Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:40

Zonnetje81 schreef:
Ik vind slapen bij een pup weer onzin. Later moet ie ook alleen zijn. Ik heb mn pup 2x op de dag van aankomst in de bench gedaan. Pas eruit gedaan toen ze stil in dr mandje ging liggen. ‘S avonds erin gedaan en gaan slapen en ze heeft NOOOOOIT meer gejankt gekeft of iets. En kan je zeggen ze ging een partij uit dr plaat de eerste keer. Ik ben gaan douchen en op bed gaan liggen wachten tot ik haar niet meer hoorde. Echt profijt van gehad.

Oef, dat zou ook niet de manier zijn die ik zou toepassen. Beestje is al naar een vreemd huis gemoeten en wordt dan ook nog opgesloten en achtergelaten.
Mijn honden mogen boven komen, als pup lag er een lekker kussen naast het bed, ik heb geen benches in huis en lette gewoon goed op. Voor het slapen gaan nog naar buiten tot er een plasje werd gedaan en dan slapen. Ik ben vroeg wakker smorgens dus dan meteen mee naar buiten. En eigenlijk heeft hij vanaf het begin altijd doorgeslapen snachts.

Nu ziet het schema er als volgt uit: 'S morgens opstaan, aankleden, tanden poetsen etc en dan naar beneden. Ik laat ze daarna meteen uit en ga dan rustig ontbijten en koffiedrinken en daarna de uitgebreide wandeling doen. 's Avonds voor het slapen gaan ook nog naar buiten om ev alles te doen (ook al is het zwaar tegen meneer zijn zin in de winter)

Die grasdoos ziet er interessant uit voor mijn chi! Die is niet meer zo mobiel en zou het liefst altijd op mijn terras gaan maarja, is de roofing niet zo blij mee.

Anna79

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 00:14

Gillbo: mijn man werkt in ploegendienst, hij is 2 van de 6 nachten weg.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:02

DeniseES schreef:
In mijn straat wonen 2 gezinnen die beiden afgelopen december pups in huis hebben genomen (allebei nog geen ervaring) en gebruikten de plasmat. Deze honden doen nu random op straat hun behoefte, ze hebben beide 0 idee dat ze moeten wachten op iets wat eruit ziet als een grasspriet. Dus nee, het is niet meer binnen, maar zodra de eerste stoeptegel er is denken ze dat het daar kan. Daarnaast hoorde ik van allebei ook dat rond 9 maanden er nog regelmatig ongelukjes in huis gebeuren. Ik kan prima een gesprek staan voeren met iemand, terwijl ik nu op de achtergrond weer iemand met een zakje de grond op zie duiken _O- wat ben ik dan blij met mijn meisjes.

Plasmat, ik sla in ieder geval over

Dat heeft werkelijk niets met de plasmat te maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 01:15

Ik nam mijn pups mee naar bed en ze waren direct ‘s nachts zindelijk. Uiteraard op tijd opstaan want ze hebben nog geen getrainde blaas. Op de dag ben ik nog wel eens te laat geweest met een plasje maar in principe was het allemaal zo klaar. Na elk slaapje direct naar buiten voor hun behoefte. Daarna pas spelen of eten/drinken. Een bench gebruik ik niet.

Veel plezier met je pup! Het is een heel leuke tijd. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:27

Ik heb ook niet bij de pups geslapen, nooit gedaan. Het is een overgang inderdaad net wat TS aangeeft. Daarom zou het fijn zijn om een speeltje of iets uit het nest mee te krijgen met de geur er aan, dat geeft vaak een geborgen gevoel. Ik slaap vrij licht dus als de pup begint te piepen ben je er zo uit en de pup uit de bench en dan laten plassen.
Wat ik ook deed was de pup overdag als deze vast lag te slapen in de bench leggen met de deur open, dan wordt de bench een plek om te slapen.
Onze oudste hond sliep altijd in de bench, vond dit een fijne plek, op een gegeven moment wilde ik de bench weg hebben (is en blijft toch een onmogelijk groot ding in je woonkamer) maar daar was hij het niet mee eens, was nog een hele strijd om die van hem te winnen

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 08:31

We krijgen een compleet puppypakket mee met inderdaad ook spulletjes die naar het nest ruiken. Ik neem morgen ook een knuffel mee naar de fokker zodat die ook al wat de geur krijgt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:31

Anna79 schreef:
ik ga woensdag een en ander met haar bespreken als we weer gaan kijken..

