Rijdende Rechter en kat van buurvrouw.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:23

dees_daan schreef:
Er is toch wel iets dat mag? Als je een schutting van 1.80 mag plaatsen dan kan je daarbinnen wel iets bedenken dat kan. Zo niet dan binnen houden of herplaatsen als dat eerste niet gaat.

Ik weet uiteraard niet de situatie voor iedere individuele kattenbezitter. En ook niet hoe de tuin van de mevrouw uit deze aflevering is.

Maar bij ons zou dat niet gaan. Onze tuin is 25 meter lang en er mag de laatste 10 meter geen omheining hebben die hoger is dan 1.15m hoog. Daar wipt een kat zo overheen.

Maakt verder niet uit(dat zijn mijn “problemen”) maar ik kan me voorstellen dat er meer huizen zijn waar je de tuin niet hermetisch kan afsluiten. Een andere buurvrouw heeft het ook geprobeerd met haar raskatten. (Op verschillende manieren) en toch weten ze steeds te ontsnappen.

Probleem uit de OP is ook met name door de buurvrouw die de kat onrechtmatig voert ontstaan. Zij voert hem en geeft hem aandacht. Als ze dat niet gedaan had was het probleem niet ontstaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:27

lucifertje schreef:
Ik heb zelf we moeite met de uitspraak. Ik vind dat de baas te allen tijde verantwoordelijk is voor het dier. Dat jij besluit je kat buiten te laten lopen, de kat bij andere naar binnen loopt en je dan iedere keer andermans beest buiten moet zetten of gaan betalen... dat snap ik niet.
Houdt je kat gewoon binnen of in je tuin, zo moeilijk is het niet.

En ja, ik heb 3 katten en die blijven netjes in hun eigen tuin.

Dat vind ik ook wel.
Maar deze mensen roepen de kat, nemen hem mee naar binnen en voeren hem veel lekkerder (en ongezonder) voer dan hij thuis krijgt. Logisch dat ie dan steeds terug komt. En het lijkt me ook niet dat de buren het dan erg vinden dat hij in hun tuin komt.
Als je een kat niet voert en geen aandacht geeft, blijft ie heus niet komen. En ze willen hem niet eens steeds buiten zetten, ze willen hem zelf houden :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:30

GDG schreef:
Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar jouw bron dat katten wettelijk niet vrij rond zouden mogen lopen.

Zoek zo'n beetje elke discussie over katten op Bokt maar op, het staat er zo vaak. Hint: Flora en Faunawet.
Niet dat het iets uitmaakt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:33

Schuur_ schreef:
Shenavallie schreef:
Ook ik vind het van de zotte dat iemand zomaar voer geeft aan andermans dieren en al helemaal fout als diegene dat in huis doet, waardoor het dier opgesloten kan worden. En ik word er nog boos van, omdat ik het zelf ooit heb meegemaakt. Wij hadden een kat van onze buren geadopteerd, omdat hun zoon Cara had en heftig reageerde op katten. De buurvrouw wilde graag dat hij bij ons zou blijven, zodat zij hem zelf nog elke dag kon zien. De kat heeft een paar jaar bij ons gewoond en toen kwam er verderop in de straat een mevrouw wonen die 'onze' kat wel heel erg leuk vond. Deed precies hetzelfde als de mevrouw uit de aflevering van Mr. Frank Visser. Woest was ik, want ook zij zorgde ervoor dat hij 's nachts bij hun sliep (oftewel gewoon de deur op slot, zodat hij niet weg kon komen). Ze kocht het lekkerste van het lekkerste voer, terwijl ik thuis met een grote zak speciaal voer van de dierenarts bleef zitten. Dit had ik bij die mevrouw gemeld, maar ze bleef maar zeggen dat ze hem zo lief vond en dat ze er niet mee zou stoppen. Toen heb ik - na overleg met mijn buurvrouw - gezegd dat ze de kat dan vanaf dat moment mocht houden en zelf voor de dierenartskosten mocht opdraaien. Dat wilde ze wel. Het voer van de dierenarts had ik uit nijdigheid naar het asiel gebracht. De kat is niet oud geworden... Mijn indertijd buurvrouw vond het ook een belachelijke actie van die mevrouw, maar zei dat er helaas niets anders op zat. De mevrouw in kwestie is uiteindelijk weer verhuisd, want ze haalde steeds meer gekke dingen uit waar de buurtbewoners niet zo happig op waren.

