Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:40

Nagini schreef:
Jis_ schreef:

Heel eerlijk, ik laat liever mijn onbetrouwbare hond inslapen als ik kan voorkomen dat een hond verpest wordt door zo'n ding.

Laatst weer een verhaal gehoord van een dame die hem gebruikte bij haar Vizsla, zo'n handig ding zei ze tegen iemand die ik heel goed ken en showt het even door hem aan te zetten zonder dat de hond wat deed. Hond werd juist gevaarlijk door misbruik van dat ding en moest weg. Zulke zotte lopen er rond en kunnen zo'n ding kopen. Dat is de andere kant van de medaille

Dus je dood liever een gezond dier dan dat je een ecollar probeert? Daar snap ik dan helemaal niets van.
Verkopen of euthaniseren we een paard ook maar als ie niet luisters naar het been? Laten we er maar geen sporen bijhalen. Elk paard dat steigert of moeilijk trailerlaad kan ook wel een spuitje krijgen.. Of een paard dat gemeen bokt. Die hoeven allemaal geen training of consequentie ook..

Ja dat lees je goed, door het misbruik van die banden heb ik die liever niet in omloop en als het gaat om een onbetrouwbare hond die katten dood bijt. Maar ik wil helemaal geen jachthond zodat ik al minder kans heb op zulke problemen.

En wat paarden betreft, ik ga heel anders om met mijn paard dan de gemiddelde paardeneigenaar. Ik verkoop hem niet als het even tegen zit en sporen heb ik ook een hekel aan. Ben best van ver gekomen met mijn paard zonder dwangmiddelen. Geduld en luisteren naar je paard.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 04-04-19 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:44

Ceetje_bokt schreef:
Nynkster schreef:
Goed besluit, vind bij de meeste gevallen dat het ook wel makkelijk wordt gekozen.
Het is misschien wel makkelijk om op afstand lekker op de knop te drukken maar het lijkt mij juist beter werken als je onder begeleiding juist op dingen gaat trainen die niet mogen.

Duidelijk dat je er geen verstand van hebt. Alleen al het idee dat je ‘lekker makkelijk een knopje indrukt’ en dat je dan niets meer hoeft te trainen

zulke mensen zijn er helaas

Witchcraft schreef:
Als je er eerst training mee krijgt vind ik het in sommige gevallen, om hardnekkig ongewenst gedrag af te leren/bij te sturen wel een ideaal ding. Ik heb hem zelf ook eens getest en je schrikt meer van het schokje dan dat het pijn doet. Ze hebben ook zo een band waar een spray in zit, als de hond dan ongewenst gedrag vertoont kun je op een knopje drukken en sprayt de band een klein beetje water tegen de hond, eigenlijk ook om hem gelijk te corrigeren en de hond vind het niet fijn om zo een straaltje tegen zijn kop te krijgen. En dit werkt eigenlijk ook wel heel goed.

Vind dit wel een goed alternatief geloof ik, zou dat voor elke hond ook werken, of went een deel er zo aan dat ze er doorheen gaan?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:47

Dan zullen we alle hulpmiddelen maar afschaffen. En ook alle honden inslapen die deze hulpmiddelen nodigen hebben. Want een ecollar is echt niet het enige middel dat honden kan beschadigen.

manou_diablo

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:03

Heb zelf geen hond en dus ook geen ervaring met deze band maar vind het wel heel interessant dat driekwart van Bokt deze band gebruikt maar er wel bij zegt: "Uiteraard moet je deze band alleen gebruiken als je er genoeg verstand van hebt of deskundige bent". Is zo'n groot deel van Bokt dan honden gedrag deskundige?
Ik denk dat deze band idd best door deskundigen gebuikt zou kunnen worden en ook echt positieve resultaten kan brengen maar laat het dan ook alleen aan de professionals over. De mensen die hier een papier voor hebben ipv de zelf benoemde professionals.
En tuurlijk zal het niet in elk geval het welzijn van de hond beschadigen maar helaas gebeurt het wel en kun je geen wetten schrijven voor een select groepje van de maatschappij.

Stendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:05

Natuurlijk is het goed dat het aan banden word gelegd want als je er inderdaad niet met respect mee omgaat dan wordt zn hond er zeker niet beter van.
Wij hebben er voor onze honden 1 met 3 opties en een intensiteitsregelaar van 0 tot 100 geloof ik. Dus piepen trillen en voor als ze echt helemaal niet uit de concentratie komen een schok. Wij hebben alleen de piep en trilfunctie hoeven te gebruiken. En ook maar 2 dagen want daarna hebben ze dr eigen niet meer fout gedragen of waren snel terug te roepen gewoon met stem.

Maar helaas zoals met alles zijn er mensen die er niet mee om kunnen gaan of het volledig misbruiken en daar zijn andere weer de dupe van.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:09

trysteffy schreef:
Nou wij zitten hier zo van onze hond is enorm waaks als er niemand thuis is ook al ben je net weg en de deurbel gaat of er word gerommeld buiten bij de buren gaat ie blaffen als we thuis zijn hoor je hem niet. Dus ja wij hebben een blafband met stroom. Want als die hem niet om heeft blijven de buren klagen bij ons dat ie blaft. Kan moeilijk foei zeggen als ik niet thuis ben.

