Een hond, hoe doen jullie het toch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:23

Ik lees hier eigenlijk alleen maar over zoveel uitlaten,zoveel spelen enz. Mooi maar een hond hangt aan zijn baas, ene ras wat meer dan de ander, maar toch. Dus gewoon lekker lummelen, slapen aan de voeten van de baas, gewoon samen zijn. Dat is voor een hond zeker zo belangrijk als op tijd zijn eten en plaspauzes krijgen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:24

Veel mensen lossen het op met een uitlaatservice.

Momenteel ben ik huismoeder en dus bijna altijd thuis. Als wij van huis gaan mag de hond zelf bepalen waar hij gaat liggen. Hij kan de bijkeuken in en naar buiten wanneer hij het wel. Vanuit de bijkeuken kan hij de woonkamer niet in, en inbrekers ook niet gemakkelijk. Hij vind het fijner om in zijn vertrouwde omgeving te zijn dan met een vreemde te moeten wandelen. Hij vermaakt zich prima. 2 uur of 8 uur maakt voor hem weinig verschil. Als ik weer ga werken dan zal dat kantoortijden zijn en mijn man werkt ploegendienst, dus in het slechtste geval is hij 5 uur alleen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:28

bigone schreef:
Ik lees hier eigenlijk alleen maar over zoveel uitlaten,zoveel spelen enz. Mooi maar een hond hangt aan zijn baas, ene ras wat meer dan de ander, maar toch. Dus gewoon lekker lummelen, slapen aan de voeten van de baas, gewoon samen zijn. Dat is voor een hond zeker zo belangrijk als op tijd zijn eten en plaspauzes krijgen.

Helemaal mee eens! _/-\o_
En dat is toch ook juist zo gezellig?
Ik vraag me nogmaals af: wat is de meerwaarde van het hebben van een hond, als je er nauwelijks tijd voor hebt?

Ik heb er één die liever niet uitgaat dan met een oppas mee.
De andere is mijn schaduw.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 20-05-19 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:31

Hier 2 fulltime werkers die een hond hadden (meegenomen vanuit het ouderlijk huis vanuit mijn jeugd).
3 dagen in de week naar mijn moeder, 2 dagen in de week naar een buurvrouw in de bijstand die zwart wel wat wilde bij verdienen.
+ het was een kleine hond die echt geen uren per dag uit hoefde, maar gewoon mee ging met mijn moeder naar het winkelcentrum lopen, of met mijn buurvrouw naar de basisschool lopen etc.
En dan nog vaak met verjaardagen wéér naar mijn moeder, of naar mijn vader, of een vriendin.
Ze was klein en makkelijk, dus waar ze mee kon, ging ze wel altijd mee <3 .

Ze is nu overleden en wij beginnen bewust niet weer aan een nieuwe hond. Onze hond was dan niet alleen thuis, maar dit was nou ook niet echt een ideale situatie zo. Steeds je hond ergens onderbrengen is niet leuk.

beatje

Re: Een hond, hoe doen jullie het toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:46

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die het helemaal niet interesseert of hun hond gelukkig is.Ze nemen een hond werken fulltime gaan sávonds nog eens uit en de hond ligt thuis meestal nog in een bench want hij sloopt door het lange alleen zitten.
Die mensen gaan ook echt vertellen dat een hond hebben makkelijk kan.Die hond kan toch niet voor zich zelf opkomen.Net als dat paard wat 24/7 opgesloten in een stal staat.
Wij mensen hebben toch de neiging alles goed te praten wat in ons straatje past.Want wij willen een hond,paard ,konijn....wat die dieren vinden zal onze reet roesten.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 21:48

beatje schreef:
Er zijn natuurlijk genoeg mensen die het helemaal niet interesseert of hun hond gelukkig is.Ze nemen een hond werken fulltime gaan sávonds nog eens uit en de hond ligt thuis meestal nog in een bench want hij sloopt door het lange alleen zitten.
Die mensen gaan ook echt vertellen dat een hond hebben makkelijk kan.Die hond kan toch niet voor zich zelf opkomen.Net als dat paard wat 24/7 opgesloten in een stal staat.
Wij mensen hebben toch de neiging alles goed te praten wat in ons straatje past.Want wij willen een hond,paard ,konijn....wat die dieren vinden zal onze reet roesten.

