Hond door hek heen gebeten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Re: Hond door hek heen gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:48

Vervelend dat het zo gelopen is. En fijn dat het met jouw hondje weer goed komt.
Ik zou het belangrijkste vinden dat goede afspraken voor de toekomst met de buren worden gemaakt, zodat ongelukken in de toekomst kunnen worden voorkomen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:50

Gezien ik vermoed dat je nog wel van plan bent daar even te wonen en dat je dat graag in zo goed mogelijke omstandigheden wil doen, zou ik eerst eens even overleggen met de buren wat hun mening is. Persoonlijk zou ik met deze omstandigheden moeite hebben omdat je weet dat die dieren fel reageren (en laten we eerlijk zijn: de jouwe ook, die daagt hen ook uit.). Dan ben jij IMO als eigenaar verantwoordelijk om haar gewoon weg te houden bij dat hek, ongeacht of de honden van de buren daar normaal zitten of niet. Dat is een risico dat jij genomen hebt. Hoeveel problemen is een schade-vergoeding je waard? :)
Ik zou persoonlijk niet bijzonder veel waardering hebben als ik de buur was in deze situatie. :) De wet is de wet dus zou puntje bij paaltje komen dan zou jij je zin krijgen maar de verhouding zou dan wel zwaar verstoord zijn en je weet wat ze zeggen... Beter een goede buur dan een verre vriend.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:58

Was er niet een keer uit uitspraak van de rechter dat je als eigenaar 100% aansprakelijk bent, maar dat het niet altijd 100% je schuld is?

Dat was toen met een kind dat op bezoek was bij iemand met een kat. Er was een aantal keer gezegd de kat met rust te laten, maar kind ging er toch achteraan en werd gekrabd. Toen vond de rechter dat de eigenaar van de kat 50% maar moest betalen, omdat ze niet volledig schuldig was (ze had immers gewaarschuwd).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:59

Hannanas schreef:
Hopelijk is je buurman je goed gezind.
Je hebt er van die asociale bij..en als ze dan hun poot stijf houden en weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen dan kun je het wel vergeten helaas.

Dit was bij ons ook aan de orde. Ze had haar verzekering een heel ander verhaal verteld en wij konden fluiten naar de vergoeding van de dierenartskosten..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:12

beert schreef:
Was er niet een keer uit uitspraak van de rechter dat je als eigenaar 100% aansprakelijk bent, maar dat het niet altijd 100% je schuld is?

Dat was toen met een kind dat op bezoek was bij iemand met een kat. Er was een aantal keer gezegd de kat met rust te laten, maar kind ging er toch achteraan en werd gekrabd. Toen vond de rechter dat de eigenaar van de kat 50% maar moest betalen, omdat ze niet volledig schuldig was (ze had immers gewaarschuwd).

Ja, maar dan moet je dus naar de rechter. ;) En dat gaat wel erg ver. Volgens mij wil TS het ook liever gewoon oplossen, alleen wil ze alvast opties weten voor als het niet onderling lukt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:18

Bordjes plaatsen maakt allemaal niets uit als het tegen de wet indruist... Je bent verantwoordelijk voor schade die je dieren aanrichten.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:27

Volgende keer trekken ze een kind door het hek heen.

Of de eigenaar nou wel of niet verantwoordelijk is, het lijkt mij voor hem/haar wel een goed idee om ten minste aan te geven dat er waakhonden op het terrein lopen. De volgende keer loopt het mogelijk minder mild af.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:37

Ik zou overleggen met de mensen in kwestie. De meeste mensen zijn hier wel redelijk in. Verder zou ik inderdaad aangeven dat het in plaats van jouw hond ook een kind had kunnen zijn en dat ze misschien kunnen overwegen de hond in een kennel te houden..

Gelukkig gaat het goed met jou en je hond en gelukkig stond er in ieder geval een hek tussen. Ik ben benieuwd hoe het verder loopt :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:38

Als je hond zich zo gedraagt dan zet je maar een beter hek neer. Het is dat ts ervaring heeft met deze honden maar wat als er iemand anders had gelopen? Had iedereen dan ook geroepen dat het hun eigen schuld was?

