Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:27

Maar waarom zou je je hond eerst corrigeren en dan pas aanleren wat de bedoeling is?
Ik snap wel dat je automatisch "nee" zegt als je hond op tafel springt, maar als methode lijkt het me toch de omgekeerde wereld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:29

Nikass schreef:
Maar waarom zou je je hond eerst corrigeren en dan pas aanleren wat de bedoeling is?
Ik snap wel dat je automatisch "nee" zegt als je hond op tafel springt, maar als methode lijkt het me toch de omgekeerde wereld.

Als je niet thuis bent kan je geen nee zeggen

Ben wel benieuwd hoe je je hond aanleert op de grond te blijven als je wegbent terwijl hij dat niet doet als je er bent. Oftewel als je er bij bent staan zijn 4 poten op de grond.

Hoe leer je dat aan?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:31

Nikass schreef:

"Nee" kan ook echt op een positieve manier worden aangeleerd, dus het kan ook best gelijktijdig met het aanleren van juist gedrag aangeleerd worden. Maar dat maakt in dit geval allemaal niet uit, aangezien de hond het doet als TS niet thuis is, en je dan dus ook niet kan ingrijpen. Vrees dat er weinig is dat je kan doen, behalve ervoor zorgen dat er niks te rapen valt en/of de hond uit te keuken weren. Sommige honden klimmen/klauteren/springen nu ook eenmaal graag, als dit er zo eentje is, is dat gedrag op zich al een beloning :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:35

Kabayo Je leert je hond dat op de grond blijven iets oplevert. Dat doe je uiteraard als je wèl thuis bent en je voorkomt dat hij op de tafel/ het aanrecht kan als je niet thuis bent.
Als je dit lang genoeg herhaald en zorgt dat op de grond blijven echt een feestje is zou het kunnen dat het gedrag structureel veranderd. Maar dat kost tijd. Gedragsverandering is nooit een quick fix.
En sommige honden komen misschien niet zover dat ze nooit meer op het aanrecht springen. Als je zorgt dat daar in elk geval nooit meer iets te halen valt, zal het gedrag uiteindelijk uitdoven.

Tess: mijn reactie was op MWM.
Je kunt een "nee" op een positieve manier aanleren, dat klopt, maar dan nog blijft het een positieve correctie.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:39

Nikass schreef:
Je kunt een "nee" op een positieve manier aanleren, dat klopt, maar dan nog blijft het een positieve correctie.

Dat weet ik :)

Klopt, maar ook dan kan je alleen ingrijpen als je thuis bent. Dus zoals je zelf al zei, zou ik ervoor zorgen dat er niks te halen valt op het aanrecht / op tafel en/of ervoor zorgen dat de hond gewoon niet daar kan zijn als baasje weg is. Alle andere hier voorgestelde methodes vind ik persoonlijk niet zo fijn...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:51

Nikass schreef:
Kabayo Je leert je hond dat op de grond blijven iets oplevert. Dat doe je uiteraard als je wèl thuis bent en je voorkomt dat hij op de tafel/ het aanrecht kan als je niet thuis bent.
Als je dit lang genoeg herhaald en zorgt dat op de grond blijven echt een feestje is zou het kunnen dat het gedrag structureel veranderd. Maar dat kost tijd. Gedragsverandering is nooit een quick fix.
En sommige honden komen misschien niet zover dat ze nooit meer op het aanrecht springen. Als je zorgt dat daar in elk geval nooit meer iets te halen valt, zal het gedrag uiteindelijk uitdoven.

Ja wat oplevert? Moet je hem als je hond op de grond staat of door huis loopt vol stoppen met koekjes? Dat lijkt mij niet de manier

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 15:59

tess_84 schreef:
Nikass schreef:

Dat weet ik :)

Klopt, maar ook dan kan je alleen ingrijpen als je thuis bent. Dus zoals je zelf al zei, zou ik ervoor zorgen dat er niks te halen valt op het aanrecht / op tafel en/of ervoor zorgen dat de hond gewoon niet daar kan zijn als baasje weg is. Alle andere hier voorgestelde methodes vind ik persoonlijk niet zo fijn...

