Citaat:Even zelf contact opnemen met een notaris en de situatie uitleggen, zij kunnen je dat haarfijn uitleggen!
Komt goed, thanks!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Femke_Tweety schreef:Blijf het toch énorm bijzonder vinden hoeveel HR honden een trauma hebben van een andere hond, en daarom hondagressief zijn.
Ik denk dat dat nogal een makkelijje smoes is.
Want daarmee ligt het niet aan de genetica en niet aan de eigenaar. En hoef je je er dus ook niet verantwoordelijk voor te voelen, want de schuld ligt bij een ander...
__
Goed.
Mijn sheltie kruising is ooit nagenoeg doodgebeten door een andere hond. Lingehoeve had er leuk werk aan zeg maar.
Trauma genoeg dus.
Maar echt niet hondagressief sinds die tijd hoor....
Wesco schreef:Alle honden aanlijnen en alleen in losloopgebied los laten. En in heel Nederland dezelfde regels.
Nikass schreef:Ik zou wel voorstander zijn voor verplichte cursus voor iedere hondenbezitter, ongeacht het ras, maar ook dat is best lastig gezien de verschillende visies over opvoeden.
Wesco schreef:Alle honden aanlijnen en alleen in losloopgebied los laten. En in heel Nederland dezelfde regels.
StonedRomy schreef:Nee een stamboom hond heeft echt geen minder kans om aggresief te worden... maar ze komen uit een omgeving waar meer kennis zit en niet iedereen is bereid om 2000 euro voor een hond neer te tellen om hun ego te strelen. Een bepaalde groep eigenaar weer je dus al door de hogere kosten.
.
StonedRomy schreef:Daarnaast is de start bij een fokker in de meeste gevallen zo veel beter en komen de pups niet al met een trauma in het gezin terecht.
RaafSmits schreef:AmyII schreef:Ik heb voor aanlijnplicht, muilkorfplicht en verplichte cursus/ opleiding gekozen.
Ik vind mijn keuzes echter niet alleen gelden voor de zgn. HR honden, ik vind dit gelden voor alle honden.
En dat is niet omdat ik niet heel gek van honden ben, maar omdat ik te vaak veel overlast ervaar van honden (baasjes) in het algemeen.
Hier ben ik het mee eens.
Voor alle middelgrote honden, en niet enkel de hr-honden
En een gedegen controle op kennis en kunde van de eigenaar, huisvesting e.d ( uitsluitend hr-honden )
En niet eenmalig, maar minimaal jaarlijks, ook als er geen incidenten zijn geweest aan het betreffende adres
Laat er maar speciaal getrainde boa's op af gaan.
Ik ken verschillende mensen bij een schietvereniging en ook deze mensen krijgen jaarlijks gedegen controles en moeten verklaringen omtrent het onberispelijke gedrag afstaan.
Daarvoor hebben 99% van de leden alle begrip en vinden het de normaalste zaak van de wereld.
Zo zou het in de hondenwereld ook moeten kunnen, maar dan moet en mag er geen verschil worden gemaakt tussen de rassen.
Er gebeuren dagelijks dingen met honden en eigenaren onderling die het nieuws niet halen, maar toch heel vervelend kunnen zijn.
En weigert een eigenaar mee te werken aan de korf en aanlijn plicht?
Dan na drie waarschuwingen/ boetes een inbeslagname van de hond.
Een muilkorf is lang niet zo zielig en vervelend als mensen op het eerste gezicht denken.
Na een korte gewenning die er spelenderwijs in gebracht wordt, en op zijn tijd een beloning vind de hond het al gauw net zo normaal als het omdoen van een halsband.
Mijn honden liepen op de renbaan, en daar geld niet alleen een goed gedrag verklaring voor de hond op de baan ( zonder die verklaring mag hij niet rennen met andere honden ) maar zeer zeker ook een korfplicht.
Dat was gewoon een feit.
Voor alle honden, groot en klein, gewoon om incidenten te voorkomen en de veiligheid van zowel eigen hond als dieren van een ander.
Niemand die daar moeilijk over deed.
Ook daarom niet alleen de hr-honden maar alle honden van gemiddelde grote.
Waarom zo moeilijk doen als het veel leed en ergernissen kan voorkomen??
