Waar leuke oudere hond te vinden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:42

Ik heb 2 border collies, het akelig drukke onvermoeibare ras, en die liggen liefst van al in huis te slapen!

In mijn eerste woning had ik een tuin maar als ik ging werken lagen ze gewoon te slapen (buiten dan).

Nu heb ik slechts een terras en ook daar slapen ze.

Het zit hem inderdaad in de hoeveelheid beweging je je hond per dag geeft, maar ook het soort. Mijn honden zouden ook niet voldoende hebben aan 3x een kwartiertje aangelijnd wandelen (hoewel dat regelmatig wel voorvalt), die gaan mee naar de paarden, tijdens het wandelen apporteer ik voortdurend, een goede fietstocht maken etc.

Ook agility, een hondenwei etc. zijn goede ideeën! En elk weekend lekker weg helpt echt wel, dan zijn ze maandag toch net iets rustiger.

En het aller- aller- allerbelangrijkste: discipline en opvoeding. Mijn honden mochten gewoon nooit druk of opdringerig zijn.

Volg je hart en ga ervoor!!

PS: een Jack Russel bv. kan pittiger en drukker zijn dan eender welke grote hond, in een appartement gaat het dus niet om de grootte maar wel om het ras! :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:48

Goh, ik heb ook een energieke, jonge, grote hond èn een grote tuin (1 hectare omheind) maar het is toch vooral op wandeling dat zij zich uitleeft, rond crosst en doet. Wanneer jij je ervan bewust bent dat jouw hond lichamelijk en mentaal bezig gehouden moet worden en daarvoor de verantwoordelijkheid neemt, moet het volgens mij wel kunnen hoor. Ik ken veel eigenaars met een tuin waarvan de honden haast nooit de tuin uitkomen ....

Tip: kijk ook eens naar “hersenwerk”. Echt erg leuk om doen, geschikt voor binnen en mentaal uitputtend. Even een half uurtje tussendoor in de woonkamer terwijl bv het avondeten in de oven zit en je hond is nadien echt moe. Kost ook haast niets want met wat creatief zijn kan je al veel met Action spullen.
Of, speuren! Dat is dan wel outdoor maar ook erg leuk, lichamelijk niet té belastend maar mentaal ook vermoeiend voor de hond.
Laatst bijgewerkt door Lukasje op 16-07-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Waar leuke oudere hond te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:54

Op MP staan ook nog chiwuawua's of hoe je dat ook schrijft, twee keer twee stuks wat ouder. Misschien voor een appartement ook prima.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:59

Even heel algemeen : jij zoekt een wat oudere kleine hond. Je krijgt aangeboden : een middelmaat jonge hond. Een jonge hond vindt gemakkelijk een nieuwe thuis, bij een oudere hond is dat moeilijker.
Dus eigenlijk zou het een beetje jammer zijn dat je de jonge hond zou nemen, want die heeft voor jou een aantal nadelen, terwijl hij gemakkelijk te plaatsen zou zijn.
Als je toch voor deze hond zou gaan kan je ms vragen of hij een paar dagen op proef kan komen. Als hij continu rond de tafel rent is het toch ms een hond die wat meer ruimte nodig heeft. Je kan hem ook observeren in zijn huidige thuis. Is het een hond die graag buiten is, al is dat maar gewoon rondkijken gaat hij zich waarschijnlijk op een appartement wel vervelen. Gaat hij alleen naar buiten als het moet, dan speelt dit niet mee.
En dan, vind je het zelf een leuk vooruitzicht om elke dag meer te wandelen en ga je daar effectief de tijd voor hebben?
Waarom dacht je eerst aan een kleinere hond? Zijn er dingen die moeilijker zijn met een grotere hond?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:03

Ik heb mijn Australian Shepherd ook de eerste twee jaar van zijn leven gehouden zoals het bij jou zou zijn. Op een appartement, centrum Rotterdam. En dat ging prima!

Voorwaarden waren wel 1,5 uur tot 2 uur per dag wandelen. En wandelen is dan niet aan een riem wat snuffelen, maar de grootste delen los en lekker met andere honden of met een bal oid. Ik zag veel stadshonden, aangezien de uitlaatgebieden beperkt waren. En met bijna alle rassen ging dit goed, als ze maar los kwamen. De honden die alleen aan de riem hun rondje liepen vond ik sneu en je haalde ze er qua gedrag zo uit.