Volgens mij zijn wij het dan wel aardig eens, ik vind de afschrikmethodes ook geen goed idee.

Kabayo: je hond zelfbeheersing leren kun je doen door iets lekkers op de tafel of het aanrecht te zetten en hem vervolgens te belonen met iets dat nóg lekkerder is voor het negeren van het lekkers op tafel. Zo leer je een hond ook om niet van tafel te stelen. Het negeren van jouw bord of het gebakje van het bezoek of whatever levert hem iets op wat hij nog liever heeft dan dat gebakje.
Net zoals je kunt leren dat je hond in zijn mand gaat liggen als je zelf gaat eten. Dat kun je doen door hem consequent weg te sturen, maar dat kun je ook doen door hem te leren dat in zijn mand gaan liggen als jij gaat eten hem iets speciaals oplevert.

Kabayo

Re: Hond spring op aanrecht, hoe afleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:00

Bedankt voor je uitleg nikass. Klinkt idd logisch :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:03

Graag gedaan :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 16:33

Mijn dochter had een Ridgeback en dat was echt een acrobaat :')
Die trok de appeltaart van het aanrecht, stond helemaal achterop of de taart uit de prullenbak en doosje was heel maar de taart was op! Zakken chips opende hij keurig netjes en at ze leeg en zelfs traphekjes maakte hij open. Ze heeft van alles geprobeerd maar heeft op een gegeven moment de moed opgegeven en haalde de prullenbak weg als ze weg ging. Was verder een schat van een hond maar wel met een afwijking :j

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 15:17

Hier gaat het nog steeds goed met de folie. Hij gaat er niet meer op.

We hebben een open keuken dus afsluiten kan niet. Bench vind ik ook geen optie want onze andere hond loopt ook gewoon los dat vind ik zielig.

Ben blij dat de folie prima werkt.

Iemand vroeg naar het ras. Het zijn idd middenslag keeshonden.

Dit is ons teefje

Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:12

Keeshonden en eten zijn een ramp.Ik vond vanmorgen terwijl ik de paarden eten aan het geven was mijn trainings tas leeggevreten op de grond.Mijn tas stond klaar op de kast met snoepjes en clicker er in.Clicker had hij ook kapot gevreten.Denk dat hij zich zelf clikkerend beloond heeft.

Hij doet het trouwens er goed in het GG programma we hebben diverse diploma's.Als het wat oplevert kan hij alles.Enkelt stelen zit in zijn bloed en hij is altijd slimmer als ik.Mischien ook eens binnen een camera zetten,al is het maar om te zien hoe hij ergens opkomt.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 17:22

Beatje ik zit te gniffelen om jouw hond.
Zelf clickeren en zichzelf gelijk belonen, erg slim.

Ts, fijn dat de folie werkt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-19 20:04

Ons teefje geeft niks om eten. Die eet omdat het moet. Een kluifje kan ze wel van genieten.

Het reutje is gefixeerd op eten. Die test alles of het eetbaar is.

Het teefje is ook nooit ondeugend. Hey reutje alleen maar }:)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:02

Nikass schreef:
Kabayo: je hond zelfbeheersing leren kun je doen door iets lekkers op de tafel of het aanrecht te zetten en hem vervolgens te belonen met iets dat nóg lekkerder is voor het negeren van het lekkers op tafel. Zo leer je een hond ook om niet van tafel te stelen. Het negeren van jouw bord of het gebakje van het bezoek of whatever levert hem iets op wat hij nog liever heeft dan dat gebakje.
Net zoals je kunt leren dat je hond in zijn mand gaat liggen als je zelf gaat eten. Dat kun je doen door hem consequent weg te sturen, maar dat kun je ook doen door hem te leren dat in zijn mand gaan liggen als jij gaat eten hem iets speciaals oplevert.