Ts gewoon met je buurman aan tafel gaan zitten en kijken wat die zelf aanbiedt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:59

Tallie1979 schreef:

Of de eigenaar nou wel of niet verantwoordelijk is, het lijkt mij voor hem/haar wel een goed idee om ten minste aan te geven dat er waakhonden op het terrein lopen. De volgende keer loopt het mogelijk minder mild af.

Ja want een kind lijkt voor een hond exact op de etterende buurhond...

Vorige week is er tussen mijn roedel een stafford terecht gekomen die los liep op een kinderspeeltuin tussen vele spelende kinderen. Omdat 1 van mijn herders mens en dier (angst) agressief is mijdt ik die speeltuin altijd en ga daar met flinke boog omheen. Heb dan ook geen zicht op die speelplaats want als ik die hond gezien had was ik gelijk omgedraaid!

Plots hoor ik hoop gegil en gedoe. Voor ik iets besef zit die stafford muurvast in mijn herder. Vraag mij niet waarom maar ik denk door de blinde agressie van de stafford deed niet 1 van mijn 4 honden iets terug. Zelfs mijn agressieve herder waar ze in hing stond als een zoutzak.

Met 3 man hebben ze die hond los geslagen met stokken en een 4de kon de hond weg trekken. Stafford nam ondertussen tijdens het wegtrekken nog net de neus mee van 1 van mijn andere herders en gaf nog net een schram aan mijn pup

Doordat er eenzijdig gevochten werd was de schade gelukkig erg beperkt en gezien ik een halve apotheek thuis hebt kon ik het zonder dierenarts af.

Voordat ik de gegevens had liep die stafford jawel al weer tussen de spelende kinderen, wel aangelijnd nu.

Ze zien echt wel verschil tussen kinderen en honden.

In de situatie van TS zou ik zeggen domme pech. Zou wel langs de buren gaan voor een gesprek hoe het is en kon gebeuren enz en voortaan maken dat jou hond niet meer kan etteren. Je weet nu waar het toe leidt....
Als de buren onkosten willen vergoeden dan heb je mazzel.

Ik ben opgegroeid op het platteland met veel erf honden rondom. Heb ontelbare kilometers gewandeld langs vele boerderijen en wist exact welke honden tot hoe ver gingen. Echt niet dat mijn honden in de buurt mochten komen van mij van die scheidingen. Gewoon respecteren dat daar een hond zijn erf bewaakt!! Moet wel zeggen dat zelfs mijn hond agressieve boxers jaren los langs die erven mee kon gewoon omdat hij ontzettend duidelijk wist dat ik niets tolereerde van hem uit richting die honden. Gewoon duidelijkheid dat is zeer goed aan te leren.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:03

Amber_anne schreef:
Als je hond zich zo gedraagt dan zet je maar een beter hek neer. Het is dat ts ervaring heeft met deze honden maar wat als er iemand anders had gelopen? Had iedereen dan ook geroepen dat het hun eigen schuld was?

Ts gewoon met je buurman aan tafel gaan zitten en kijken wat die zelf aanbiedt

Ja dan was het mijn grote schuld en mijn eigen fout geweest als ik wist dat het terrein bewaakt werd door honden en dat die honden door hun erf grens heen mijn hond konden pakken.

Ik heb respect voor wakende honden en ze moeten op eigen terrein blijven maar erf grens is juist datgene wat het strengst bewaakt wordt. Immers die grens is HET ding om te bewaken.

Hier een bedrijf met hoog ijzeren hek en daar achter zit een kangal. Nooit dat ik daar direct langs loop. Ik passeer altijd aan de andere kant van de weg en oh wee als mijn honden op hem willen reageren dat laat ik nooit gebeuren ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:29

