Kat met het Gingivitis Stomatitis complex.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

7ofhearts

Re: Kat met het Gingivitis Stomatitis complex.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 21:32

Dankjewel Kiwiwitje!
Justkid, heel veel succes.
Toch weer spannend.
Laat eens weten wat de uitslag was.?

Morgen moet een kennis van een vriendin ook weer met haar kat naar de dierenarts.
Ook daar zijn al enkele tanden en kiezen van getrokken, en nu at ze weer slecht.

Voor Paul de aller zachtste snoepjes gekocht die ik kon vinden, en dat durft hij pas na héél lang aarzelen in ieni mini stukjes aan te pakken, om weg te werken.
Een paar jaar geleden heb ik ooit een fotocollage van Paul gemaakt, waarbij hij alles aan eten jatte wat hij maar kon vinden.
Paul met een broodzak op zijn kop, aangevreten ovenschotels die stonden uit te dampen, een Paul tot zijn enkels in de tomatensoep.........ik hoop dat die tijd terug komt.
Niet voor het snaaien, maar wel voor het pijnvrij genieten van zijn kleine overwinningen :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:59

Klinkt goed met Paul! Ik hoop ook dat die tijd terug komt. Tomatensoep en ovenschotels lijken mij geen probleem zonder tanden :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 23:01

Wat sneu ook van die kat. Weer slecht eten. Ik blijf erbij: deze chronische aandoeningen kun je maar beter meteen korte metten mee maken. Echt een zeldzaamheid dat er maar een paar tanden aangetast raken. Daarbij nog het risico op hart en nier aandoeningen..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 07:49

Hannanas schreef:
Klinkt goed met Paul! Ik hoop ook dat die tijd terug komt. Tomatensoep en ovenschotels lijken mij geen probleem zonder tanden :D

*\o/* *\o/* *\o/*

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 08:03

Wat fijn dat Paul vooruitgang lijkt te boeken!

Sproet is afgelopen maandag weer op controle geweest, zijn tong ziet er rustiger uit. Hij is koortsvrij en het dwangvoeren moeten wij nu nog maar 2 keer per dag ipv 3 keer.

Dinsdag nog wel even een spannend moment gehad daar hij ineens weer een bloedbad uit zijn bekkie had.
Helaas toch ook de linkerkant van zijn tong ingescheurd maar sindsdien is hij wel weer brokken gaan eten en speelt hij ook weer als een malle met zijn broer Nolan.

Hij heeft nog voor 2 dagen antibiotica en as dinsdag moet hij weer op controle.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 13:06

Lay_D schreef:
Wat fijn dat Paul vooruitgang lijkt te boeken!

Sproet is afgelopen maandag weer op controle geweest, zijn tong ziet er rustiger uit. Hij is koortsvrij en het dwangvoeren moeten wij nu nog maar 2 keer per dag ipv 3 keer.

Dinsdag nog wel even een spannend moment gehad daar hij ineens weer een bloedbad uit zijn bekkie had.
Helaas toch ook de linkerkant van zijn tong ingescheurd maar sindsdien is hij wel weer brokken gaan eten en speelt hij ook weer als een malle met zijn broer Nolan.

Hij heeft nog voor 2 dagen antibiotica en as dinsdag moet hij weer op controle.

Hoe doen jullie het dwangvoeren bij Sproet?
Met Paul heb ik dat gelukkig niet echt hoeven te doen.
Oke, alleen at hij niet, en hij liep ook echt van het eten weg, maar als ik dan met een lekker blikje bij hem ging zitten en een beetje blik voor zijn neus hield met een vinger begon hij uiteindelijk wel te eten.
Echt hapje voor hapje, en oh wee als hij iets te enthousiast was.........en een te grote hap nam |(
Dan moest ik hem echt met alles wat ik in me had het vertrouwen geven dat we het het volgende hapje wel weer goed zou kunnen gaan.
Afschuwelijk!!
Een spuit in de mond was ook een no-go, dus ik heb me wat afgebladderd, gepureerd, gestampt, gehakt en gemalen.