Vandaar ook mijn topic, want ik zou het wel graag goed willen doen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:46

Toen wij onze hond kregen werkten wij beiden in verschillende ploegendiensten en zou de hond niet heel veel hele dagen alleen zijn. Vorig jaar is dit echter veranderd en draaien we een gelijke dienst, en zit ze vaker een hele dag alleen. Ik heb er meer moeite mee dan zij. Ze kijkt me 's morgens zo'n beetje de deur uit zodat ze lekker kan uitslapen. :))
Wij werken 3 weken 4 dagen per week, en 1 week 6 dagen per week, dan zit er een weekenddienst bij. Onze vaste vrije dag is verschillend, zodat ze 3 weken lang 3 dagen een hele dag alleen zit, en 1 week 5 hele dagen. Op die dagen komt de buurvrouw haar uitlaten en speelt ze een tijdje met de bal. Als we avonddiensten hebben komen we zelf naar huis om haar eten te geven, eruit te laten en even mee te spelen.
Wij zorgen er voor dat wij op die dagen niets anders plannen zodat ze niet nog een keer een periode alleen zit. En als we thuis zijn is zorgen we er voor dat ze constant bij ons kan zijn.

Helaas kunnen we haar niet buiten laten. Ze heeft geen ondervacht en krijgt het snel koud. Ook is ze nerveuzer als ze alleen buiten is, merk je ook als we in huis zijn en ze wil zelf naar buiten, dat haar gedrag dan toch anders is als dat we erbij zijn buiten. Als we haar alleen buiten zouden laten zou zij ook alles bij elkaar blaffen als er iemand langs komt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:50

Ik werk 40 tot 60 uur per week, gelukkig wel vanuit huis, anders waren er nooit honden geweest bij ons.
Een aantal middagen per week ben ik een aantal uren weg, maar als ik een baan van 40 uur per week buiten de deur had nam ik geen hond(en). Een uitlaatdienst is een leuke oplossing maar wat als deze weg valt? Een buurvrouw/familie die de hond uit moet laten tussen de middag vind ik ook geen juiste oplossing, is leuk voor een paar weken maar ook zij kunnen ziek worden of met vakantie gaan of plannen hebben, dan zit je ook al weer te kijken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:54

Divers schreef:
Dat lees ik ook veel, ''hij is maar 3, 4, 100 dagen alleen'' maar een hond denkt niet zoals een mens. Wij denken ''nou, 5 dagen werken en dan heb ik weer lekker weekend!''

Ik vind het goed dat jullie zo'n fijn schema hebben waar een hond bij kan, maar ik ben dus eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen die het niet zo super geregeld hebben dat de hond mee mag naar het werk, of er altijd wel iemand thuis is!

Ibbel, dat is een goede inderdaad, maar dan zit je wel weer met inbraakgevoeligheid als je de deur open laat zodat ze in en uit kunnen.

Mijn eigenlijke punt en verbazing is dus, dat ik eigenlijk alleen maar mensen ken die full-time werken en toch een hond hebben. Een ''normaal'' gezin dus, want ik vind werken van 5 tot 8 niet echt een normaal rooster :P :D

Als je het niet super geregeld hebt moet je geen hond nemen.

Een hond nemen is je leven aanpassen. Wij hebben er vijf, en onze honden zijn ons leven.

Ik werk van 7.30u tot 18.30u als ik een hele dag werk, en mijn man werkt vaak 's avonds, vanaf 13u of vanaf 15u. Dan komt de oppas in huis, en als hij de ochtend werkt idem dito.

We trainen zo'n drie à vier avonden met de honden en we wandelen iedere dag tussen de 7 & 15 km.

In de zomer wandel ik 's nachts / 's morgens vroef, en de rest van de dag mogen ze naar eigen behoefte in de tuin lopen. Dan wandelen we 's avonds laat weer een rond.