Kan je niet een knuffel mee nemen dat de fokster die in het nest legt en dat je deze dan mee neemt als je de pup op gaat halen? Heb je iets met nestgeur er aan dat is vaak heel fijn voor de pup.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 08:32

We hebben tegelijk gepost over hetzelfde, grappig!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 08:57

We krijgen sowieso iets mee dat naar het nest ruikt, maar we gaan even goed bij de pup slapen als zij dat nodig heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:04

Wij kregen ook een knuffel mee uit het nest, en hadden er zelf ook eentje neergelegd. Ding stonk zo hard dat we hem na 2 dagen toch uitgewassen hebben. :r
Toch zijn "tijgertje" en "egeltje" nog steeds favoriet bij onze hond, na 2,5 jaar liggen ze nog altijd bij haar in de bench om mee te slapen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:44

Anna79 schreef:
We krijgen sowieso iets mee dat naar het nest ruikt, maar we gaan even goed bij de pup slapen als zij dat nodig heeft.

Dat hangt inderdaad helemaal van de pup en het karakter af, de een heeft meer steun nodig dan de ander. Hebben jullie al een naam?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 10:15

Ja Mila <3

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 10:38

Leuke naam!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 11:10

Dank je :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:12

Een vriendin van me heeft dat een tijdje gedaan zo'n matje in een grote ruime bench. De pup poepte ook op dat matje en liep en rolde er vervolgens doorheen waardoor ze meerdere keren per week de pup kon gaan wassen en de bench schoon kon gaan maken.

Mijn labrador van 14 maanden was bij de fokker al gewend aan de bench. Op advies van de fokker laatste maaltijd rond 17:00-18:00 gegeven en vanaf 19:00 geen water meer. We zorgde ook altijd dat hij moe was als hij voor de nacht de bench in ging. En natuurlijk van te voren nog even uitlaten.
Onze pup piepte de eerste nacht rond 4:00. Toen ben ik er naar toe gegaan. Zonder heel vrolijk te zijn hem eruit gehaald, laten plassen, beloond en terug de bench in. En hij ging weer braaf slapen.
Daarna nooit meer een nacht gehoord! Hij sliep keurig door en heeft nooit een ongelukje gehad in de bench.
Buiten de bench, binnen, natuurlijk wel eens. Maar ook dat was gelukkig snel over.
Ik was altijd heel consequent met hem na elk slaapje buiten te zetten voor een plasje. Na het eten moest hij altijd een uur/anderhalf uur in de bench voor een slaapje. Daarna gelijk naar buiten en bijna altijd moest hij dan poepen en plassen.

De bench hebben wij altijd als iets leuks gehouden. Hij is nog nooit voor straf de bench in gemoeten. Hij gaat uit zichzelf overdag ook vaak in de bench slapen.

Wat ik wel gedaan heb is de grote bench heel erg verkleinen. Zo klein dat hij er als pup net in pastte. Dat het een geborgen nestje was met een knuffel en een handdoek uit zijn nest. Hierdoor zijn pups geneigd hun eigen nest niet te bevuilen.
Als je de bench heel groot maakt, zie je vaak dat ze aan de rand of zijkant hun behoefte gaan doen. Of dat nu op een matje is of niet ... je leert het ze eerst aan en moet het daarna af gaan leren.
Mijn manier zou het niet zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:27

Wij hebben er nooit bij geslapen en zijn er nooit voor opgestaan 's nachts.
Wel bleef ik elke avond, de eerste 4 weken, bij haar tot ze in de bench in slaap viel. De eerste weken waren de nacht ook 5 tot oplopend 6,5 uur. Ze had 3 knuffels, waarvan 1 knuffel uit het nest kwam, een t-shirt van mij en een paar sokken van mij. Ze lag dus echt ingebakerd in allerlei geuren van het nest en ons en ik ging pas naar boven zodra ze in slaap was gevallen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 11:47

Ik heb hier een resque hondje en als hij buiten is geweest dan plast hij toch nog binnen, ik heb nu een gras doos besteld ik ben benieuwd of dat ook werkt. Bij een pup moet je voor al heel veel geduld hebben.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 12:42

