Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ElviraKelan schreef:Waar ik mij in het algemeen over verbaas bij de kleine huisdieren groep...
Bij honden zijn er verschillende onderzoeken gedaan, lees je deze na dan kom ik persoonlijk tot de conclussie dat hormonen nodig zijn voor een betere ontwikkeling. Uiteraard zijn dezelfde hormonen ook verantwoordelijk voor een grotere kans op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker. Ga ik alles tegen elkaar afwegen dan kies ik voor niet te vroeg castreren
Echter bij de andere groepen schijnen deze nadelen er helemaal niet te zijn en dat gaat er bij mij dus niet in omdat ik mij dat niet kan voorstellen.
ElviraKelan schreef:Waar ik mij in het algemeen over verbaas bij de kleine huisdieren groep...
Bij honden zijn er verschillende onderzoeken gedaan, lees je deze na dan kom ik persoonlijk tot de conclussie dat hormonen nodig zijn voor een betere ontwikkeling. Uiteraard zijn dezelfde hormonen ook verantwoordelijk voor een grotere kans op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker. Ga ik alles tegen elkaar afwegen dan kies ik voor niet te vroeg castreren
Echter bij de andere groepen schijnen deze nadelen er helemaal niet te zijn en dat gaat er bij mij dus niet in omdat ik mij dat niet kan voorstellen.
Avalanche81 schreef:ElviraKelan schreef:Waar ik mij in het algemeen over verbaas bij de kleine huisdieren groep...
Nou ben ik een hondenmens, en daar weet ik meer dan dan van katten, maar een reu laat ik liever helemaal niet castreren. Bij een kater schijnt de vacht er mooier van te worden als je ze castreert, bij een reu is dat absoluut niet het geval...... google voor de lol eens op castratenvacht.......
Verder zijn reuen gevoeliger voor bijna alle soorten kanker als ze gecastreerd worden, zeker wanneer dat vroeg gebeurt. Dus mijn reu is niet gecastreerd en ik heb ook geen plannen in die richting.
Bij katten wordt gezegd dat de gevolgen van castratie bij lange na niet zo groot zijn.
Het lijkt me onlogisch dat er geen nadelen zijn aan een vroege castratie, maar dat baseer ik meer op gevoel dan op iets anders, als ik ga zoeken spreekt iedereen elkaar nogal tegen. Blijft staan dat hond en kat natuurlijk heel verschillend zijn, dus ik kan me voorstellen dat deze dingen ook anders werken bij een hond als bij een kat.
ElviraKelan schreef:Ja maar andere onderzoeken suggereren weer van niet castreren bij reutjes tot een vergrote kans op prostaatkanker.
Avalanche81 schreef:ElviraKelan schreef:Ja maar andere onderzoeken suggereren weer van niet castreren bij reutjes tot een vergrote kans op prostaatkanker.
Dat en testikel kanker idd. Maar dat moet je dan weer afzetten tegen de vele vormen van kanker waar zijn hormonen wel tegen beschermen......
@ Ragdollcat: meer kans op kankers is gewoon bewezen, net zoals een lagere botdichtheid en dus meer kans op artrose, en andere othopedische problemen.
Dat jij er nooit mee te maken gehad hebt is fijn, en ik hoop dat dat zo blijftdat zegt alleen neit zoveel over de kans die ergens wel of niet op is.
.
Avalanche81 schreef:Ik volg je daarin hoor, Elvira, en ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog vreselijk heb getwijfeld om de kater te laten castreren voor een jaar. Anderzijds, afgewogen tegen het risico op ontsnappen en aangereden worden, en nare ziektes die hij van andere katten zou kunnen krijgen, toch maar gedaan....... maar ingewikkeld vond ik het zeker.
Eefke85 schreef:Ik heb 2 kittens uit een oeps nestje. Ondertussen zijn ze 6 maanden geweest en omdat het binnenkatten zijn en geen last lijken te hebben van krolsheid heb ik besloten niet in gezonde dieren te laten snijden.