Als je kat enkel speciaal voer mag hebben moet je hem niet ongecontroleerd buiten laten lopen. Dan heb je er helemaal geen zicht op wat die eet. Zuur dat je je kat kwijt bent hoor, daar niet van.

Joh, dit speelde zich.... even denken... ruim 25 jaar geleden af. :D Toen waren er andere omgangsvormen dan de onhebbelijke van tegenwoordig. Niemand voerde die kat, al die jaren niet, tot die vrouw in de straat kwam wonen. Ze voerde wel meer dieren overigens en deed nog een aantal zaken op ander vlak die echt niet door de beugel konden. Dit werd door de hele buurt niet geaccepteerd, dus uiteindelijk is ze vertrokken. Nu zou ik inderdaad mijn kat binnenhouden als er sprake zou zijn van speciaal voer, omdat er tegenwoordig meer onverschillige mensen rondlopen dan vroeger en begrip best wel ver te zoeken is. Gelukkig is daar (nog) geen sprake van!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:34

NatasjavE schreef:
Ik heb dit vergelijkbaar mee gemaakt. Een buurvrouw die onze kat in huis nam. Ook eten gaf.
Als het regende nam zij hem naar binnen want hij mauwde dan zo zielig.
En ze gaf hem lekker voer.

Hier kreeg hij een gezond dieet. Maar die sheba bakjes vond ie veel lekkerder.

Voor ze hier kwam wonen ging hij nooit de tuin uit maar daarna dus wel.

Ik heb het opgelost door ze s’nachts helemaal binnen te houden. Overdag een GPS tracker om. En als ik dan merkte dat hij bij haar binnen zat dan belde ik aan en ging hem halen.
Dat vond ze niet leuk en na verloop van tijd werd het minder.

Kat is nu dood en de volgende buurtkat zit nu bij haar binnen.

Ik heb al eens aangeboden om op marktplaats een kat voor haar te zoeken en op te halen. Dan heeft ze er zelf een.
Maar dat hoefde niet. Ze heeft blijkbaar liever een van een ander -:(-

Ik snap je frustratie helemaal! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:39

NatasjavE schreef:
Probleem uit de OP is ook met name door de buurvrouw die de kat onrechtmatig voert ontstaan. Zij voert hem en geeft hem aandacht. Als ze dat niet gedaan had was het probleem niet ontstaan.

Klopt, maar als je er dan toch zo klaar mee bent en dit echt niet meer wil dan snap ik niet dat inslapen wel in je op komt maar herplaatsen of je tuin afzetten niet. Een ren zoals Cheyenne oppert kan ook nog en als er echt niets mogelijk is dan kan je nog proberen de kat helemaal binnen te houden en anders doe je haar weg.. De buren zijn verkeerd bezig geweest en veel te ver gegaan maar als eigenaar je kat liever dood dan daar zien vind ik zorgelijk. Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan de dan moet ze maar dood optie.. Ik vind ze beide dus niet helemaal lekker in hun hoofd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:43

dees_daan schreef:
NatasjavE schreef:

Klopt, maar als je er dan toch zo klaar mee bent en dit echt niet meer wil dan snap ik niet dat inslapen wel in je op komt maar herplaatsen of je tuin afzetten niet. Een ren zoals Cheyenne oppert kan ook nog en als er echt niets mogelijk is dan kan je nog proberen de kat helemaal binnen te houden en anders doe je haar weg.. De buren zijn verkeerd bezig geweest en veel te ver gegaan maar als eigenaar je kat liever dood dan daar zien vind ik zorgelijk. Er zijn zoveel meer mogelijkheden dan de dan moet ze maar dood optie.. Ik vind ze beide dus niet helemaal lekker in hun hoofd.

Nee inslapen is uiteraard idioot.

Dat gaf ze zelf ook later wel aan. Moest er ook om huilen dat ze dat gezegt had. Was eerder uit frustratie denk ik.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:54

Palmera schreef:
bigone schreef:
En?? Dat geeft je als buren niet het recht om die kat mee te slepen naar de dierenarts, bloedonderzoek te doen enz. De eigenaresse was erg bang dat de buurvrouw bij een negatieve uitkomst van het bloedonderzoek het recht in eigen hand zou nemen en het dier zelfs zou laten inslapen. Wanneer je kat bij buren loopt kunnen de buren ook aangeven dat ze dat niet willen toch? Dan neem je maatregelen.

