Hond vers vlees maar blijft iel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Hond vers vlees maar blijft iel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:38

Ik geef 4% van het lichaamsgewicht in principe, bij Sam is het iets minder, want die is wat sober, maar de kat eet meer dan dat :) dus ik denk ook dat je het gewoon goed moet bekijken per hond, en om het minder iel te laten worden maar toch slank is veel wandelen, fietsen ed ook goed :j krijgt ie spiertjes van :j

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 20:50

Ik ga gewoon dan voeren op gevoel, met meerdere kleine porties per dag... En kijken hoe dat gaat. daarna ga ik dan kijken of een ander merk misschien de oplossing is.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:05

Onze honden krijgen carnibest en soms pens van smuldier. Als je hond zo mager is: ander merk, maar er zijn ook honden die het beter doen op brokken dan op KVV.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:11

owens-mama schreef:
Ik ga gewoon dan voeren op gevoel, met meerdere kleine porties per dag... En kijken hoe dat gaat. daarna ga ik dan kijken of een ander merk misschien de oplossing is.

Maar meten is weten.
Dus een weegschaal is ook handig.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:24

Oh ja, wij wegen alles, elke maaltijd weer.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:28

owens-mama schreef:
Staat op de verpakking. En in de dierenwinkel gaf men aan 2 procent van het lichaamsgewicht. Dus dan klopt dat wel.. alleen hij heeft daar dus te weinig aan.. hij vond het echt heel lekker..hij is al druk aan het springen als het buiten de koelkast staat. En gaat er onder zitten de bek af te likken

2% wordt inderdaad aanbevolen, maar voor grote honden. Het energie huishouden is anders dan bij kleine, meestal actievere honden. Dus kleine honden 3-4%, heel actieve honden hebben soms zelfs 5% nodig.

Dit gezegd hebbende: ieder hond is anders. dus ik zou geleidelijk verhogen en kijken wat je hond nodig heeft.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 21:36

Echt super bedankt voor jullie adviezen. Ik ga er mee aan de slag.
En het geleidelijk wat ophogen. En kijken hoe hij het doet. En hopelijk snel wat vetjes er bij op .

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:46

Ik vind die voorbeeldfoto van Royal Canin wel erg slecht. Dan is mijn hond een twee en die is echt op en top gezond :x

Ik zou inderdaad meer gaan voeren. Zoals je zelf ook achter was is 100g dus 2% van het lichaamsgewicht. 3-4% voor kleine honden voeren is niet raar. Ik ben qua versvoer erg fan van BARFmenu. Nog nooit zulk mooi vlees gezien. Zou het bijna zelf eten :Y)

Ik vind je hond niet zozeer mager maar wel slecht bespierd. Om spieren op te bouwen hebben ze wel wat vet nodig dus er kan best wat bij. Maar als deze straks 9kg zou wegen, kan je 'm rollen denk ik.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:51

Ik vind hem ook niet broodmager. Zou wellicht iets bij mogen maar het is tegen woordig normaal in NL om ontzettend vette honden (en paarden ) te houden

Ik mis ook vooral spieren. Wellicht is aquatraining iets voor hem? Mijn hond heeft ook veel spieren gekregen om door laag water te rennen en te zwemmen. Daarnaast kreeg ze nog een bucas recuptex deken om die de spieren met een magnetisch veld behandelen zeg maar. Ideaal!

Wil je hem dikker hebben zou ik hem inderdaad vaker voeren. 3x 100 gr of meer. Kijk aub naar de hond en niet naar een zak voer. Voeren met je oog

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:55

Ook ik vind hem niet graatmager, maar mag wel iets bij. Goed dat je hem wat meer gaat voeren en dan lekker veel wandelen om wat spieren te kweken. Komt vast goed. Leuk hondje hoor :)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:15

Dan moet het toch goed komen. Ben wel blij dat hij zo gek is op vlees. Brokken waren hier drama.. hij verbruikt meer energie als dat hij binnen krijgt blijkt nu. Maar met zijn dikke vacht, is dat slecht te zien en te voelen.. nu ga ik hem om de week wegen kan ik het beter om de gaten houden.Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:23

Fijn dat je de adviezen mee neemt :) ik zou ook zeggen op basis van de foto's, niet direct te mager, maar mag wel bij.
Dus je zou geleidelijk aan dingen kunnen proberen en opbouwen.

Wat betreft het braken ga ik mee met enkele voorgangers. Probeer het op een manier aan te bieden waardoor hij het niet binnen enkele seconden kan verorberen.

Een kong helpt al en mogelijk een goede antischrokbak (ik merk verschillende resultaten met verschillende bakken :) ).

Hondje hier zit op brok, met 1-2 x per week gestoomd vlees. Hij 'stofzuigt' zijn brokjes als het ware naar binnen, en dan staat hij een halve minuut later over te geven. Met huidige antischrokbak doet hij er gerust 1-2 minuten over dezelfde portie brok, vers vlees duurt zelfs nog langer in de bak.

Kijk wat voor jouw hondje werkt!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:26

Hij geeft alleen over met vers vlees. Met brok en blik of gestoomd vlees niet. Alleen gaat brok niet goed.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:29

owens-mama schreef:
Hij geeft alleen over met vers vlees. Met brok en blik of gestoomd vlees niet. Alleen gaat brok niet goed.