Als je ook nog mentaal iets gaat doen, zoals hondenschool of behendigheid, moet het helemaal goed komen!

Moet ik wel zeggen dat we nu wel een tuin hebben en dat de hond daar wel van geniet. Hij ligt ook vaak buiten. Maar dat betekent niet dat hij zijn eerste twee jaar geen goed leven heeft gehad!

Edit: vind bovenstaand vragen wel terecht. Je moet er wel goed over nadenken :)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 14:23

Goed over nadenken doen we uiteraard. Vandaar ook de vraag hier op bokt.

De keuze voor een kleiner ouder hondje is gekomen door dat we natuurlijk een jack russel hadden een mooi klein hondje. Die we makkelijk de trap op draagde en zo geen trappen hoefde te laten lopen. We wonen 1 hoog en het zijn 2 trapjes.
En makkelijk overal mee naar toe te nemen zou zijn.

Ouder hondje kwam omdat we geen zin hadden om weer een pup alles te moeten leren. Vandaar dat het ook prima een ouder hondje mocht zijn. Maar wel een die vitaal genoeg zou zijn om nog mee te kunnen naar bos / strand. En het nog leuk vind om mee te gaan hardlopen of lekker mee te spelen.

En toen kregen we deze hond aangeboden. Inprincipe alles wat we zoeken in een hond. Maar net even iets groter als onze jack russel. Ik denk dat hij nu 15 a 17 kilo weegt. En zou nog de trap op gedragen kunnen worden.
En een stuk jonger als we in ons hoofd hadden maar wel de basis opleiding gehad.

Mochten we besluiten om voor deze hond te gaan wil ik wel zoiezo 1 a 2x in de week naar de hondenschool. Zodat het leuk blijft en we uitdagingen houden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:28

Trappen oplopen is ook voor een groter ras geen probleem. Zolang je erop let dat ze er niet op gaan rennen maar netjes trede per trede stappen en beide pootjes afwisselend gaan gebruiken, dan is dat zeker geen probleem.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:31

Je kan een hond prima in een appartement houden en de beweging die je wil bieden is echt heel prima. Als het echt een lieve, sociale hond is zou ik het zeker serieus overwegen. Kan de hond eventueel een weekje komen logeren?

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:41

Misschien eens contact opnemen met Jodipro. Dit is een stichting die proefdierhonden een warme thuis probeert te bezorgen na hun "cariere". Dit zijn meestal wel beageltjes (klein formaat beagle).

http://www.jodipro.be/

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 16:59

Dierenkliniek IJzendijke zoekt momenteel een lieve baas voor 2 gesteriliseerde teefjes van 4,5 jaar oud. Ze mogen apart geplaatst worden en zien er ook nog eens heel leuk uit. Oproep staat op Facebook.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 07:03

@TS lijkt mij geen enkel probleem. Mits inderdaad je beweging erop wordt afgestemd en de hond fysiek en mentaal uitgedaagd kan worden.
Al die dooddoeners dat alleen kleine of oudere honden op een appartement zouden kunnen... Tjah, het is niet de woonruimte die bepaalt of het hondwaardig is denk ik...
En het is ook niet alleen het 'los kunnen rennen' waar ze moe van worden.

Ik heb nogal wat doodles in mijn directe kennissenkring. De meeste middenmaatjes. Sommige daarvan wonen midden in Amsterdam in een appartement, anderen wonen bij ons in het dorp tegen weilanden en bosrand aan. Allemaal happy honden. Wordt wel voldoende mee gespeeld, gewandeld en sociaal in het park met andere honden gespeeld.

Mijn eigen hond, een podengo, KAN niet eens los rennen - wat sommigen hier een soort harde eis lijken te vinden - want die gaat op jacht en ik zie hem liever niet onder een auto... Die gaat dus mee aan de lijn naar de paarden, naar het bos, naar meertjes, en hij mag op het omheinde veld en in mijn tuin los spelen. Toen ik nog op een appartement woonde, ging hij vaker naar meertjes en speelveldjes mee. Nu hebben we ook wel eens dagen dat hij echt niet verder komt dan een paar keer een blokje om en hij is nu nog steeds een relatief jonge hond (3 jaar).

Als de energie van de hond past bij jullie en jullie levensstijl: go for it!