Tallie1979 schreef:

want hond op hond agressie (en agressie op een hond die hen uit daagt op dagelijkse basis may I add) is natuurlijk hetzelfde als agressie naar mensen. :)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:26

een hond met een kind vergelijken is appels met peren zoals hierboven al gezegd werd. TS wist van de honden, ook dat haar eigen hond 'uitdaagt' dus dan roep je het wel een beetje op je af als je er zo dicht langs gaat, maar gelukkig is het redelijk goed afgelopen. Als ik TS was, zou ik gewoon bij de buurman langsgaan, praten werkt vaak vele malen beter dan meteen brieven of juristen op iemand afsturen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:32

emptyy schreef:
Mijn hond pist ook overal tegenaan

Persoonlijk vind ik dit redelijk asociaal.... Ik zorg er zelf voor dat mijn reu niet tegen andermans eigendommen aan pist... Bij mijn teven. Heb ik daar weer minder last van

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:34

Schuur_ schreef:
TS, heb je al gevraagd aan je buurman of hij de kosten niet gaat vergoeden? Zo niet, gewoon aangeven aan de verzekering. Dan komt er ook een melding ivm de honden.

Dat zal schrikken zijn geweest! Ook op eigen terrein ben je gewoon verantwoordelijk voor je dieren, hoeveel bordjes je ook hangt (ook in BE). Ik vind het bizar dat mensen hier jou de schuld van geven omdat je hond te dicht langs het hek liep. Moet ze hem boven haar hoofd tillen ofzo? De hond liep in een losloopzone, dan hoor je daar als valse hondeneigenaar ook rekening mee te houden. Waarschijnlijk had niemand dit verwacht en zijn beide partijen flink geschrokken. Hopelijk worden er maatregelen getroffen door je buurman door bv een betere afzetting te voorzien of de honden niet zonder toezicht in de wei te laten

Schuur je verteld wat Belgie betreft onwaar heden,we hebben het zelf aan de hand gehad en gaat het maar vragen bij de verzekering,als je bordjes heb hangen neemt iemand het risico,dat valt onder eigen verantwoording.

Het is gewoon idioot dat mensen vinden dat het normaal is dat honden andere honden achter hekwerken uitdagen en tegen hekwerken pissen normaal vinden.
Ik ga ineens begrijpen waarom mensen mijn honden zo braaf vinden.Die mogen dat namelijk niet.
We leven in een drukbevolkte gebieden en dan is het aardig als je rekening met elkaar houd.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:34

Tja aan de ene kant had TS misschien beter moeten opletten maar... Wat als er nu iemand voorbij loopt die niet in deze wijk woont met haar hond, en dus niet weet dat daar honden zitten? Dan trekken die honden misschien nog eens een hond door dat hek heen. Al lijkt de kans me zeer klein dat je deze honden niet aan ziet komen, het risico lijkt me veel te groot.

Ik vraag me af of TS het nu met haar buren gaat overleggen..

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:58

Ook al is het niet volledig de schuld van de buren, toch moeten zij de kosten betalen, want hun honden hebben het tenslotte aangericht. Mijn hond, die altijd heel sociaal is tegen andere honden, werd ook een keer ontzettend uitgedaagd door een andere hond. De mijne was aangelijnd, want we liepen ten slotte in een woonwijk, maar de andere hond was los. De andere hond bleef maar achter de mijne aanzitten, sprong tegen hem aan, beet (speels) in zijn oor, plaste tegen hem aan na al meerdere keren door rustig grommen proberen aan te geven dat hij hier niet van gediend is, was hij er klaar mee en hapte hij naar de andere hond. De hond had maar een heel dun vel en hij beet toch iets harder dan de bedoeling was. De hond had uiteindelijk een wond en hoe erg mijn hond ook werd uitgedaagd, ik heb alle kosten betaald.
TS, ik hoop dat je buurman gewoon voor deze kosten wil opdraaien en hopelijk gaat het gauw beter met je hond

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:08

Ayasha schreef:
Gezien ik vermoed dat je nog wel van plan bent daar even te wonen en dat je dat graag in zo goed mogelijke omstandigheden wil doen, zou ik eerst eens even overleggen met de buren wat hun mening is. Persoonlijk zou ik met deze omstandigheden moeite hebben omdat je weet dat die dieren fel reageren (en laten we eerlijk zijn: de jouwe ook, die daagt hen ook uit.). Dan ben jij IMO als eigenaar verantwoordelijk om haar gewoon weg te houden bij dat hek, ongeacht of de honden van de buren daar normaal zitten of niet. Dat is een risico dat jij genomen hebt. Hoeveel problemen is een schade-vergoeding je waard? :)
Ik zou persoonlijk niet bijzonder veel waardering hebben als ik de buur was in deze situatie. :) De wet is de wet dus zou puntje bij paaltje komen dan zou jij je zin krijgen maar de verhouding zou dan wel zwaar verstoord zijn en je weet wat ze zeggen... Beter een goede buur dan een verre vriend.

