(ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:26

Ik heb 2 ragdolls en ja ze verharen, maar het zijn meer plukjes vacht dan losse haren.
En wij kregen het advies ze juist niet (vaak)te borstelen,om de stimulans van aanmaak van vacht tegen tegaan. Dus geen idee wat wijsheid is. Maar regelmatig met de swiffer en/of stofzuiger het huis rond en dan valt het echt wel mee.
Laatst bijgewerkt door Kobus17 op 02-03-19 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 18:32

Haha, toch moeilijk in te schatten wat voor jullie echt veel haar is := Wij stofzuigen en/of dweilen vanwege onze hond toch 1-2 keer per week beneden en de rest met de swiffer, boven komt de hond niet dus dat scheelt wat. Onze htk verliest ook best wel wat haar, maar dat valt eigenlijk enkel op op onze trappen en zetels. :') Ben vooral ook benieuwd naar het verliezen van haren bij een Britse korthaar, wij kwamen daarnet een vriendin tegen van mijn moeder die helemaal gek is van haar Britse korthaar, maar vertelde dat ze enorm tegenaan loopt hoe veel haar die verliest, alleen vermoed zij dat dit iets genetisch is bij die van haar.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 18:33

Hier ook dat advies gehad, geld ook voor honden. Als je te veel borsteld stimuleer je eigenlijk nog meer het verharen.
Dit is mijn jongste birmaan [naam] :
Afbeelding
Soms wel een deugniet:
Afbeelding

En [naam] en [naam] samen:

Afbeelding

Evelienepien

Re: (ras)Kitten er bij nemen? Tips gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 19:41

Afbeelding
Onze Scottisch Fold dame; heeft echt humor!
Maar wel een echte meid; komt wanneer ze zelf zin heeft, wel een schootligger!
Afbeelding
Onze Scottisch Fold heer; is vnl heel lief!
Behalve als hij begint te bleren, dan is het net een Siamees (wat niet helemaal gebruikelijk is voor het ras?!). Wel aanhankelijk maar geen schootligger, ligt altijd aan mn voeten!

Qua haren dus britten vacht maar Alice heeft echt hele dikke korte haren en Jake minder haar en niet zo kort dik.
Van 1e vinden we bijna geen losse haren, 2e in plukken. Ze gaan wel naar de kappert 2x p jr vnl voor nr 1.

Vroeger opgegroeid met Heilige Birmaan en Britten.
Kan me niet herinneren dat mijn moeder ze ooit borstelde. Heilige Birmaan vond ik wat saai, idd gewoon slappe pop als je die optilde!
Maar mehen, die blauwe ogen en die deed gewoon nooit iets stouts.
Mi zit brit meer in als hb en scotten hebben weer iets meer humor dan brit maar dat is mijn (kleine) ervaring. Zoek wat bij je past!

In bovengenoemde gevallen ook honden; geen probleem...
Suc6 met je zoektocht!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 19:47

Ach wat een schatje dromertje! <3
Bedankt voor de info Evelien! Zien er idd katten uit met veel humor

Mijn voorkeur gaat qua uiterlijk wel echt naar een birmaan of Ragdoll, maar iets in mijn hart zegt toch dat een Britse korthaar misschien beter is voor bij onze kat en hond. Mijn kat is namelijk echt nog speels, en het zou zo fijn zijn als ze met iemand kan spelen, en vrees dat dit bij een Ragdoll of birmaan misschien wat tegenvalt omdat zij dan weer te laks zijn.

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 20:27

Ragdolls staan er wel om bekend dat ze lang speels blijven. Die van mij spelen behoorlijk veel, zowel met elkaar als alleen bijv.; met een kurk, speelgoed muisje of heel simpel;een propje papier :') maar kunnen ook heerlijk slapen :D maar ze zijn ook nog maar 3 :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:01

Heb een blauwe Rus herplaatser beste keus ooit geweest. Schoot en schouder hanger en een knuffeldier.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-19 21:10

Marcella schreef:
Heb een blauwe Rus herplaatser beste keus ooit geweest. Schoot en schouder hanger en een knuffeldier.

Een rus gaan we niet doen, zijn vaak eenkennig (willen we zeker niet) en houden niet echt van drukte en lawaai, niet ideaal dus voor bij een keeshond :+

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:14

Ik heb twee cornish rexen. Die hebben geen buitenvacht. Ik ben allergisch voor katten, maar dit gaat goed. Haren valt ook mee.

Heel actief en aanhankelijk. Nu zijn ze helemaal blij, met die pluizige dekentjes op de bank.

