Is een hond realistisch voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:57

Als ik zie wat onze 3 honden zoal op de dag doen (en dan zijn ze dus samen hè... niet alleen): gaten graven in de tuin, piesen en poepen op het erf wanneer ze ‘moeten’, spelen, achter elkaar aan rennen, slapen, botten kluiven. Wat moet een hond alleen doen wanneer ‘ie paar dagen/maand 9 uur alleen is? Blaffen? Meubels kluiven? Of wordt ie in een bench gestopt ter voorkoming van...?

Niet alles wat je wilt kan helaas...

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:58

Percy schreef:
Duhelo, krijg het maar eens voor elkaar dat een hond de trap beheerst neemt. Je kan het als pup niet oefenen want dan mag hij nog geen traplopen.

Ik vind het lastig. Mijn man had ook een rr op een appartement maar die ging overal mee naartoe en er was een lift.

Ik zou eerder kiezen voor een vrij rustige hond, ook gezien de katten, die tilbaar is tot op zijn minst een jaar. Dan vallen genoemde rassen af.

Kan prima hoor, mijn hond kende gewoon het commando langzaam. En de idioot die ik nu heb gaat alleen de trap af als ik voorop loop, dus dan kan die sowieso niet snel gaan;p

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:02

Delphi schreef:
In huis mag mijn hond ook niet spelen. Toevallig heb ik een groot huis, maar dat vind ik inderdaad ook echt niet nodig voor een hond. Maar een tuin vind ik persoonlijk wel belangrijk. Ik zou mijn hond echt ongelukkig maken als hij geen tuin meer tot zijn beschikking heeft.
Ik gebruik overigens de tuin ook niet als vervanging van een wandeling.

Het is maar wat je hond gewend is he;) In de 2 huizen die ik heb gehad met tuin, gingen de honden nooit naar buiten als de deur open stond...want ik was niet buiten. En ik ben iemand die echt niet uren gaat buitenzitten, vreselijk.
1 hond die ik nu heb, zou een tuin vast leuk vinden, maar 3x per dag naar het bos vind die volgens mij ook niet zo erg als vervanging. ;)
Ze kunnen hier lekker zonnen op het balkon, prima!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:05

Mijn honden gaan ook alleen maar naar buiten als ik erbij kom :') en als ik dat niet doe gaan ze voor de deur zitten met een balletje zo van baas, baas, komt er nog wat van :)) en als ik dan niet kom leggen ze de balletjes op een trapje, waar de balletjes dan steeds vanaf rollen en zo kunnen ze zich prima vermaken (tja, neurotische trekjes daar zijn herders erg goed in :P ).
Heel soms wordt er even met elkaar gedold (heb er dus 2), of wat gegraven en gedaan maar als ik in huis zit dan liggen ze zo weer aan mijn voeten :roll: :))

Ben wel erg blij met mijn tuin(tje) want wat ik zei ik heb een 'hondenstukje' waar ze wat met balletjes mogen graven en doen en waar ze zich dus echt wel uitleven als ik dus ook in de tuin ben. En als ik een mega lange dag heb gehad of gewoon moe ben laat ik ze er wel eens een plasje doen :o

Maar 'het geheim' van een ontspannen hond vind ik toch echt wel de lange wandelingen of training. En als je daarin kunt voorzien kun je ze volgens mij zelfs houden in een kartonnen doos bij wijze van spreken (ik ben dus het herdertype zeg maar).

Joliieeenn

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:11

Goh op een appartement zonder tuin vind ik het wat sneu voor het beestje als het de hele dag binnen ligt. Ik heb er 2 ook op een appartement (gaat prima), maar heb wel een tuintje. Ze hebben buiten hun hok en kunnen hun behoefte doen als ik werken ben. Dus ik persoonlijk zou het niet doen zonder een tuin..