Het geeft niet het recht, maar het voorkomt wel veel.

Voorzelfde geld heeft dat beestje aids. Wordt je ook niet blij van :\

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:25

Mijn over buren hadden een sfinx , chinese naaktkat.

Hij was kwijt, hij was de tuin in geglipt
zonder dat zijn baasjes het wisten.

Zij hadden overal in de wijk affiche's op gehangen van de kat, niemand reageerde

aantal maanden erna wandelde met de hond en toevallig bij andere buren langs hun huis en ik zag de kat zitten.

sommige buren stelen rustig je kat.
vooral als het raskatten zijn

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:33

pompadour schreef:
Mijn over buren hadden een sfinx , chinese naaktkat.

Hij was kwijt, hij was de tuin in geglipt
zonder dat zijn baasjes het wisten.

Zij hadden overal in de wijk affiche's op gehangen van de kat, niemand reageerde

aantal maanden erna wandelde met de hond en toevallig bij andere buren langs hun huis en ik zag de kat zitten.

sommige buren stelen rustig je kat.
vooral als het raskatten zijn

wat een verhaal zeg :n

Net de aflevering terug gekeken. Snap echt niet waarom ze niet zelf een kat nemen. Wat ellendig dat dit zolang heeft geduurd :wow:

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 16:37

Nou ja, zo ging het met de kat van mijn man dus ook.
Op oudjaarsdag nergens te vinden en ivm het vuurwerk wilden we hem graag binnen hebben.
De hele buurt afgezocht, tot hij 5 huizen verderop prinsheerlijk binnen op de vensterbank lag :+
Aangebeld en volgens de oude mevrouw was het een zielige uitgemergelde zwerfkat die aan was komen lopen.
Het heerschap woog bijna 5 kilo en had zeker zelf een halsbandje omgedaan :+
Ze had een kattenbak, voerbakjes en blikjes whiskas voor hem gekocht. Er stond zelfs een krabpaal!

We hebben haar wel 100 keer uitgelegd dat Felix van ons was, hebben zelfs zijn paspoort met chipnr laten zien! Steeds was het 'Ja, sorry. Ik snap het en zal het niet meer doen!' Maar na een paar dagen zat hij er dan gewoon weer. Ze haalde hem expres binnen en hield de deur dan dicht.
Tot hij een keer had gevochten met een andere kat (die ze trouwens ook van iemand anders had 'gestolen' en hij mank liep. Toen stond ze opeens aan de deur dat we met hem naar de dierenarts moesten, want het was niet haar kat dus ze wilde geen dierenartskosten maken :')
We zijn idd met hem naar de dierenarts geweest want je laat een dier geen pijn lijden. Na een dag zat hij alweer bij haar binnen, net als drie andere katten die van mensen waren. We hebben hen ook maar laten weten waar hun dieren zaten want die zochten ook al en hadden oproepjes op FB en Amivedi geplaatst.

En ja, ik ben ook van mening dat je je kat op eigen terrein moet houden, maar hij was van mijn toen-vriend-nu-man en die dacht er anders over.

pipsqueak

Re: Rijdende Rechter en kat van buurvrouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:09

Whahaha, nee dit was echt heel bijzonder en Teunie en haar man zijn echt veel te ver gegaan. Je kunt de kat ook gewoon negeren en niet binnen laten, voeren, naar de DA brengen, laten enten, naar een pension brengen enz.

Ik ben het volledig eens met de uitspraak van meester Frank Visser.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:59

de oudste nichtje van mijn man, zij was haar zwarte kater kwijt.
Ze hadden alles afgezocht, nergens te was de kater te kennen.
Week later liep ze naar haar huis toe. Loopt ze langs haar buren van 3 deuren verder, zag ze haar kat liggen.
Zij bij haar buren aanbellen ,dat het haar kat was en dat ze hem graag terug wilden hebben.
Zegt haar buren , hij is aan komen lopen in de tuin en hij had honger ,zegt ons nichtje hij heeft altijd honger .En hij komt niks tekort thuis.
En als jullie hem geen eten geeft dan komt hij van zelf weer thuis.
Ze kreeg hem niet terug. Hij was niet gechipt.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:06

Ik heb die aflevering gezien en ik vond het echt bizar dat die ene buurvrouw gewoon de kat van de buurvrouw ging inenten en in een pension ging stoppen :') Hoe haal je het in je hoofd..

