Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:44

Ik heb zelf in het verleden Orijen gevoerd aan mijn kat. Die vindt het heerlijk en doet het er goed op, maar heeft de neiging dik te worden, dus hij krijgt een aangepaste hoeveelheid. Dat werkt prima. Ik vind echter de brokjes wat klein, en aangezien hij ze dan vaak in het geheel doorslikt ben ik op zoek naar een gelijkwaardige voeding, maar met grotere brokjes. Ik heb Purizon geprobeerd, maar was toch niet zo tevreden over wat er in de voeding zat. Nu heb ik Acana, dat lijkt enorm veel op Orijen. Helaas zijn ook die brokjes niet al te groot. Dus ik zoek nog even door als deze zak op is. Qua voeding is het prima volgens mij, hij vindt ze ook erg lekker en ziet er goed uit.

xJurdyWonanx

Re: Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:10

Hier niet perse lastige eters, maar voer zelf nu sinds 5 jaar orijen kat en kitten variant en mijn beide poezen die gesteriliseerd zijn, doen het hier super op. Nette ontlasting en hooguit een enkele keer per jaar dat ze overgeven en dat komt dan meestal omdat ze te gulzig gegeten hebben vermoed ik. Ik voer 2 keer per dag een kleine portie en ze doen het er echt goed op.

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 20:15

Mijn oudere Maine Coon dame gaat van heel heel soorten brok overgeven, op Purizon doet ze het heel goed dus dat krijgen ze hier.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 21:00

Century schreef:
Ik heb zelf in het verleden Orijen gevoerd aan mijn kat. Die vindt het heerlijk en doet het er goed op, maar heeft de neiging dik te worden, dus hij krijgt een aangepaste hoeveelheid. Dat werkt prima. Ik vind echter de brokjes wat klein, en aangezien hij ze dan vaak in het geheel doorslikt ben ik op zoek naar een gelijkwaardige voeding, maar met grotere brokjes. Ik heb Purizon geprobeerd, maar was toch niet zo tevreden over wat er in de voeding zat. Nu heb ik Acana, dat lijkt enorm veel op Orijen. Helaas zijn ook die brokjes niet al te groot. Dus ik zoek nog even door als deze zak op is. Qua voeding is het prima volgens mij, hij vindt ze ook erg lekker en ziet er goed uit.

Probeer Feringa eens, ook een graanvrij voer, grote brok. Hier zijn ze er dol op en is bij zooplus betaalbaar!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 23:28

Ik had laatst Arden proefverpakkingen. Die zijn ook groter. Ken het merk niet dus moet dat op de pc eens bekijken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 13:21

lor1_1984 schreef:
Mss een ander merk proberen dan. :)
Mochten er dan toch problemen blijven zou ik alsnog even voor bloedonderzoek naar de dierenarts gaan.
En desnoods dan een andere praktijk.

We kwamen eerst bij een andere praktijk en dierenartsen adviseren bijna allemaal bij problemen hun praktijk voer, Hill's of RC.

Bloedonderzoek is gedaan.

Als eigenaar moet je toch zelf goed zoeken. En zeker bij af en toe terugkerende blaasontsteking is het afwachten. Zoals ik schreef; hij kreeg eerste blaasontsteking en reageerde goed op medicatie. Iets minder op het speciale voer. Ander speciaal voer ging goed, maar lieten ze daarna staan.

Een voer waar ze het beiden goed op deden en graag aten gegeven.

Toen 2e blaasontsteking,na klein jaar. Nu de Hill's sinds najaar en gaat goed. Maar flinke medicatie gehad, onder narcose gespoeld etc.

Omdat het bijv eens per jaar voorkomt, weet je nog niet of de Hill's een nieuwe ontsteking voorkomt. Wel zien we andere problemen.

En als ik dan kijk hoe mn teefje het deed op Hill's ZD, kan ik nou niet zeggen dat ik het merk en het speciaal voer zo geweldig vind. Mn teefje deed het er veel slechter op zelfs. Vandaar ook dat we bij onze kat twijfelen.
Hij spuugde opeens en diarree, maar komt volgens de dierenarts niet door Hill's....

