Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 17:52

Ik snap ook nog steeds niet hoe dat hier moet met jonge katten die het nest mogen verlaten (België). Een kitten castreren lijkt me helemaal niets.

Allebei mijn katers zijn rond de negen maanden gecastreerd, die herstelden beiden heel goed van de operatie.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 18:01

ElviraKelan schreef:
Waar ik mij in het algemeen over verbaas bij de kleine huisdieren groep...
Bij honden zijn er verschillende onderzoeken gedaan, lees je deze na dan kom ik persoonlijk tot de conclussie dat hormonen nodig zijn voor een betere ontwikkeling. Uiteraard zijn dezelfde hormonen ook verantwoordelijk voor een grotere kans op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker. Ga ik alles tegen elkaar afwegen dan kies ik voor niet te vroeg castreren
Echter bij de andere groepen schijnen deze nadelen er helemaal niet te zijn en dat gaat er bij mij dus niet in omdat ik mij dat niet kan voorstellen.

Dat is idd wat ik ook denk.
Denk dat de onderzoeken die bij katten zijn gedaan misschien niet zo onafhankelijk zijn, maar ingegeven met het idee dat er een overschot is...

Mijn kater was ruim 8 maanden toen ik m liet castreren, heeft weinig tot geen ongemak laten zien..
Veel "sterilisaties" gezien bij poezen en dit kan ook echt met een inimini sneetje bij volwassen katten.

dromertje2

Re: Kitten onder 6 maanden castreren/steriliseren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:04

Hier worden alle honden en katten geholpen.
Nog nooit er problemen mee gehad, niet als ze jong zijn, niet als ze oud zijn. W

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:14

Mijn kater is toen der tijd met 7 maanden gecasteerd. En de poes al met 5 maanden, dit was niet het plan, maar haar navelbreuk gooide roet in het eten, dus maar meteen gedaan.

Mijn rugharen gaan altijd overeind staan als ik hoor dat mensen 6 weken oude kittens al laten helpen. Dat is gewoon echt veels te vroeg... Ik denk oprecht dat het effecten zal gaan hebben op gedrag op latere leeftijd. Heel leuk dat er geen nadelen bewezen is in die onderzoeken naar vroeg castratie, maar ik zelf zou weigeren om een kitten al zo vroeg te laten helpen. Ik zou gewoon pas gaan casteren wanneer ze uitgegroeid zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:36

Mijn zus heeft een poesje laten steriliseren op 4 maanden. Voordat ze krols werd, dus.

Wat goed is, weet ik niet, ik heb er gewoon te weinig verstand van. Bij mijn kater heb ik gewoon adviezen gevolgd en hij is gecastreerd op 8 maanden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 18:42

ElviraKelan schreef:
Bij honden zijn er verschillende onderzoeken gedaan, lees je deze na dan kom ik persoonlijk tot de conclussie dat hormonen nodig zijn voor een betere ontwikkeling. Uiteraard zijn dezelfde hormonen ook verantwoordelijk voor een grotere kans op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker. Ga ik alles tegen elkaar afwegen dan kies ik voor niet te vroeg castreren
Echter bij de andere groepen schijnen deze nadelen er helemaal niet te zijn en dat gaat er bij mij dus niet in omdat ik mij dat niet kan voorstellen.

Nou ben ik een hondenmens, en daar weet ik meer dan dan van katten, maar een reu laat ik liever helemaal niet castreren. Bij een kater schijnt de vacht er mooier van te worden als je ze castreert, bij een reu is dat absoluut niet het geval...... google voor de lol eens op castratenvacht.......
Verder zijn reuen gevoeliger voor bijna alle soorten kanker als ze gecastreerd worden, zeker wanneer dat vroeg gebeurt. Dus mijn reu is niet gecastreerd en ik heb ook geen plannen in die richting.

Bij katten wordt gezegd dat de gevolgen van castratie bij lange na niet zo groot zijn.