Dat de tong zo extreem kan meedoen is voor mij nieuw, maar zo een bloeding krijg je natuurlijk niet voor niks.
Heel veel beterschap in elk geval en laat nog even weten hoe het is afgelopen!!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:45

Raafsmits, met een spuit en daarop een zacht en flexibel tuitje. Die stoppen we in zijn bekkie (precies in het midden zodat we de aangedane plekken niet aanraken en dan langzaamaan leegspuiten.

Sproet gaat inmiddels er zelfstandig keurig voor zitten en doet nog net zijn bekkie niet open. Al lukt het hem gelukkig ook alweer zelfstandig!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 19:24

Lay_D schreef:
Raafsmits, met een spuit en daarop een zacht en flexibel tuitje. Die stoppen we in zijn bekkie (precies in het midden zodat we de aangedane plekken niet aanraken en dan langzaamaan leegspuiten.

Sproet gaat inmiddels er zelfstandig keurig voor zitten en doet nog net zijn bekkie niet open. Al lukt het hem gelukkig ook alweer zelfstandig!

Oh super!!
Dat is dan weer de mazzel als ze zo jong zijn zonder rugzakje!!
Hopelijk is straks de controle goed en is hij Ab vrij.
Kan me voorstellen dat je Sproet extra goed in de gaten gaat houden,dat doe ik met Paul ook ;-)
Helemaal bedacht op elke trek met zijn kop, elke poetsbeurt, elk moment van het gebrek aan interesse in eten.
Ik kan wel zeggen dat we beide een trauma hebben opgelopen dit laatste half jaar. :j

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 19:46

Vandaag vond ik Sproet toch weer minder als de afgelopen dagen,aangezien ik het niet vertrouwde heb ik de dierenarts weer gebeld. Morgen om 10.45 wil ze hem toch graag even zien.

Ik heb gelijk even nagevraagd hoe het exact heet wat Sproet heeft, het is: Stomatitis glossitis.

Zo zag zijn tong er vorige week maandag uit:
Afbeelding

En dit is vandaag:

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 20:30

Ah jee arm beest...je zou voor minder moeilijk eten...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:22

Auuuwww wat ontzettend verdrietig!!
Wat voor medicijnen krijgt sproet ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:40

Oh dat ziet er akelig pijnlijk uit ;(

Voor Abby ook niet zulk goed nieuws, de metacam heeft niet zoveel gedaan als gehoopt. ze heeft nu atopica, metacam ging door de melk en dat lustte ze graag, maar dit blieft ze niet.

Nou kan ik dit wel een keer toedienen onder dwang maar dat lukt maar een keer en daarna komt ze niet meer bij me. -O-

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 22:47

Hannanas schreef:
Auuuwww wat ontzettend verdrietig!!
Wat voor medicijnen krijgt sproet ?

Hij heeft inmiddels stormogyl2 gehad, novocam, enrofloxoral 25 mg en nog wat anders maar daar weet ik de naam niet meer van.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 07:58

Oei oei, dat ziet er echt akelig uit!!
inderdaad is de tong flink beschadigd, dit heb ik persoonlijk nog nooit gezien/ gehoord!!
Arme Sproet, en goed dat jij zo alert er op bent.
Ik hoop dat jullie dit onder controle krijgen.
Blijf posten alsjeblieft?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 08:08

justkid schreef:
Oh dat ziet er akelig pijnlijk uit ;(

Voor Abby ook niet zulk goed nieuws, de metacam heeft niet zoveel gedaan als gehoopt. ze heeft nu atopica, metacam ging door de melk en dat lustte ze graag, maar dit blieft ze niet.