Dan moet je dus zelf de gok nemen. Maar als hij dan over een half jaar weer een blaasontsteking heeft, weet je niet of dat door het weglaten van Hill's CD komt, of dat hij die sowieso had gekregen.

In mijn ogen hoort een goed kattenvoer sowieso blaas problemen te voorkomen, omdat het veel voorkomt.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 11:37

Angela_ schreef:
Bij uzi zijn de lymfeklieren niet weggehaald, dus ik denk dat dat al verschil maakt. En of het terugkomt, dat is nooit met zekerheid te zeggen. Bij ons kan het ook domme pech zijn, en gezien haar hartruisje heb ik destijds ook besloten dat ik niet weer ging behandelen. Ze heeft geen pijn gehad en genoten van het leven tot het einde aan toe. Ik heb er heel veel verdriet van (gehad) maar het is goed zo. Ik ben benieuwd op welk voer je uiteindelijk gaat uitkomen. En maak je niet te druk of de tumoren terug gaan komen, geniet lekker van je poezendame!

Dankjewel, dat ga ik zeker doen. Het kan natuurlijk een ander verloop hebben, maar wat je leest maakt toch onzeker. Niet hier hoor maar op internet algemeen. Dat moet ik dus ook maar niet meer doen :D

De Hills brokjes van de DA waar ze dag 1 op aanviel blijven alweer staan. Sams Field Kip (nog niet geprobeerd) heeft ze afgelopen nacht ook laten staan. Zucht.
Inmiddels wel wat proefverpakkingen kunnen aanvragen!

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 11:52

Hier krijgen de twee katten voornamelijk kvv van Darf en wie dan nog honger heeft kan onbeperkt Applaws brokjes eten (maar wat ze daarvan eten is beperkt). Ze doen het er heel goed op, al zijn ze beide misschien een beetje aan de ronde kant. Applaws is ook graanvrij. Maar ze hebben ook al Purizon gekregen en dan nog een andere graanvrij merk waar ik de naam even van kwijt ben, en daar deden ze het ook goed op. Maar je zou dus Applaws kunnen proberen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 01:19

Ik zou veel meer natvoer gaan aanbieden, brokjes zijn niet noodzakelijk. Is haar gebit in orde?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 10:58

Mijn twee kieskeurige snobs ben ik Applaws gaan voeren en dat wordt nu al sinds een dik jaar goed gegeten.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:10

Hannanas schreef:
Ik zou veel meer natvoer gaan aanbieden, brokjes zijn niet noodzakelijk. Is haar gebit in orde?

Ja, maar wel wat tandsteen. Verder netjes.
Ik was altijd in de veronderstelling dat brok essentieel was inderdaad ivm gebit. Ik bied nu ook meer natvoer aan omdat ik het belangrijk vind dat ze goed eet na de zware operatie van vorige week.
Zou dat natuurlijk zo kunnen laten. Geef nu tweemaal daags een portie, vorige week viermaal daags een klein beetje (ivm braken na de narcose). Wilde dat eigenlijk wel weer afbouwen maar als het ook met minder brok kan, vind ik dat prima.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:18

Jemawi schreef:
Hannanas schreef:

Ja, maar wel wat tandsteen. Verder netjes.
Ik was altijd in de veronderstelling dat brok essentieel was inderdaad ivm gebit. Ik bied nu ook meer natvoer aan omdat ik het belangrijk vind dat ze goed eet na de zware operatie van vorige week.
Zou dat natuurlijk zo kunnen laten. Geef nu tweemaal daags een portie, vorige week viermaal daags een klein beetje (ivm braken na de narcose). Wilde dat eigenlijk wel weer afbouwen maar als het ook met minder brok kan, vind ik dat prima.

