Depressief (door puppy?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:32

Je wilt het gewoon té goed doen en je bent veeeel te streng voor jezelf! En, je voelt je enorm verantwoordelijk voor dit hummeltje.
Je hebt je 5 jaar voorbereid, je gaat naar school met de pup dus heb wat meer zelfvertrouwen, je doet het vast super :j !

Nu, ik begrijp je wel hoor. Toen mijn jongste hond, inmiddels 2.5 jaar, pup was, werd ik al nerveus wanneer ik naar de supermarkt was omdat ik haar alleen moest laten. Ik ging de eerste maanden gewoon niet graag van huis weg zonder haar, terwijl ik dat anderzijds ook als wat beklemmend aanvoelde. Ik lette zo op haar en toch duurde het langer dan ik gedacht had vooraleer ze zindelijk werd waardoor ik me soms wanhopig afvroeg wát ik nu toch zoooo fout deed. Veel stress om niks want ze is opgegroeid tot een geweldige leuke en superlieve hond. En dat gaat bij jou vast ook zo zijn. Je moet er enkel vanuit gaan dat de pup het goed bij jou heeft en dat niet alles rozegeur en manenschijn is. En ben je onzeker, vraag gerust raad of bevestiging, als dat je weer wat gerust stelt?

Ik denk trouwens niet dat je depressief bent maar eerder wat overmand door een enorm verantwoordelijkheidsgevoel, gepaard gaand met weinig zelfvertrouwen en dat dit je beklemt.
Echt, probeer er iets luchtiger mee om te gaan, het loopt heus wel los.

boyca

Re: Depressief (door puppy?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:44

Hou wel ook in gedachten dat het bij rottweilers soms wat trager gaan dan bij andere rassen. Ze zijn lomp en hebben soms echt wel 100 x nee nodig op een dag om iets aan te leren wat niet mag en de volgende dag begin je ook weer over nieuw.
3e rottweiler hier en ook deze kan ik soms achter het behang plakken maar is ook mijn grootste knuffelbeer. Ik vraag me echt af wat je ervaring is met honden en hoe je het voor je gezien had. Dit is echt geen ras waar je makkelijk over kan denken.
Op facebook staan groepen waar je ook je vragen kwijt kan en jezelf in kan lezen in dit ras. Doe dat en als jij je tijd aan haar besteed heb je straks een wereld hond (tot de pubertijd begint :D )

Succes

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 12:45

bigone schreef:
Ik vind dat er in combinatie met dit ras nogal luchtig over gedaan word door enkelen. Zeker kan een pup intens zijn, weet er alles van. Maar vijf jaar voorbereiden en dan maar twee weken inplannen is gewoon geen voorbereiding. Dat is eerder ontzettend naïef . En dat met een hoogrisico hond ook echt niet slim.

Ik schrik ook een beetje van deze combi, en dat is niet om de Ts nog rotter te laten voelen, maar voor een rottweiler moet je toch stevig in je schoenen staan, zeker omdat het een ras is die heel erg zijn roedel beschermt. Ik dat kan nog wel eens de verkeerde kant op gaan met de gemoedstoestand van Ts...

xDominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 13:21

Hypericum schreef:
Och TS, ik herken het zó goed!
En ook de reacties van anderen die het niet lijken te begrijpen.

Hier een pup van nu bijna 6mnd en ik begin heel langzaam uit mn post-pup-natale depressie te klimmen.
Want, allemachtig, wat viel het vies tegen!

Het is zooo fijn om te horen dat mijn sombere gevoelens ook herkenbaar zijn bij anderen! Dat geeft mij moed dat het wel goed gaat komen. Misschien ben ik ook wel te streng voor mezelf, als enorme perfectionist.

Thanks voor het delen van jou vervaring!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:23

bigone schreef:
Ik vind dat er in combinatie met dit ras nogal luchtig over gedaan word door enkelen. Zeker kan een pup intens zijn, weet er alles van. Maar vijf jaar voorbereiden en dan maar twee weken inplannen is gewoon geen voorbereiding. Dat is eerder ontzettend naïef . En dat met een hoogrisico hond ook echt niet slim.