Wij doen niet aan festivals, of avonden uit, dan hadden we geen honden moeten nemen.

We hebben geen honden om ze alleen te laten.

Als je een hond van 9 tot 5 alleen moet laten, of je er nou één hebt of 10, vind ik niet kunnen. Dan moet je geen hond nemen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:58

Wij hebben twee honden.
Tot voor mijn zwangerschapsverlof heb ik 5 dagen per week gewerkt, waarvan 2 halve dagen.

Mijn vriend laat de honden 's morgens uit 30 minuten, zodat ze hun benen kunnen strekken en beweging hebben.
' s middags kom ik van mijn werk een half uurtje om ze weer uittelaten (ik werk inmiddels 1km van thuis vandaan) en ' s avonds als ik naar huis kom en wij hebben gegeten, pakken wij ons dochter in en lopen een groot rondje van een uur.

Ze zijn beide niet meer zo jong en slapen veel, dus ze hebben er genoeg aan.

Toen ik nog wel ver van huis werkte hadden wij een uitlaatservice betaald. Konden ze lekker met andere hondjes 1.5 uur ravotten en waren dan weer moe en voldaan thuis. In het weekend deed ik aan een cursus speuren, dus kon onze terriër ook zijn hersens gebruiken. Mevrouw chihuahua kruising hoeft echt niks van hersenspelletjes te weten, als ze ´s avonds maar lekker met ons mag hangen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:10

Ik heb niet alle reacties gelezen. Maar hier volgt hoe ik denk over jou vragen :j

Wij hebben zelf twee chihuahuas. Ik ben van huis uit opgegroeid met allerlei rassen. Mijn vriend met vooral herders.

Ik werk parttime en meest vanuit huis. De hondjes zijn 3x in de week 3 uurtjes alleen en een paar keer als ik boodschappen ga doen. Verder gaan ze overal mee heen.

Een fulltime baan waarbij je zoveel van huis bent daarbij vind ik een hond niet passen. Tenzij de hond mee kan. Lijkt me ook helemaal niet leuk. Ik heb hondjes om wat mee te ondernemen en om ze lekker te verwennen. Niet om de deur achter me dicht te trekken om 08:00 uur en om 18:00 uur of later weer eens thuis te komen en dan na het eten als ik nog puf heb eens een ommetje te maken.

Zelfs mijn twee ukkies lopen veel 2 x langer dan een uur vaak één ervan van 2 uur of langer. Het snuffelen en gewoon buiten zijn is al heerlijk voor ze. Daarnaast trainen we op een hondenschool en hebben we een lekker tuintje. Waar ik ook wel eens een parcour uitzet. En er ook getraind wordt.
En hebben we idd ook hersenspelletjes. Nemen we ze mee naar grote bossen o.a de Belgische kempen. Ze gaan ook mee op vakantie.

Er zijn mensen met een fulltime baan en een hond op een klein flatje bijv. Dat kan best naar ik denk dat je daarmee een hond niet alles kan bieden. Dus dat het kan wil niet zeggen dat het verstandig is.

Honden moeten in je leven passen en soms moet je aanpassingen maken als je iets echt graag wilt.

Dat is wat ik vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:51

Het valt me op dat je een fulltime baan en alleenstaand zijn, zoals je zelf bent, een standaard leven noemt. Maar zoals uit dit topic wel blijkt is dat niet de standaard als je dieren hebt. Of het nu honden zijn, of paarden (of, zijsprong, als je kiest voor kinderen) je past je leven daarop aan. Je maakt een keuze voor een kind of huisdier en dan horen daar consequenties bij.
Ik denk (hoop) dat de mensen in je omgeving waarvan jij ie afvraagt hoe ze het doen gewoon wat geregeld hebben, met een dagopvang, buurvrouw, thuiswerk oid. En er zullen ook mensen zijn die hun leven niet aanpassen en waar honden lang alleen zitten; helaas.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:57

Voorheen huurde ik naast mijn ouders. Als ik ging werken dan paste mijn ouders op (mijn vader werkt thuis, en moeder parttime). Ikzelf werk ook onregelmatig, en vooral avonden (zorg) waardoor ik best overdag tijd had om ze moe te maken met wandelen.

