Is een kat realistisch?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:48

De ene kat vindt gezelschap van andere katten leuk en de ander niet.
Mijn 3 katten gedogen elkaar.
Spelen niet samen en slapen ook niet samen.

Mijn zusje heeft 2 katten die samen spelen en slapen.

Lekker kijken en praten in het asiel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:53

Er zijn best wel katten die graag een huisje voor zichzelf alleen willen hebben en dat zijn vaak die dieren die niet meer zo ieniemienie piepjong zijn. Een asiel of opvang is dan een hele goede plek om te beginnen met zoeken omdat de mensen die daar werken vaak heel goed weten of en zo ja welke kat het best bij je past. Ik kan me zomaar indenken dat er best wel ergens een kat zit die dolblij zou zijn met zo'n huisje. :j

Ik ben trouwens wel erg benieuwd wie bedacht heeft dat solitair achterhaald is. En wil diegene dat dan ook even uitleggen aan mijn kat, Caítlin? Of aan Rocky, Tijger en Kiara die hun meerkatshuishouden zijn ontvlucht, aan César die zijn broer naar de buren verjaagd heeft, Dreyfuss die er vandoor stiefelde toen er een kat bij kwam, Gilgamesj die opbloeide toen hij alleen kwam te staan, Muts die het geweldig vond, een baasje voor zich alleen, die ouwe kat van mijn buurtjes of Thomas die fulltime buitenkat werd na de komst van nog een kat?
Natuurlijk zijn er katten die het goed doen met een maatje. Bepaalde karaktertjes hebben er gewoon behoefte aan, en inderdaad vaker mannetjes. Maar het idee dat alle katten niet solitair zijn wil er bij mij niet meer zo in.

Dreamybol

Re: Is een kat realistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:55

Ik ken ook te veel verhalen over katten die opbloeiden nadat hun speelmaatje verdween of die zelf vertrokken naar een ander huis waar ze wel alleen waren om heel hard te beweren dat katten niet perse solitair zijn. Het is in mijn ogen gewoon per kat verschillend en dat is ook prima toch?

Overigens ben ik wel van mening dat je een kat een basisopvoeding mee kunt geven, kost wat energie en tijd en je weet nooit wat ze doen als je er niet bent. Maar die van mij komt niet op het aanrecht of tafel, bedelt niet om eten (ook niet als ik met het bord op schoot zit) en is zo'n goedzak dat ie zelfs een verse zalm niet van het aanrecht zal pikken. Maar beter natuurlijk niets laten slingeren, want ik geloof niet dat dat laatste helemaal normaal is. :')

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:10

Ligt echt aan de kat hoor!
Ik heb er één en die zou zich prima vermaken. Die hoeft niet perse menselijk contact. Maar de andere is net een hond, wacht ook echt op je als je thuis komt enzo.
Ik zou dus voor een herplaatser gaan waarbij het karakter al gevormd is. Dat zoekt en matcht net wat makkelijker!
Oh en een kat alleen is niet erg hoor, de eerste kat waar ik het over had vind gezelschap niet perse geweldig.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:17

Ik zou toch ook kijken naar een setje. Het is vaak zoveel leuker om twee vriendjes te hebben, ook voor elkaar als ze dan toch af en toe voor een langere tijd alleen moeten zijn. Mijn zus had een poes van circa 4 maanden in huis en heeft er dan nog een van 10 weken bij genomen, dat ging na een tijdje prima en moest ik zelf terug een kat nemen zou ik ook meteen voor een setje gaan. Ze halen enorm veel gezelschap en plezier uit elkaar, en dat is toch van belang als je vaker weg bent. Ik zou (als je oudere katten neemt) echt wel op zoek gaan naar een setje die al sinds kleins af aan samen zijn.
Qua tijd en ruimte denk ik wel dat jullie goed zitten, een kat kan best even alleen zijn en zoekt zelf gezelschap op wanneer hij/zij daar nood aan heeft. Maar dat hangt ook van beest tot beest af, ik had een uitzonderlijke kat die niet genoeg aandacht kon krijgen en eentje die eigenlijk heel erg op zichzelf is en enkel aandacht komt vragen als ze daar nood aan heeft zoals de meeste katten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:20

