Snorharen hond afscheren ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Re: Snorharen hond afscheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:40

Hier ook een poedeleigenaar.
Afbeelding

Zij heeft ook een geschoren neus. Ik heb het ooit geprobeerd lang te laten, maar het ging stinken, werd bruin/r9od bij haar neus (ze likt veel) en vanwege het likken zag het niet uit.
Dus na een paar maanden gelukkig weer kort gemaakt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:46

arabella2000 schreef:
Hier ook een poedeleigenaar.
[ [url=m/Rf5C0O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zij heeft ook een geschoren neus. Ik heb het ooit geprobeerd lang te laten, maar het ging stinken, werd bruin/r9od bij haar neus (ze likt veel) en vanwege het likken zag het niet uit.
Dus na een paar maanden gelukkig weer kort gemaakt.

Plus het krult in de ogen, in de bek en in de neus |o

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:47

Ik vind het misselijk makend, dat men neuzen scheert ed. Het hoort bij de natuur en heeft een functie, dus laat staan!

Als je perse toch mee wil klooien koop je knuffel en haal het daar van af. Maar behandel een dier als dier/wezen wat hij/zij is!

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:49

Bralindy schreef:
Ik vind het misselijk makend, dat men neuzen scheert ed. Het hoort bij de natuur en heeft een functie, dus laat staan!

Als je perse toch mee wil klooien koop je knuffel en haal het daar van af. Maar behandel een dier als dier/wezen wat hij/zij is!

Ja een poedel komt ook echt voor in de natuur met deze soort vacht :')

Daarbij is een poedel dus zo gefokt met krulhaar die je wel moet scheren wil je dus die ellende als voorgaande berichtjes niet willen.

Of moet ik mijn sphynx snorhaar implantaten gaan geven omdat dit zijn natuur is om ze te hebben?
Laatst bijgewerkt door Thestral op 24-05-19 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:52

Bralindy schreef:

Dan herhaal ik nogmaals mijn vraag: hoe zou jij dat dan doen? Dit gaat om krulvachten die hun hele leven gewoon doorgroeien. Dus hoe laten staan?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:55

Daar gaat het niet om! Het gaat om dier/wezen respecteren wat het is en de zintuigen wat het nodig heeft om de wereld te ontdekken. Ik maak jou toch ook niet blind omdat ik jouw ogen een lelijke kleur vind? ‘Je kan toch wel zonder, je kan horen, ruiken en voelen’

Ik zou sowieso niet zo een hond nemen. De vacht bijhouden vind ik trouwens wat anders dan tast haren weghalen waarmee de dieren hun omgeving waarnemen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:57

Mijn Labradoodle is een week geleden getrimd. Haar snorharen zijn ten minste 15 centimeter lang. Je ziet ze niet erg duidelijk op de foto, maar ze zitten er absoluut. :)

Afbeelding

Niet de meest charmante foto, maar mevrouw lag heerlijk te slapen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:58

Bralindy schreef:
Daar gaat het niet om! Het gaat om dier/wezen respecteren wat het is en de zintuigen wat het nodig heeft om de wereld te ontdekken. Ik maak jou toch ook niet blind omdat ik jouw ogen een lelijke kleur vind? ‘Je kan toch wel zonder, je kan horen, ruiken en voelen’

Ik zou sowieso niet zo een hond nemen. De vacht bijhouden vind ik trouwens wat anders dan tast haren weghalen waarmee de dieren hun omgeving waarnemen.

Met andere woorden, er mogen geen poedels meer gefokt worden...….?

Daarbij: een paard een bit in zijn mond duwen, erop gaan zitten etc. is ook niet natuurlijk toch? Beetje met twee maten meten......kan ik zo slecht tegen.
Laatst bijgewerkt door Thestral op 24-05-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:04

Anna79 schreef:
Ik maak mij net als de andere poedeleigenaren die hier reageren zorgen om de hygiëne. Kijk, wij hebben die honden in huis en weten hoe hard dat haar groeit en je wilt de bek graag schoon houden. Als het dan inderdaad zo is dat de snorharen omkrullen ( geen idee) dan heeft het gewoon geen nut. Het is natuurlijk ook een behoorlijk doorgefokt ras, dat ben ik mij bewust, daarom vraag ik mij ook af of het nog werkelijk functie heeft. Nu ga ik even plaatjes zoeken van poedels en labradoodles om de snuiten te bekijken. Zoals gezegd ik ben hier echt geïnteresseerd in. Ik heb morgenochtend weer cursus, daar zit ook een labradoodle bij, zal die eens even bekijken.