Als dit op mij gericht was, dat had ik in je eerdere berichten gelezen :) ik bedoelde in mijn bericht ook eigenlijk niks te zeggen over het type voer, maar meer over de kong/antischrokbak.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 22:39

Melyoramel schreef:
owens-mama schreef:

Als dit op mij gericht was, dat had ik in je eerdere berichten gelezen :) ik bedoelde in mijn bericht ook eigenlijk niks te zeggen over het type voer, maar meer over de kong/antischrokbak.

Ik heb je dan verkeerd begrepen. Hij heeft natuurlijk altijd als een malle zijn bak leeg gegeten. Alleen nu geeft hij over. Dat bedoelde ik er mee. Maar ik heb zojuist ook een schrokbak besteld voor hem. Dan heb ik dat in ieder geval geprobeerd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 23:03

Welke kleuter heeft die scorekaart van RC getekend? Die is op lucht gebaseerd. :+

Zoals al meerdere keren aangegeven, kijk naar je hond en speel met de hoeveelheid. Als het teveel is komt hij aan, hij het (te) weinig is dan blijft het gewicht gelijk of zakt.

Wij hebben vijf honden die ook KVV krijgen, totaal verschillend gevoerd.

BC, 6 jaar, sporthond, reu, intact, 24 kilo, krijgt 450 gram.

BC, 2 jaar, sporthond, reu, intact, 18,5 kilo, krijgt 600 gram.

BC, 4 jaar, sporthond, teef, gecastreerd, 17 kilo, krijgt 380 gram.

Sheltie, 5 jaar, zo lui als dat ze breed is, teef, gecastreerd, 19 kilo, krijgt 300 gram.

Schotse collie, 2 jaar, sporthond, teef, intact, 16,5 kilo, krijgt 350 gram.

Voor mij zijn bovenstaand voor onszelf richtlijnen wat de honden nodig hebben op een dag met normale beweging. Als we veel gewandeld hebben, of het is warm weer, of juist koud, dan krijgen ze naar behoefte meer of minder of met water bijgevoerd.

Ook krijgen ze geregeld verse penslappen, koppen, eieren etc.

Kijk vooral niet teveel naar de verpakking van iets, maar voer wat de hond nodig heeft. Of die nou krijgt wat de pot schaft, of hoogwaardig voer.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 00:27

Mijn teckel van 7kg krijg 300 gram en mijn Braque du Bourbonnais van 24kg krijgt 1kg vlees per dag dus tsja.. :+ :+

Elke hond is weer anders. Maar vind je hond zeker niet veels te mager.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 01:32

Die van ons weegt 25 kg en mag 1 kg vers vlees hebben maar dat gaan we echt niet doen.
Hij krijgt afwisselend 500/750 gram met een handje brokjes en een eierkoek ofzo. En veel kauw dingetjes.
Maar als we echt een kg gaan voeren issie zo rond.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:11

Hier een vergelijkbaar hondje qua formaat.
Hij krijgt 150 gram kvv daags (exclusief tussendoortjes).
In de winter krijgt hij 175 gram.
Hij krijgt barfmenu en smuldier afgewisseld.

Ik voer op het oog.
Bij meer word ie te dik, bij minder te mager.
Hij weegt rond de 7 kg.
Gemiddelde beweging, hij word bijna 8 jaar.
Niet meer heel actief vanwege artrose.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 22:55

Dank je wel voor de reacties.

Vandaag heeft hij eten gekregen uit een schrokbak... En het is er in gebleven!!!? Hij deed er ook een stuk langer over. Hopelijk hebben we nu "de" oplossing.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:27

Barbet schreef:
Je schrijft dat je hondje ook wel blikvoer kreeg, is hij daar niet zo ziek van?
Er is ook goede blikvoeding te koop.

In blikvoer zit niks in qua voedingswaarde.
Mijn hond is ook zeikerd met brok en ik doe er aan beetje blik voer in. Gewoon voor de lekkere

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 23:30

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 06:26

pompadour schreef:
Barbet schreef:
Je schrijft dat je hondje ook wel blikvoer kreeg, is hij daar niet zo ziek van?
Er is ook goede blikvoeding te koop.

In blikvoer zit niks in qua voedingswaarde.
Mijn hond is ook zeikerd met brok en ik doe er aan beetje blik voer in. Gewoon voor de lekkere

Hij is daar niet ziek, van maar vist het vlees eruit.en laat de brokken staan.

Wat betreft de Gardia, daar is hij naar aanleiding van een eerder topic op getest. En negatief op bevonden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:57

Hier krijgen de 2 jacks russels (beide rond de 5 kilo) ruim 300 gram met zijn tweeén
De ene meer dan 150 de ander iets minder

Ik voer trouwens van die barf rollen.
Heb een tijd lotgering gevoerd daar kregen ze beduidend minder

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 07:16

Hutcherson schreef:
Die van ons weegt 25 kg en mag 1 kg vers vlees hebben maar dat gaan we echt niet doen.
Hij krijgt afwisselend 500/750 gram met een handje brokjes en een eierkoek ofzo. En veel kauw dingetjes.
Maar als we echt een kg gaan voeren issie zo rond.

Een hond van 25 kilo geef je normaal 500 gr kvv(2 proc vh gewicht). Dus jij voert netjes volgens de richtlijnen :)