Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Hopelijk is je buurman je goed gezind.
Je hebt er van die asociale bij..en als ze dan hun poot stijf houden en weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen dan kun je het wel vergeten helaas.
beert schreef:Was er niet een keer uit uitspraak van de rechter dat je als eigenaar 100% aansprakelijk bent, maar dat het niet altijd 100% je schuld is?
Dat was toen met een kind dat op bezoek was bij iemand met een kat. Er was een aantal keer gezegd de kat met rust te laten, maar kind ging er toch achteraan en werd gekrabd. Toen vond de rechter dat de eigenaar van de kat 50% maar moest betalen, omdat ze niet volledig schuldig was (ze had immers gewaarschuwd).
Tallie1979 schreef:Volgende keer trekken ze een kind door het hek heen.
Of de eigenaar nou wel of niet verantwoordelijk is, het lijkt mij voor hem/haar wel een goed idee om ten minste aan te geven dat er waakhonden op het terrein lopen. De volgende keer loopt het mogelijk minder mild af.
Amber_anne schreef:Als je hond zich zo gedraagt dan zet je maar een beter hek neer. Het is dat ts ervaring heeft met deze honden maar wat als er iemand anders had gelopen? Had iedereen dan ook geroepen dat het hun eigen schuld was?
Ts gewoon met je buurman aan tafel gaan zitten en kijken wat die zelf aanbiedt
Tallie1979 schreef:Volgende keer trekken ze een kind door het hek heen.
Of de eigenaar nou wel of niet verantwoordelijk is, het lijkt mij voor hem/haar wel een goed idee om ten minste aan te geven dat er waakhonden op het terrein lopen. De volgende keer loopt het mogelijk minder mild af.
Schuur_ schreef:TS, heb je al gevraagd aan je buurman of hij de kosten niet gaat vergoeden? Zo niet, gewoon aangeven aan de verzekering. Dan komt er ook een melding ivm de honden.
Dat zal schrikken zijn geweest! Ook op eigen terrein ben je gewoon verantwoordelijk voor je dieren, hoeveel bordjes je ook hangt (ook in BE). Ik vind het bizar dat mensen hier jou de schuld van geven omdat je hond te dicht langs het hek liep. Moet ze hem boven haar hoofd tillen ofzo? De hond liep in een losloopzone, dan hoor je daar als valse hondeneigenaar ook rekening mee te houden. Waarschijnlijk had niemand dit verwacht en zijn beide partijen flink geschrokken. Hopelijk worden er maatregelen getroffen door je buurman door bv een betere afzetting te voorzien of de honden niet zonder toezicht in de wei te laten
Ayasha schreef:Gezien ik vermoed dat je nog wel van plan bent daar even te wonen en dat je dat graag in zo goed mogelijke omstandigheden wil doen, zou ik eerst eens even overleggen met de buren wat hun mening is. Persoonlijk zou ik met deze omstandigheden moeite hebben omdat je weet dat die dieren fel reageren (en laten we eerlijk zijn: de jouwe ook, die daagt hen ook uit.). Dan ben jij IMO als eigenaar verantwoordelijk om haar gewoon weg te houden bij dat hek, ongeacht of de honden van de buren daar normaal zitten of niet. Dat is een risico dat jij genomen hebt. Hoeveel problemen is een schade-vergoeding je waard?![]()
Ik zou persoonlijk niet bijzonder veel waardering hebben als ik de buur was in deze situatie.De wet is de wet dus zou puntje bij paaltje komen dan zou jij je zin krijgen maar de verhouding zou dan wel zwaar verstoord zijn en je weet wat ze zeggen... Beter een goede buur dan een verre vriend.
beatje schreef:Schuur_ schreef:TS, heb je al gevraagd aan je buurman of hij de kosten niet gaat vergoeden? Zo niet, gewoon aangeven aan de verzekering. Dan komt er ook een melding ivm de honden.
Dat zal schrikken zijn geweest! Ook op eigen terrein ben je gewoon verantwoordelijk voor je dieren, hoeveel bordjes je ook hangt (ook in BE). Ik vind het bizar dat mensen hier jou de schuld van geven omdat je hond te dicht langs het hek liep. Moet ze hem boven haar hoofd tillen ofzo? De hond liep in een losloopzone, dan hoor je daar als valse hondeneigenaar ook rekening mee te houden. Waarschijnlijk had niemand dit verwacht en zijn beide partijen flink geschrokken. Hopelijk worden er maatregelen getroffen door je buurman door bv een betere afzetting te voorzien of de honden niet zonder toezicht in de wei te laten
Schuur je verteld wat Belgie betreft onwaar heden,we hebben het zelf aan de hand gehad en gaat het maar vragen bij de verzekering,als je bordjes heb hangen neemt iemand het risico,dat valt onder eigen verantwoording.
Het is gewoon idioot dat mensen vinden dat het normaal is dat honden andere honden achter hekwerken uitdagen en tegen hekwerken pissen normaal vinden.
Ik ga ineens begrijpen waarom mensen mijn honden zo braaf vinden.Die mogen dat namelijk niet.
We leven in een drukbevolkte gebieden en dan is het aardig als je rekening met elkaar houd.
MadelonSunny schreef:Volgens mij kan de eigenaar van de honden dit gewoon laten vergoeden door de WA verzekering. Mijn hond heeft eens in een losloopgebied een ander hondje gebeten. De eigenaar wilde graag ermee naar de dierenarts voor controle. Dit heeft mijn verzekering toen volledig vergoed. Ik zou de eigenaar van die honden laten informeren bij diens verzekering. WA is volgens mij gewoon dat jouw dier/kind iets aanricht bij een ander dier/mens/etc, ongeacht of het op eigen terrein is of niet.
MyWishMax schreef:beert schreef:Was er niet een keer uit uitspraak van de rechter dat je als eigenaar 100% aansprakelijk bent, maar dat het niet altijd 100% je schuld is?
Dat was toen met een kind dat op bezoek was bij iemand met een kat. Er was een aantal keer gezegd de kat met rust te laten, maar kind ging er toch achteraan en werd gekrabd. Toen vond de rechter dat de eigenaar van de kat 50% maar moest betalen, omdat ze niet volledig schuldig was (ze had immers gewaarschuwd).
Ja, maar dan moet je dus naar de rechter.En dat gaat wel erg ver. Volgens mij wil TS het ook liever gewoon oplossen, alleen wil ze alvast opties weten voor als het niet onderling lukt.
Citaat:Als je risicoaansprakelijk bent, betekent dat niet dat je ook altijd de volledige schade moet betalen. Het slachtoffer kan zelf ook (deels) schuldig zijn, omdat hij bijvoorbeeld je hond heeft uitgedaagd. In dat geval hoef je minder schade te vergoeden. Dat percentage eigen schuld wordt in mindering gebracht op de vergoeding die je moet betalen.