Het lijkt me onlogisch dat er geen nadelen zijn aan een vroege castratie, maar dat baseer ik meer op gevoel dan op iets anders, als ik ga zoeken spreekt iedereen elkaar nogal tegen. Blijft staan dat hond en kat natuurlijk heel verschillend zijn, dus ik kan me voorstellen dat deze dingen ook anders werken bij een hond als bij een kat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:00

Ik heb me er in 2014 een beetje in verdiept omdat ik toen een herplaatser had van 12 weken.
Ik kon idd niets vinden aan nadelen maar mijn gevoel schreeuwde bijna dat wat langer laten opgroeien met de hormoonhuishouding nog intact beter is.
Mijn kitten is met 9 maanden gesteriliseerd omdat ze best last had van de krolsheid, had ze er weinig last van dat had ik nog even gewacht tot ze ruim een jaar was.
Wel heb ik haar binnen gehouden en mocht ze ontsnapt zijn dan was ze alsnog met spoed onder het mes gegaan omdat ik niet zit en zat te wachten op een nestje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:06

Beter is om de kittens helemaal niet te gaan fokken, dan hoeft men ook niet te castreren of te seriliseren.

Er zijn er nog veel te veel van........marktplaats staat er vol mee.

Mensen blijven toch doorfokken, want de kleintjes zijn oh zoooo schattig en leuk om het eens mee te gaan maken........

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:15

Avalanche81 schreef:
ElviraKelan schreef:

Nou ben ik een hondenmens, en daar weet ik meer dan dan van katten, maar een reu laat ik liever helemaal niet castreren. Bij een kater schijnt de vacht er mooier van te worden als je ze castreert, bij een reu is dat absoluut niet het geval...... google voor de lol eens op castratenvacht.......
Verder zijn reuen gevoeliger voor bijna alle soorten kanker als ze gecastreerd worden, zeker wanneer dat vroeg gebeurt. Dus mijn reu is niet gecastreerd en ik heb ook geen plannen in die richting.

Bij katten wordt gezegd dat de gevolgen van castratie bij lange na niet zo groot zijn.

Het lijkt me onlogisch dat er geen nadelen zijn aan een vroege castratie, maar dat baseer ik meer op gevoel dan op iets anders, als ik ga zoeken spreekt iedereen elkaar nogal tegen. Blijft staan dat hond en kat natuurlijk heel verschillend zijn, dus ik kan me voorstellen dat deze dingen ook anders werken bij een hond als bij een kat.

Ja maar andere onderzoeken suggereren weer van niet castreren bij reutjes tot een vergrote kans op prostaatkanker.

Ik kan mij voorstellen dat hond/kat/konijn anders werkt maar hele grote verschillen zoals het al dan niet invloed hebben van hormonen op ontwikkeling kan ik mij niet voorstellen

Overigens hier een kater die is gecastreerd (hoe oud hij precies was weet ik niet meer omdat het te lang geleden is) maar geen invloed op de vacht. Net zomin als bij onze vorige poes en kater. Ook bij ons ene teefje die geholpen is ivm gedragsverandering voor de loopsheid (angstig) geen invloed op haar vacht, karakter noch gewicht. Onze kater die nog leeft (14 jaar) is nog steeds erg fit voor zijn leeftijd. Onze andere kater hebben we voortijdig moeten laten inslapen ivm complicatie middenrifbreuk. Onze poes als enige ivm kanker maar ze had ook vanaf haar eerste jaar een auto-immuunziekte waardoor ze langdurig prednisolon gebruikte. Ons teefje is nu 8 jaar, geen klachten. Ons reutje (ongecastreerd) hebben we op 11 jarige leeftijd ivm artrose moeten laten inslapen.

Overigens laat ik liever zowel reutjes als teefjes niet helpen tenzij het medisch gezien noodzakelijk is.
Ons mannelijke konijn laten we nu pas helpen (bijna een jaar) ivm koppeling aan ons vrouwtjes konijn.
De huidige kater hebben we laten helpen ivm sproeigedrag.
Onze oude kater en poes ivm voorkomen ongewenste nestjes en niet langdurig de poezenpil willen gebruiken.
Onze andere kater (main coon) was al geholpen toen we hem kregen op volwassen leeftijd. Ook de reden waarom ik hem niet eerder heb benoemd. We kregen hem geheel geschoren ivm klitten maar oude eigenaar had ook te weinig tijd voor hem...
Laatst bijgewerkt door Blazy op 10-05-19 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:19

Wij hadden gecastreerde reuen als niet gecastreerde, nou geen verschil hoor in vachten en of meer kans op kankers.

Mensen willen gewoon niet hun reuen castreren en dat is toch hun eigen keuze.
Zolang die er wel voor zorgt dat die niet voor ongewenste zwangerschappen veroorzaakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:28

ElviraKelan schreef:
Ja maar andere onderzoeken suggereren weer van niet castreren bij reutjes tot een vergrote kans op prostaatkanker.