Mogen anti-blafbanden dan ook niet? Dan zullen heel wat honden in het asiel belanden omdat buren de overlast niet meer accepteren van een voortdurend blaffende hond.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:11

manou_diablo schreef:
Heb zelf geen hond en dus ook geen ervaring met deze band maar vind het wel heel interessant dat driekwart van Bokt deze band gebruikt maar er wel bij zegt: "Uiteraard moet je deze band alleen gebruiken als je er genoeg verstand van hebt of deskundige bent". Is zo'n groot deel van Bokt dan honden gedrag deskundige?
Ik denk dat deze band idd best door deskundigen gebuikt zou kunnen worden en ook echt positieve resultaten kan brengen maar laat het dan ook alleen aan de professionals over. De mensen die hier een papier voor hebben ipv de zelf benoemde professionals.
En tuurlijk zal het niet in elk geval het welzijn van de hond beschadigen maar helaas gebeurt het wel en kun je geen wetten schrijven voor een select groepje van de maatschappij.

In mijn geval ben ik omringd door 'deskundigen' omdat ik op een erkende club train in een 'wereld' waar dit middel vaak gebruikt wordt bij training en africhting.
Persoonlijk vind ik het eerder vervelend dat dit soort middelen door Jan en alleman aangeschaft en gebruikt kunnen worden.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:12

Waarom is het onacceptabel voor honden maar staat het meeste van ons vee achter een stroomdraad?
Ook daar loopt een dier 1 a 2 tegenaan en weet dan ok dat is niet fijn dat kan ik beter niet doen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:16

Het gevaar is dat er ook zat professionals zijn die er ook behoorlijk misbruik van maken, lopen op het WK met hun honden en veel papiertjes op zak.
Zaten er vorig jaar een paar achter me, en die hadden het over nepopo...dat betekend, flinke klap stroom als ze commando niet snel uitvoeren(negatief) dan een braaf en een beloning of aai (positief positief).
Nogmaals , ik ben zeker niet anti maar ik denk dat het heel moeilijk te handhaven is waardoor je al snel op een algeheel verbod komt, want wanneer is het wel of niet verantwoord.
Voor mij is dat gebruik als laatste redmiddel niet om dingen mee aan te leren, maar voor iedereen is dat anders.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:18

Sorro omdat het dier er voor kiest om er tegen aan te komen, en dat vaak na 1 x niet meer doet, stroom band heeft het baasje in handen en sommige geven de schok zeer regelmatig en de hond heeft daar geen keuze in

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:19

anjali schreef:
trysteffy schreef:
Nou wij zitten hier zo van onze hond is enorm waaks als er niemand thuis is ook al ben je net weg en de deurbel gaat of er word gerommeld buiten bij de buren gaat ie blaffen als we thuis zijn hoor je hem niet. Dus ja wij hebben een blafband met stroom. Want als die hem niet om heeft blijven de buren klagen bij ons dat ie blaft. Kan moeilijk foei zeggen als ik niet thuis ben.

Mogen anti-blafbanden dan ook niet? Dan zullen heel wat honden in het asiel belanden omdat buren de overlast niet meer accepteren van een voortdurend blaffende hond.

Is het niet sowieso de verantwoordelijkheid van de eigenaar om verlatingsangst op de juiste manier te verhelpen? Een band omhangen haalt dan alleen het symptoom weg maar niet het probleem.

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 12:51

Ik heb een correctieband met een spray. Dat werkt bij mijn hond prima. Ik gebruik hem alleen bij extreem jachtinstinct, door het spraytje komt hij uit zijn trance. Hij heeft een piepje die ik gebruik als waarschuwing. Vaak komt hij dan al. Ik heb hem nu eigenlijk al een hele tijd niet meer gebruikt. Wel diervriendelijker maar niet alle honden zijn er denk ik van onder de indruk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:02

silversomali schreef:
Ik heb een correctieband met een spray. Dat werkt bij mijn hond prima. Ik gebruik hem alleen bij extreem jachtinstinct, door het spraytje komt hij uit zijn trance. Hij heeft een piepje die ik gebruik als waarschuwing. Vaak komt hij dan al. Ik heb hem nu eigenlijk al een hele tijd niet meer gebruikt. Wel diervriendelijker maar niet alle honden zijn er denk ik van onder de indruk.

Geur blijft veel langer hangen, dan een stroomstootje.

Enig idee hoe gevoelig een hondenneus is?

Afbeelding

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:14

ik ben eerlijk gezegd wel blij dat het verboden,
Het is pure dierenmishandeling,
Bij jachthonden worden ook gebruikt. Omdat de voorgangers graag een " goede Jachthond" willen hebben.