Ik heb onze kat ook uitgezocht op dat ze goed alleen thuis kon zijn.
Dat gaat ook nog wel goed, maar ze is in de loop der tijd wel veel aanhankelijker geworden.
Ze kan alleen in de tuin/buiten als wij thuis zijn.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:41

Onze kat is eigenlijk altijd alleen. er is 1 buurtkat die haar stalkt maar daar is ze doodsbenauwd voor. Ook voor andere katten in de buurt dus ik heb niet het idee dat een kat erbij haar zou helpen.

Ze ligt het liefste een beetje in de vensterbank boven de radiator te slapen. Ze heeft een eigen kattenluikje op chip dus ze kan wel ten alle tijd naar binnen en buiten.

Ik heb stage gelopen dat ik van 7-18 weg was. En we zijn zelfs een 4 dagen op vakantie geweest. Kat had een eigen voerautomaat en de buren zijn wezen kijken hoe ze het deed. Poes lag dan voornamelijk te slapen :P

Dus ik denk dat dat best kan. Maar zou ik wel een kat nemen die het gewend is, misschien asielkat die niet met andere katten wil ofzo? Die van ons komt van MP en was toen al alleen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:25

Een duo als dit zou misschien wel iets voor kunnen zijn:
https://www.littletigers.eu/profiel/trasto-en-fenix/

Zijn gewend aan elkaar, jong maar geen echte kitten meer en hoeven niet buiten :)

Ik heb zelf maar 1 kat maar die heeft wel redelijk wat aandacht nodig. Twijfel weleens om er een maatje bij te nemen. Nu is de mijne wel heel fel op andere katten.. Bij zijn opvanggezin heeft hij ook de eigen katten, in hun eigen huis, in elkaar geslagen.
Nadat hij twee buurstaten flink heeft verwond doe ik hem niet meer buiten. Hij gaat meteen in de aanval als een soort Nina :')

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 03:19

Dreamybol schreef:
Ik ken ook te veel verhalen over katten die opbloeiden nadat hun speelmaatje verdween of die zelf vertrokken naar een ander huis waar ze wel alleen waren om heel hard te beweren dat katten niet perse solitair zijn. Het is in mijn ogen gewoon per kat verschillend en dat is ook prima toch?

Overigens ben ik wel van mening dat je een kat een basisopvoeding mee kunt geven, kost wat energie en tijd en je weet nooit wat ze doen als je er niet bent. Maar die van mij komt niet op het aanrecht of tafel, bedelt niet om eten (ook niet als ik met het bord op schoot zit) en is zo'n goedzak dat ie zelfs een verse zalm niet van het aanrecht zal pikken. Maar beter natuurlijk niets laten slingeren, want ik geloof niet dat dat laatste helemaal normaal is. :')

mag ik vragen hoe je dat geleerd heb. onze komt gewoon met zalm aanzetten uit de buurt. :')

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 08:44

Kat opvoeden is ook per kat verschillend denk ik hoor, de een komt niet op het aanrecht na paar keer waarschuwen en de andere kun je achteraan blijven aan.. eigenwijze mormels :Y)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:12

Wij hebben eigenlijk precies de kat die jij zoekt, maar die blijft lekker bij ons :Y)

Ik weet natuurlijk niet exact wat ze doet als ze alleen is, en ik heb echt wel eens een flosje van een tas aan de andere kant van de kamer gevonden omdat ze heel speels is en alles daarvoor gebruikt wat ze tegenkomt, ze is ook pas 1.5. Ik moet dergelijke dingen goed uit het zicht opbergen zal ik maar zeggen haha.
Maar voor de rest superlieve huiskat. Ze komt alleen aangelijnd in de tuin en wij hebben 1 directe buurpoes waar ze niet bij in de buurt durft te komen (dat is ook echt een trut by the way), maar wel als ik mijn dakraam op een kiertje heb staan mee ruziemaakt door het kiertje. Dan durft ze wel :')
En ze komt letterlijk hallo zeggen als we thuiskomen of 's morgens. Sinds mijn vriend bij mij komt heeft ze wel wat meer oog voor hem dan voor het vrouwtje :(:), maar als hij niet thuis is ben ik gewoon wel weer goed genoeg :')