Nou kan ik dit wel een keer toedienen onder dwang maar dat lukt maar een keer en daarna komt ze niet meer bij me. -O-

Oh ik herken dit zo!!
Paul kroop ook echt voor me weg, en dat is als goed willend baasje afschuwelijk om te zien.
Paul is ook een kampioen wat betreft het herkennen van medicatie door zijn lekkere hapjes -O-
En gelukkig-gelukkig-gelukkig gaat het de goede kant met hem op en is hij bijna een week medicijn vrij.

Wat mij uiteindelijk iets geholpen heeft is de medicatie in tabletvorm te vergruizen en met wat water rechtstreeks in de bek te spuiten.
Maar nu moet ik wel zeggen dat Paul ondanks dat het een rugzakkat, is nooit gemeen tegenover mij geweest is.
Ik weet natuurlijk niet wat jou Abby doet in zo een geval.
Maar ik voel helemaal met je mee.
Heel veel sterkte en hou ons op de hoogte!!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 12:12

Vanmorgen met Sproet bij de dierenarts geweest. As maandag wordt hij weer opgenomen, ditmaal om biopten van zijn tong te nemen daar het er naar uitziet dat zijn tong volop wordt aangevallen.

Hij heeft pijnstilling gekregen dmv injecties. Wij hebben hem net deels geschoren daar hij overmatig aan het likken is met als gevolg dat het niet meer droogt en het vieze harde stukken zijn geworden ivm het bloed.

Hij is nu aan het eten en straks ga ik hem wassen zodat we hopelijk beter door de vacht kunnen scheren.
We moeten nu namelijk ook alert zijn op vliegen/maden.

Ik zal jullie op de hoogte houden!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 16:00

Heel veel beterschap toegewenst!!
Ben toch eens heel benieuwd wat er uit die biopten komt, want zoals gezegd, dit ken ik niet.
Hoop zo voor je dat het te behandelen is!!
Ik duim voor jullie dat het goed komt!!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:28

Weer een update van Sproet:

Maandag naar de da gebracht voor opname ivm het afnemen van de biopt.
'S middags werd ik gebeld met de vraag of hij een nachtje mocht blijven daar er een spoedoperatie was tussen gekomen. Uiteraard geen probleem daar heen en weer rijden net zo duur is.

Dinsdag middag heb ik hem weer opgehaald, het afnemen is gelukt en ze hebben hem ook goed schoongemaakt/gewassen daar zijn poten helemaal onder het bloed zat van het overmatig likken wat hij deed.

Eenmaal thuis was hij erg hongerig en heeft dan ook gretig zijn mousse opgegeten.

Woensdag toen ik thuis kwam van mijn late dienst zag ik iets uit zijn bekkie steken,het lijkt op een splinter. Deze heb ik verwijderd en in een potje gedaan zodat ik het aan de dierenarts kan tonen.

Vrijdag ben ik gebeld met de uitslag.
Die was nogal teleurstellend in de zin van de uitslag. Er is namelijk uit gekomen dat het een niet lichaams eigen "iets" is... Maar ja wat is het dan? Morgen gaat onze da naar de patholoog bellen en vragen waar hun eventueel aan denken.

Vrijdag heb ik de foto's van zijn tong en de splinter via Whatsapp naar de da gestuurd, zijn tong ziet er naar omstandigheden beter uit en de splinter heb ik gisteren naar haar gebracht voor onderzoek.

Ondanks alles gaat het goed met Sproet, hij eet flink ( sinds vandaag ook weer volop brokken!), hij was zichzelf weer ( niet meer overmatig aan zijn voorpoten, wij hebben hem tijdelijk moeten ondersteunen met wassen met een nat washandje), hij speelt en hij wilt maar wat graag naar buiten maar dat laten wij uiteraard nog niet toe.
Besloten in overleg met de da dat we hem niet aan de ontstekingsremmers zetten daar hij nu goed te pas is.

Een flinke lap tekst en eigenlijk weten we nu nog niet veel meer maar zodra ik meer hoor, dan zal ik het laten weten!

