Hoe vind je een (normale) dekkater?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:42

senna21 schreef:
Van leven ga je dood. Overal kleven risico's aan.
Als TS haar gezonde verstand gebruikt, is er volgens mij weinig aan de hand.
Testen lijkt bij dit ras wel zinvol.

Je zegt het zo simpel maar gok dat maar 2% van de niet stamboom kittens uit een geteste lijn komen...

Die testen kosten ook geld he :)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 12:58

lifaya schreef:
Dit waren de terroristen

Wat een schattige terroristen <3

De fiv felv testen willen we inderdaad waarschijnlijk gaan uitvoeren wanneer er een kater gevonden is (als ik deze maar niet kan vinden ga ik ook niet testen :') )

Ik snap dat iedereen hier een (uitgesproken) mening over heeft. En natuurlijk snap ik ook dat aan fokken een risico zit. Zoals ik al eerder aangaf is het kwijt raken van de kittens naar verwachting geen probleem. We willen gewoon graag een kleintje van onze eigen kat en ik vind ook zeker dat dit moet kunnen; de risico's en financiële gevolgen zijn immers voor mijzelf. Dus dit zijn geen dingen die spontaan gedaan worden. Wat overigens dus ook eigenlijk helemaal niet zo makkelijk kan, want zie eerst maar eens die kater te vinden :')

Bedankt voor de tips en waarschuwingen zo ver.

Heb echter nog steeds geen kater gevonden; dus als daar nog tips voor zijn graag :D
Laatst bijgewerkt door xRoossie95 op 06-02-19 13:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:58

Ik vind het in ieder geval onzin om ook zomaar een veulen te fokken. Er zijn genoeg paarden op de wereld die een goed adres zoeken.
Maar ik zal wel te nuchter zijn. Ik ben stapelgek met onze dieren, maar ik hoef niet perse een kitten van de kat waar ik hartstikke veel van hou. Mocht er hierna weer een andere kat komen, dan ben ik daar net zo gek op. Daar heeft een bloedband voor mij niks mee te maken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:02

xRoossie95 schreef:
lifaya schreef:
Dit waren de terroristen

Wat een lieve terroristen <3

De fiv felv testen willen we inderdaad waarschijnlijk gaan uitvoeren wanneer er een kater gevonden is (als ik deze maar niet kan vinden ga ik ook niet testen :') )

Ik snap dat iedereen hier een (uitgesproken) mening over heeft. En natuurlijk snap ik ook dat aan fokken een risico zit. Zoals ik al eerder aangaf is het kwijt raken van de kittens naar verwachting geen probleem. We willen gewoon graag een kleintje van onze eigen kat en ik vind ook zeker dat dit moet kunnen; de risico's en financiële gevolgen zijn immers voor mijzelf. Dus dit zijn geen dingen die spontaan gedaan worden. Wat overigens dus ook eigenlijk helemaal niet zo makkelijk kan, want zie eerst maar eens die kater te vinden :')

Lees je goed in want in de Maine Coon zitten nog meer problemen dan alleen maar FIP, FIV en FELV.

Ik heb geen moeite met mensen die een kitten of pup van hun eigen dier willen maar doe het dan in godsnaam verstandig en dat is waar het fout gaat. Mensen denken niet aan het welzijn van hun dieren maar aan hun eigen plezier. Zeker als je je kat maar gewoon op straat pleurt om gedekt te laten worden.

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:05

Amandavd schreef:
Lees je goed in want in de Maine Coon zitten nog meer problemen dan alleen maar FIP, FIV en FELV.

Ik heb geen moeite met mensen die een kitten of pup van hun eigen dier willen maar doe het dan in godsnaam verstandig en dat is waar het fout gaat. Mensen denken niet aan het welzijn van hun dieren maar aan hun eigen plezier. Zeker als je je kat maar gewoon op straat pleurt om gedekt te laten worden.

Ik kan altijd nog extra contact met de DA opnemen om het te na te vragen inderdaad.

Citaat:
"Zeker als je je kat maar gewoon op straat pleurt om gedekt te laten worden."
-- Dat is toch precies waarom ik hier om tips vraag om een dekkater te vinden? Zoals al eerder gezegd ik snap dat iedereen hier iets van vind, maar ik probeer het op zo een goed mogelijke manier te doen en dan als nog is het niet goed :') Hier in de polder is het makkelijk genoeg om dr even een nachtje naar buiten te gooien, maar dat wil ik dus bewust NIET

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:08

Ik zou eens kijken welke eigenschappen je wilt, op gebied van karakter en op gebied van bouw.
En welke kleur.