Als mijn vriend en ik straks samenwonen en we hebben de honden niet meer (ik hoop natuurlijk dat dat nog lang duurt) dan overweeg ik wel een tweede kat, maar nu hebben we een stabiel dierenhuishouden en ik ben een beetje huiverig om er nu nog een poes bij te zetten. Ik wil namelijk graag een herplaatser, liefst een oudere langzitter nog een aantal jaar een fijn huis geven, maar met honden, katten EN kleine kinderen kunnen is over het algemeen een iets te zwaar eisenpakket in het asiel :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 09:19

Ook ik ben van mening dat 2 katten prima kan :j
Het gaat ook niet om de ruimte (ok een beetje misschien) maar hoe je die ruimte invult. Zijn er veel speelplekjes, mogelijkheden om hoog te zitten, verschillende slaapplekjes, mogen ze op het balkon?
Het gaat hier al lange tijd goed met mijn twee huispanters. Ze willen niet via de galerij naar buiten, ik zocht eigenlijk wel een huis waar ze naar buiten konden maar niet in aanmerking voor gekomen helaas.

Even een praktisch dingetje: zeker als je nog niet zo lang samenwoont is het tegen die tijd misschien handig om vast te leggen wie de officiele eigenaar is van de kat(ten). Mocht het misgaan tussen jullie dan hoef je daar niet ook over te gaan bekvechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:34

Super bedankt voor alle lieve adviezen! Ik denk inderdaad heel moeilijk maar dat is puur en alleen omdat ik niet een huisdier impulsief wil kopen. Mijn vriend en ik hebben dan ook besloten om nog even te wachten. Klinkt heel egoistisch maar we hebben best een flink spaarpotje dat we aan een grote reis zouden gaan uitgeven en als een kat ziek wordt tussendoor zou dat betekenen dat die reis niet door kan gaan, of dat we geld van mijn vader zouden moeten lenen voor dierenartskosten. Ik vind dat geen fijn idee dus we wachten nog even, tot ik iets meer inkomen heb en we het dus ook makkelijker kunnen missen. Vind het heel jammer want ik was er alweer veel te enthousiast over geworden, maar ik wil pas beginnen aan huisdieren in een optimale situatie en die is er helaas nog niet helemaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:47

Anderszijds, is de optimale situatie er ooit wel?
Kat kan ziek worden idd, maar veel kans dat dat ook niet echt gebeurd.
Als je een potje hebt om indien nodig dergelijke kosten te dragen (en hangt ook ervan af hoe ver je wil gaan betreft dierenartskosten.)
Lijkt me, als je maandelijks goed de normale kosten kan en wil betalen (voeders, kattenbakvulling, normale dierenartskosten) en een vooropgesteld bedrag voor onverwachte dierenartskosten kan apart zeggen (en hoe hoog dat bedrag is maak je uiteraard gewoon zelf uit), lijkt me dat meer dan prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 12:54

Dat zijn vooral dingen waar we het gewoon uitgebreider over moeten hebben. We kunnen nu geld sparen maar hadden oorspronkelijk bedacht dat dat geld naar onze reis zou gaan en als we nu een kat zouden nemen zouden we dus onze reis anders moeten indelen.

Een maximaal bedrag afspreken is leuk maar in de realiteit denk ik niet dat ik dat over mijn hart kan verkrijgen en moet het wel heel hoog oplopen wil ik zeggen geef maar een spuitje. Ik ben echt een onwijze softie en ik heb zoiets van dan maar niet op vakantie, maar mijn vriend staat daar echt anders in en uiteindelijk is het ons gezamenlijk geld wat we erin steken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:14

Tuurlijk, dat moet je inderdaad bespreken en ook kijken tot hoe ver je wil gaan.
Maar het is zeker geen schande om daar ook een maximumbedrag aan te plakken. (en idealiter kan je het maximumbedrag voor de kat apart sparen zodat je geen toegevingen moet doen voor de reis.)