Verder vind ik alle mensen die het niet vinden kunnen dat een hond langer dan 5/6 uur alleen kan zitten een beetje gesneuzel. De meeste mensen werken 8 uur per dag en ik ken er genoeg met honden die een top leven hebben! En ik ben een kritische daarin :+ ..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:53

Ianthe schreef:
Delphi schreef:
In huis mag mijn hond ook niet spelen. Toevallig heb ik een groot huis, maar dat vind ik inderdaad ook echt niet nodig voor een hond. Maar een tuin vind ik persoonlijk wel belangrijk. Ik zou mijn hond echt ongelukkig maken als hij geen tuin meer tot zijn beschikking heeft.
Ik gebruik overigens de tuin ook niet als vervanging van een wandeling.

Het is maar wat je hond gewend is he;) In de 2 huizen die ik heb gehad met tuin, gingen de honden nooit naar buiten als de deur open stond...want ik was niet buiten. En ik ben iemand die echt niet uren gaat buitenzitten, vreselijk.
1 hond die ik nu heb, zou een tuin vast leuk vinden, maar 3x per dag naar het bos vind die volgens mij ook niet zo erg als vervanging. ;)
Ze kunnen hier lekker zonnen op het balkon, prima!

Daar heb je wel een puntje, want ik ben zelf ook erg veel buiten. Ik zou zelf ook niet zonder tuin kunnen dus daar komt het misschien ook vandaan. En hier komt regelmatig een oppashond en aangezien ze binnen niet mogen ravotten, kunnen ze dan in de tuin wel lekker doen.

Wat je trouwens toch wel eens ziet is dat mensen minder of helemaal niet wandelen met de hond, omdat hij heel de dag buiten in de tuin kan. Zelf vind ik het erg belangrijk om dagelijks 2 a 3 flinke wandelingen te maken, waarvan één in een natuurgebied op 5 min. hiervandaan waar hij lekker los kan. Daarnaast ga ik nog 2 keer in de week naar de hondenschool voor o.a. jachttraining en train ik thuis ook bijna iedere dag kort met hem.

TS, ik pas 2x in de week op het hondje van een vriendin van mij. Zij werkt 2 lange dagen in de week en op die dagen komt haar hondje naar mij. Wie weet kun jij iemand vinden die dit graag zou willen doen voor je!?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:59

Joliieeenn schreef:
Verder vind ik alle mensen die het niet vinden kunnen dat een hond langer dan 5/6 uur alleen kan zitten een beetje gesneuzel. De meeste mensen werken 8 uur per dag en ik ken er genoeg met honden die een top leven hebben! En ik ben een kritische daarin :+ ..

Dan ben ik nog kritischer of kritisch op een andere manier ;) Mijn labrador van 16 maanden zou ik doodongelukkig maken als ik met regelmaat 8 uur van huis ben. Hij komt dan echt beweging en uitdaging tekort. Ik vind 5 á 6 uur echt de max. en zelfs alleen mits dit niet frequent is.

Natuurlijk snap ik dat er een hoop mensen zijn die 8 uur per dag werken, maar regel dan oppas voor je hond in de vorm van dagopvang, hondenuitlaatservice of iemand uit je kennissenkring die je hond uit wilt laten of die dag in huis haalt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:39

Ianthe schreef:
Percy schreef:
Duhelo, krijg het maar eens voor elkaar dat een hond de trap beheerst neemt. Je kan het als pup niet oefenen want dan mag hij nog geen traplopen.

Ik vind het lastig. Mijn man had ook een rr op een appartement maar die ging overal mee naartoe en er was een lift.

Ik zou eerder kiezen voor een vrij rustige hond, ook gezien de katten, die tilbaar is tot op zijn minst een jaar. Dan vallen genoemde rassen af.

Kan prima hoor, mijn hond kende gewoon het commando langzaam. En de idioot die ik nu heb gaat alleen de trap af als ik voorop loop, dus dan kan die sowieso niet snel gaan;p

Hier ook.
In het appartement hadden we een lift. De keren dat we met de trap gingeen was altijd aangelijnd.
Toen ze meemocht nr het werk (ook een appartement) was de trap ook altijd aangelijnd, en nu we in een huis wonen en ze mee gaat slapen gaat ze zelf rustig de trap op. Ik heb er het commando voorzichtig aan gekoppeld en dat gaat prima.
Naar beneden durft ze niet alleen dus dat is altijd onder begeleiding.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:53

Mazida schreef:
Ik sta te kijken van sommige rassen die worden aangeraden. Een jack russel op een flat, dat is nu echt vragen om ellende.