Wat doe je dan als je hond het op zo'n moment niet negeert maar naar het lekkers onderweg gaat? Jij zegt dus geen 'nee' maar puur afwachten totdat de hond zelf voor het door jou gewenste gedrag kiest kan dan betekenen dat tijdens het afwachten het lekkers al van tafel gegeten is. Dus ik neem aan dat je wel iets doet om te voorkomen dat hij toch die tafel op gaat, wat doe je dan? Ga je dan afleiden? Hou je hem de lekkere worst die je bij je hebt voor?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:26

Ik ben het daar mee eens. Die methode faalt op het moment dat er geen beloning bestaat die de zelfbeloning van het ongewenste gedrag topt.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 13:59

Kuggur schreef:
Ik ben het daar mee eens. Die methode faalt op het moment dat er geen beloning bestaat die de zelfbeloning van het ongewenste gedrag topt.

Klopt als een bus.Die oefening valt onder de beheersoefening.Mijn hond kan die fantastisch in alle vormen.Ik kan die zelfs afleggen schoteltje worst voor zijn neus en achter het schut gaan staan.Alleen weet hij dat ik in de buurt ben en dat hij aan het werk is. Thuis wuift hij me na achter het raam en denkt, zo die komt voorlopig niet terug ik ga eens kijken wat ze vergeten is op te ruimen.
Niks kan er tegen zelfbelonend gedrag op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 19:58

Kuggur schreef:
Ik ben het daar mee eens.

Ik heb er nog geen mening over, het waren van mij uit daadwerkelijk vragen (zonder oordeel) omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe Nikass zoiets dan precies aan zou pakken. Vind het altijd leuk om bij te leren en ben benieuwd of dit echt een andere aanpak is en nu zie ik nog niet helemaal voor me hoe het werkt. Kan ook nog zijn dat ze de hond bijvoorbeeld aan de riem houdt waardoor de hond niet bij het lekkers op tafel kan komen en beloond wordt bij het negeren/opgeven erbij te komen.

Nou ben ik zelf meer van het voorkomen hoor, ik ruim alles gewoon weg want ik vind het de kat op het spek binden maar misschien kan ik de aanpak van Nikass op andere gebieden toepassen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:14

GDG schreef:
Nikass schreef:

Wat doe je dan als je hond het op zo'n moment niet negeert maar naar het lekkers onderweg gaat? Jij zegt dus geen 'nee' maar puur afwachten totdat de hond zelf voor het door jou gewenste gedrag kiest kan dan betekenen dat tijdens het afwachten het lekkers al van tafel gegeten is. Dus ik neem aan dat je wel iets doet om te voorkomen dat hij toch die tafel op gaat, wat doe je dan? Ga je dan afleiden? Hou je hem de lekkere worst die je bij je hebt voor?

Ja klopt dat moet je wel voorkómen. Als je een plakje worst neerlegt kan je je hand ernaast leggen en eroverheen leggen mocht de hond het willen pakken. Maar als je hond de clicker kent heeft hij het waarschijnlijk snel door. Je kan ook beginnen met een iets minder aantrekkelijk brokje ofzo, en dan opbouwen. Uiteindelijk kan ik bij mijn hond een brokje op de grond laten vallen waar hij niet op reageert. Dat is ook handig als je iets per ongeluk laat vallen.

Ik heb het mezelf wel een beetje lastig gemaakt door soms brokjes te strooien als beloning. Mijn reu snapt dat onderscheid nog niet zo goed.
Dat zou je wel kunnen uitleggen door een "pak maar" aan te leren, wat jij eerst moet zeggen voordat hij in actie mag komen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-06-19 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:18

Nikass schreef:
Ja klopt dat moet je wel voorkómen. Als je een plakje worst neerlegt kan je je hand ernaast leggen en eroverheen leggen mocht de hond het willen pakken. Maar als je hond de clicker kent heeft hij het waarschijnlijk snel door. Je kan ook beginnen met een iets minder aantrekkelijk brokje ofzo, en dan opbouwen. Uiteindelijk kan ik bij mijn een brokje op de grond laten vallen waar hij niet op reageert. Dat is ook handig als je iets per ongeluk laat vallen.

