Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Maar waarom zou je je hond eerst corrigeren en dan pas aanleren wat de bedoeling is?
Ik snap wel dat je automatisch "nee" zegt als je hond op tafel springt, maar als methode lijkt het me toch de omgekeerde wereld.
Nikass schreef:Maar waarom zou je je hond eerst corrigeren en dan pas aanleren wat de bedoeling is?
Ik snap wel dat je automatisch "nee" zegt als je hond op tafel springt, maar als methode lijkt het me toch de omgekeerde wereld.
Nikass schreef:Tess: mijn reactie was op MWM.
Je kunt een "nee" op een positieve manier aanleren, dat klopt, maar dan nog blijft het een positieve correctie.
Nikass schreef:Kabayo Je leert je hond dat op de grond blijven iets oplevert. Dat doe je uiteraard als je wèl thuis bent en je voorkomt dat hij op de tafel/ het aanrecht kan als je niet thuis bent.
Als je dit lang genoeg herhaald en zorgt dat op de grond blijven echt een feestje is zou het kunnen dat het gedrag structureel veranderd. Maar dat kost tijd. Gedragsverandering is nooit een quick fix.
En sommige honden komen misschien niet zover dat ze nooit meer op het aanrecht springen. Als je zorgt dat daar in elk geval nooit meer iets te halen valt, zal het gedrag uiteindelijk uitdoven.
Tess: mijn reactie was op MWM.
Je kunt een "nee" op een positieve manier aanleren, dat klopt, maar dan nog blijft het een positieve correctie.
tess_84 schreef:Nikass schreef:Tess: mijn reactie was op MWM.
Dat weet ik![]()
Klopt, maar ook dan kan je alleen ingrijpen als je thuis bent. Dus zoals je zelf al zei, zou ik ervoor zorgen dat er niks te halen valt op het aanrecht / op tafel en/of ervoor zorgen dat de hond gewoon niet daar kan zijn als baasje weg is. Alle andere hier voorgestelde methodes vind ik persoonlijk niet zo fijn...
Nikass schreef:Kabayo: je hond zelfbeheersing leren kun je doen door iets lekkers op de tafel of het aanrecht te zetten en hem vervolgens te belonen met iets dat nóg lekkerder is voor het negeren van het lekkers op tafel. Zo leer je een hond ook om niet van tafel te stelen. Het negeren van jouw bord of het gebakje van het bezoek of whatever levert hem iets op wat hij nog liever heeft dan dat gebakje.
Net zoals je kunt leren dat je hond in zijn mand gaat liggen als je zelf gaat eten. Dat kun je doen door hem consequent weg te sturen, maar dat kun je ook doen door hem te leren dat in zijn mand gaan liggen als jij gaat eten hem iets speciaals oplevert.
Kuggur schreef:Ik ben het daar mee eens. Die methode faalt op het moment dat er geen beloning bestaat die de zelfbeloning van het ongewenste gedrag topt.
Kuggur schreef:Ik ben het daar mee eens.
GDG schreef:Nikass schreef:Kabayo: je hond zelfbeheersing leren kun je doen door iets lekkers op de tafel of het aanrecht te zetten en hem vervolgens te belonen met iets dat nóg lekkerder is voor het negeren van het lekkers op tafel. Zo leer je een hond ook om niet van tafel te stelen. Het negeren van jouw bord of het gebakje van het bezoek of whatever levert hem iets op wat hij nog liever heeft dan dat gebakje.
Net zoals je kunt leren dat je hond in zijn mand gaat liggen als je zelf gaat eten. Dat kun je doen door hem consequent weg te sturen, maar dat kun je ook doen door hem te leren dat in zijn mand gaan liggen als jij gaat eten hem iets speciaals oplevert.
Wat doe je dan als je hond het op zo'n moment niet negeert maar naar het lekkers onderweg gaat? Jij zegt dus geen 'nee' maar puur afwachten totdat de hond zelf voor het door jou gewenste gedrag kiest kan dan betekenen dat tijdens het afwachten het lekkers al van tafel gegeten is. Dus ik neem aan dat je wel iets doet om te voorkomen dat hij toch die tafel op gaat, wat doe je dan? Ga je dan afleiden? Hou je hem de lekkere worst die je bij je hebt voor?
Nikass schreef:Ja klopt dat moet je wel voorkómen. Als je een plakje worst neerlegt kan je je hand ernaast leggen en eroverheen leggen mocht de hond het willen pakken. Maar als je hond de clicker kent heeft hij het waarschijnlijk snel door. Je kan ook beginnen met een iets minder aantrekkelijk brokje ofzo, en dan opbouwen. Uiteindelijk kan ik bij mijn een brokje op de grond laten vallen waar hij niet op reageert. Dat is ook handig als je iets per ongeluk laat vallen.
Ik heb het mezelf wel iets lastiger gemaakt door soms brokjes te strooien als beloning. Mijn reu snapt dat onderscheid nog niet zo goed.
Dat zou je wel kunnen uitleggen door een "pak maar" aan te leren, wat jij eerst moet zeggen voordat hij in actie mag komen.
beatje schreef:Kuggur schreef:Ik ben het daar mee eens. Die methode faalt op het moment dat er geen beloning bestaat die de zelfbeloning van het ongewenste gedrag topt.
Klopt als een bus.Die oefening valt onder de beheersoefening.Mijn hond kan die fantastisch in alle vormen.Ik kan die zelfs afleggen schoteltje worst voor zijn neus en achter het schut gaan staan.Alleen weet hij dat ik in de buurt ben en dat hij aan het werk is. Thuis wuift hij me na achter het raam en denkt, zo die komt voorlopig niet terug ik ga eens kijken wat ze vergeten is op te ruimen.
Niks kan er tegen zelfbelonend gedrag op.