Welnee joh, gaat prima . Meer afhankelijk van de tijd die de baas aan zijn honden besteed.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:57

Ik vind een appartement geen bezwaar voor een hond. Bewegen doet een hond buiten, niet binnen :) . Binnen doe ik wel oefeningen, hersenwerk of andere spelletjes.

Zelf vind ik max 6 uur achtereen gesloten alleen de max. Als het langer is regel ik iemand die tussendoor kan uitlaten of gaat hij naar een oppas.

Je moet inderdaad wel na een dag werken nog er op uit willen. Ook met 30+ graden of juist als het vriest of regent. :j

Ik zou wel kijken naar de wensen van je mbt een hond. Want een labrador is totaal anders dan een ridge back :)) .

En @Mazida, ik heb met een jack russel op een appartement gewoond. Totaal gewn problemen aan ondervonden (en de hond ook niet ;) ).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:02

In jouw geval zou ik geen hond nemen, ik vind het te vaak te lang alleen en ik vind een tweekamer appartement icm met ook nog twee katten te klein voor een hond.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:13

InekeN schreef:
Als ik zie wat onze 3 honden zoal op de dag doen (en dan zijn ze dus samen hè... niet alleen): gaten graven in de tuin, piesen en poepen op het erf wanneer ze ‘moeten’, spelen, achter elkaar aan rennen, slapen, botten kluiven. Wat moet een hond alleen doen wanneer ‘ie paar dagen/maand 9 uur alleen is? Blaffen? Meubels kluiven? Of wordt ie in een bench gestopt ter voorkoming van...?

Niet alles wat je wilt kan helaas...

Hier is het omgekeerd. Wat ik zie wat o ze hond doet op een dag, is dat voornamelijk eten en slapen...Onze hond heeft nog nooit iets kapot gemaakt, heeft het totale huis tot zijn beschikking, zowel beneden als boven maar toch slaapt hij vooral.
Hij is nu bijna 10, maar verschilt niet van toen hij 3 was.
En tot vorig jaar woonde we openen appartement met 3 katten en sinds 2015 nog een kind er bij.

Ik kan nu heel goed vergelijken en zie werkelijk geen verschil in zijn doen en laten.

n_twinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:21

Ik ben het ermee eens dat een hond soms inderdaad best een tijdje alleen kan zijn. Hier komt het ook voor dat die 4 a 5 dagen in de maand een uur of 8 alleen is en dat gaat prima. Als pup zijnde hebben we hem er steeds een beetje meer aan gewend en nu is het gewoon 'normaal'. Wij wonen buitenaf als we thuis zijn is die eigenlijk alleen maar buiten. Volgens mij mag er over zo'n leven toch niet geklaagd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:00

Leuk dat je een hond wilt! En goed dat je vast wat research doet!

Mijn hondje mag maximaal 5 uur alleen zijn, anders gaat ze naar de oppas. Ik heb een meisje in het dorp die ziek thuis zit en altijd graag wil oppassen. Zoiets kun jij ook doen. Of een kind welke in de pauze je hond gaat uitlaten, wellicht een ouder iemand of ook iemand die ziek thuis zit. Zij neemt mijn hond ook echt in huis.

Qua trap: mijn hondje huppelt de trap naar mijn deel van het huis altijd vrolijk op en af, en tot nu toe zie ik geen schade. Zolang ze het maar rustig doet gaat dat heel prima.