Boras: ik vraag me af of je vlees eet en/of paard rijdt? In dat geval kaats ik de bal terug :Y)

Hier is de bal weer: ik heb het heel bewust over het dier waar je van houdt. En ik rijd geen paard.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:05

Volgens mij worden bij alle langharige hondjes ook de haren op de snuit geknipt.
Zoals al de kleine gezelschapshondjes zoals de maltezer, boomertjes etc etc.
En alles andere soorten en maten honden met knip/krul vachten.
Die hondjes komen zoveel voor, zie je op elke hoek van de straat met korte vachtjes.
Ik heb nog nooit iemand erover gehoord dat ze de snorharen missen.
Pas in dit topic lees ik voor het eerst dat mensen er boos om worden, dat dit gebeurt.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:06

Ik denk dat de meeste niet begrijpen dat een poedelvacht doorgroeit net zoals mensen haar...

Oftewel het haar wordt zo lang dat het in de bek zal hangen en de krullende snorharen net zo, die blijven in een zware vacht echt niet uitsteken

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:07

Indi_Vito schreef:
Ik denk dat de meeste niet begrijpen dat een poedelvacht doorgroeit net zoals mensen haar...

Oftewel het haar wordt zo lang dat het in de bek zal hangen en de krullende snorharen net zo, die blijven in een zware vacht echt niet uitsteken

Dat is met een Labradoodle toch net zo? Ik ben echter nog nooit een Labradoodle met zo'n geschoten snuit tegengekomen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:12

Jawel hoor, als die snuit vol klitten zit zal ook een labradoodle gekortwiekt worden.
Een poedelvacht krult meer dan een doedelvacht.

Niemand zal het in zijn hoofd halen om zomaar snorharen van een hond te gaan knippen, maar bij honden met een doorgroeiende vacht zul je toch wel moeten, al hoeven ze niet altijd gemillimeterd te worden.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:14

BlijNijn schreef:
Indi_Vito schreef:

Dat is met een Labradoodle toch net zo? Ik ben echter nog nooit een Labradoodle met zo'n geschoten snuit tegengekomen.

Wordt toch ook kort geknipt

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:23

'In de natuur zou' klopt alleen voor dingen die in de natuur voorkomen. Ik ben voor natuurlijke aanpak als het ook echt natuurlijk is en niet een door mensenhanden gecreeerd product. Dieren, en zeker hondachtigen komen in de natuur niet voor met krulvachten. De wilde exemplaren hebben rechte haren en verschillende lengtes en diktes haren om ze tegen de natuurlijke invloeden te beschermen en het effectieve jagers te maken. In de natuur heb je ook geen gevlekte, gespikkelde of anderzijds gek gekleurde hondachtigen. Zoals wij mensen ze graag fokken. Je hebt ook geen platte neuzen, krulstaarten, extreem korte poten en hangoren. Dat zijn allemaal menselijke invloeden die helemaal niets met 'natuurlijk' te maken hebben. En als wij als mens de keuze maken zo'n niet natuurlijk dier in huis te nemen hebben wij de verantwoordelijkheid er zo goed mogelijk voor te zorgen. Een poedel helemaal niet scheren omdat de vacht 'natuurlijk' is slaat daarom nergens op. Ik ben het er mee eens dat een hond met een normale vacht zijn snorharen lekker moet houden. Maar als die dingen bij een poedel toch al geen functie meer hebben, want vacht zit eroverheen en die dingen krullen en vacht word een grote gore klittenbende daar dan lijkt het me dat de hond beter af is zonder. Want als we alles natuurlijk hadden willen houden hadden we nu ook geen kortpotige krulstaartige platneuzige gevlekte hangoren maar zag alles er nog uit als een wolf.

En dan nog. Ik heb geen poedel. Wel 2 wolfsgrauwe herders. Die hun snorharen zelf afschuren tot ze niet zo lang meer zijn. En ook die zouden geen dag overleven als ik ze aan echte 'natuurlijke' omstandigheden bloot zou stellen. Nl ze alleen in het bos achterlaten. Ik ben voor een zo natuurlijk mogelijke aanpak, maar het moet wel kunnen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:23

Ik heb zelf een Labradoodle en de foto van haar "kortgeknipte" snuit staat hierboven. Vind dat toch wel een heel verschil met een geschoten snuit.