Nu woon ik samen met mijn vriend. Hij werkt van 8 tot 5, ik nog steeds onregelmatig en vooral avonden. Dus ik ga 15 uur van huis, mijn vriend is er om 17.30 weer. Dat is eigenlijk de enige tijd dat mijn hond alleen zit. Mocht ik ook dagdienst hebben dan breng ik hem weer naar mijn ouders. Door de dag heen ga ik rustig even boodschappen doen enzo, dat vind ik niet zo'n probleem. Soms geef ik hem een kauwbot, daar is hij dan nog mee bezig als ik weer thuis kom. Geloof niet dat hij me dan echt mist.

Je moet altijd rekening houden met een hond. Dus als we beide hele dagen weg zijn dan regelen we oppas. Ik spreek met vriendinnen af op tijden dat ik dus mijn hond daarvoor of daarna uit kan laten. Een van ons gaat ook wel eens even terug om de hond nog uit te laten. Of we nemen de hond mee, als we weten dat de mensen met wie we afspreken het niet erg vinden. Ik vind het ook nooit een probleem als iemand anders zijn/haar hond meeneemt naar ons huis.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:05

Blijheid schreef:
Het valt me op dat je een fulltime baan en alleenstaand zijn, zoals je zelf bent, een standaard leven noemt. Maar zoals uit dit topic wel blijkt is dat niet de standaard als je dieren hebt. Of het nu honden zijn, of paarden (of, zijsprong, als je kiest voor kinderen) je past je leven daarop aan. Je maakt een keuze voor een kind of huisdier en dan horen daar consequenties bij.

Dit is denk ik waar het om gaat :j
En daarbij, als je alleen bent, is het best moeilijk. Ik ken wel alleenstaanden met hond, maar zij zijn toch erg afhankelijk van familie/vrienden. Maar ook wanneer je wel tijd hebt en niet ziek bent gaat het altijd door: je dag begint met de honden en eindigt ermee. Je hele planning draait erom. Ik vind het heerlijk, maar geen zin, ziek/zwak/misselijk is er niet bij.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:08

Ik werk thuis.
Als we een dagje uit gaan wat langer dan 6 uur is, laten de buren haar uit.
Als we op vakantie gaan gaat ze ook naar de buren (en andersom ook, als hun op vakantie gaan hebben wij hun hond erbij)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:28

Tsja. Ik mag van bokt natuurlijk geen hond nu, maar onze hond zit meestal wel 1 dag in de week langer dan 9 uur thuis. Overige dagen korter of ik werk thuis.
Ook wordt ze echt niet iedere dag 3x een uur uitgelaten. Ik zou niet weten waar ik die tijd met 2 jonge kinderen, huishouden en een baan vandaan zou moeten halen...

Soms vertikt ze het alsnog om iets te doen bij het uitlaten na thuiskomst, dus in mijn ogen is dat stukje wel gewoon training.

Overigens zou ik net zo goed om bovenstaande redenen hierna geen hond meer nemen, een pup past niet meer in ons schema, onze hond is hierin mee gegroeid.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:32

Ten eerste het is een vergissing dat een hond elke dag maar heel moe gemaakt moet worden, elke dag veel moet lopen of elke dag mentaal moet worden uitgedaagd. Integendeel het is juist gezond als de hond met regelmaat een dagje rust heeft, dus niet zoveel lopen etc. Daarom denk ik ook dat t echt niet zo verkeerd is voor de hond als die eens een dag in de week lang alleen is, dan kan de hond juist goed uitrusten.

En verder, tja onze hond zitt zelden lang alleen momenteel zit mijn vrouw ziek thuis, daarvoor werkte ze halve dagen en kon de hond zelfs mee naar t werk. Bij mijn ouders zat de hond vaker buiten in de ren. Maar Mn broer en ik waren op wisselende tijden thuis dus viel ook wel mee hoelamg die alleen zat denk ik.