Zie ik ook zo, wettelijk gezien zullen de buren wel voor de schade verantwoordelijk zijn, maar ik vind het ook niet helemaal lekker dat TS haar hond blijkbaar zo dicht bij het hek liep dat de buurhonden hem erdoor konden trekken.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:19

beatje schreef:
Schuur_ schreef:
TS, heb je al gevraagd aan je buurman of hij de kosten niet gaat vergoeden? Zo niet, gewoon aangeven aan de verzekering. Dan komt er ook een melding ivm de honden.

Dat zal schrikken zijn geweest! Ook op eigen terrein ben je gewoon verantwoordelijk voor je dieren, hoeveel bordjes je ook hangt (ook in BE). Ik vind het bizar dat mensen hier jou de schuld van geven omdat je hond te dicht langs het hek liep. Moet ze hem boven haar hoofd tillen ofzo? De hond liep in een losloopzone, dan hoor je daar als valse hondeneigenaar ook rekening mee te houden. Waarschijnlijk had niemand dit verwacht en zijn beide partijen flink geschrokken. Hopelijk worden er maatregelen getroffen door je buurman door bv een betere afzetting te voorzien of de honden niet zonder toezicht in de wei te laten

Schuur je verteld wat Belgie betreft onwaar heden,we hebben het zelf aan de hand gehad en gaat het maar vragen bij de verzekering,als je bordjes heb hangen neemt iemand het risico,dat valt onder eigen verantwoording.

Het is gewoon idioot dat mensen vinden dat het normaal is dat honden andere honden achter hekwerken uitdagen en tegen hekwerken pissen normaal vinden.
Ik ga ineens begrijpen waarom mensen mijn honden zo braaf vinden.Die mogen dat namelijk niet.
We leven in een drukbevolkte gebieden en dan is het aardig als je rekening met elkaar houd.

Maar als de inbreker/trespasser zegt dat hij dat bordje niet heeft gezien sta je nergens. Daarbij is de hond niet gebeten op eigen terrein maar op de openbare weg. Anders moet de buurman zorgen dat er een duidelijke afscheiding is van de openbare weg naar zijn terrein.

Reuen die tegen alles aan pissen vind ik ook ontzettend asociaal. Je kan hem best aanleren dat een auto, huis, hekken etc niet oké zijn.

Hier zitten op een hoek ook 2 punchers op een terras die bij elke hond naar buiten schieten en keffen. Mijn hond schiet al in de stress als we in de buurt komen en ik loop ook met een wijde boog er om heen. Maar het is toch van de zotte dat je niet je hond los kan laten op de openbare weg waar toegestaan omdat de honden van je buurman hem naar binnen kunnen sleuren?

Zoals ik ook al eerder zei, klop even bij de buurman aan en vraag hem hoe jullie dit gaan oplossen. Die man is zich misschien ook rotgeschrokken.

Als ik hier lees hoe mensen hondgevaarlijke honden los laten lopen, tsss, je weet nooit of er ineens een loslopende hond tevoorschijn schiet. Zou niet mogen maar dan nog. Als je weet dat je hond kan happen neem je zelf verantwoordelijkheid.