Als we er niet zijn mag ze wel in de hele kamer+ 1 slaapkamer. Ze heeft veel ruimte en vaak ook de 2 katten erbij, maar daar speelt ze alleen mee als wij er ook zijn. Ik zou dus zeker geen bench oid gebruiken voor langere periode, nergens voor nodig. Radio aan en gaan.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:25

Ik de reacties erg uiteenlopend, ik vind zelf dat een hond geen 9 uur alleen kan zijn. Als je een hond neemt is dat niet afhankelijk van want een ander daar van vind toch?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:32

xSogno schreef:
In jouw geval zou ik geen hond nemen, ik vind het te vaak te lang alleen en ik vind een tweekamer appartement icm met ook nog twee katten te klein voor een hond.

Even op een rijtje:
ts werkt 5 ploegen (dus ochtend - namiddag - dag - nacht - weekend.)
vriend werkt van 6-6

concreet
week ochtend 5X 6-7 uur alleen => ts heeft hele namiddag vrij om leuke dingen met de hond te doen.
week namiddag 5 X5-6 uur alleen => Ts heeft de hele morgen vrij om leuke dingen met de hond te doen.
week dag 5X 9 uur alleen => dit is wss een moeilijke week, echter in
week nacht: niet alleen
week weekend: niet alleen

Ts geeft al aan dat de week in de dag een dagopvang een optie is.
dus de hond zit hier van de 5 weken maar 2 weken maximaal 6-7 uur alleen. Er kan vast wel iets geregeld worden met een uitlaatservice, of een buurvrouw/man/familie die in die twee weken de hond even komt uitlaten of een uurtje of twee gezelschap gaan houden. (hier gaat ze bv een dag per week naar mijn moeder, en komt op vrijdag de poetshulp voor een aantal uur, zo wordt het al behoorlijk gereduceerd.)

Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:38

Duhelo schreef:
Maar als dit al niet meer kan (mits een aantal aanpassingen als uitlaatservice of dagopvang op die lange dagen), vraag ik me oprecht af hoe de gemiddelde nederlander met een hond dit dan doet. Iedereen werkt niet / van thuis uit / parttime dan? (en dan nog, want blijkbaar is een dagdeel alleen ook al te lang?)

Ik val daar ook een beetje over.
Ik krijg er ook een beetje een 'moraalridder' gevoel bij; kijk ons goed zijn want onze honden zijn nooit alleen.

Er is niks mis met een hond die alleen kan blijven, mits je in de overige tijd voorziet in zijn behoeften en er een hoop tijd en energie in steekt. Prima.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:38

5x per maand 9u alleen is op zich niet onoverkomelijk (voor een volwassen hond)
Maar als de hond de andere dagen ook nog eens (korter) alleen moet blijven, gaat dat meer en meer doorwegen en heb je toch wel een serieus risico dat de hond niet goed in z'n vel gaat zitten. Het gaat hem meer over hoe vaak hij alleen moet blijven dan over hoe lang.
Voordat je een hond neemt op een appartement moet je toch wel heel goed nadenken hoeveel tijd je dagelijks hebt voor wandelingen. Ook wanneer het in de winter korte dagen zijn. ook wanneer je op het werk een hele drukke periode hebt en moet overwerken. Ook wanneer je grieperig bent.
Mensen zijn daar vaak vooraf nogal optimistisch over.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:49

Ik heb een klein hondje die gaat door het kattenluikje naar buiten is ideaal, daarom hoef ik niet altijd door weer en wind naar buiten. En inderdaad als je ziek bent en je moet dan nog door de stort regen je hond uit laten wordt je daar niet vrolijk van. Een hond hebben is echt leuk maar er zijn zeker ook nadelen aan verbonden. Wat als je hond al de hele dag alleen heeft gezeten en je hebt in de avond een verjaardag, wie blijft er dan thuis?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:56

Goof schreef:
Duhelo schreef:

Ik val daar ook een beetje over.
Ik krijg er ook een beetje een 'moraalridder' gevoel bij; kijk ons goed zijn want onze honden zijn nooit alleen.

Er is niks mis met een hond die alleen kan blijven, mits je in de overige tijd voorziet in zijn behoeften en er een hoop tijd en energie in steekt. Prima.