Dit hoor je vaak, maar persoonlijk vind ik dat niet kloppen, lees bv dit eens, puntje nr 4: http://www.purrfectcat.nl/is-natvoer-slecht/ (en natuurlijk, meningen zijn altijd verdeeld, dus ik weet ook niet of dit allemaal klopt, maar ik vind het aannemelijk klinken in ieder geval). Ook brok leidt tot tandplak. Natvoer en brok is wat dat betreft beide niet ideaal, maar ik zelf geef dan liever meer natvoer. Puur omdat daar veel vocht in zit, en katten dat nou juist hard nodig hebben omdat ze slechte drinkers zijn. Dus lijkt mij juist helemaal prima, 2x per dag natvoer en dan iets minder brok :)

Edit: natvoer dat ik fijn vindt is o.a. Terra Faelis (wel wat duurder), MAC, Wild Freedom en Almo Nature (ook wat duurder). Animonda Carny is ook prima, maar kregen ze hier wat dunnere ontlasting van.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 17:20

Thnx voor de link, die legt het idd uit.

Voor katten is natvoer veel gezonder. Zeker als ze dat wel eet, zou ik er geen seconde over nadenken om perse brok te willen voeren.
Tandsteen.. tsja veel katten kauwen nauwelijks. Kun je beter gaan proberen dagelijks tanden te poetsen.

200 gram natvoer is een prima uitgangspunt per dag met daarnaast brokjes 24/7 als ze daar zin in heeft.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:06

Jemawi schreef:
Angela_ schreef:
Dit is echt precies wat onze Uzi ook had. Zij was ook laat gesteriliseerd, ik meen dat ze inderdaad 7 of 8 was. Wij hebben ook niet verder laten onderzoeken, alleen operatie en dat was het. Ze heeft nog ruim 2 prachtige jaren gehad en viel toen ineens in hele korte tijd af. In een dag ging het van ‘hmm haar goed in de gaten houden’ naar ‘dit gaat compleet de verkeerde kant op’. Bij de dierenarts bleek ze helemaal vol te zitten met kanker. Ik had de keuze om haar mee te nemen en als het echt niet meer ging haar in te slapen maar ik heb er voor gekozen om haar meteen in te laten slapen.

Hé gat, wat naar. Hier ben ik wel bang voor omdat ik erover gelezen heb dat het vaak terugkomt.
Mijn DA heeft er niks over gezegd, wel dat hij verwachtte het niet meer terug te zien.
Vraag me af wat weggehaald is bij Uzi. Uit voorzorg hebben ze bij Pluk de melklijst én de lymfeklieren verwijderd. Ik kan mezelf nu wel voor m'n kop slaan dat ik haar zo laat heb laten steriliseren, maar ik wist dit natuurlijk ook niet. Mijn ex wilde er altijd graag een nestje bij, maar dat is (gelukkig) nooit van gekomen. Toen Pluk in 2014 extreem agressief werd (vooral als ze krols was) moest het wel.

Ik heb nu het volgende op mijn lijst:

1. Orijen
2. Yarrah
3. Porta 21
4. Hills
5. Purizon
6. Specific
7. Carnilove
8. Nutrivet
9. Animonda Carni
10. Catlovers
11. Applaws
12. Power of Nature

Ik ga zoveel mogelijk proefverpakkingen aanvragen. Quote gerust als je nog een toevoeging hebt!

Mijn katten doen het erg goed op Ecostyle. Brokjes staan er de hele dag voor ze en ze krijgen ‘s avonds allebei een kwart blikje van hun nachtvoer. Ze vinden het heerlijk en de kwaliteit is goed!

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:38

Ik zou inderdaad gewoon wat proefverpakkingen bestellen en uitproberen. Het heeft bij ons best even geduurd om te testen welke brokjes ze wel of niet eten en wat de juiste verhouding brokjes en natvoer is..

Mijn 2 tuttige eters krijgen nu elke ochtend brokjes van purizon of applaws. Daarnaast krijgen ze elke avond een "soepje": elk een kwart blikje natvoer met een flinke scheut water. Als ik meer natvoer geef dan eten ze het niet op en zo krijgen ze in ieder geval genoeg water binnen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 09:33

De meningen wisselen wel geloof ik over wel/niet natvlees. Sowieso fie Felix etc is gewoon troep, dan moet je echt hele goede kopen.

Ik heb wel bewust gekozen voor een goede brok. Maar wij geven zelden vlees.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:28

Hannanas schreef:

Voor katten is natvoer veel gezonder. Zeker als ze dat wel eet, zou ik er geen seconde over nadenken om perse brok te willen voeren.
Tandsteen.. tsja veel katten kauwen nauwelijks. Kun je beter gaan proberen dagelijks tanden te poetsen.