We wonen gewoon te dichtbevolkt op elkaar, niet iedereen heeft even veel kennis en kunde van zijn hond bij incidenten en er wordt maar raak gefokt, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.
janderegelaa schreef:tamary schreef:Deze hondenrassen zijn nu eenmaal goedkoper als peniscompensator dan een luxe of sportauto.
xDarkness schreef:Citaat:Dat contract is overigens alleen maar waterdicht als het notarieel opgesteld en getekend is. Anders heeft de fokker geen poot om op te staan.
Uit fatsoen doe je natuurlijk wat erin staat, en de meeste mensen weten niet dat het niet rechtsgeldig is, maar puntje bij paaltje is het niks waard helaas...
Uiteraard wel credits dat fokkers dit doen, wij hebben ook bij iedere hond zo'n contract.
Dit is niet waar. Eigen opgemaakte contracten zijn zeker rechtsgeldig zonder dat een notaris dit op hoeft te stellen. Toch bedankt voor de heads up, ik zal er voor de zekerheid nog even induiken, het is wel een belangrijk punt namelijk.
KimD schreef:Ik heb het zelf onderzocht en de nodige afspraken voor gehad in verband met een nest dat bij ons geboren gaat worden. Het contract dat wij opstellen moet namelijk rechtsgeldig zijn. Voor zowel nieuwe eigenaren als gastgezinnen.
Helaas zit een bevriende fokker nu in het schuitje voor de rechtbank met een van zijn pups. De nieuwe eigenaren doen nogal moeilijk over onkostendekking wat in het contract beschreven staat, echter is het trauma van de hond eigen schuld en niet erfelijk. Ook hun advocaat beaamde dat het contract sowieso niks te zeggen had, maar dat het in dit geval sowieso niet meespeelt.
Neonlight schreef:Anders ingevuld. Ik ga voor bekwaamheidstesten voor de eigenaren, gedragstest voor de hond, en dit minimaal 1 keer per jaar.Wesco schreef:Alle honden aanlijnen en alleen in losloopgebied los laten. En in heel Nederland dezelfde regels.
Hier heb ik dus ook moeite mee. Zelf laat ik mijn hond los in een niet losloopgebied. Losloopgebieden vermijd ik juist. Mijn eigen hond is niet zo hondvriendelijk maar heeft gelukkig niet zo'n bijtkracht als een HR hond. Mijn hond is perfect onder appel. Maar, in losloopgebieden schijnt het de standaard te zijn dat alle regels overboord gaan en de honden maar als een idioot hun eigen gang mogen gaan en alles mogen doen richting andere honden, want het is een losloopgebied en dat is toch juist dat de honden met elkaar kunnen spelen? Nou nee, in mijn ogen is een losloopgebied een gebied waar honden los mogen lopen.
In losloopgebieden komen er veel honden naar mijn hond gestormd en dat moet maar kunnen, honden hoeven ineens niet meer onder appel te staan "want het is toch om leuk te spelen?"
Ik wijk dus maar uit naar niet losloopgebieden, zodat mijn hond toch nog lekker kan rennen.
Alle eigenaren moeten kennis van fatsoen, hondengedrag en regels hebben. Want zoals iemand hier eerder ook al aanhaalde, er zijn genoeg mensen die hun "sociale" honden maar laten doen en hierbij heel veel honden uitdagen. Die mensen hebben geen kennis van hondengedrag.
Interessant stuk hierover is geschreven door Roman Huber, te lezen onder andere op https://www.hondenserviceannemiek.nl/so ... oedeldier/.
Femke_Tweety schreef:Blijf het toch énorm bijzonder vinden hoeveel HR honden een trauma hebben van een andere hond, en daarom hondagressief zijn.
Ik denk dat dat nogal een makkelijje smoes is.
Want daarmee ligt het niet aan de genetica en niet aan de eigenaar. En hoef je je er dus ook niet verantwoordelijk voor te voelen, want de schuld ligt bij een ander...
__
Goed.
Mijn sheltie kruising is ooit nagenoeg doodgebeten door een andere hond. Lingehoeve had er leuk werk aan zeg maar.
Trauma genoeg dus.
Maar echt niet hondagressief sinds die tijd hoor....
anjali schreef:Sorry,maar in niet-losloopgebieden verwacht ik geen loslopende honden tegen te komen. Dat mag daar niet.