Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:20

troi schreef:
Jessix schreef:
Op de raskattenwijzer vind je de minpunten per ras. Maar zoals ik al schreef, bij een raskat is die informatie er ook. Bij een niet raskat heb je geen idee.

Klopt maar je hebt wel een open genenpool en, bij boerderijkatten, jaren survival of the fittest. Creëert toch sterkere beesten zo doorgaans.

Daar heb je een punt.

Esplendido

Re: Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:37

Als die raskattenwijzer op dezelfde manier is samengesteld als dd rashondenwijzer dan zijn daar wel wat aanmerkingen op te maken. Bij de rashonden wordt er bij de rashondenwijzer geen verschil gemaakt tussen de echte rashonden met stamboom (die op allerlei erfelijke gebreken getest moeten worden voor je ermee mag fokken) en de zogenaamde lookalikes waar geen regels voor gelden maar die wel hetzelfde uiterlijk hebben. Het is ook een fabeltje dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden. Ook zij hebben erfelijke gebreken en als je twee van dat soort honden bij elkaar zet waarbij er niks bekend is welke erfelijke gebreken ze hebben kun je zomaar erg ongezonde nakomelingen krijgen.

Extremiteiten zijn nooit goed en zeker niet bij het fokken van dieren. Ieder dier moet een dierwaardig leven kunnen lijden zonder ongemakken door het uiterlijk of het nu om rashond of raskat gaat.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:42

soesita schreef:
Ik vind het een slechte ontwikkeling en zal nooit dieren kopen die op die manier bewust gefokt worden. Maar wat denk je met een verbod te bereiken? Wie gaat dat controleren? En handhaven? En wat zijn de gevolgen voor de mensen die er toch mee fokken?

Volgens mij is het veel zinvoller om potentiele verkopers te informeren. Bewustwording dus.

Sterker nog, het is al verboden. Maar er is geen controle of handhaving op. Voor zover mij bekend, is er nog nergens ingegrepen of actie ondernomen tegen "fokkers".

Uit mijn hoofd is dit in juli 2014 ingevoerd. Hier de tekst: https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... oor-fokken

Dit staat ook in de "wet dieren" met nog meer welzijnseisen die in praktijk niet gecontroleerd worden en waar fokkers vaak niet eens van gehoord hebben. Dus je vragen zijn terecht :-)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 15:25

De wetten zijn helaas belangen niet genoeg gehandhaafd. Er bestaat in België een sterilisatieplicht voor alle katten die niet in een cattery met erkenningsnummer wonen. Er geld ook een verplicht aantal gezondheidstesten voor alle honden voor ermee gefokt mag worden. En er geld eenverdieners op het kruisen van rassen. Toch vind je nog overal kittens, ongeteste honden en kruisingen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:06

Barbet schreef:
De gewone HTK katten worden meestal makkelijk 18 of ouder jaar, zonder te veel problemen.

Maar zodra de mens zich erin gaat mengen, weet je bij voorbaat dat de dieren daar schade van gaan krijgen.
Alle raskatten, hoe goed ze ook worden aangeprezen, zijn minder qua gezondheid en levensverwachting dan de HTK katten.

Probleem met htk is dat een hoop afwijkingen zoals hcm, pcd etc ook daar in grote aantallen voorkomen maar omdat er niet op getest wordt blijft het redelijk onbekend.
Hier staat de teller op 8 htk en daarvan hadden er 2 hartruis, waarvan er 1 zodanig dat die blauw aanliep bij stress, 1 had nierziekte, patella luxatie (aangeboren, niet door trauma), hooikoorts, astma en was zowiezo gehandicapt, 1 had chronische niesziekte waarbij het weefsel verkankerd was, 1 is doodgereden en 1 is uitgeplaatst maar leeft voor zover ik weet nog.
Nu nog 1 kat, met hartruis en een dusdanig teer spijsverteringsstelsel dat ze op aangepast voer moet.
Maar de htk is idd ontzettend gezond volgens minstens half Nederland. :roll:

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:19

beetje raar argument lor1...omdat jouw HTK-katten niet gezond zijn, klopt de redenering niet?
Sinds kind alleen HTK katten gehad, nooit 1 met afwijkingen gehad.
Overal zijn uitzonderingen te vinden, bij HTK en bij raskatten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:26

Uh nee, dat zeg ik niet, ik noem die van mij als voorbeeld.
Kan er nog tig andere noemen, het nadeel van in een kattenopvang gewerkt te hebben, maar ook veel ellende om me heen zien.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:26

Esplendido schreef:
Als die raskattenwijzer op dezelfde manier is samengesteld als dd rashondenwijzer dan zijn daar wel wat aanmerkingen op te maken. Bij de rashonden wordt er bij de rashondenwijzer geen verschil gemaakt tussen de echte rashonden met stamboom (die op allerlei erfelijke gebreken getest moeten worden voor je ermee mag fokken) en de zogenaamde lookalikes waar geen regels voor gelden maar die wel hetzelfde uiterlijk hebben. Het is ook een fabeltje dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden. Ook zij hebben erfelijke gebreken en als je twee van dat soort honden bij elkaar zet waarbij er niks bekend is welke erfelijke gebreken ze hebben kun je zomaar erg ongezonde nakomelingen krijgen.

Extremiteiten zijn nooit goed en zeker niet bij het fokken van dieren. Ieder dier moet een dierwaardig leven kunnen lijden zonder ongemakken door het uiterlijk of het nu om rashond of raskat gaat.

Over die rashonden/raskattenwijzer ben ik helemaal met je eens.
Maar helaas hoeven de stamboomhonden in NL nergens verplicht op getest te worden om een stamboom te krijgen. Een uitzondering geld voor de volgende rassen :

AMERICAN STAFFORDSHIRE TERRIER (buiten de gezondheidstest zijn er regels voor de magtest) https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-met-je-hond/fokken-met-een-american-staffordshire-terrier/

CAVALIER KING CHARLES SPANIEL https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-met-je-hond/fokken-met-een-cavalier-king-charles-spaniel/

ENGELSE BULLDOG https://www.houdenvanhonden.nl/fokken-met-je-hond/fokken-met-een-engelse-bulldog/

Als je lid bent van een rasvereniging gelden er vaak wel meer regels. Maar je kan fokken zonder lidmaatschap en daarnaast zijn niet alle rasverenigingen echt bezig met gezondheid helaas.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 16:48

troi schreef:
Jessix schreef:
Op de raskattenwijzer vind je de minpunten per ras. Maar zoals ik al schreef, bij een raskat is die informatie er ook. Bij een niet raskat heb je geen idee.

Klopt maar je hebt wel een open genenpool en, bij boerderijkatten, jaren survival of the fittest. Creëert toch sterkere beesten zo doorgaans.

Hhmm ik heb ook wel dikwijls anders gezien. Zo open is de genenpool nou ook weer niet op de boerderij en ook de gezondheid laat nog wel een te wensen over.

Zo'n ziek zwak katje wordt inderdaad niet oud, maar voor die dood is heeft ze vaak wel al een paard nestjes gehad en dan misschien ook nog wel van een bloedverwant.

Ik ben trouwens niet voor of tegen hoor. Gebruik je verstand, informeer je goed en kijk zelf wat het is dat je in huis haalt. Ik zou net zo min een kat willen van de boerderij die ik hier boven beschrijf als van een fokker die uiterlijk verkiest boven gezondheid.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 18:19

Barbet schreef:
De gewone HTK katten worden meestal makkelijk 18 of ouder jaar, zonder te veel problemen.

Maar zodra de mens zich erin gaat mengen, weet je bij voorbaat dat de dieren daar schade van gaan krijgen.
Alle raskatten, hoe goed ze ook worden aangeprezen, zijn minder qua gezondheid en levensverwachting dan de HTK katten.