Zelf heb ik van het weekend ook een ervaring gehad en dat was mijn fout. Hond liep los en Chi schoot er tusse nuit richting de baan. Ik loop er achter en 8neesn hoor ik mijn grote hond blaffen. Daar liep dus een man uit de buurt met zijn stafford die alle keren blind gaat op andere honden. Mijn hond had ze gespot en schoot automatisch in verdediging door de eerdere ervaringen. 1 keer fluiten en hij kwam meteen. Had die man zijn hond per ongeluk losgelaten of was mijn hond naar hum toegekomen en gebeten door de stafford had ik 100% de schuld op mij gestoken. De volgende dag heb ik me ook verontschuldigt voor de situatie want ik was zwaar in fout door meteen achter de Chi aan te gaan en de andere niet meteen terug te roepen.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:21

Volgens mij kan de eigenaar van de honden dit gewoon laten vergoeden door de WA verzekering. Mijn hond heeft eens in een losloopgebied een ander hondje gebeten. De eigenaar wilde graag ermee naar de dierenarts voor controle. Dit heeft mijn verzekering toen volledig vergoed. Ik zou de eigenaar van die honden laten informeren bij diens verzekering. WA is volgens mij gewoon dat jouw dier/kind iets aanricht bij een ander dier/mens/etc, ongeacht of het op eigen terrein is of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:38

MadelonSunny schreef:
Volgens mij kan de eigenaar van de honden dit gewoon laten vergoeden door de WA verzekering. Mijn hond heeft eens in een losloopgebied een ander hondje gebeten. De eigenaar wilde graag ermee naar de dierenarts voor controle. Dit heeft mijn verzekering toen volledig vergoed. Ik zou de eigenaar van die honden laten informeren bij diens verzekering. WA is volgens mij gewoon dat jouw dier/kind iets aanricht bij een ander dier/mens/etc, ongeacht of het op eigen terrein is of niet.

WA is voor de auto. Voor mensen is het een aansprakelijkheidsverzekering, alleen niet elke verzekering vergoed ook schade door dieren. Dat is wel iets om even na te vragen / op te zoeken als je een verzekering afsluit en je dieren hebt.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 19:52

Allereerst vind ik het echt asociaal dat mensen hun reu tegen heggen etc aan laten plassen. Ook lekker hygiënisch als je als eigenaar van de heg deze wilt gaan snoeien. Iets van omgangsvormen??

Voor de TS: ik zou hier echt uit proberen te komen met de buren zelf. Een goede buur is beter als een verre vriend. Lukt dat niet dan zou ik het persoonlijk jammer vinden maar het dan maar zo laten vanwege de lieve vrede

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:53

MyWishMax schreef:
beert schreef:

Ja, maar dan moet je dus naar de rechter. ;) En dat gaat wel erg ver. Volgens mij wil TS het ook liever gewoon oplossen, alleen wil ze alvast opties weten voor als het niet onderling lukt.

Nee ik geef dit aan als indicatie wat redelijk is. Hier staat het overigens ook: https://www.businessinsider.nl/richt-je ... -bij-bent/

Ik citeer:
Citaat:
Als je risicoaansprakelijk bent, betekent dat niet dat je ook altijd de volledige schade moet betalen. Het slachtoffer kan zelf ook (deels) schuldig zijn, omdat hij bijvoorbeeld je hond heeft uitgedaagd. In dat geval hoef je minder schade te vergoeden. Dat percentage eigen schuld wordt in mindering gebracht op de vergoeding die je moet betalen.

Omdat TS zelf haar hond vlakbij het hek liet lopen, kan het redelijk zijn om naar de buurman te gaan en te vragen of hij een deel van de kosten wil vergoeden en niet alles.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:46

Ja, maar dat zou een rechter moeten uitspreken. Zonder die uitspraak is de eigenaar van het schade makende dier gewoon aansprakelijk.

Dat heeft niks met de beslissing van een verzekering te maken, die kunnen hun eigen interpretatie hebben, maar volgens de wet blijft de eigenaar aansprakelijk.

Ik ben het ook wel met je eens dat dat redelijk zou zijn hoor, zeker weten. Maar de aansprakelijkheid wordt pas anders bij een uitspraak van de rechter, niet omdat een verzekering maar een gedeelte uit zou keren omdat zij zelf iets vinden.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:52

Jij laat je hond los op een niet aangegeven losloopgebied terwijl je wist dat jouw hond en de 2 die daar wonen elkaar niet kunnen luchten of zien. Dat is toch vragen om problemen? Nu is het misgegaan en wil je genoegdoening. Ik vind dat je zelf voorkomen had kunnen komen dat deze situatie had kunnen ontstaan.