Wel vreemd vond ik dat die echte eigenaar zich zorgen ging maken of ze na de uitspraak der kat wel terug zou krijgen en als dat niet zo was dat ze hem liever liet inslapen. Waarom zou je dat zeggen? Natuurlijk krijg je je kat terug en maak niet zo'n drama ervan :')

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:13

Cayenne schreef:
Of een kattenren plaatsen.

Ja precies, heb een tuin van 10 bij 10 afgezet. Was het groter en onmogelijk dan een ren en anders geen katten. Op straat of alleen maar binnen is voor mij geen optie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:36

En als zo'n kat nog eens speciale voeding of medicatie nodig heeft ben je hier ook mooi klaar mee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:41

Tsja, een kat denkt niet: 'oh, ik mag alleen eten van persoon x', die kat zal al het lekkers aannemen wat op zijn pad komt... Logisch dat hij naar binnen liep toen hij wat lekkers rook :+

Bewust voeren van andermans katten is not done, het binnenhalen van andermans kat ook niet. Wat mag van mij dan wel? Overleggen met de buren :D Wil je eens kattenknuffelen, vraag of je op een zondagochtend langs mag komen met wat lekkers voor bij de koffie. -> resultaat: En een goede band tussen de buren, en alle partijen blij :D
Of koop als het financieel kan, je eigen viervoeter...

En als een kat ziek is dan breng je hem toch naar de eigenaar?

Ik zat te twijfelen gisteravond. Verschuilt mevrouw zich onder 'hij wordt slecht verzorgd' zodat ze er plezier aan kan blijven houden, of heeft ze bijvoorbeeld een moeilijke jeugd gehad en wil ze dat voor het beestje niet?

Al met al, ik was het eens met Visser ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:55

Ze zal maar je kind voorbij zien lopen en besluiten dat ie te mager is :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:58

Cayenne schreef:

Wat??? krijg jij geen snoepjes van je moeder?

nou kom dan maar lekker bij mij wonen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:59

sommige katten worden niet dik.

Ik heb een poezekind van bijna 15 jaar. En ze is vreetzak . Voor haar doen is ze dik terwijl ze slank is voor haar leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:02

Cayenne schreef:

Dan moeten die ouders maar beter opletten, hij lust kip! Geen vis of rundvlees.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:06

magda_90 schreef:
GDG schreef:
Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar jouw bron dat katten wettelijk niet vrij rond zouden mogen lopen.

Zoek zo'n beetje elke discussie over katten op Bokt maar op, het staat er zo vaak. Hint: Flora en Faunawet.
Niet dat het iets uitmaakt.

Die wet in ondertussen vervallen, maar het is nog steeds zo dat jij altijd verantwoordelijk bent voor je dier en dat een ander jou ook mag opdragen om je bezit (dier) te verwijderen van hun grond.

De kat staat in de top 10 van meest invasieve diersoorten ter wereld en heeft bijgedragen aan het uitsterven van meer dan 60 diersoorten. Ieder jaar worden er miljoenen dieren gedood door loslopende katten. Je kat zelf is ook in gevaar, hij kan worden aangereden door een auto of hij kan ziek worden. We vinden het voor geen enkele andere diersoort oke dat we die los laten rondlopen zonder enig toezicht, waarom dan wel voor een kat? Helaas heb ik niks te zeggen over de katten van mijn ouders, maar wanneer ik zelf katten heb dan laat ik ze niet zonder toezicht naar buiten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:09

Maar dat is hier allemaal niet aan de orde, die mensen wíllen die kat op hun terrein en naar binnen. Dat doen ze zelf.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:19

En dan willen die mensen ook nog een soort omgangsregeling :') .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 19:20

alice0cullen schreef:
En dan willen die mensen ook nog een soort omgangsregeling :') .

Ja Whahaha. 4 dagen bij de baasjes en 3 dagen bij hun :')
Tijdens die hoorzitting... eerst hadden ze het over een dagdeel bij hun.