En sommige doodles blijven onstuimig, maar die van het nest van die van mijn ouders eigenlijk niet. Middenmaatje, en in huis slaapt hij meestal gewoon - en datzelfde geldt voor 2 van zijn zusjes die we nog in beeld hebben. Buiten gaat hij 'aan' en eenmaal binnen slaapt hij weer. Zelfde met mijn podengo (en daar zeiden mensen ook echt wel van 'weet je wel hoe druk die zijn en hoeveel die moeten lopen....')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 08:18

Zeiden ze van mijn wolfhond ook :D

Die ligt het grootste deel van de dag gewoon te maffen, krijgt tussendoor eens een voederbal waar ze los op gaat en voor de rest gaat ze ook "aan" buiten (en zelfs dat valt nog mee, urenlang gaan wandelen op redelijk tempo, oke, maar ze is niet constant aan het springen of heen en weer aan het rennen.)
En heel soms, zoals gisteravond, dan is ze eens echt actief (ofja, eerder stout :D) en vliegt ze als een idioot door het huis, pest de katten en de chinchilla's, komt mij pesten etc. Maar dit heeft gewoon met haar gemoedstoestand op dat moment te maken en heeft weinig te maken met het feit dat ze wel of niet buiten geweest is. (gisteren was ze nl van 15-20 meegeweest naar de paarden (2 locaties), dierenwinkel en waren we rond 21.30 nog een ronde gaan wandelen...

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:02

Voordat je naar honden onder uit het buitenland gaat kijken, ga eens naar een paar asiels van de dierenbescherming. ik vind dat namelijk heel nobel die "import" van dieren uit Roemenië en Spanje, maar er zijn zat dieren in Nederland die een goed tehuis zoeken. Het is weer vakantie tijd, dus ze zullen vast weer een grote aanloop van aan een boom achtergelaten honden hebben.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:24

pjotrg schreef:
Voordat je naar honden onder uit het buitenland gaat kijken, ga eens naar een paar asiels van de dierenbescherming. ik vind dat namelijk heel nobel die "import" van dieren uit Roemenië en Spanje, maar er zijn zat dieren in Nederland die een goed tehuis zoeken. Het is weer vakantie tijd, dus ze zullen vast weer een grote aanloop van aan een boom achtergelaten honden hebben.

Moet je maar nét passen. Meestal veel staffords, herders, honden met gedragsproblemen... (Kijken is altijd goed overigens, of navragen, maar zelfs de nederlandse asielen hebben tegenwoordig aanwas uit spanje heb ik al gezien op de site)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:50

Goof schreef:
Je kan een hond prima in een appartement houden en de beweging die je wil bieden is echt heel prima. Als het echt een lieve, sociale hond is zou ik het zeker serieus overwegen. Kan de hond eventueel een weekje komen logeren?

Dit inderdaad.

Hier worden vaak (heel erg goed bedoelde) adviezen gegeven, die in mijn ogen helemaal nergens over gaan. Wij hebben een relatief grote tuin (50/60m diepte, in totaal een goeie 1100m²), maar het enige waarvoor dit handig is, is voor ons als baas :). Hondlief (Jonge mechelse herder uit werklijnen, zo'n gevalletje hyperactief) beweegt zich zonder ons gezelschap niet verder dan 2/3 meter van de deur af.... Uren wandelen gebeurt hier ook niet alle dagen :n. Als we met hem een uur gewandeld hebben, staat hij na een half uurtje rusten makkelijk al terug naast ons. Genoeg dagen dat hij max 30/40 minuten gaat wandelen. Wél wordt er op die dagen 3/4 keer per dag voor 10/15 minuten intensief met hem getraind en wordt er regelmatig eens een balletje gegooid. Op die dagen is hij VEEL kalmer dan op de dagen waarbij we 2uur met hem wandelen. 10 minuten training (gehoorzaamheid / freestyle / detectie), staat bij hem gelijk aan 2u platte rust achteraf....

Dus ik zeg: als je bereid bent om meer te doen dan gewoon het blokje rond te wandelen, als je het ziet zitten om mentaal aan de bak te gaan met je hond (check bv het youtubekanaal van kikopup eens - dit soort training is ideaal voor een appartementhond), geen enkel probleem...

Onze mechelaar zou perfect op een appartement gehouden kunnen worden :j. Alleen voor ons zou dit lastiger zijn (omdat we dan 's avonds om 11u niet gewoon even de tuin in kunnen voor een plasje).