Neem er de tijd voor om een fijne kater te zoeken, niet nu snel uitkiezen, omdat ze krols is of wordt.
Laat je kat testen op ziektes en als je met een main coon gaat fokken, wat ik in dit geval zou doen, ga dan ook even kijken of er HD inzit.

Met een ander ras dan Main Coon, zou ik geen nestje fokken, in dit geval.

Veel succes!
( en laat alle zeurpieten hier lekker mauwen _/-\o_ )

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:12

Mayra_M schreef:
Leuk dat je een nestje wil! Ik weet niet waar je een dekkater vandaan kan halen, maar wilde even reageren op de voorgaande reacties. Wij hebben hier een gewone htk kat die 5 kittens kreeg (onbekende vader). We hebben ze op marktplaats gezet en binnen een half uur hadden we meer dan 20 serieuze reacties van mensen die allemaal hopeloos op zoek waren naar een kitten. Over kwijtraken hoef je je dus denk ik geen zorgen te maken. Kittens waren wel netjes geënt en ontwormd

Yup en voor die 5 kittens zijn er 5 in t asiel blijven zitten...

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:14

Ik heb je hiervoor al een tip gegeven om een dekkater te zoeken. zie er voldoende staan op MP ligt er alleen aan met welk ras je wilt dekken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:18

Op FIP kan je niet testen, althans, pas als ze het hebben en dan is het te laat (dat merk je ook wel aan het dier)... dat is echt puur pech en komt bij elk ras of rasloze kat voor. Is een gemuteerde variant van het Corona virus (zeg maar een buikgriepje) en is 100% dodelijk (FIP kan je met buikvliesontsteking vergelijken) .,.. 1 kitten (de sterkste gek genoeg) kreeg het uit het nest met ong 1 jaar. Hij kreeg de acute vorm, waren verder naar het weten van de baasjes ook geen andere factoren die een rol speelden. Heel vervelend want er valt niet op te testen. Ja op de droge variant maar dan heb je vaak al symptomen en ben je dus te laat.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 06-02-19 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Re: Hoe vind je een (normale) dekkater?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:28

HCM, HD en ED moet je ook op testen. Zal mbt HCM way zijn als je kitten met 3 maanden dood naast je ligt. ;)

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:43

nouklime schreef:
Ik heb je hiervoor al een tip gegeven om een dekkater te zoeken. zie er voldoende staan op MP ligt er alleen aan met welk ras je wilt dekken.

Punt is juist dat ik het liefste GEEN ras wilt maar gewoon HTK, een normale kat gewoon :') Hoeft niks duurs of fancy's

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:44

Je hebt dan wel het risico dat kater niet getest is en dan heeft in feite het testen van jouw poes ook geen zin... want die kater zal wel buiten lopen en al voor veel baby mommas hebben gezorgd :+ en kans op ziektes is dan veel groter, zoals katten aids...

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 13:46

Zag net toevallig een 'normale' kater die (volgens het bericht) ook netjes getest was. Dus het kan wel denk ik, maar wel goed punt lifaya

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:48

girlyggirl schreef:
Mayra_M schreef:
Leuk dat je een nestje wil! Ik weet niet waar je een dekkater vandaan kan halen, maar wilde even reageren op de voorgaande reacties. Wij hebben hier een gewone htk kat die 5 kittens kreeg (onbekende vader). We hebben ze op marktplaats gezet en binnen een half uur hadden we meer dan 20 serieuze reacties van mensen die allemaal hopeloos op zoek waren naar een kitten. Over kwijtraken hoef je je dus denk ik geen zorgen te maken. Kittens waren wel netjes geënt en ontwormd

Yup en voor die 5 kittens zijn er 5 in t asiel blijven zitten...