Heeft niks te maken met de moraalridder uit te hangen, maar gewoon doen waar je voor staat. Ik heb jaren fulltime gewerkt en mistte echt een hond. Maar ik vond het toen niet eerlijk tegenover het beestje. Er kwam pas een hond toen ik veel meer thuis was.
Er is toch niets mis met een grens trekken hoe vaak en hoelang je het ok vindt om een hond alleen te laten? Ik ga ook absoluut niemand op zijn vingers tikken of iemand een schuldgevoel aanpraten, ik vertel slechts wat mijn mening hierover is. Wat TS daar mee doet moet zij zelf weten, maar zij vraagt om meningen en tips.

Ik vind echt niets mis met een hond die uren zonder baas thuis zit, alleen vind ik dan wel dat je iemand moet regelen die even een goede ronde met je hond gaat lopen of een hondenuitlaatservice die hem dan op komt halen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 09:58

Die van ons blijft als we beide werken ook zo 8 uur alleen. Tussen de middag neem ik haar wel mee naar buiten. Anders zou ik het te lang vinden. De rest van de tijd ligt mevrouw op haar bank te slapen. In de avond en weekenden gaan we dan lekker lange wandelingen maken en spelen met haar. Het is maar net wat de hond gewend is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:03

Als je vriend geen vreemde in huis wil, kan je de hond ook naar een dagopvang brengen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:08

Over honden kan ik je niet adviseren, maar ik zou me in dit geval ook sterk afvragen of je je kat hier een plezier mee doet. Misschien ook eerst even afwachten hoe je huidige kat op het kitten reageert. Twee katten gaan namelijk ook vaak moeilijk samen.
Als daar dan ook een (ongewenste) hond bij komt, lijkt me dat geen fijn leven voor je kat in een appartement. Katten en honden gaan lang niet altijd goed samen, maar de meeste kans heb je als beide partijen van jongs af aan gewend zijn aan andere katten/honden. Enig idee hoe je kat op honden van anderen reageert?

Als je voor een hond gaat, zou ik er in ieder geval op letten dat de hond wel goed gewend is met katten.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:10

marleen_usar schreef:
Ik heb een klein hondje die gaat door het kattenluikje naar buiten is ideaal, daarom hoef ik niet altijd door weer en wind naar buiten. En inderdaad als je ziek bent en je moet dan nog door de stort regen je hond uit laten wordt je daar niet vrolijk van. Een hond hebben is echt leuk maar er zijn zeker ook nadelen aan verbonden. Wat als je hond al de hele dag alleen heeft gezeten en je hebt in de avond een verjaardag, wie blijft er dan thuis?

Dat kan zeker zo zijn en geldt natuurlijk vooral als je alleen voor de hond moet zorgen. Ts en man kunnen dit ook verdelen, is ts ziek, zal man de hond vaker uitlaten. Met verjaardag vragen of hond mee mag, die van ons gaat rustig in een hoekje of onder de stoel liggen. Maar het is vooral goed kunnen plannen, wat ook heel leerzaam kan zijn trouwens voor werk en dagelijks leven. Ik heb gemerkt dat sinds ik een hond heb, ik de dagen veel efficienter indeel.

Ik was voor bovenstaande ook wat bang toen we de hond gingen kopen, maar het is me alles meegevallen. Je went zo snel aan een situatie. Het wordt normaal. Maar, dat is natuurlijk mijn ervaring en niet slecht om overna te denken voor je de keuze maakt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:11

Hond moet wel alleen kunnen zijn, helemaal als je in een appartement woont.
Wat je er ook van vindt of je het er mee eens bent of een hond langere of kortere uren alleen thuis is.
Daar kan je ellenlange discussies over houden, maar het is de hond die het straks moet doen.

Er zijn buren die bij een kwartier overlast van blaffen/janken al op de stoep staan.
Er zitten om deze reden honden in het asiel of staan op marktplaats (met als reden: baasje gezocht die genoeg tijd voor hem heeft)