Wij hebben een aantal jaar geleden bijna een dergelijke keuze moeten maken nadat onze hond een ongeluk gehad had.
Hond was kritiek en het hing ervan af hoe de nacht ging verlopen, indien goed was ze stabiel, indien niet moesten we (telefonisch) beslissen of we zouden opereren. Operatie was minstens 4500 euro (op dat moment zaten we al aan +- 800 euro kosten voor de opname), zonder nazorg en zonder de reeds gemaakte kosten.
In combinatie met een lage slaagkans, en indien wel geslaagd 3 maand totale benchrust + zéker een jaar herstel, hebben we dan ook besloten om het niet te doen.
gelukkig is die operatie niet nodig geweest en zijn we er met "maar" 1500 euro vanaf gekomen, maar anders gingen we er eigenlijk niet aan beginnen. Het zou in totaal zeker 6000 euro gekost hebben, zelfs als de prognose goed was is het gewoon een hele hoop geld. (en niet te vergeten wat het dier dan moet doormaken.)

Het is super dat jullie er zo over nadenken, en ik denk dat jullie een kat zeker een goed huisje kunnen geven. Rustig eens alles laten bezinken, afspraken erover maken en als het goed voelt gewoon ervoor gaan :).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:27

Ik snap heel goed dat jullie dit besluit nu nemen om het voorlopig niet te doen.
Als er plannen zijn voor een grote reis, zijn er andere prioriteiten.
Oppas organiseren is mogelijk, maar geeft altijd wel gedoe, en 'schuldgevoel' - is mijn ervaring :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:30

Sclimpre schreef:
Draai het eens om; vind je dat je een leuk leven te bieden hebt aan de kat?

Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener.. (Al begrijp ik je beredenatie.)

Maar je biedt zo'n dier altijd een beter leven dan in een klein hokje in 't asiel, waar ze ook nauwelijks aandacht krijgen..

Ik zou het dus doen TS..

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:33

Ik zou zeggen, zeker voor 2 gaan.

Mijn vriend en ik hebben een paar jaar geleden twee kittens in huis genomen en die zijn zo leuk met elkaar. Het was de bedoeling om er 1 te nemen (er was nog maar 1 van het nest beschikbaar). Toen we kwamen kijken was er 1 afgezegd, die hebben wij toen ook meegenomen.

Ze poetsen, spelen met elkaar. Liggen samen te slapen, echt heerlijk om naar te kijken.

Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:35

nine1987 schreef:
Sclimpre schreef:
Draai het eens om; vind je dat je een leuk leven te bieden hebt aan de kat?

Ik vind dit altijd een beetje een dooddoener.. (Al begrijp ik je beredenatie.)

Maar je biedt zo'n dier altijd een beter leven dan in een klein hokje in 't asiel, waar ze ook nauwelijks aandacht krijgen..

Ik zou het dus doen TS..

Ik heb toevallig net vanochtend gebeld voor een asielkat. Kat zit in een opvanggezin, kan onbeperkt naar buiten, maar mag ook binnen als ze wil, er zijn andere katten voor het geval ze gezelschap wil.
In samenspraak met de opvangmevrouw beslist deze kat niet te nemen omdat ze beter is waar ze nu is dan bij ons (te druk voor deze schuwe poes). Asiel is gelukkig niet meer altijd het kleine hokje (voor katten dan, honden zijn vaak slechter af).
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 13-02-19 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:37