Het kan zijn dat de situatie nog anders wordt en de pup langer bij de fokker blijft. 1 van onze katten heeft uitgezaaide kanker. Dit weten we sinds 2 weken. De dierenarts zei toen dat ze verwachte dat hij best nog een poos mee zou kunnen, echter de laatste dagen vind ik hem minder worden... Hij eet en drinkt nog wel met smaak maar hij is veel stiller, hij krijgt al pijnstillers verder is er niks aan te doen, hij is bijna 17. De timing kan niet beroerder want volgende week komt de pup.
Ik ben enorm in dubio wat te doen, heb enorm veel zin in de pup, maar ben heel verdrietig dat onze lieve kat die we bijna 15 jaar hebben gehad waarschijnlijk op is. We willen het nog even aankijken, maar misschien moeten we hem binnenkort laten gaan, maar dan liever voordat de pup komt want dan heeft hij daar geen stress meer van. De fokker wil de pup eventueel wel iets langer houden.
Bah, wat een rotsituatie, heb ook nog een dochtertje van 6 die zich enorm op de pup verheugd en van wie de kat haar lieveling is. Bah voel me behoorlijk in de war %)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:49

Jemig, wat een klote situatie zeg.

Mijn vriendin is dierenarts en zegt altijd: “een dier weer niet wanneer je te vroeg bent, wel wanneer je te lang wacht...”
Zeker met katten is dit zo. Ze geven geen pijn aan. We moeten door minuscule veranderingen zien te herkennen dat ze echt niet in orde zijn.
Daarbij opgeteld dat je weet dat de kat uitgezaaide kanker heeft, zou ik een lijdensweg voorkomen.
De timing is zeker klote. Maar dat kun je toch niet veranderen.
Sterkte met deze lastige en verdrietige periode.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 12:55

Nare keuze om te moeten maken, sterkte ermee! Fijn dat de fokker met jullie mee denkt, zegt veel over haar!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 13:20

Dank jullie wel! Ja, zo denk ik er ook over, hij is normaal een hele uitgesproken blije aanwezige kat, spint ook altijd heel hard en kan zo heerlijk tevreden bij je liggen. Nu is dat zo plotseling veranderd. Maar ik vind het zo lastig omdat mijn andere katten altijd heel anders waren, dan was het duidelijker zeg maar, die aten niet meer of slopen weg. Hij doet alles nog wel wat hij normaal doet maar met veel minder enthousiasme en inderdaad, hij gaat hier sowieso dood aan. Ik wil niet dat hij pijn heeft maar ik vermoed van wel. Ik ga straks mijn dochtertje erop voorbereiden, had het net vorige week verteld dat ie kanker had maar dat hij waarschijnlijk nog wel heel lang bij ons kon zijn, niet dus :(

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:51

Wij hebben met onze boomerpup de onderkant van een kattenbak met kattengrit gebruikt. Dit werkte echt super. Voordeel was dat we het haar niet af hoefde te leren en ze ook zelf haar behoeften kon doen, dus je als mens zijne ook nooit te laat bent. Wij hadden de bak bij de deur gezet waar ze normaal ook door naar buiten ging als ze buiten zou moeten plassen en we hebben natuurlijk met haar ook regelmatig buiten geoefend. Zij legde ook zelf de link met het buiten plassen, dus toen ze wat langer kon ophouden, verkoos ze ook buiten. Wij hebben hier nooit ongelukjes gehad en savonds nam ik de bak mee naar boven, zodat je super snel de hond even op de bak kon zetten en dan weer verder slapen (onze hond slaapt niet in een bench).
Een koningspoedel is wel iets groter dan ons boomertje, maar zeker in de eerste weken moet dit geen probleem zijn.

Van plasmatten en kranten ben ik dan weer absoluut geen fan. Ik heb het bij anderen gezien en je krijgt dan toch vaak honden die over het eerste het beste kleedje of krant gaan plassen en zie dat er maar weer eens uit te krijgen.

Edit: Lees net je laatste berichtje pas. Wat een nare situatie zeg :( . En heel lastig ook. Ik heb ook geen antwoord op wat je zou moeten doen helaas. Heel veel sterkte in ieder geval!

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 13:59

Hè wat verdrietig, ik las stil mee maar wil je toch even sterkte wensen! :(:)

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 14:24

Dank jullie wel, heel lief! Hij kwam net beneden en had weer praatjes, even naar buiten geweest en ligt nu naast me te spinnen, ik krijg er geen hoogte van. We houden hem goed in de gaten en als hij echt minder wordt is het klaar...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:29

Hoe gaat het bij jullie? Durf het bijna niet te vragen hoe het gaat met de kat...