De zijn Siamees kleur, maar alles kan. Vlekken, tijger noem maar op

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 21:48

Scottish fold staat ook nog op het verlanglijstje. Waarschijnlijk gaan wij zelf een nestje fokken waarbij de kans is dat er Scottish folds uitkomen :)

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 00:58

Kobus17 schreef:
Ragdolls staan er wel om bekend dat ze lang speels blijven. Die van mij spelen behoorlijk veel, zowel met elkaar als alleen bijv.; met een kurk, speelgoed muisje of heel simpel;een propje papier :') maar kunnen ook heerlijk slapen :D maar ze zijn ook nog maar 3 :)

Dat propje papier kan ik bevestigen Mijn Ragje speelt met niets liever, duur speelgoed laat ie liggen voor zijn propje met touw rond.

Kwa haarverlies valt dat verassend goed mee vind ik, mijn htk kat verloor meer haar dan mijn ragdoll maar ik stofzuig dan ook wel elke dag even het hele huis zowiezo. Verder super aanhangkelijk en een echte knuffelkont.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 16:20

Denk dat we toch voor een Britse korthaar gaan, ik heb wel nog contact met een nestje in Nederland van Ragdolls, maar denk dat mijn moeder haar voorkeur ook voor een Britse korthaar gaat of een Scottish Fold. Van hieruit is het natuurlijk ook gemakkelijker om te gaan zoeken naar een nestje, hopelijk kan ik de komende weken al wat nestjes gaan bezoeken. Heel jammer wel, iemand die hier niet ver vandaan woonde had nog een kitten die klaar was om het nest te verlaten maar was juist te laat...

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 22:59

Britse korthaar is ook leuk :j . Ik hoop dat jullie een kitten vinden waar iedereen blij mee is. :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-19 23:47

Ben heel veel cattery's aan het afgaan, maar als jullie tips hebben of mensen weten die een nestje hebben, let me know!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 00:52

Een heilige birmaan ken ik niet zo maar qua speelsheid en ivm omgang met de hond zou ik geen schrik hebben voor een ragdoll hoor. De mijne was erg actief en kon super overweg met de honden. Persoonlijk vind ik de ragdoll qua karakter toffer dan de brit maar dat is maar hoe je dat zelf ervaart natuurlijk. Ik ben benieuwd wat het wordt!

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:01

Ik mis de Noorse Boskat in het hele verhaal :P
Ze zijn mega sociaal en de hond onder de katten zeggen ze wel eens, speels tot op hoge leeftijd, nieuwsgierig, knuffels, en zo kan ik nog veel meer opnoemen.
Ze verliezen alleen plukjes haar met de wisseling van winter naar zomervacht en andersom teveel kammen stimuleert tot meer verharen.
Ga eens op een show kijken naar de verschillende rassen en praat met de exposanten over hun ras.
Beslis niet te snel maar neem de tijd voor je tot een aankoop overgaat.

Heel belangrijk is naast de stamboom dat de beide ouders zijn getest via een echo op HCM/PKD/CIN en dat niet eenmalig maar liefst tot op hoge leeftijd ook van de voorouders uit de lijnen.
Verder via DNA op ras gerelateerde erfelijke aandoeningen, dat zijn voor de Noor Gsd4 en Pkdef
Bij een goede fokker mag je alle testresultaten inzien en kan je desgewenst een copy meekrijgen.

OOk geef ik vaak het advies maak eens een afspraak bij diverse cattery's van diverse rassen zonder kittens of je met het ras kennis mag maken zo kom je niet in de verleiding van die kleine pluizenbollen maar krijg je wel alle info en zie je of het ras wat voor jou zou kunnen zijn.
Bezoek niet meerdere cattery's op 1 dag i.v.m. overdraagbare ziekte/infecties.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 16:54

We gaan normaal gaan kijken naar twee nestjes deze week :) toevallig inderdaad vandaag twee mensen tegen gekomen die allebei een boek aan het lezen waren genaamd "Ragdoll" god are you trying to tell me something?? _O- :')

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:10

Ja maar kom op.. Dit wíl je toch ook gewoon. :D
Afbeelding

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 10:07

Bon, zaterdag staat er een bezoekje gepland met een grote kanshebber.

Waarom zijn jullie nu eigenlijk voor een raskat gegaan en niet voor adoptie? Mijn vorige katten zijn dus allemaal adoptie geweest, ik wil nu gewoon voor een raskat gaan omdat het uiterlijk mij aanspreekt maar ook de specifieke karakterstrekken. Echter zijn mijn zus en schoonbroer hier kritish over en vinden niet dat ik zoveel geld moet uitgeven aan een kat, het geld heb ik dus dat is geen probleem, maar zij vinden mij nu hypocriet omdat ik enorm veel met natuur en dieren doe en nu plots een kat wil kopen ipv adopteren...