Daar kan ik me niet in vinden. Aanvankelijk dacht ik dat ook hoor maar mijn pers en die van mijn ouders zijn resp. 15.5 en 18 jaar geworden. De HTK die het oudst was, werd maar 8 jaar :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 19:46

Boerderijkatten zat die al voor ze 1 jaar zijn een nest hebben.. dus of survival of the fittest op gaat betwijfel ik..

Maar ik weet ook dat er cattery's zijn (toevallig van MC's in dit geval) waar non stop nestjes zijn..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:06

De Noor is een natuurras en de rasstandaard is vrij duidelijk. Daar wordt nu helaas ook teveel van afgeweken omdat men een spitsere kop bijv mooier vind. Er zijn steeds meer moderne Noren en het oude type steeds minder. De fokker van 1 van mijn katten is heel fel tegen deze ontwikkelingen en doet er alles aan om mensen en juryleden daarvan te weerhouden en bewust te maken.
Helaas stuit ze op veel weerstand.
Dan denk ik, waarom in hemelsnaam een natuurras wat nog goed gezond is verkloten omdat het niet modern genoeg is? Waarom?

Omdat het kan blijkbaar...

De Siamees is ook al niet meer wat het geweest is. De Brit/Pers/Maincoon/Birmaan etc alles wordt kapot gefokt....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:08

Ik hoop dat het bij de siberen wat dat betreft nog even rustig blijft.. maar goed. Dat zal ook wel niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:36

Als je oude foto's kijkt van raskatten (en honden trouwens ook) zie je inderdaad wel een langzame verandering ontstaan. Je hebt ook filmpjes op youtube van hondenrassen waarbij dat goed te zien is. En dan bedoel ik nog niet eens het extreme hoor, maar gewoon wat men nu mooier vind. Wat dat betreft is fokken toch altijd wel wat mode onderhevig. Al is het maar een vachtkleur wat op dat moment populair is.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:41

8nnemiek schreef:
Het missen van tastharen is niet erg handig nee, maar katten die binnen gehouden worden en hun omgeving kennen zullen ze echt niet missen. Katten hebben daarnaast ook enorm goed zicht in het donker. Om het missen van snorharen gehandicapt te noemen lijkt me wat overdreven.
De korte pootjes gaat ook tegen mijn gevoel in, geen idee hoeveel gezondheidsproblemen dit bij een huiskat oplevert.. maar hoort niet bij de gewone Sphynx.

Het missen van tastharen geeft meer problemen dan je denkt, door middel van hun tastharen kunnen ze namelijk in het donker 'zien' en als ze springen weten ze door hun tastharen wat onder en boven is. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan waaruit bleek dat katten met missende tastharen niet op hun pootjes kunnen landen.
En in de praktijk zie ik vaak, leuk al die regels die ze stellen, maar zelfs met die regels zijn er nog genoeg katten die gefokt worden die dan een K... leven hebben en waar dan dus maar niet mee gefokt wordt, maar ja, daar heeft die kat niets aan...

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 16:51

lor1_1984 schreef:
Barbet schreef:

Probleem met htk is dat een hoop afwijkingen zoals hcm, pcd etc ook daar in grote aantallen voorkomen maar omdat er niet op getest wordt blijft het redelijk onbekend.
Hier staat de teller op 8 htk en daarvan hadden er 2 hartruis, waarvan er 1 zodanig dat die blauw aanliep bij stress, 1 had nierziekte, patella luxatie (aangeboren, niet door trauma), hooikoorts, astma en was zowiezo gehandicapt, 1 had chronische niesziekte waarbij het weefsel verkankerd was, 1 is doodgereden en 1 is uitgeplaatst maar leeft voor zover ik weet nog.
Nu nog 1 kat, met hartruis en een dusdanig teer spijsverteringsstelsel dat ze op aangepast voer moet.
Maar de htk is idd ontzettend gezond volgens minstens half Nederland. :roll:

Er wordt voornamelijk gezegd dat de HTK gezond is omdat het vaak katten zijn die gewoon doormodderen, als je echt jaarlijks bij de dierenarts komt en goed doorvraagt komt je vaak achter genoeg afwijkingen. Omdat raskatten vaker bij de dierenarts komen voor de jaarlijkse dingen (hebben meer geld gekost, mensen zijn er alerter op, en ja dit is spreken uit praktijkervaring!) worden problemen eerder opgemerkt.