En ja, klitten. Dat is een kwestie van verzorgen lijkt mij.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:26

Ik heb hier net echt een mening over. Maar een weetje voor degene die zeggen dat je ene poedel niet kan laten groeien. De vacht van de poedel is dezelfde als een komodor of een puli bijvoorbeeld. Als je een poedel gewoon “natuurlijk” zou laten groeien krijg je zo vachten. Anderzijds als je een komodor zou uitkammen en kort houden krijg je dus een poedel ;)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:37

Maar bij de hond hierboven van BlijNijn kan het dus wel? Of begrijp ik het verkeerd?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:39

Zoe_97 schreef:
Ik heb hier net echt een mening over. Maar een weetje voor degene die zeggen dat je ene poedel niet kan laten groeien. De vacht van de poedel is dezelfde als een komodor of een puli bijvoorbeeld. Als je een poedel gewoon “natuurlijk” zou laten groeien krijg je zo vachten. Anderzijds als je een komodor zou uitkammen en kort houden krijg je dus een poedel ;)

De poedel stamt hoogstwaarschijnlijk af van de Franse waterhond.
Ik heb een Franse waterhond, en hij heeft een lange vacht.
Hij wordt wel eens wat korter geknipt.
Maar met zijn lange natuurlijke vacht heeft hij weinig nut van zijn snorharen, die vallen helemaal weg in zijn vacht.

Afbeelding

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:40

Hier twee waterhonden met krulvachten. Ik scheer de honden 3 tot 4x per jaar op 6mm kort. Inclusief snorharen. Bij een lange vacht kauwen ze hier zelf op hun snorharen om ze te kortwieken. Tja, ik krijg niet de indruk dat ze veel met hun tastharen doen.

Met het argument dat alles aan een dier natuurlijk is en je daar niets mee mag doen kan ik niet zoveel. Ik vind huisdieren geen natuur. Dus ik scheer mijn paard, scheer mijn honden, knip heel af en toe een zwilwrat bij, knip nagels en laat de hoefsmid komen. Ohja, ook pluk ik oren van de honden uit, knip ik haren weg bij de kont en heeft paardlief een derde oor geknipt. Allemaal niet natuurlijk. Ook ik kan geen onderbouwd wetenschappelijk nut van tastharen bij de hond vinden in tegenstelling tot tastharen bij paarden of katten. Mocht ik dat wel vinden dan bekijk ik mijn mening opnieuw.
Barbet wat een heerlijke hond heb jij <3
Laatst bijgewerkt door Suusjepluus op 24-05-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:41

Maar dan neemt zijn normale vacht toch de functie over van 'voelsprieten' Barbet? Dat haar staat zo te zien flink naar buiten dus zijn haar raakt dingen veel eerder dan zijn vel

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:45

Kinke schreef:
Maar dan neemt zijn normale vacht toch de functie over van 'voelsprieten' Barbet? Dat haar staat zo te zien flink naar buiten dus zijn haar raakt dingen veel eerder dan zijn vel

Ja misschien wel.
Maar eerlijk gezegd heb ik daar voor het lezen van dit topic nooit over nagedacht.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:45

https://www.verhalenenfilmpjes.nl/vacht ... nen-om-te-
Even voor het idee als je een poedel niet scheert.Zo krijg je in het asiel niet alleen poedels binnen ook wel andere rassen die mensen natuurlijk houden. Ware dieren liefde. >;)

Ook aan de labradoodle word er geknipt trouwens.Alleen minder kort.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:49

Zoe_97 schreef:

De vachten van een komodor of een puli worden trouwens zo gemaakt.de vilten worden gedraaid en evt gescheurd.Anders zou je namelijk een aaneen geklitte vacht hebben waardoor de honden niet kunnen bewegen en zeker in het wild niet zouden overleven.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 22:18

beatje schreef:
Ook aan de labradoodle word er geknipt trouwens.Alleen minder kort.

Ik schreef ook nergens dat een Labradoodle niet geknipt wordt. Er staat zelfs bij dat ze een week geleden getrimd is. Ik ging er vanuit dat mensen wel begrepen dat ze dan geknipt wordt. :)

Ze heeft gewoon haar snorharen nog, geen last van klitten en onhygiënisch kan ik haar ook absoluut niet noemen.