Dat en testikel kanker idd. Maar dat moet je dan weer afzetten tegen de vele vormen van kanker waar zijn hormonen wel tegen beschermen......

@ Ragdollcat: meer kans op kankers is gewoon bewezen, net zoals een lagere botdichtheid en dus meer kans op artrose, en andere othopedische problemen.

Dat jij er nooit mee te maken gehad hebt is fijn, en ik hoop dat dat zo blijft :) dat zegt alleen neit zoveel over de kans die ergens wel of niet op is.

Iedereen kent de opa die 90 is geworden en een pakje per dag wegrookte. De kans dat je geen 90 wordt als je een pakje per dag wegrookt is alleen wel vele malen groter dan dat je het wel wordt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:34

Avalanche81 schreef:
ElviraKelan schreef:

Dat en testikel kanker idd. Maar dat moet je dan weer afzetten tegen de vele vormen van kanker waar zijn hormonen wel tegen beschermen......

@ Ragdollcat: meer kans op kankers is gewoon bewezen, net zoals een lagere botdichtheid en dus meer kans op artrose, en andere othopedische problemen.

Dat jij er nooit mee te maken gehad hebt is fijn, en ik hoop dat dat zo blijft :) dat zegt alleen neit zoveel over de kans die ergens wel of niet op is.

.

Klopt en daarom incl de kans op kanker zonder castratie (want zooo enorm groot is die niet) ben ik geen voorstander van castratie/sterilisatie zonder andere medische redenen en zeker niet voor vroegtijdige.
En gevoelsmatig dus ook niet bij andere diersoorten die behoren tot kleine huisdieren

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:43

Ik volg je daarin hoor, Elvira, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog vreselijk heb getwijfeld om de kater te laten castreren voor een jaar. Anderzijds, afgewogen tegen het risico op ontsnappen en aangereden worden, en nare ziektes die hij van andere katten zou kunnen krijgen, toch maar gedaan....... maar ingewikkeld vond ik het zeker.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:48

Avalanche81 schreef:
Ik volg je daarin hoor, Elvira, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog vreselijk heb getwijfeld om de kater te laten castreren voor een jaar. Anderzijds, afgewogen tegen het risico op ontsnappen en aangereden worden, en nare ziektes die hij van andere katten zou kunnen krijgen, toch maar gedaan....... maar ingewikkeld vond ik het zeker.

Snap ik helemaal.
Wij hebben heel duidelijk ook ons gevoel nu gevolgd bij onze rammelaar (mannetjeskonijn) en het mag best zo zijn dat castratie eerder had gekund maar nee dank je. Open laten is geen optie omdat rammelaars en voedsters beter gekoppeld kunnen worden dan rammelaars/rammelaars of voedsters/voedsters.
Onze voedster laten helpen vind ik geen optie ivm haar leeftijd (nog geen half jaar) en de operatie bij rammelaars eenvoudiger is dan bij voedsters. Evenals de rammelaar alleen houden geen optie was en zo blijft het afwegen in verschillende keuzes idd dus ook ik volg je

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:53

Dat is :j en dat risico loop ik bij de hond gewoon niet.

Die ontsnapt niet, maakt niet zomaar een random teef zwanger, gaat dus ook niet vechten met andere reuen, vormt geen gevaar, en niet castreren is dus een prima en veilige optie :) en dan vind ik het idd onzin om in een gezond dier te gaan snijden.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 19:55

Goed dit topic te lezen, over een week of 2 komt er een kitten bij mij wonen.
Een poes, wellicht komt broertje ook mee dan.
Hier loopt al een gesteriliseerde poes.... maar dat was alles toen het bij mij kwam en logeerde ofzo :')
Ik heb zelf ook geen idee wanneer of hoe of wat, wanneer is de dame vruchtbaar enzo 8)7

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:42

Ik fok raskatten en ja ik doe aan vroegcastratie......
Voordat ik hiermee begon heb ik me goed ingelezen en laten informeren uiteraard. Mijn kittens zijn met de beste zorg omringt en we doen er alles aan om ze een zo goed mogelijke start mee te geven.

Een van de onderzoeken die me over de streep heeft gehaald is het onderzoek van de universiteit in Gent. Hier zijn 3 groepen met elkaar vergeleken: vroegcastratie, traditionele castratie (rond 6 maanden) en intact. De groep die er het slechtste uit kwam was de groep traditioneel gecastreerden.
De groep vroegcastratie had minder complicaties........

