Maar ook dát zijn uiteindelijk wel jachthonden natuurlijk :)
Zou super tof zijn als hondenscholen zich wat dat betreft iets breder zouden oriënteren, maar tot die tijd proberen we het zelf zo goed mogelijk uit te zoeken, wat werkt en wat niet.
(En dat geldt in NL denk ik net zo goed voor de diverse terrier rassen - en dan bedoel ik niet de bull types -, die hier ook niet per se aansluiting meer vinden bij iets dat aansluit bij hun aard. De jachttrainingen richten zich vooral op voorstaande en retrievende honden.)[/quot

Windhonden zijn zelfstandig jagende honden. Net als bijvoorbeeld een beagle. Die doe je geen plezier met voorstaan en retrieven. Beagle’s willen graag samen achter een ding aan. Liefst met veel lawaai. Windhonden jagen graag in een groepje. Net als de beagle zelfstandig. Zij gaan niet zitten wachten op een commando.
Bij beide rassen moet je er op verdacht op zijn dat ze de prooi niet even snel opeten voor je bij ze bent.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:25

Afbeelding
Dit is ook zo'n leuk klein ras!
(Basset Fauve de Bretagne)

Skippy: ik heb inderdaad mazzel, want ik heb er niet veel aan getraind. Ik heb haar vanaf dat ze vier maanden is en vanaf het eerste moment besloot ze dat ze bij mij hoorde en ze verliest me tijdens wandelingen niet uit het oog.
Ook is prettig dat ze de eerste vier jaar van haar leven in een groot losloopgebied heeft gewandeld waar overdag niet zo heel veel te jagen valt.
Maar, zoals ik al zei, niet de goden verzoeken: ik moet haar niet op de Veluwe loslaten en verwachten dat ze nog luistert als er wild voorbij komt...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:32

Ik had de dwergschnauzer vernoemd maar de wheaten vergeten. Die is inderdaad ook erg leuk!!

Een hondentrainer die bepaalde rassen uitsluit is in mijn ogen geen hondentrainer maar een rassentrainer. Ook al zijn ze niet in dezelfde mate trainbaar, geschikt voor iets, maar een hond is een hond.

Wel apart dat de podenco de prooi levend apporteert. Windhonden zijn eigenlijk “killers”.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:37

Die niet alleen hoor. Die schattige beagle is er ook niet vies van.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:39

Jennyj01 schreef:
Windhonden zijn zelfstandig jagende honden. Net als bijvoorbeeld een beagle. Die doe je geen plezier met voorstaan en retrieven. Beagle’s willen graag samen achter een ding aan. Liefst met veel lawaai. Windhonden jagen graag in een groepje. Net als de beagle zelfstandig. Zij gaan niet zitten wachten op een commando.
Bij beide rassen moet je er op verdacht op zijn dat ze de prooi niet even snel opeten voor je bij ze bent.

Ik weet wat ik in huis heb :) Beagles ook ervaring mee overigens. Die waren beide aanzienlijk meer van het 'even gauw opeten' dan mijn Pod. De Pod is een hele onderdanige eigenlijk, en wil HEUS zijn best wel doen, maar is bizar snel afgeleid.

Het gaat me er uiteraard ook niet om dat ik er een voorstaander of retriever van wil maken, maar dat het fijn zou zijn als er hondenscholen zijn die er leuke gerichte cursussen voor aanbieden. Met beagles geldt ook dat veel scholen je liever zien gaan dan komen... Zelfde als dat ik met een hele blije hond aankwam bij een agility cursus en ons werd verzocht om vooral eerst opnieuw elementaire gehoorzaamheid te volgen, omdat mijn hond niet wil blijven liggen. Je hoeft maar naar zijn bouw te kijken om te snappen dat hij met zijn blote buik geen uren op nat gras gaat wachten tot hij weer mag bewegen. Hij blijft wél rustig naast mij staan-zitten-liggen, maar wisselt dat dus af. Zolang hondenscholen op dat soort futiliteiten mensen blijven 'afwijzen' die voor de lol met hun hond willen trainen en géén topsportambities hebben, hebben mijn hond en ik dus weinig kans van slagen om te hobby-sporten in verenigingsverband, want hij 'past nergens in het plaatje'. En dan klooi je dus zelf thuis wat aan, want je kunt ook niet álles uit een boekje halen ;)

Lukasje schreef:
Ik had de dwergschnauzer vernoemd maar de wheaten vergeten. Die is inderdaad ook erg leuk!!

Een hondentrainer die bepaalde rassen uitsluit is in mijn ogen geen hondentrainer maar een rassentrainer. Ook al zijn ze niet in dezelfde mate trainbaar, geschikt voor iets, maar een hond is een hond.

Wel apart dat de podenco de prooi levend apporteert. Windhonden zijn eigenlijk “killers”.

Ja grappig he, de podenco (en podengo) worden zo omschreven: "De Podenco Ibicenco wordt in Spanje gefokt voor de zelfstandige jacht op konijnen. Dit houdt in dat de meute de prooi opzoekt, insluit, grijpt en levend apporteert aan de jager. Dit alles wordt van de Podenco verwacht zonder dat hij er een training voor heeft gehad. De Podenco is dus een echte jachthond. Hij kan trouwens in de schemering even goed jagen als overdag. Ook wordt hij in sommige delen van Spanje gebruikt als retriever onder het geweer."

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:42

Ik denk dat er zeker markt is voor een windhonden jachttraining. Maar die zal niet uit de reguliere hoek komen. Die kunnen daar helemaal niks mee. Dan zul je zelf iets moeten gaan organiseren.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:47

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat er zeker markt is voor een windhonden jachttraining. Maar die zal niet uit de reguliere hoek komen. Die kunnen daar helemaal niks mee. Dan zul je zelf iets moeten gaan organiseren.