Ik heb teveel HTK katten gezien die achteraf gezien al jaren hartstikke veel dronken en plasten, maar ja, het is een kat, dat kat toch en dan uiteindelijk broodmager en uitgedroogd op tafel liggen, tja hij is al 18 hé. Vergevorderde nierfalen en eigenlijk al zeker een jaar hartstikke op.
Raskatten die bij 1 slokje drinken al aangeboden worden en waar dan een heel behandelplan op wordt losgelaten zodat ze meer Quality of life hebben dan Quantity, en daar doe ik het voor. Leuk die hoge leeftijd, maar heeft hij ook al die jaren echt kunnen genieten? Of heeft hij de laatste 2-3 jaar alleen maar gegeten en geslapen omdat dat het enige was wat hij nog kon omdat hij zich verschrikkelijk belabberd voelde?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:09

Kwaliteit over kwantiteit zeg ik altijd. :)
Ik monitor mijn kat(ten) ook altijd op gedrag en uiterlijk, hou het goed in de gaten maar ben ook vrij vlot in het stoppen met behandelen en euthanaseren.
Zo bleek dat mijn nierkat niet goed reageerde op de semintra, enige optie was eigenlijk nog om de dag aan de dialyse.
Dat is 1: ontzettend duur en 2: levert het veel stress op.
Daar heb ik de knoop dan ook bij doorgehakt toen de kat zichzelf niet meer was ondanks dat de nierwaarden niet verslechterden.
Dierenarts zei dat ze nog langer mee kon maar ze vermagerde waar je bij stond terwijl ze me de oren vd kop at, had het koud terwijl het over de 30c was buiten, negeerde de andere katten en tolereerde ze amper in haar buurt en ze begon te zwalken door de spieratrofie. ;(
Voor mij duidelijk dat het niet verder kon zo, na een goede onderbouwing gaf de dierenarts haar akkoord en is de kat ingeslapen.

Ik moet zeggen dat ik van eigenaars van raskatten weleens te horen krijg dat ik eerder naar de dierenarts had gemoeten waar de gemiddelde htk eigenaar me als soort van hypochonder beschouw.
Dit omdat ik met vage kleine dingetjes al bij de dierenarts zit als ze na ong 1-2 weken niet over zijn.
Zoals twee weken terug omdat er een duidelijke bult in de buik van mijn kat te voelen is, ze een stuk brutaler is en er geregeld een weeïge lucht uit het bekkie komt.
Bij de dierenarts bleek dat er niets mis is buiten wat tandsteen, die bult is haar milt en het gedrag komt omdat ze straalverwend is geraakt nadat ik alles uit de kast heb getrokken om haar terug aan het eten te krijgen in oktober omdat ze ontzettend uitgedroogd was.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:15

Shavis91 schreef:
8nnemiek schreef:
Het missen van tastharen is niet erg handig nee, maar katten die binnen gehouden worden en hun omgeving kennen zullen ze echt niet missen. Katten hebben daarnaast ook enorm goed zicht in het donker. Om het missen van snorharen gehandicapt te noemen lijkt me wat overdreven.
De korte pootjes gaat ook tegen mijn gevoel in, geen idee hoeveel gezondheidsproblemen dit bij een huiskat oplevert.. maar hoort niet bij de gewone Sphynx.

