Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Serenity350 schreef:Gaaf vind ik dat sommige dieren (o.a. een paar kikker en vis-soorten) in staat zijn om in de winter letterlijk te bevriezen, om dan in de lente weer te "ontdooien". Dit is iets anders dan de klassieke winterslaap, omdat daarbij het dier niet echt bevriest, maar gewoon op spaarstand gaat. Bij o.a. dus sommige kikkers en vissen (en ik geloof nog een aantal diersoorten maar durf zo geen volledig rijtje te geven) gaat de hartslag omlaag om vervolgens volledig te stoppen als ook alle vloeistoffen in het dier bevroren raken (ze bevriezen dus echt). Een soort-van winterslaap 2.0. Als ze ontdooien gaat het hart weer langzaam kloppen en na een tijdje huppelen ze weer vrolijk rond.
sanso schreef:Serenity350 schreef:Gaaf vind ik dat sommige dieren (o.a. een paar kikker en vis-soorten) in staat zijn om in de winter letterlijk te bevriezen, om dan in de lente weer te "ontdooien". Dit is iets anders dan de klassieke winterslaap, omdat daarbij het dier niet echt bevriest, maar gewoon op spaarstand gaat. Bij o.a. dus sommige kikkers en vissen (en ik geloof nog een aantal diersoorten maar durf zo geen volledig rijtje te geven) gaat de hartslag omlaag om vervolgens volledig te stoppen als ook alle vloeistoffen in het dier bevroren raken (ze bevriezen dus echt). Een soort-van winterslaap 2.0. Als ze ontdooien gaat het hart weer langzaam kloppen en na een tijdje huppelen ze weer vrolijk rond.
Krokodillen doen dit ook, als het water bevriest steken ze hun neus boven water zo dat ze kunnen blijven ademen. De rest bevriest.
Er is overigens een pad (ben de naam kwijt) die iets van 6-9 jaar onder de grond zit te chillen en dan vervolgens naar boven komt om te drinken/eten/paren. Heel bijzonder.
Ook wonen er in de woestijn spinnen die zichzelf met een vaart van de zandbergen af laten rollen.
Schorpioenen lichten op onder een UV lamp (in het donker).
poes schreef:Paarden en duiven hebben geen galblaas.
Eelmo schreef:Er is een gierensoort die tot op 11km hoogte nog kan vliegen dankzij een andere vorm van hemoglobine in het bloed (Ruperts vultures?)
Een portugees oorlogsschip (kwal) is eigenlijk een kolonie van neteldiertjes, geen individu
Katten hebben geen sleutelbeen
Oh en over dat verschil in grootte van mannelijke en vrouwelijke hengelvissen: het enige doel van het mannetje is sperma naar het vrouwtje te brengen. Zodra een mannetje een vrouwtje vind, plakt hij aan haar vast en laat nooit meer los. Ik dacht dat hij zelfs een soort van werd opgenomen door het vrouwtje, maar daar ben ik niet zeker van.
ryukapple schreef:Duiven (en sommige andere vogels) kunnen melk geven.
Het geslacht van krokodillen wordt net zoals bij schildpadden bepaald door de temperatuur bij het uitbroeden.
Sommige vissen hebben een placenta
Sommige vogels kunnen van meerdere mannen tegelijk eieren kunnen krijgen
Vissen zwemmen door van links naar rechts te bewegen en dat de landdieren die eerst op het land kwamen zoals amphibien en reptielen dit ook zo bewegen. Zoogdier bewegen van boven naar beneden als ze zich voorbewegen en dieren die van het land terug naar het water zijn gegaan zwemmen door hun staart van boven naar beneden te bewegen. Krokodillen zijn hierin apart die kunnen op beide manieren bewegen
ikkedus schreef:Een mier telt de stappen tot het gevonden voedsel. Zo vindt hij zijn weg terug.
Dit is getest ( echt waar) door mieren stelten aan te doen en dan lopen ze dus de helft te ver of niet ver genoeg.