200 gram natvoer is een prima uitgangspunt per dag met daarnaast brokjes 24/7 als ze daar zin in heeft.

Ja, dankjewel, helder verhaal. Heb er absoluut geen moeite mee om meer natvoer te geven. Maakt me ok niet uit dat het duurder is, ik wil gewoon graag een gezond dier.
Ik heb sinds een maand of anderhalf Almo Nature, vooral de kip gaat hier erg goed. Ik zou natuurlijk gewoon kunnen proberen of het gejengel wellicht minder wordt en gewoon brokjes blijven aanbieden, maar minder dan dat ik deed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:41

Onze vorige herplaatser at alleen goedkope brokjes. Had de beste brokjes gehaald, maar hij at ze niet. Stukje vis, at hij niet.

Nu een herplaatser die best aardig een nieuwe brok eet, maar duidelijk voorkeur aangeeft. Maar hij eet echt geen stukje vis. De jonge kat eet alles mee wat je geeft. Bedelt met de honden mee als we vis eten. Dat is het enige wat we laten mee eten.
Heel sneu, maar de rooie komt dan niet en moet het niet. Had hem graag op vers gehad, maar hij snapt er niks van....

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:54

Is applaws of purizon ook ergens in een winkel te koop rond utrecht? Of alleen online?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 12:48

ik heb diverse soorten geprobeerd voor de prinses hier, maar mevrouw was het voer dan iedere keer na korte tijd weer zat. Dacht heel goed bezig te zijn met Taste of the wild haha! Ben overgegaan op Carocroc, dat blijft ze lekker vinden. Ik heb niet alles uitgeplozen, maar volgens mij zeker geen slecht voer:
https://carocroc.nl/carocroc-with-fish.html

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:36

Jemawi schreef:
Hannanas schreef:

Ja, dankjewel, helder verhaal. Heb er absoluut geen moeite mee om meer natvoer te geven. Maakt me ok niet uit dat het duurder is, ik wil gewoon graag een gezond dier.
Ik heb sinds een maand of anderhalf Almo Nature, vooral de kip gaat hier erg goed. Ik zou natuurlijk gewoon kunnen proberen of het gejengel wellicht minder wordt en gewoon brokjes blijven aanbieden, maar minder dan dat ik deed.

Let je er wel op dat Almo Nature geen compleet natvoer is? :)
Ik zou dan eerder cat lovers gold of animonda carny geven, dat is compleet natvoer.
Mocht je in de buurt van Almelo wonen mag je hier wel een blik Animonda Carny ophalen om te proberen. :)

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 10:39

lor1_1984 schreef:
Let je er wel op dat Almo Nature geen compleet natvoer is? :)
Ik zou dan eerder cat lovers gold of animonda carny geven, dat is compleet natvoer.
Mocht je in de buurt van Almelo wonen mag je hier wel een blik Animonda Carny ophalen om te proberen. :)

Nee, dat wist ik niet! Dankjewel voor de tip. Ik woon in Zuidlaren (tussen Assen en Groningen) dus dat is wat lastig :D
Ik ga even kijken of de dierenwinkel het hier heeft en anders bestel ik het online.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:59

Mijn kat doet het goed op het voer van ECOstyle. :) Daar kun je ook proefzakjes van aanvragen!

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:02

Ik kom hier even volgen, mijn kitten kreeg bij de fokker steeds Royal Canin kittenbrok, en nu probeer ik hem te laten wennen aan Sam's field maar ik merk dat hij steeds de Sam's field brokken laat liggen tot op het laatste.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:06

Ik geef royal canin indoor en af en toe wat nat vlees
Ze zitten wel buiten, maar in een stukje stuur met daar aan een ren :)
En ze komen regelt binnen. Maar sinds ik ze heb zijn ze erg opgeknapt
Kregen eerst op de boerderij het goedkoopste kattenvoer wat er in de supermarkt te vinden was en daarnaast al t overgebleven (avond) eten :')
Bij mij dus alleen royal canin en ze zijn aangekomen, zitten heel goed in de vacht en zijn erg gezond!