Het missen van tastharen geeft meer problemen dan je denkt, door middel van hun tastharen kunnen ze namelijk in het donker 'zien' en als ze springen weten ze door hun tastharen wat onder en boven is. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan waaruit bleek dat katten met missende tastharen niet op hun pootjes kunnen landen.
En in de praktijk zie ik vaak, leuk al die regels die ze stellen, maar zelfs met die regels zijn er nog genoeg katten die gefokt worden die dan een K... leven hebben en waar dan dus maar niet mee gefokt wordt, maar ja, daar heeft die kat niets aan...

Dan heb ik dus een gemuteerde kat want mijn Sphynx, en vele andere die ik ken, hebben nog nooit een sprong gemist of zijn niet niet op de poten beland. Ook in het donker navigeren ze als een andere soort. ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 19:42

daantjuhhh schreef:
Tigress schreef:
Even het stukje gekopieerd:
Een veelvoorkomende aandoening bij de Maine Coon is HCM. Dit is een hartziekte die een verminderd uithoudingsvermogen, verlamming van ledematen en plotselinge sterfte tot gevolg kan hebben. Daarnaast is de Maine Coon door zijn grote bouw extra gevoelig voor het ontwikkelen van pijnlijke gewrichtsproblemen. Heupdysplasie komt veel voor, en maakt dat de kat moeilijk loopt. Ook andere gewrichtsproblemen, zoals het loslaten van de heupkop ter hoogte van de groeischijf (epifysiolyse van de heupkop) en losse knieschijven (patellaluxatie) komen erg vaak voor bij de Maine Coon. Bij dit ras zien we ook een erfelijke vorm van staar met (gedeeltelijke) blindheid, en oorontsteking veroorzaakt door een middenoorpoliep.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier best van schrok.
Mijn Maine komt bij een fokker vandaan die niet van die mega katten fokt. Ze zijn medisch getest.
Mijn HTK kat heeft vaker bij een DA gezeten dan mijn Maine.
Ik denk ook dat veel van die problemen voortkomen uit die mega XL katten.

Ik heb weinig verstand van raskatten hoor. Maar ik denk dat die mega grote katten ook minder gezond zijn qua gewrichten. Mensen vinden dat mooi. En dan wordt er groter en groter gefokt. Net zoals die platte neuzen. Steeds platter en platter.

Een goede MC fokker test op de meeste erfelijke ziektes die hier benoemd worden. Garanties heb je nooit maar ik geloof niet dat je op dit moment 1 dier kan fokken die nooit iets gaat mankeren wat evt erfelijk zou kunnen zijn.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:17

Ik krijg net toevallig pinterest plaatjes van mainecoons binnen. Veel hebben hele rare lange oren, net een serval ofzo. Is dat hip in sommige mainecoons kringen of zou dat gefotoshopped zijn? Durf niet zomaar andermans plaatjes te jatten maar ik denk dat je ze makkelijk kan vinden op pinterest.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:40

Het probleem is alleen dat wat er in honderden jaren is in gefokt, krijg je er niet met een paar jaar weer uit. Dus er moet of iets rigoureus gebeuren zoals kruisingen fokken, of niet meer fokken als je per direct wilt stoppen met het fokken van bijvoorbeeld Franse bulldogs. Die platte neus, die schedel, als je dat eruit wilt fokken naar langere neus en grotere schedel ben je tientallen, al niet honderden jaren verder, tenzij je dus andere rassen toevoegt, maar ook dat duurt jaren voor je dan ergens bent waar je wilt zijn, of je stopt met het fokken van dat soort rassen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:47

Er is een fokker die met Franse bulletjes fokt die gezonder in elkaar steken.
Er zit geen fci stamboom bij maar van een andere organisatie want de hondjes hebben een neus, zijn atletischer gebouwd en sommige hebben een staart waardoor er veel weerstand tegen de fokker is.
Er wordt beweerd dat ze met kruisingen fokt maar uit DNA onderzoek is gebleken dat het echte Franse bulldoggen zijn.
Ik ben zelf niet van de bulletjes maar als ik zoiets zoek dan zou ik daarheen gaan. :)