Zou ik gráág doen, maar ben zelf helaas (nog) niet handig genoeg om dat op te pakken :) Ik wil wel beginnen met dummy-training: apporteren doet hij, en zonder druk moet dat in principe lukken. Qua materiaal-aanschaf is dat een stuk laagdrempeliger te starten dan agility natuurlijk. En dan maar 'thuis' op het veldje in de buurt ipv bij een school, voorlopig.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:00

Skippy01 schreef:
Ja grappig he, de podenco (en podengo) worden zo omschreven: "De Podenco Ibicenco wordt in Spanje gefokt voor de zelfstandige jacht op konijnen. Dit houdt in dat de meute de prooi opzoekt, insluit, grijpt en levend apporteert aan de jager. Dit alles wordt van de Podenco verwacht zonder dat hij er een training voor heeft gehad. De Podenco is dus een echte jachthond. Hij kan trouwens in de schemering even goed jagen als overdag. Ook wordt hij in sommige delen van Spanje gebruikt als retriever onder het geweer."

Mijn italiaantje valt dus niét onder die categorie. Iedereen slaat stijl achterover van verbazing wanneer ik zeg dat hij er zijn pootje niet voor omdraait om een konijn te pakken, met een nekslag te doden en vervolgens heerlijk op te peuzelen.
(Tuurlijk vind ik dat niet fijn en nee, hij loopt buiten nooit los maar wat hij doet op eigen terrein kan ik niet verhinderen.)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:05

Lukasje schreef:
Mijn italiaantje valt dus niét onder die categorie. Iedereen slaat stijl achterover van verbazing wanneer ik zeg dat hij er zijn pootje niet voor omdraait om een konijn te pakken, met een nekslag te doden en vervolgens heerlijk op te peuzelen.
(Tuurlijk vind ik dat niet fijn en nee, hij loopt buiten nooit los maar wat hij doet op eigen terrein kan ik niet verhinderen.)

Italiaans windhondje? Of italiaans adoptiehondje?
Echte windhonden jagen inderdaad wél met het doel zelf te doden. Daarin verschillen pods van windhonden. En Pod (halfwindhond) houdt een beetje het midden tussen een windhond en een brak qua jacht.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:28

Skippy01 schreef:
Lukasje schreef:

Italiaans windhondje? Of italiaans adoptiehondje?
Echte windhonden jagen inderdaad wél met het doel zelf te doden. Daarin verschillen pods van windhonden. En Pod (halfwindhond) houdt een beetje het midden tussen een windhond en een brak qua jacht.

Italiaanse windhond :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:11

Skippy01 schreef:
Jennyj01 schreef:

Zou ik gráág doen, maar ben zelf helaas (nog) niet handig genoeg om dat op te pakken :) Ik wil wel beginnen met dummy-training: apporteren doet hij, en zonder druk moet dat in principe lukken. Qua materiaal-aanschaf is dat een stuk laagdrempeliger te starten dan agility natuurlijk. En dan maar 'thuis' op het veldje in de buurt ipv bij een school, voorlopig.

Is balans en coördinatie niet meer iets voor je hond? Wij hadden een windhond (weet even niet wat voor één) bij de behendigheid, maar die haalde zijn basis diploma niet. Was niet gemotiveerd genoeg en vond altijd een momentje om er tussenuit te knijpen voor een paar sprintjes om het veld _O-
Hij was wèl erg succesvol op de renbaan hoorde ik :)
Mijn mixje heeft weinig interesse in behendigheid maar kan wel goed "trucjes". aanleren zoals de deur dicht doen. Apporteren vindt ze ook niks aan, een beetje zelf met een balletje spelen soms wel.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:16

Nikass schreef:
Is balans en coördinatie niet meer iets voor je hond? Wij hadden een windhond (weet even niet wat voor één) bij de behendigheid, maar die haalde zijn basis diploma niet. Was niet gemotiveerd genoeg en vond altijd een momentje om er tussenuit te knijpen voor een paar sprintjes om het veld _O-
Hij was wèl erg succesvol op de renbaan hoorde ik :)
Mijn mixje heeft weinig interesse in behendigheid maar kan wel goed "trucjes". aanleren zoals de deur dicht doen. Apporteren vindt ze ook niks aan, een beetje zelf met een balletje spelen soms wel.

Ik ken 'balans en coördinatie' niet als trainingsvorm?
Een podengo is overigens écht anders dan een volle windhond hoor :) Volle windhonden vind ik eigenlijk makkelijk naast een pod. Een pod combineert gewoon alle jachthondengedrag in één en stopt daar nog een vleugje terrier door ook zeg maar :+ (ik overdrijf uiteraard). Maar naast de volle galgo's van mijn tante is mijn pod echt een handenbindertje.
Apporteren doet hij dus juist wél graag (gelukkig!). Rennen ook, en coursing zou hem ook prima bevallen, ware het niet dat ik niet voor de hobby 'even' naar Son (ik denk dat dat de dichtstbijzijnde is) rijd vanaf regio Breda elke week.
We laten hem wel geregeld op stal over het springparcours gaan overigens, zetten we dat gewoon laag als het er toch nog staat en dat vindt hij machtig mooi. Ook in de kruiwagen springen vindt hij prachtig, op muurtjes springen/ klimmen, etc. Maar deur opendoen... hij is doodsbang voor deuren (vraag me niet waarom, maar hij raakt geen deur aan).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:02

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 16:25

Ik geloof dat het iets een franse bulldog x Corgi kruising is. :D