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:40

Hier 2 honden. Ik werk 3 dagen (7.5, 7 en 11 uur). Ze kunnen mee naar mijn werk gelukkig en ze liggen daar samen in een bench. Ik merk dat een bench rustiger is voor mij, hunzelf en voor mijn collega's. In de lunchpauze laat ik ze even kort uit, als de tijd het toelaat langer maar dat valt helaas vaak tegen.
Mijn vrije dagen gaan ze lekker naar het bos mee.

Met de oudste train in 2 dagen in de week en in de weekenden zijn we vaak op wedstrijd. De jongste is net 1 en met hem train ik nu 1 dag in de week, dat vind ik voor hem genoeg.

Ik heb niet het idee dat ze iets tekort komen ookal liggen ze dus veel in een bench.

Bij mijn vorige baan had ik er nog 1, mocht toen niet mee. Toen kwam mijn schoonvader hem in de middag halen en was hij dus alleen de ochtend alleen thuis. Hele dagen alleen probeer ik echt te voorkomen maar het kan natuurlijk een keer gebeuren.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 11:57

Blijheid schreef:
Ik denk (hoop) dat de mensen in je omgeving waarvan jij ie afvraagt hoe ze het doen gewoon wat geregeld hebben, met een dagopvang, buurvrouw, thuiswerk oid. En er zullen ook mensen zijn die hun leven niet aanpassen en waar honden lang alleen zitten; helaas.

Ik ben niet alleenstaand hoor, ik weet niet waar je dat leest :)

Ik was benieuwd naar hoe mensen hun leven combineren met een hond en ik kan me niet voorstellen dat je in Nederland rond kunt komen van een parttime baan als alleenstaande, zonder uitkeringen en toeslagen. Vandaar dat ik de term full time gebruikt. Dat betekent niet dat ik zelf alleenstaand ben en full time werk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:31

corine1981 schreef:
Tsja. Ik mag van bokt natuurlijk geen hond nu, maar onze hond zit meestal wel 1 dag in de week langer dan 9 uur thuis. Overige dagen korter of ik werk thuis.
Ook wordt ze echt niet iedere dag 3x een uur uitgelaten. Ik zou niet weten waar ik die tijd met 2 jonge kinderen, huishouden en een baan vandaan zou moeten halen...

Soms vertikt ze het alsnog om iets te doen bij het uitlaten na thuiskomst, dus in mijn ogen is dat stukje wel gewoon training.

Overigens zou ik net zo goed om bovenstaande redenen hierna geen hond meer nemen, een pup past niet meer in ons schema, onze hond is hierin mee gegroeid.

Uitlaten is meer dan plassen en poepen ;)
Ik denk dat het een verstandige beslissing is om hierna geen hond meer te nemen.

Maatje1990:
Een jonge/volwassen hond van normale verhoudingen wordt niet moe van een paar uurtjes wandelen hoor. Ik ben het met je eens dat het uitgangspunt niet moet zijn om ze moe te maken, maar dat is wat anders. Een dag wat minder doen hoeft niet voor elke hond een probleem te zijn, maar dan is lekker samen op de bank hangen wel een stuk meer ontspanning dan alleen thuis. Het idee dat honden toch alleen maar slapen als je er niet bent is ook een dooddoener. ik denk dat heel veel honden niet slapen, maar wachten, zich vervelen, zich niet happy voelen als de roedel niet compleet is.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:38

Die van mij zit in de vensterbank te wachten tot ik weer terug ben.
En waar hij normaal reageert op passanten die op het raam tikken oid negeert hij ze dan want hij heeft Een Taak. 8-)
Na ong 1,5-2 uur gaat hij liggen kluiven ofzo maar tot die tijd is hij niet van zijn taak af te brengen.
Zijn eigen keuze, hij kan in het hele huis en de tuin wanneer hij wil. :)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:40