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:17

magda_90 schreef:
Shavis91 schreef:

Dan heb ik dus een gemuteerde kat want mijn Sphynx, en vele andere die ik ken, hebben nog nooit een sprong gemist of zijn niet niet op de poten beland. Ook in het donker navigeren ze als een andere soort. ;)

Dat kan, het kan ook een sphynx zijn die toch door de mutaties heen (want een sphynx is een mutatie) een aantal tastharen heeft. Ik heb ze namelijk ook in de praktijk gezien zonder snorharen, en die had zelfs moeite met kopjes geven. Maar omdat hij wel door alle nier testen en oogtesten heen kwam was hij de trots van de fokker er werden er meerdere keren met per jaar met hem een nest gefokt. Dat hij er aan went (net als de Franse bullen wennen aan een zuurstoftekort) zegt niet dat het niet zielig is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:32

Heb je eigenlijk wel eens met eigen ogen diverse Sphynxen geobserveerd? Ik wel en ja ik, dieren objectief observeren is mijn werk, heb totaal geen aantasting aan het welzijn gezien bij de top fokkers waar ik op bezoek ben geweest. Ook mijn eigen Sphynx (geen snorharen) is volgens de gestandaardiseerde gedragobservaties (en gezonde verstand) een gelukkige kat. Als ik dat niet kan onderscheiden, moet ik ander werk zoeken.

Dus ja, ik ben plaatsvervangend nogal boos door bovenstaande aannames want een gezonde Sphynx doet niets af aan een kat met haar. :)

Misbaksels heb je bij ieder ras ook bij kruisingen. Dus daar moet je niet je mening op baseren want dan kun je fok in het algemeen beter verafschuwen.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 14:53

magda_90 schreef:
Heb je eigenlijk wel eens met eigen ogen diverse Sphynxen geobserveerd? Ik wel en ja ik, dieren objectief observeren is mijn werk, heb totaal geen aantasting aan het welzijn gezien bij de top fokkers waar ik op bezoek ben geweest. Ook mijn eigen Sphynx (geen snorharen) is volgens de gestandaardiseerde gedragobservaties (en gezonde verstand) een gelukkige kat. Als ik dat niet kan onderscheiden, moet ik ander werk zoeken.

Dus ja, ik ben plaatsvervangend nogal boos door bovenstaande aannames want een gezonde Sphynx doet niets af aan een kat met haar. :)

Misbaksels heb je bij ieder ras ook bij kruisingen. Dus daar moet je niet je mening op baseren want dan kun je fok in het algemeen beter verafschuwen.

Ik zegt ook niet dat alle Sphynxen meteen misbaksels zijn, maar waar ik 'boos' om kan worden is dat er met een dier wat duidelijk wel last heeft van de mutaties toch gefokt wordt omdat het fokproduct gewoon mooi is. Net zoals met een Franse bul die het op keuringen o zo goed doet, maar door alle afwijkingen aan het lichaam niet eens meer normaal kan dekken en al helemaal niet op een natuurlijke manier kan bevallen.

Ik zeg niet dat alle Sphynxen slecht zijn of dat alle eigenaren van Sphynxen slecht zijn. Ik vind gewoon dat er veel beter gekeken moet worden naar het welzijn van het individu en dat rasverenigingen hier ook veel strenger naar moeten kijken. Niet alleen maar naar geen HCM, Vink, Fok maar een end weg met dit exemplaar.

Ik gebruikte de Sphynx als voorbeeld, had ook de Pers kunnen gebruiken of de scottish fold.

Wat ik dus bedoel: Verantwoord fokken ben ik vóór, en het kan altijd een keer misgaan, maar ga niet door met fokken met dieren die al problemen hebben(herders met HD, maar dan nog niet erg genoeg is nog zo een voorbeeld), zij kiezen hier niet voor.