Ik vind het ook wel pittig als ik het zo hoor. Eerste hond een rottweiler kan, maar vooral het feit dat je volgende week weer aan het werk gaat lijkt me gewoon niet haalbaar.. Is er geen mogelijkheid om vrij te nemen en extra hulp in te schakelen voor jou en je pup? Wees realistisch naar jezelf en je hond.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:43

Ik herken het ook.
Saar is nu ruim 2,5 en onze eerste hond. Twijfel nog regelmatig of we het wel goed doen ect.
Saar was ook lastig, wel snel zindelijk en sliep meteen door, maar extreem snel overprikkeld en sliep amper en alleen op mij. Dat vrat energie..

En lees dat mensen ‘verontwaardigt’ zijn dat ts maar 2 weken vrij heeft genomen en dat er mensen zijn die 2 maanden vrij hebben genomen. Ik ben 2,5 week thuis geweest en mijn man kon geen vrij krijgen. Er zijn maar weinig werkgevers die je 2 maanden vrijgeven voor een pup, denk ik.

Ts, probeer te genieten van je pup. Het is intensief, maar ook zo vreselijk leuk..

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:48

Bo_Y schreef:
En lees dat mensen ‘verontwaardigt’ zijn dat ts maar 2 weken vrij heeft genomen en dat er mensen zijn die 2 maanden vrij hebben genomen. Ik ben 2,5 week thuis geweest en mijn man kon geen vrij krijgen. Er zijn maar weinig werkgevers die je 2 maanden vrijgeven voor een pup, denk ik.

Ts, probeer te genieten van je pup. Het is intensief, maar ook zo vreselijk leuk..

Ja dit verbaast me ook toch! Heeft iedereen die een pupje in huis neemt dan maanden vrij?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:51

Ook ik had 'maar'2 weken vrij genomen voor onze pup destijds, overigens ook een pittig ras maar het is echt meer dan prima gegaan. Het is wel zo dat mijn vriend dichtbij werkte en hem hierdoor wel eens mee kon nemen of tussentijds uit liet. Wie kan er nu maanden vrij nemen?

Tuurlijk is het verre van ideaal maar vast niet onoverkomelijk TS!

De vergelijking met een kind is appels met peren, geloof me :') en dan bedoel ik niet qua liefde (want mijn hond was echt mijn alles en mijn kind) maar qua tijd zoals iemand hier opperde. Tegen de tijd dat je je kind wat meer vrijheid kunt geven is de hond er meestal al niet meer.
De hond kan je nog even alleen laten, dat is bij een kind de eerste 6/7 jaar heel andere koek.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 13:53

TS, laat ik eens beginnen met het feit dat ik je gevoelens echt wel herken. Ik ben van vroeger uit honden gewend en toen ik samen met mijn vriend ging wonen wilde ik ook een hond. Daar hebben wij ons ook 6 jaar op voorbereid, grondig onderzoek gedaan etc. Toen kregen we de pup. Na 2 weken wilde ik haar het liefst terugbrengen. Ik maakte korte nachten, ze was heel druk en heel stout, ik moest constant opletten want dan had ze wel weer wat, het was echt een DRAAK. Na de derde week ging het beter en nu twee jaar later zou ik, ondanks alle grijze haren die ik er nog van krijg, niet meer zonder haar kunnen.

Leren loslaten en kennis opdoen zal er voor zorgen dat je er straks makkelijk mee kan omgaan. Ik ben wel benieuwd of je goed hebt nagedacht over de opvang zodra je weer gaat werken. Waar gaat ze heen? Wie let er op haar? Wie laat haar uit?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:22

Dominique, waarom heb je specifiek voor dit ras gekozen??

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:24

Lukasje schreef:
Bo_Y schreef:

Ja dit verbaast me ook toch! Heeft iedereen die een pupje in huis neemt dan maanden vrij?

Natuurlijk niet maar daarom is het niet ideaal. Of goed voor de hond .

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:38

Ik ben wel blij dat ts haar ervaringen deelt. Zodat anderen er van kunnen leren,dat het best zwaar kan zijn een hondje te nemen.Ik denk dat het ook moeilijker is als je er helemaal in je eentje voor moet zorgen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 14:41

Mijn kitten heeft de eerste week alleen maar OP mijn hoofd gezeten. Ik herken het gevoel van overweldigd zijn wel een beetje. Maar om dat nu depressief te noemen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:12

Lukasje schreef:
Bo_Y schreef:

Wij hadden inderdaad ook zolang vrij, het hele jaar vakantie opsparen en dan achter elkaar plakken. Kwestie van plannen en praten met je werkgever en collega's.