Ik heb het mezelf wel iets lastiger gemaakt door soms brokjes te strooien als beloning. Mijn reu snapt dat onderscheid nog niet zo goed.
Dat zou je wel kunnen uitleggen door een "pak maar" aan te leren, wat jij eerst moet zeggen voordat hij in actie mag komen.

Oh ja, hoe simpel :') . Duidelijk. Dit komt trouwens heel erg overeen met hoe ik de 'nee' aanleer, leer jij dat commando überhaupt niet aan of dat toch weer wel?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:22

Honden hebben een hekel aan de geur van azijn en amoniak. Je zou een bakje met een scheutje hiervan in de keuken kunnen zetten. Nadeel van amoniak is wel dat het voor jezelf ook een heel vervelende geur in huis geeft. Azijn met een schijfje verse citroen schijnt ook erg goed te werken. Het proberen waard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:25

beatje schreef:
Kuggur schreef:

Klopt als een bus.Die oefening valt onder de beheersoefening.Mijn hond kan die fantastisch in alle vormen.Ik kan die zelfs afleggen schoteltje worst voor zijn neus en achter het schut gaan staan.Alleen weet hij dat ik in de buurt ben en dat hij aan het werk is. Thuis wuift hij me na achter het raam en denkt, zo die komt voorlopig niet terug ik ga eens kijken wat ze vergeten is op te ruimen.
Niks kan er tegen zelfbelonend gedrag op.

Er zullen dingen kunnen zijn die je niet aangeleerd krijgt. Dan zou ik er voor kiezen om te voorkomen.
Of als je dat makkelijker vindt kan je sowieso voorkomen.
Maar ik zou niet kiezen voor iets op het aanrecht doen waar hij van schrikt en er misschien afdonderd. Dàt is imo een falende methode, alleen al omdat hij te risicovol is. Daarbij hou ik er niet van om mijn hond pijn te doen of schrik aan te jagen.
En er zullen ook honden zijn die ook daar wel weer een trucje op verzinnen en het toch voor elkaar krijgen om iets te stelen, of die het nare folie voor lief nemen omdat er, zoals je zelf zegt, niets op kan tegen zelfbelonend gedrag.

Je vergeet dat bij de methode die ik beschrijf de hond tijdens de oefening ook zèlf kiest om niet van tafel te stelen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:36

GDG mijn teefje kent NO en PAK MAAR.
Dat heb ik heel simpel aangeleerd door een brokje op mijn platte, uitgestrekte hand te leggen. Op het moment dat mijn teefje het wilde pakken sloot ik mijn hand en zei ik NO (op een besliste toon, maar zonder boosheid)
De volgende keer liet ik het brokje van mijn hand afrollen en zei ik PAK MAAR (op een wat mindere toon)
En dat herhalen en zonder een logische volgorde.
En dan breide ik het uit door een brokje een klein eindje voor me uit te gooien en NO te zeggen.
Maar je moet altijd zorgen dat ze het niet per ongeluk fout kan doen. Pas als het echt is aangeleerd ga je het in de praktijk gebruiken.

Edit: mijn trainer destijds adviseerde bewust om geen NEE aan te leren omdat je dat zo vaak onbewust kan zeggen (of tegen iemand anders)
Daarom voor NO gekozen.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-06-19 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 20:38

Zo doe ik het ook ongeveer inderdaad.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:23

Maar zo heb ik de nee ook aangeleerd. En zo ben ik dus ook bezig geweest met aanleren dat tegen of op het aanrecht springen niet mag.