Ik heb een jachthond , een flatcaoted retriever ,
Mijn overleden flats luisterde altijd goed, maar deze flat reu is een stuk eigenwijzer en vindt jachttrainin g niet leuk, aan luisteren had ie helemaal geen zin ,
Ik ben er mee gestopt, en hij luistert nu heel goed.
Het is geduld hebben.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:18

Ceetje_bokt schreef:
Nynkster schreef:
Goed besluit, vind bij de meeste gevallen dat het ook wel makkelijk wordt gekozen.
Het is misschien wel makkelijk om op afstand lekker op de knop te drukken maar het lijkt mij juist beter werken als je onder begeleiding juist op dingen gaat trainen die niet mogen.

Duidelijk dat je er geen verstand van hebt. Alleen al het idee dat je ‘lekker makkelijk een knopje indrukt’ en dat je dan niets meer hoeft te trainen

Ik wil niet treurig doen, maar ik heb serieus mensen in de omgeving die zon ding gebruiken omdat de hond op de bank klimt en zij zelf niet consequent genoeg zijn daarin. Hij mag op de bank als ze dat willen (75%). Maar als ze er even geen zin in hebben drukken ze op de knop als ie erop wil).

Edit : of bijvoorbeeld opspringen. als ze schone kleren aan hebben mag het niet, maar als ze er zelf behoefte aan hebben nodigen ze hem juist uit om te springen

Dus vind je beschuldiging dat ik er geen verstand van heb een beetje loos eigenlijk. Professioneel gebruik vind ik prima maar al die particulieren die door hun eigen nalatigheid zulke dingen gebruiken niet ;)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:27

En waarom zou je een hond niet kunnen leren dat ze niet zelf op de bank mogen springen, maar wel op uitnodiging? Net als met opspringen?

Wat een onzin, dat weet onze hond heel goed. Ik nodig uit en anders blijft ze met 4 poten op de grond.

Dat heet gewoon opvoeding. En dat verschil is ook makkelijk te leren.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:29

Mijn honden snappen anders perfect dat ze niet mogen springen als ik nette kleding aan heb en dat het wel mag als ik iets anders aan heb. Eveneens dat ze op de bank mogen als er plaats is, maar niet als er visite is. Dat is zo bijzonder niet.

Als je alles moet verbieden wat men kan misbruiken is het einde zoek.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:30

Zou je het ding bij je kind gebruiken.
Nee? Dan ook niet bij een hond.

Ik kan me niet voorstellen dat leren/corrigeren niet op een andere manier kan.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:31

corine1981 schreef:
En waarom zou je een hond niet kunnen leren dat ze niet zelf op de bank mogen springen, maar wel op uitnodiging? Net als met opspringen?

Wat een onzin, dat weet onze hond heel goed. Ik nodig uit en anders blijft ze met 4 poten op de grond.

Dat heet gewoon opvoeding. En dat verschil is ook makkelijk te leren.

Juist, maar dat is het punt. Dat soort mensen zijn te lui om verder ook maar enige aandacht te besteden aan het verder corrigeren van de hond of trainen op de goede manier trainen van dat soort dingen. Er is gewoon geen grens van wanneer iets wel mag en wanneer niet. En voor dat soort mensen mag het wat mij betreft verboden worden

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:32

Nou boras sommige kinderen kunnen dat best gebruiken, maar mag ik zeker niet zeggen :+

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:35

KarmaChansy schreef:
Nou boras sommige kinderen kunnen dat best gebruiken, maar mag ik zeker niet zeggen :+

Dan zeg ik het wel hoor.
Heb 2 schatjes, maar niet door pappen en nathouden hoor...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:36

KarmaChansy schreef:

Van mij wel :D

Maar toch moesten we dat maar niet doen :')

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:41

Een hond kan de Kindertelefoon niet bellen, kind wel hahaha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:48

Nagini schreef:
Dan zullen we alle hulpmiddelen maar afschaffen. En ook alle honden inslapen die deze hulpmiddelen nodigen hebben. Want een ecollar is echt niet het enige middel dat honden kan beschadigen.

Dat lijkt mij dus ook...
Mijn vorige hond die gedumpt was bij een collega, was letterlijk en figuurlijk bij herhaling in elkaar getrapt....
Dus veel meer dan een voet, al dan niet met klomp hebben mensen niet nodig als ze een dier willen mishandelen.

Ik heb ook een hond gezien met verlatingsangst waarbij stel idioten hem een stroomband om hadden gedaan (blafband), arme dier had 3 afgekloven poten!! En dan bedoel ik niet allen wat haartjes. Puur van de stress.

Dus tja, met alle "hulp" middelen of het nou een voet of een stroomband is kan je flink schade aan richten, lichamelijk en mentaal! Dat geld ook voor een groot deel van onze paarden spullen.

Verbod vind ik nogal dubbel er zijn soms situaties waarbij zo'n band echt een uitkomst is en diegenen die er "sport" van maken hun dier te treiteren verzinnen wel andere manier om dat te doen. Buiten dat diegenen hem toch nog hebben en gewoon zullen gebruiken, dan wel in het buitenland kopen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 13:50

Vreemde en imo onjuiste manier van argumenteren.