Daarnaast hebben we ook een oppas voor de honden.

2 of 2,5 week vind ik onrealistisch en sneu, minimaal 3, en dan moet je nog het een en ander regelen, zo'n popje is in de meeste gevallen nog maar 11 weken dan.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:16

IMJ schreef:
Ook ik had 'maar'2 weken vrij genomen voor onze pup destijds, overigens ook een pittig ras maar het is echt meer dan prima gegaan. Het is wel zo dat mijn vriend dichtbij werkte en hem hierdoor wel eens mee kon nemen of tussentijds uit liet. Wie kan er nu maanden vrij nemen?

Tuurlijk is het verre van ideaal maar vast niet onoverkomelijk TS!

De vergelijking met een kind is appels met peren, geloof me :') en dan bedoel ik niet qua liefde (want mijn hond was echt mijn alles en mijn kind) maar qua tijd zoals iemand hier opperde. Tegen de tijd dat je je kind wat meer vrijheid kunt geven is de hond er meestal al niet meer.
De hond kan je nog even alleen laten, dat is bij een kind de eerste 6/7 jaar heel andere koek.

Ja, dat was ik :j Het is uiteraard niet hetzelfde, maar ik vind het op veel vlakken wel vergelijkbaar (maar niet hetzelfde inderdaad!) Dat het appels met peren vergelijken is heb je helemaal gelijk in, maar ook appels hebben overeenkomsten met peren. (ja, ik ben wazig denk ik :+)

Overigens, over tijd kunnen nemen:
Voor mij was het niet langer vrij kunnen krijgen een heel zwaar wegende reden om niet aan een pup te beginnen. Ik vind het niet ideaal, maar het wil niet zeggen dat het niet kàn. Dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken.

En inderdaad, zoals Anjali zegt; het is fijn dat TS het deelt. Zo kunnen wij proberen te helpen, en het is een goed klankbord om even alles op kwijt te kunnen. Sombere gevoelens zijn niet abnormaal, en het is fijn als mensen je tips kunnen geven/opbouwende kritiek kunnen leveren.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:24

Ik vond een Rottweiler een pittig ras. Ze kunnen leuk zijn voor mensen waarbij de honden een "way of living" is. Kun je niet beter een ander ras kiezen?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:27

Ik herken dit oom heel erg, toen wij onze pup in huis kregen kon ik hem de eerste tijd soms wel wurgen van de stress. Blijkt ook dat veel mensen er last van hebben, was volgens mijn psycholoog toen der tijd een soort van post Natale depressie, maar in mindere mate.

Lag 's nacht wakker, had soms een hekel aan de hond, terwijl die zo lief was en zich zo goed hield. Binnen no time zindelijk, kon alleen thuis blijven. Maar ik doe het nooit meer.

Bij mij is het weggegaan na een maand of twee.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 15:38

En de pup is er pas net. Terug naar de fokker brengen?

Ken ook iemand die alles had voorbereid voor de pup. Eenmaal in huis ging het niet goed meer me die persoon en heb toen geadviseerd de hond terug te brengen. Soms is een pup gewoon te veel voor iemand. Kan gebeuren, maar zeker met een risico ras zou ik er altijd voor kiezen om er of helemaal positief in te staan, of de hond terug brengen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:02

Vind het ook een beetje zorgelijk ook wat betreft het ras. Twee weken is gewoon te kort. Snap daar de fokker ook niet om eerlijk te zijn. Dat je geen maanden vrij kan krijgen is logisch maar een back up moet je wel hebben. Die pup gaat na een nacht slapen niet nog een paar uur in de bench slapen dat is iets wat je moet opbouwen.

Wij hebben uit een soortgelijke situatie al eens een pup na 2 weken terug genomen. Diegene had ook constant het gevoel er is iets en was erg ongelukkig met de situatie met de verantwoording

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:18

KimD schreef:
Wij hadden inderdaad ook zolang vrij, het hele jaar vakantie opsparen en dan achter elkaar plakken. Kwestie van plannen en praten met je werkgever en collega's.