Ik zal van Bokt geen hond mogen houden, maar onze hond zit twee-drie dagen alleen thuis van 9 tot half 6. Met een camera kan ik hem op mijn telefoon volgen, dus er is wel toezicht :P . Resultaat hij ligt op de bed of de bank en komt daar misschien één keer vanaf om een slok water te nemen. Als ik dan thuiskom om hem uit te laten, heeft hij vaak nog geen zin om mee naar buiten te gaan. Hij maakt op mij gewoon een relaxte indruk, sloopt niets en blaft alleen als er iemand aan de deur rammelt. Dus ja, ik vind dat een hond -mits goed getraind en niet zenuwachtig- prima overdag alleen thuis kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:49

Divers schreef:
Blijheid schreef:

Ik ben niet alleenstaand hoor, ik weet niet waar je dat leest :)

Ik was benieuwd naar hoe mensen hun leven combineren met een hond en ik kan me niet voorstellen dat je in Nederland rond kunt komen van een parttime baan als alleenstaande, zonder uitkeringen en toeslagen. Vandaar dat ik de term full time gebruikt. Dat betekent niet dat ik zelf alleenstaand ben en full time werk.

Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen! Omdat je daar zo specifiek naar vroeg dacht ik dat het ook jou situatie was.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:51

Mazida schreef:
Ik zal van Bokt geen hond mogen houden, maar onze hond zit twee-drie dagen alleen thuis van 9 tot half 6. Met een camera kan ik hem op mijn telefoon volgen, dus er is wel toezicht :P . Resultaat hij ligt op de bed of de bank en komt daar misschien één keer vanaf om een slok water te nemen. Als ik dan thuiskom om hem uit te laten, heeft hij vaak nog geen zin om mee naar buiten te gaan. Hij maakt op mij gewoon een relaxte indruk, sloopt niets en blaft alleen als er iemand aan de deur rammelt. Dus ja, ik vind dat een hond -mits goed getraind en niet zenuwachtig- prima overdag alleen thuis kan zijn.

En daar is het probleem, 'Ik vind', het is een mening. Net zoals ik vind dat bovenstaand dierenmishandeling is.

100 mensen, 100 manieren van dieren houden.

Zoveel mensen hebben een hond om een hond te hebben, en kijken er verder vrij weinig naar om. Tja, ik vind daar wat van, maar er iets tegen doen? Dat kan ik toch niet.

En zo zijn er tig antwoorden hier, die allemaal verschillen en allemaal vinden dat ze gelijk hebben.

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:56

Wij proberen inderdaad ook zo veel mogelijk te zorgen dat onze hond niet te lang alleen zit. Ik heb het geluk dat ik voor mezelf werk en zelf bepaal wanneer ik weg kan, maar vroeger hadden we die luxe niet: toen zat onze hond ook gewoon 8 uur of langer thuis. Dit was met onze 1e hond, ik was 6 toen we die kregen en 15 toen hij overleed, dus zat nog op school en stond eigenlijk totáál niet stil bij het feit dat hij zo vaak alleen zat.

Nu, met onze huidige hond die voor het grootste deel onder mijn verantwoordelijkheid valt, pak ik dit heel anders aan maar dit had ook niet gekund als ik gewoon 40 uur per week niet thuis werkte. Ik vind dat het wel kan, maar dan moet er wel een uitlaatservice of oppas geregeld worden als de hond daar behoefte aan heeft. Gelukkig hebben we een paar mensen die hem uit kunnen laten en een uitlaatservice die 1 op 1 wandelt (het is met onze hond niet verstandig hem in een groep met andere honden uit te laten, dit is ook rasgebonden), dus dat is ook nog een optie maar verder is deze hond wel mijn 'way of life'. Er zijn heel veel dingen die ik niet doe omdat ik het niet eerlijk vind naar de hond toe. Ik blijf niet onnodig ergens hangen en sla veel uitnodigingen af omdat de hond anders naar mijn mening te lang alleen is. Honden hebben verder geen besef van tijd, maar ik doe het vooral omdat ik het zélf niet een prettig idee vind om hem langer alleen te laten dan nodig. Iedereen moet werken (uitzonderingen daargelaten), ook mensen met honden, dus het kan zéker wel.