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:53

@Florenc precies ja! Hoewel ik het 'geluk' (relatief he) heb dat mijn hond zich in de tuin dus enorm vermaakt met het bestuderen van ieder insectje dat er rondloopt, het klimmen op de houtwal die onbedoeld nog steeds achterin ligt en nu thuis is voor heel veel spinnetjes, etc.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 09:59

Sclimpre schreef:
Even heel algemeen : jij zoekt een wat oudere kleine hond. Je krijgt aangeboden : een middelmaat jonge hond. Een jonge hond vindt gemakkelijk een nieuwe thuis, bij een oudere hond is dat moeilijker.
Dus eigenlijk zou het een beetje jammer zijn dat je de jonge hond zou nemen, want die heeft voor jou een aantal nadelen, terwijl hij gemakkelijk te plaatsen zou zijn.
Als je toch voor deze hond zou gaan kan je ms vragen of hij een paar dagen op proef kan komen. Als hij continu rond de tafel rent is het toch ms een hond die wat meer ruimte nodig heeft. Je kan hem ook observeren in zijn huidige thuis. Is het een hond die graag buiten is, al is dat maar gewoon rondkijken gaat hij zich waarschijnlijk op een appartement wel vervelen. Gaat hij alleen naar buiten als het moet, dan speelt dit niet mee.
En dan, vind je het zelf een leuk vooruitzicht om elke dag meer te wandelen en ga je daar effectief de tijd voor hebben?
Waarom dacht je eerst aan een kleinere hond? Zijn er dingen die moeilijker zijn met een grotere hond?

Deze hond vind ik juist prima bij de ts passen.

Ja een oudere hond vind minder makkelijk een baasje als een 8 maanden oude vrolijke labradoodle zonder gedragsproblemen, maar een oudere hond heeft meer kans op kwalen en wat ik van de ts begreep, wil ze een iets oudere hond: zn 4 a 5 jaar, geen bejaarde van 10+.

Ze wil geen pup omdat ze die eerste pak m beet 7 maanden niet mee wil maken maar gewoon een hond die zindelijk is en de basisregels al kent. Dan zit er imo weinig verschil tussen 8 maanden met alles erop en eraan en 4 jaar...

Ik heb vorig jaar een pup gekocht en woonde toen 12 hoog op 52m2. Sinds 3 weken een huis met een tuin van +- 150m2. Skip vind de tuin fantastisch, maar is een stuk drukker dan toen we nog op de flat woonde, puur omdat hij daar iedere dag minstens 1 uur los in het bos liep en we hier doordat we geen losloopgebied hebben en nog druk aan het verbouwen zijn, max een half uur aan een 10 meter lijn wandelen.

Natuurlijk ga ik wel weer meer met hem doen als we echt helemaal hier wonen, maar echt een los loop bos is hier niet, wel een omheind veld 20 minuten fietsen verderop.

Voorlopig raced hij iedere dag even hard door de tuin }>

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:10

Mazida schreef:
Zinzi: dus omdat veel mensen een hond op een appartement hebben moet dat voor anderen ook geen probleem zijn? Wow, als elke 'dierenliefhebber' zo denkt :o . Hoe zou jij het vinden als je twee uur per dag aan een lijntje vrij mag lopen en voor de rest hele dagen zit opgesloten?

Ik heb zelf jaren op een flat gewoond
Met honden En was me bewust van de beweging die ze nodig hadden
En daardoor liep ik veel met de honden
Net als TS wil doen
In dat opzicht hebben die honden het dus niks slechter als iemand met een tuin
En zie ik er geen probleem in
Als TS goed overwogen heeft.

Ken nl genoeg honden dieeen grote tuin hebben of een erf en verder niet gaan wandelen of een 5 minuten rondje .
Dan beter op een flat wonen met veel wandelingen buiten de deur .
Dat bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:19

Oh ging met mijn Stabij precies zo. We woonden op een appartement op vier hoog, maar wandelden en speelden voldoende met hem. Ik geloof nooit dat mijn hond ook maar één keer heeft gedacht; 'goh, wat zou ik toch graag een tuin hebben'. Appartement zelf was 120 m2.
Inmiddels verhuisd naar een woonhuis met tuin, waar denk je dat hij het liefst ligt?
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 09:28