Ik ben er inmiddels al achter waarom mensen liever een kitten hebben dan een volwassen asielkat... heb een paar psychopatische asieldieren meegemaakt, en begrijp de mensen die voor een kitten gaan nu veel beter... het zegt niets over die 5 in het asiel... het probleem is niet dat mensen een kitten nemen, maar dat mensen hun huisdier in het asiel dumpen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:52

xRoossie95 schreef:
Zag net toevallig een 'normale' kater die (volgens het bericht) ook netjes getest was. Dus het kan wel denk ik, maar wel goed punt lifaya

Ik ben er een beetje rillerig voor... waarom zou je een normale kater testen ? Want het kost een hoop en je moet de testen blijven herhalen elke 6 maanden geloof ik als hij actief dekt... zie het als Eem soa test, chlamydia toont pas na 2 maanden in je baarmoeder, dan pas zal je een positieve test krijgen, hetzelfde dus met katten, je hebt een incubatietijd en het kan zomaar dat hij of een poes die hij heeft gedekt een ziekte heeft opgelopen vlak voor de test en dat het dus niet te zien was... komt een hoop bij kijken en daarom alleen al zou ik niet buitenshuis met mijn kater durven te dekken. Zijn ballen gingen dezelfde week er nog af toen de kittens geboren waren :’)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:57

Maar bedenkt iedereen zich wel dat een kruising zoveel minder kans heeft op die erfelijke aandoeningen dan raskatten? Dat heb ik gezien en geleerd bij genetica en zal je ook weten wanneer je je verdiept in de fokkerij.
Doe mij maar een kruising uit een oeps nest of goed doordachte eenmalig nestje dan een veel te dure raskat die wel getest is maar niet normaal kan ademhalen/lopen/voortplanten/wassen door de raseigenschappen (maar wel 100% gezond getest hoor).
Ik ben het er volledig mee eens dat er teveel katten zijn die al een huisje zoeken en vermeerderen echt niet nodig is, maar raszuiver is vaak niet zo zuiver als je denkt.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:06

xRoossie95 schreef:
nouklime schreef:

Punt is juist dat ik het liefste GEEN ras wilt maar gewoon HTK, een normale kat gewoon :') Hoeft niks duurs of fancy's

Haha oh dat is dan wel een dingetje! Misschien op je eigen FB tijdlijn wat plaatsen misschien heeft 1 van je FB kennissen een on-gecastreerde kater rondlopen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:24

Macs schreef:
Maar bedenkt iedereen zich wel dat een kruising zoveel minder kans heeft op die erfelijke aandoeningen dan raskatten? Dat heb ik gezien en geleerd bij genetica en zal je ook weten wanneer je je verdiept in de fokkerij.
Doe mij maar een kruising uit een oeps nest of goed doordachte eenmalig nestje dan een veel te dure raskat die wel getest is maar niet normaal kan ademhalen/lopen/voortplanten/wassen door de raseigenschappen (maar wel 100% gezond getest hoor).
Ik ben het er volledig mee eens dat er teveel katten zijn die al een huisje zoeken en vermeerderen echt niet nodig is, maar raszuiver is vaak niet zo zuiver als je denkt.

Maak mensen geen onzin wijs. Tuurlijk is nadeel van rassen, zeker die weinig voorkomen, dat er lijnteelt voorkomt. En dit kan betekenen dat goede eigenschappen versterkt worden maar ook dat slechte eigenschappen zwaarder terug komen. Daarom, goede fokkers zullen dan zoeken naar een compleet andere lijn dan hun eigen kat waar ze mee fokken. Wanneer je daar dus niet naar kijkt en dus lijnteelt hebt, heb je inderdaad een veel grotere kans op afwijkingen. Maar deze afwijkingen kunnen ook zeker bij mixkatten voorkomen.

Voorbeeld, ik heb een poes Puk, word 18 dit jaar. Een rasloze poes. Scheurde haar eerste kruisband toen ze 4 was, niet lang daarna haar 2e en toen scheurde haar broertje 1 en toen zij weer 1. Duidelijk een genetische afwijking gezien wij de enige in de hele omgeving waren met katten net gescheurde kruisbanden :+ toen kreeg ze ook nog schildklierafwijkingen en haar broertje een tumor in zijn neus. Die is uiteindelijk daarvoor ingeslapen op 17 jarige leeftijd en de poes leeft nog vrolijk met 3 kunstmatige kruisbanden en een pil per dag :+

maar rasloze katten sterker? Echt niet! Je hebt alleen minder kans op genetische afwijkingen omdat de kans dat beide ouders het dragen kleiner is dan met een raskat omdat ke daar minder lijnen van hebt. Je hebt geluk of pech... voordeel van een raskat is dat je makkelijker bepaalde karaktereigenschappen kunt fokken en er in houden en noem maar op. Ik zeg niet dat raskatten beter zijn maar laat je niet door argumenten als “htk katten zijn sterker!” Misleiden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:39

Captain schreef:
In het asiel zitten meestal ook maar heel weinig kittens want die zijn ook vaak snel weg. :) Plus dat je bij het asiel al snel +100 euro betaald en bij kennissen een kitten vaak gratis is.