Dit is overigens de splinter die ik uit zijn bekkie haalde:
Afbeelding

Zo ziet zijn tong er momenteel uit:

Afbeelding

Hoe is het met Paul?

En met Abby?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 08:58

Jeetje, die splinter!!
Het lijkt wel iets van metaal of zo??
Wat raar dat die uit Sproet zijn bek komt.
Zou het kunnen hij met spelen iets naar binnen gekregen heeft dat al die ellende in zijn bek veroorzaakt?

Zo heeft een vriendin van mij eens een kat verloren die een draadje naar binnen had gewerkt die uiteindelijk de hele darm had geperforeerd ( hebben ze laten onderzoeken na de trieste dood )
Die vriendin heeft nu dus een "draadjes trauma " wat heel begrijpelijk is!!

Ik ben toch wel eens heel benieuwd wat hier uit gaat komen, maar de foto's van nu zien er beduidend beter uit!!
Wat een brave Sproet om dat zo goed te doen allemaal!!

Paul gaat nog steeds heel goed!!
Wel week ik zijn brokken nog voor, maar hij is blij, ondernemend, actief, knuffelig en een béétje ondeugend........kortom gewoon zoals Paul moet zijn!!
Hij zevert niet, zijn tong blijft goed binnen en zijn mondje en bef zijn mooi schoon en droog.
Voor mij allemaal tekenen dat het mooi rustig is daar binnen, want Paul zijn bek spontaan opentrekken zoals bij Sproet..........Neuhhhh, doe maar niet!! :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:07

Als het niet lichaamseigen is en dz splinter kwam er nadien uit,zou ik ook dueven denken dat de plinter de veroorzaker is?

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:09

Wat fijn dat Paul zo goed gaat!!!!

Wbt de splinter, het heeft meer weg van een houtje/takje. Het doet mij erg denken aan een stukje van een kleefballetje ( die van die vervelende distel planten buiten afkomen). Ik vermoed dat het van buiten ergens weg komt, hij kan bij ons vrij rondom het erf/boerderij lopen.

Duhelo, zo denk ik ook, maar de reactie die zijn tong erop geeft is wel heel heftig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:11

Niet persé heftig hoor.
Ik heb ooit eens een takje in de hoef van een paard gezien, ding heeft ervoor gezorgd dat de hele binnenkant van de hoef 1 zachte etterende massa geworden is.

Een splinter gewoon in je huid zorgt uiteindelijk ook dat er dingen afsterven ...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 09:41

Het zou alleen al hartstikke mooi zijn als de splinter de veroorzaker is geweest!!
Dat zou betekenen dat het nu gedaan zou kunnen zijn.

Mogelijk is het ding toch door het lichaam zelf er uit gewerkt, en gelukkig met de AB die Sproet gehad heeft .......ik ga het bijna voor jullie hopen!!
( Een gras aartje in de bek of neus kan ook hele gemene ontstekingen geven inderdaad, daar zijn ook talloze verhalen van bekend )

Wordt vervolgd, maar hier wordt ik al heel blij van!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:14

Hoe is het hier met alle katten?

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 00:30

Met Paul gaat het nog steeds de goede kant op, maar wel nog met geweekte brokken.
Snoepjes of kleine hapjes vind hij nog steeds "spannend ".

Heeft iemand hier trouwens ervaring met CBD olie voor katten?
Niet voor Paul, maar ik heb een poesje dat eigenlijk een klein autistje is.
Ook met een rugzak en achtergrond niet bekend.
Niet alleen klopt er weinig van de signalen die ze uitzend, dat wat ze ontvangt interpretteerd ze verkeerd.
En ik zit er bij en kijk er naar, feitelijk gaat het nergens over, maar toch kan ze de boel van tijd tot tijd flink over de kling jagen, waarbij ze zelf de aanstichtster is.
Nu hoorde ik over deze druppels en vroeg me af of iemand me al was voor gegaan?