Jennyj01 schreef:Windhonden zijn zelfstandig jagende honden. Net als bijvoorbeeld een beagle. Die doe je geen plezier met voorstaan en retrieven. Beagle’s willen graag samen achter een ding aan. Liefst met veel lawaai. Windhonden jagen graag in een groepje. Net als de beagle zelfstandig. Zij gaan niet zitten wachten op een commando.
Bij beide rassen moet je er op verdacht op zijn dat ze de prooi niet even snel opeten voor je bij ze bent.
Ik weet wat ik in huis heb
Beagles ook ervaring mee overigens. Die waren beide aanzienlijk meer van het 'even gauw opeten' dan mijn Pod. De Pod is een hele onderdanige eigenlijk, en wil HEUS zijn best wel doen, maar is bizar snel afgeleid.
Het gaat me er uiteraard ook niet om dat ik er een voorstaander of retriever van wil maken, maar dat het fijn zou zijn als er hondenscholen zijn die er leuke gerichte cursussen voor aanbieden. Met beagles geldt ook dat veel scholen je liever zien gaan dan komen... Zelfde als dat ik met een hele blije hond aankwam bij een agility cursus en ons werd verzocht om vooral eerst opnieuw elementaire gehoorzaamheid te volgen, omdat mijn hond niet wil blijven liggen. Je hoeft maar naar zijn bouw te kijken om te snappen dat hij met zijn blote buik geen uren op nat gras gaat wachten tot hij weer mag bewegen. Hij blijft wél rustig naast mij staan-zitten-liggen, maar wisselt dat dus af. Zolang hondenscholen op dat soort futiliteiten mensen blijven 'afwijzen' die voor de lol met hun hond willen trainen en géén topsportambities hebben, hebben mijn hond en ik dus weinig kans van slagen om te hobby-sporten in verenigingsverband, want hij 'past nergens in het plaatje'. En dan klooi je dus zelf thuis wat aan, want je kunt ook niet álles uit een boekje halen 
Lukasje schreef:Ik had de dwergschnauzer vernoemd maar de wheaten vergeten. Die is inderdaad ook erg leuk!!
Een hondentrainer die bepaalde rassen uitsluit is in mijn ogen geen hondentrainer maar een rassentrainer. Ook al zijn ze niet in dezelfde mate trainbaar, geschikt voor iets, maar een hond is een hond.
Wel apart dat de podenco de prooi levend apporteert. Windhonden zijn eigenlijk “killers”.
Ja grappig he, de podenco (en podengo) worden zo omschreven: "De Podenco Ibicenco wordt in Spanje gefokt voor de zelfstandige jacht op konijnen. Dit houdt in dat de meute de prooi opzoekt, insluit, grijpt en levend apporteert aan de jager. Dit alles wordt van de Podenco verwacht zonder dat hij er een training voor heeft gehad. De Podenco is dus een echte jachthond. Hij kan trouwens in de schemering even goed jagen als overdag. Ook wordt hij in sommige delen van Spanje gebruikt als retriever onder het geweer."