Tegen het zomerseizoen kunnen dat er zomaar 500 zijnen dan reken ik alleen het asiel waar ik kom,dan komen we opvang mama's te kort.En dan is het fokbeleid in Belgie nog strenger als in Nl.Hier mag je als particulier geen kittens verkopen die al niet geholpen en gechipt zijn adverteren is verboden en toch worden er ieder jaar nog massa's ongelukjes geboren.

Maar idd Ts laat je eigen kat even testen voor hcm en pkd en fipp filv.Als je dat hebt gedaan kan je geluk hebben dat iemand zijn dekkater wilt laten dekken,ik weet niet of je bekent bent met de dekprijzen?Een nestje kan als je het goed wilt doen best wat kosten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:43

Ik ben afgelopen jaar een tijd op zoek geweest naar een ongecompliceerde kat voor een familielid.
In de asiels in de omgeving zaten niet zoveel dieren, en het waren voornamelijk kneusjes (o.a. voedselallergie, plaskatten, niet sociale katten). Dat paste niet bij de betreffende persoon.
Niet voor niets is het 'hip' om zielige katten en honden uit heel Europa hierheen te halen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:53

Mijn dna echo en fiv en felv geteste maine coon stamboek kater dekt alleen mijn eigen poezen
Helaas te veel mensen niet te vertrouwen..
En om mij heen veel ellende gezien..

Mensen die ze aanbieden voor de dekdienst zijn ook niet allemaal te vertrouwen..
Vraag ook naar hun bewijsmateriaal mbt van de testen!!
Niet iedereen is zuinig op zijn katten namelijk en nemen het niet zo krek wbt testen

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:59

Rangeela schreef:
kiwiwitje schreef:
Ik zou mij ook geen zorgen maken of je ze wel of niet kwijt raakt. Ik zou mij zorgen maken over de gevolgen als een kat iets mankeert wat voorkomen had kunnen worden door de ouders te laten testen..

Mensen ook eerst maar testen voordat ze met elkaar t bed in duiken dan?

Ik stem voor! Scheelt een hele hoop kinderen met beperkingen die voorkomen konden worden door zorgvuldig testen! (Ja ik weet het, niet populaire mening!)

Sowieso voor je kittens fokt, ga eerst kijken wat ras-afwijkingen zijn die je zou kunnen testen, kijk ook meteen of er besmettelijke ziektes zijn die te testen en te voorkomen zijn. Heb je ook nagedacht over het moment dat het fout gaat en je een keizersnede moet doen bij de poes? De kosten en de zorgen daarbij?
Laatst bijgewerkt door Shavis91 op 06-02-19 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 18:59

misschien weet je dierenarts nog ongecastreerde htk katers?

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:28

Macs schreef:

Kom even onder mijn mee lees steen vandaan wat een onzin!
Een kruising of HTK heeft net zoveel kans op erfelijke aandoeningen dan raskatten alleen ze worden er niet op getest dus resultaten zijn niet bekend! om over inteelt op de boerderij b.v. maar niet te spreken.
Scheer niet alle fokkers over 1 kam er zijn er genoeg die wel alles uit de kast halen om zo goed en gezond mogelijk te fokken en daarbij het ras niet verkrachten.
Ik ben het dan wel met je eens dat sommige rassen te extreem worden gefokt en met een designer uiterlijk zoals de katten met gekrulde oortjes b.v.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 21:56

xRoossie95 schreef:
lifaya schreef:
Dit waren de terroristen

Wat een schattige terroristen <3

Heb echter nog steeds geen kater gevonden; dus als daar nog tips voor zijn graag :D

Een goede kater ga je waarschijnlijk niet vinden, want die zit bij goede fokkers en die werken niet mee aan stamboekloze kittens.