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:26

Doen wat je zelf wilt. Jouw geld, jouw leven, jouw kat. Als ik alles gedaan zou hebben wat een ander zou willen dan was ik nu niet waar ik was.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:36

Voor mij hebben raskatten een ander karakter, ook ik heb altijd adoptiekatten gehad, en heb er nog steeds twee. Ooit werd er hier zo eentje doodgereden en door veel verdriet schakel je eens je verstand uit en volg je je hart en ben ik voor een raskat gegaan. En ja, mijn huidige Brits korthaar en scottish fold zijn echte salonkatten in vergelijking met mijn HTK katten, al zijn beide soorten heel erg lief en aanhankelijk. Mijn raskatjes genieten gewoon veel meer van het binnenleven en hebben geen nood aan jagen en op stap gaan zoals mijn andere katjes, wat me een geruster hart geeft.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 11:08

Laureas schreef:
Voor mij hebben raskatten een ander karakter, ook ik heb altijd adoptiekatten gehad, en heb er nog steeds twee. Ooit werd er hier zo eentje doodgereden en door veel verdriet schakel je eens je verstand uit en volg je je hart en ben ik voor een raskat gegaan. En ja, mijn huidige Brits korthaar en scottish fold zijn echte salonkatten in vergelijking met mijn HTK katten, al zijn beide soorten heel erg lief en aanhankelijk. Mijn raskatjes genieten gewoon veel meer van het binnenleven en hebben geen nood aan jagen en op stap gaan zoals mijn andere katjes, wat me een geruster hart geeft.

Gelukkig is mijn HTK kat wel 20 jaar geworden, en hier kunnen ze ook gelukkig niet de straat op, onze tuin is goed afgesloten met hoge muren dus daar hoef ik me op zich geen zorgen over te maken, en ook wel fijn dat de raskat ook naar buiten kan als ze dit wil. Maar mijn overleden HTK was echt one of a kind, daarom dat ik nu ook meer naar een raskat neig, om toch iets soortgelijks te hebben met een bepaalde garantie op karakter, want mijn andere HTK is echt het omgekeerde van wat ik wil. :+ Dat verdriet (hoe stom het ook klinkt) is eigenlijk nog altijd niet goed verwerkt, ook omdat ik zelf dus ook bijna 20 ben, en nog geen leven gekend heb zonder haar. Ze lag al sinds ik een baby was bij mij, en dat is echt poedersuiker als ze dan eenmaal overleden zijn, je weet dat die dag ooit gaat komen, maar je wil er liever niet over nadenken -O- .

Tenslotte ben ik ook elke opvang en asiel afgegaan voor ik naar raskatten ging kijken, maar daar zitten zoals verwacht op dit moment geen kittens, en ook maar zeer weinig volwassen katten, tenslotte kan ik een volwassen kat maar moeilijk koppelen met mijn eigen kat en/of gewend maken aan de hond als ze deze nog niet kennen...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 11:18

Om je vraag te beantwoorden:
20 jr terug had ik 2 htk katten en leerde ik manlief kennen, die hondenmens is.
Ene kat is maar 10 geworden, andere 18 maar manlief “kon” er niets mee.
Toen laatste overleed, wilde ik dus weer nieuwe katten en voor mij maakte het niet uit wat voor iets.
Voorwaarden van man was dat hij “honden- katten” wilde waar hij ook iets mee kon.
Dus dan ga je toch voor karakter en dus ras...
Met Alice (die echt een meid is) heeft hij niet zoveel maar Jake (is toch wat gemakkelijker) is echt zijn vriend!
Dus daarom keuze raskatten!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 22:33

CalipsoLover schreef:
Bon, zaterdag staat er een bezoekje gepland met een grote kanshebber.

Waarom zijn jullie nu eigenlijk voor een raskat gegaan en niet voor adoptie? Mijn vorige katten zijn dus allemaal adoptie geweest, ik wil nu gewoon voor een raskat gaan omdat het uiterlijk mij aanspreekt maar ook de specifieke karakterstrekken. Echter zijn mijn zus en schoonbroer hier kritish over en vinden niet dat ik zoveel geld moet uitgeven aan een kat, het geld heb ik dus dat is geen probleem, maar zij vinden mij nu hypocriet omdat ik enorm veel met natuur en dieren doe en nu plots een kat wil kopen ipv adopteren...

Spannend,ik hoop dat het iets is.

Onze eerste ragdoll was een adoptie kat maar dan een raskat :+ , ik wilde graag een raskat maar in eerste instantie geen kitten omdat ik vond dat er al genoeg katten zijn. Helaas bleek hij ziek te zijn en nadat wij hem hadden laten inslapen, wilde ik het risico niet meer lopen om weer een zieke kat te kopen, dus toen voor een kitten gegaan en dat zijn er uiteindelijk 2 geworden :D

Ik heb heel bewust voor de ragdoll gekozen omdat ik,een kat wilde die bij ons past qua karakter. En ook omdat ik ze gewoon ook heel mooi vind :D

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 18:02

Ik hoop het ook maar heb er wel een goed gevoel bij :D Kitten moet ook nog getest worden op de erfelijke ziektes, dus als het klikt met de verkopers en ze scoort negatief op al die testen denk ik wel dat we haar gaan nemen, ze word vandaag normaal gezien getest. Zal ook meteen wat foto's posten dan :)

Qua benodigdheden, denken jullie dat ik nog iets speciaals nodig heb?