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik had 1 kat, eerder woonde ik met mijn ex en zijn hondje samen en toen waren de kat en het hondje echt buddies maar mijn ex had niks met katten en ik het was ook echt mijn baby, dus de kat ging met mij mee naar een appartement zonder balkon (kat kwam eerder ook al niet buiten). Opzich ging dit prima maar ik was wel veel weg, hij had af en toe wel hele gekke idiote buien want hij kon achteraf zijn energie niet kwijt. Ook was hij veel te dik. Zodra ik kon ben ik verhuisd naar een benedenwoning met tuin en kon de kat naar buiten, er kwam ook een vriendje bij en ik merkte echt aan hem dat hij helemaal opleefde. Die gekke buien waren over want hij kon lekker naar buiten energie kwijt en spelen met de andere kat en hij kwam eindelijk op een normaal gewicht. Ik zou nooit meer een binnenkat willen en liefst ook geen kat alleen, maar dat hij alleen was was volgens mij niet het grootste probleem meer dat hij niet naar buiten kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:45

senna21 schreef:
Ik snap heel goed dat jullie dit besluit nu nemen om het voorlopig niet te doen.
Als er plannen zijn voor een grote reis, zijn er andere prioriteiten.
Oppas organiseren is mogelijk, maar geeft altijd wel gedoe, en 'schuldgevoel' - is mijn ervaring :)

Wij maken ieder jaar een grote reis, en dan gaan ze uit logeren. Ze verblijven dan rustig 3 weken bij mijn ouders op een kamer die we dan inrichten naar de behoeftes van mijn katten. Meestal gaan we later in het jaar nog een weekje weg en dan gaan ze ook naar mijn ouders. Bij een weekend weg blijven ze meestal thuis en dan regelen we dat er een keer iemand langsgaat.

Schuldgevoel heb ik wel, maar de katten lijken zich prima te vermaken. En zodra thuis komen lopen ze het reismandje uit alsof ze nooit zijn weggeweest.

We hebben ook een jaar een kattenoppas gehad, en toen zijn ze thuis gebleven maar op deze manier krijgen ze toch meer aandacht.

Ik las hier ook dat HTK katten perse naar buiten willen. Mijn oudste is gevonden op straat en in het asiel beland. Hij vind buiten wel interessant maar ik merk niet dat hij perse behoefte heeft om naar buiten te gaan. Als jonge kat is hij een keer ontsnapt omdat mijn ex de deur open had laten staan en toen vond ik hem terug in de tuin van de buren met een koikarper. Mijn andere HTK kat was zo bang, die wilde niet naar buiten en is ook nooit aan het riempje buiten geweest. En onze kitten weet niet beter dan dat ze binnen leeft. Haar broertjes zijn ook binnenkatten geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:50

Het gaat in dit geval niet om het feit dat we langer weggaan en dat iemand dan voor de kat(ten) moet zorgen, maar puur om het financiële aspect. Ik wil volmondig ja kunnen zeggen op een dierenartsbehandeling van een paar honderd euro zonder dat ik twijfel omdat mijn reis dan niet door kan gaan, en als mijn vriend en ik niet allebei kunnen zeggen dat we dat kunnen vind ik het niet eerlijk om een kat te nemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 13:58

Na zo'n reis is je saldo toch geen 0?

Tenzij je wasmachine en auto ook tegelijk kapot gaan kan ik me enigszins indenken dat het pittig kan worden ALS... Want dat is het maar, een als...

Daarbij ben je samen, lijkt me voldoende inkomen om snel een financieel lastige maand door te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 14:01

Ik heb geen vast inkomen he. Ik krijg studiefinanciering en werk daarna als freelancer waardoor ik de ene maand een flinke smak geld binnen krijg en de andere maand op mijn spaarrekening moet teren om de maand door te komen. Het saldo is misschien niet 0 maar we hebben op dit moment ook niet zomaar honderden euro's apart staan en het duurt ook na die reis nog wel even voordat dat het geval is. Misschien denken mensen dat ik me onwijs aanstel hoor, maar ik wil gewoon niet in de positie komen dat ik medische zorg voor een dier moet afslaan omdat ik het niet kan betalen. Geen oordeel voor mensen die wel een max bedrag hebben, maar ik ben een te grote sukkel om dat over mijn hart te verkrijgen. Ik woon ook niet alleen, het zou niet alleen mijn kat zijn, en als mijn vriend aangeeft dat hij zn twijfels heeft over of we wel genoeg geld hebben ALS het misgaat dan is het gewoon jammer maar nu ff niet. Als ik straks een stabieler inkomen heb en onze reis zit erop kunnen we altijd nog verder kijken.