Mocht je door willen zetten, test je poes dan via bloed op FIV/FeLV, via DNA op HCM het MaineCoon gen en via echo op erfelijke hart en nierafwijkingen.
Dat kost je samen ongeveer €250
Maine Coons zijn behoorlijk erfelijk belast met HCM, het vererft dominant, dus een echo en een DNA test is echt noodzakelijk! Ondanks dat je poes nu nog geen symptomen heeft kan ze het wel hebben/dragen.

Vraag de stamboom op van de Maine Coon ouder van jouw kat, je wil immers inteelt vermijden. Vergelijk dat met de stamboom van de dekkater en blijf 6 generaties lijnteelt vrij, hoe meer lijnteelt, hoe groter de gezondheidsrisico's.

Bedenk dat jij als fokker van de kittens wettelijk verantwoordelijk bent voor hun gezondheid, dus als een kitten een erfelijk gebrek blijkt te hebben, moet je als fokker kunnen aantonen dat jij al het mogelijke hebt gedaan om erfelijke gebreken te voorkomen, anders kun jij aansprakelijk gesteld worden voor alle medische kosten en bij overlijden het aankoopbedrag. Het maakt niet uit dat jij niet geregistreerd fokt, voor de wet ben je een fokker op het moment dat je kittens verkoopt en is de kittenkoper de consument. Na 6 maanden ligt de bewijslast wel bij de kittenkoper, maar bij een erfelijk gebrek is dat niet heel moeilijk aan te tonen dat de fokker schuldig is.

Zorg dat je goed weet wanneer je poes krols wordt, hoe lang haar aanloop duurt en op welke dag de krolsheid het heftigste is. Dat is zodat je de dekkatereigenaar tijdig kunt informeren dat de krolsheid er aan komt en je dan zeker weet of de kater vrij is. Ik adviseer normaal om een reserve kater te hebben voor het geval de dekkater al bezet is.

Zorg ook dat je een kater kiest die in het laatste jaar een HCM echo heeft gehad en een FiV/FeLV test die niet ouder is dan een half jaar. Ga nooit naar een dekkatereigenaar die poezen toe laat zonder nieuwe FiV/FeLV test als ze sinds het afnemen van de test bij een andere kater zijn geweest (ondanks dat die test nog geen jaar oud is).

Mocht de dekking gelukt zijn, dan zie je na 21 dagen ongeveer de tepels groter en donkerder worden. Een kat draagt meestal rond de 65 dagen na de eerste dekking. Een zwangerschap mag nooit langer dan 70 dagen duren, vaak na dag 69 geen levende kittens.

Lees je in over bevallingen en zorg dat je het gezien hebt, zodat je weet wat je moet verwachten. Hoe meer stress jij hebt, des te meer dat de poes dat over neemt.
Zorg dat je weet welke DA beschikbaar is rond de bevalling, ook ‘s nachts in het geval van spoed.

Over de bevalling en spullen die je nodig hent kan ik je ook nog veel tips geven, maar zie maar eerst de poes zwanger te krijgen als je dit echt wilt.

Mijn eerste nest was een drama, ook een kruising nest, ik dacht dat het mee zou vallen, maar ik heb 6 dagen lang bijna niet geslapen en ben 3 van de 5 kittens kwijt geraakt. Gelukkig ben ik in die tijd door een noodoproep op internet toch in contact gekomen met goede fokkers en toen ik zag hoe zij het deden, was er geen haar op mijn hoofd die nog “zomaar” wat wilde fokken. Inmiddels ben ik 11 jaar verder, maar in die 11 jaar heb ik al zoveel beginnend fokkers moeten helpen die drama bij hun eerste nesten hadden en niet wiste hoe ze nog de kittens konden redden. Soms kwam ik te laat, regelmatig toch een groot deel van een nest kunnen redden.

De meeste “fokkers” stoppen al na een eerste nest, omdat het regelmatig allemaal niet zo vanzelf gaat en het je heel veel energie en slaap kost om sukkelende kittens erdoor te slepen. De meeste van de overgebleven fokkers stoppen alsnog binnen 5 jaar, omdat het je daarnaast heel veel geld kost als je het echt goed wil doen, met alle testen erbij. Maar weinig fokkers houden het langer dan 10 jaar vol.

Nou ja, tot zo ver mijn tips, doe er mee wat je wil!