Mijn ervaring met vroegcastratie is ook dat de kittens geen enkele last hebben van de ingreep. Ik breng ze 's morgens weg en haal ze na een paar uur weer op. Thuis is aan niks te merken dat ze een ingreep ondergaan hebben en rennen ze door het huis of er niks gebeurd is. Ik heb er enkel goede ervaringen mee.

Daarbij.....wat is vroegcastratie? Dat is castratie die uitgevoerd wordt voor het dier geslachtsrijp is. Heel veel raskatten zijn op een leeftijd van 6 maanden nog niet geslachtsrijp dus vallen ze op die leeftijd technisch gezien ook onder vroegcastratie. Met als enige verschil dat ze op die leeftijd langer nodig hebben om bij ge komen van de ingreep.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 00:01

Het is niet enkel de mogelijke complicaties tijdens of na de operatie waar ik aan twijfel maar juist de gevolgen op lange termijn. Mijn grote vraagteken is waarom wil je de geslachtsorganen van een baby dier verwijderen? Hoef je niet te beantwoorden hoor. :) Ik ben bekend met de onderzoeken, maar het heeft mij niet over de streek getrokken toen ik voor de keuze stond.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 05:32

In de laatste 4 jaar van het bestaan van het asiel deden wij vroeg castratie. Alle kittens gingen met 10 a 12 weken en minimaal gewicht van 1 kg onder het mes. We hebben geen kittens verloren aan de narcose, wel aantal laten inslapen omdat bij die poesjes het inwendig niet oke was.

Helaas is het asiel weg bezuinigd maar iig die jaren ook geen nadelige gevolgen gehoord.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:40

Hier 9 katten en allemaal geholpen met 4 maanden echt ideaal! Geen enkel nadeel ondervonden. Juist voordelen allemaal heel snel hersteld! Poesjes en katers.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:25

Ik heb 2 kittens uit een oeps nestje. Ondertussen zijn ze 6 maanden geweest en omdat het binnenkatten zijn en geen last lijken te hebben van krolsheid heb ik besloten niet in gezonde dieren te laten snijden.

Kenay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:08

Ik heb twee Noorse boskat kittens, poes en kater, uit België naar Nederland gehaald. Fokster was tegen vroeg steriliseren en had als onderpand dat de stamboom pas opgestuurd werd als ze gesteriliseerd waren. Poes werd echt er al met 5 maanden krols dus daarna allebei na de DA gebracht. Denk dat bepaalde hormonen toch wel een functie hebben in het opgroeien van de kat. Had persoonlijk liever nog wat langer gewacht maar met broer/zus was dat geen optie.

Ik denk ook dat de regels die er nu in Belgie zijn niet te handhaven zijn en dat het gros wat toch al niet van plan was zijn kat te steriliseren het nu ook niet doet.

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:47

Ook mijn kater is met 12 weken gecastreerd volgens Belgische wetgeving. Er is precies 4 gram afgegaan en hij heeft niet echt hoeven herstellen ervan.

Verder ben ik het eens met Catnip, het gaat een beetje tegen het gevoel in maar diverse onderzoeken hebben tot op heden geen negatieve gevolgen beschreven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:57

Eefke85 schreef:
Ik heb 2 kittens uit een oeps nestje. Ondertussen zijn ze 6 maanden geweest en omdat het binnenkatten zijn en geen last lijken te hebben van krolsheid heb ik besloten niet in gezonde dieren te laten snijden.

Vergeet niet als ze er wel last van krijgen dat vaak begint met sproeien. Zeker krolse poezen zijn erg goed in sproeien want daardoor kunnen katers ze gemakkelijk vinden. Soms lastig als ze dat uitgevonden hebben om dat af te leren

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 23:34

Maar sinds hoe lang word er al vroeg-gecastreerd?
Kan me niet echt voorstellen dat dit zo'n 10jaar geleden al (veel) gedaan werd, en aangezien katten rond de 20 kunnen worden, weten we dus waarschijnlijk ook nog (weinig tot) geen lange termijn gevolgen..

En zoals gezegd, ik heb bij mijn 8, bijna 9 maand oude kater ook weinig tot geen ongemak gemerkt na de castratie, dus voor mij geldt dat ongemak op latere leeftijd dus ook niet als goed argument om aan vroeg-castratie te doen