2 of 2,5 week vind ik onrealistisch en sneu, minimaal 3, en dan moet je nog het een en ander regelen, zo'n popje is in de meeste gevallen nog maar 11 weken dan.

Dat kan echt niet altijd. Geen enkele werkgever hoeft dit te doen en mag wijgeren jou langer dan 3 weken achter elkaar vrij te geven.

TS heeft het niet over hele dagen alleen en wie weet heeft ze iets geregeld?
En een pup in je eentje hebben is zoveel meer werk dan dat je het wat kunt afwisselen samen..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:28

IMJ schreef:
KimD schreef:

Dat kan echt niet altijd. Geen enkele werkgever hoeft dit te doen en mag wijgeren jou langer dan 3 weken achter elkaar vrij te geven.

TS heeft het niet over hele dagen alleen en wie weet heeft ze iets geregeld?
En een pup in je eentje hebben is zoveel meer werk dan dat je het wat kunt afwisselen samen..

Ik heb even iets dikgedrukt wat je niet gelezen hebt, of niet begrijpt. In overleg kan vrij veel namelijk.

Voor zo'n jonge pup is anderhalf uur alleen nog teveel. Dat kun je echt niet in twee weken opbouwen.

Alleen is inderdaad meer werk dan samen, maar dat had TS van tevoren kunnen weten, zeker als ze al vijf jaar aan het plannen is.

Ik hoop van harte dat ze iets geregeld heeft, anders gaat het, zeker met zo'n ras, hard bergafwaarts.

Daarom gevraagd of TS al contact heeft gehad met de fokker, en geopperd dat de pup misschien terug moet. Net zoals een paar anderen. Maar daar reageert TS niet op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:35

Ik heb het heel goed gelezen en ik blijf bij mijn post. Mogelijk heb jij niet goed gelezen want zoals ik schreef: het kan niet overal. Bij mij bijvoorbeeld niet. Ik doe de personeelszaken en al mijn collega's kunnen dit niet. In mijn branche sowieso niet trouwens.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:46

Wat goed dat je er een topic over opend om je gevoel te delen en andere ervaringen te horen! Pup is op begin lastig, kost veel energie maarrrr kan je ook veel energie geven! Hoop dat je die tijd ook gaat krijgen!

xDominique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-19 16:51

KimD schreef:
Ik heb even iets dikgedrukt wat je niet gelezen hebt, of niet begrijpt. In overleg kan vrij veel namelijk.

Voor zo'n jonge pup is anderhalf uur alleen nog teveel. Dat kun je echt niet in twee weken opbouwen.

Alleen is inderdaad meer werk dan samen, maar dat had TS van tevoren kunnen weten, zeker als ze al vijf jaar aan het plannen is.

Ik hoop van harte dat ze iets geregeld heeft, anders gaat het, zeker met zo'n ras, hard bergafwaarts.

Daarom gevraagd of TS al contact heeft gehad met de fokker, en geopperd dat de pup misschien terug moet. Net zoals een paar anderen. Maar daar reageert TS niet op.

Haar terug brengen naar de fokker is geen optie, ik heb een keuze gemaakt en ga hier volledig voor. Ik ben al gerustgesteld door de anderen, dat de puppy blues niet iets geks is. Er komt veel op je af.

Gelukkig werk ik ook 5 minuten van mijn huis vandaan en mag ik in me pauzes terugkomen. Er is ook zeker overleg geweest met de werkgever, ik had 7 weken vakantie opgespaard. Maar de werkgever vond het onzin om verlof te geven voor een pup. Hierom ben ik best blij met de 2 weken die ik gekregen heb en de 2 weken dat ik daarna halve dagen mag werken.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 16:53

KimD schreef:
Lukasje
[quote="Bo_Y schreef:

2 of 2,5 week vind ik onrealistisch en sneu, minimaal 3, en dan moet je nog het een en ander regelen, zo'n popje is in de meeste gevallen nog maar 11 weken dan.[/quote]

Ik kan max 5 weken vrij en niet achter elkaar...
Maar dat is de issue niet.
Mijn hond is kantoor hond, die neem ik al vanaf 12 weken mijn werkuren (27) mee naar het advocatenkantoor waar ik werk en meer honden rondlopeb