Wat te doen met kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Re: Wat te doen met kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 01:51

Mijn kat was al tijdje beneden en zijn kattebak stond in de hal. Hij kon niet meer daar boven,en het gekke is dat hij ook niet meer moeite nam om daar boven te gaan.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 15:16

Tja, toch nog maar even een update.

Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder. De kat lijkt (is?) erg gezond. Bloedwaarden zijn top, schildklier ook ok, de kat is weer goed op gewicht en ziet er heel goed uit.

Heel goed, zou je denken! Maar, ze blijft naast de bak plassen (meestal op kleedjes of kussens). Je kunt je voorstellen dat dit voor mij natuurlijk niet echt heel fijn is. Het lijkt een beetje alsof ze gewoon niet meer goed weet waar ze wel en waar ze niet mag plassen.

Ik heb dit met de dierenarts overlegd. Ze is natuurlijk al helemaal binnenstebuiten gekeerd (met echo's van blaas en nieren en aanprikken van de blaas en natuurlijk het bloed onderzoek), en zij denken toch aan stress. Ik weet niet zo goed wat ik hier aan moet doen, dus misschien hebben jullie nog tips?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:12

Kleedjes, kussens en zeker ook deurmatten zijn meestal favoriet als het om plassen op de verkeerde plekken gaat.
Het beste is (tijdelijk) zoveel mogelijk van dat soort stoffen weghalen. Ook geen tijdschriften of kranten laten slingeren. Zorgen voor voldoende kattenbakken op verschillende plekken.
En dan hopen dat het plassen op verkeerde plekken uit het systeem van de kat gaat.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:16

Telizin! Dat geven wij mee als katten thuis last hebben van stress. Ik heb 1 klant die ook een kat had die plaste van de stress in huis. Ook medisch helemaal door de molen gehaald, alles goed maar bleef toch binnen plassen! Nu staat deze kat op de telizin en ze plast niet meer binnen!
Wel even bij je dierenarts bestellen want het is niet vrij verkrijgbaar :j (ik ben overigens assistente bij DA :) )

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:17

Freggle_Edge schreef:
Kleedjes, kussens en zeker ook deurmatten zijn meestal favoriet als het om plassen op de verkeerde plekken gaat.
Het beste is (tijdelijk) zoveel mogelijk van dat soort stoffen weghalen. Ook geen tijdschriften of kranten laten slingeren. Zorgen voor voldoende kattenbakken op verschillende plekken.
En dan hopen dat het plassen op verkeerde plekken uit het systeem van de kat gaat.

Ja, heb ook bijna geen kleedjes liggen. Alleen 1 kussen waar de kat op slaapt en 1 deurmat (heb nogal veel zand buiten, anders ligt dat door heel het huis). Verschillende bakken kan ik nog proberen, heb dat een tijdje gedaan, maar hielp toen niet.

Telizin klinkt goed! Ga daar even naar informeren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:17

Hoe is je kattenbak? Open of dicht en met luikje voor de ingang of zonder luikje?

Het wil ook nog weleens helpen om een helemaal open kattenbak te hebben (dus zonder deksel), omdat ze er niet in hoeven.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:18

Kaitlyn schreef:
Hoe is je kattenbak? Open of dicht en met luikje voor de ingang of zonder luikje?

Het wil ook nog weleens helpen om een helemaal open kattenbak te hebben (dus zonder deksel), omdat ze er niet in hoeven.

heb al vanalles geprobeerd, open, dicht, met en zonder luikje. Maakt allemaal geen verschil. Heb ook een extreem grote kattenbak, omdat ik dacht dat ze hem te krap vond, maar maakt ook weinig verschil.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:21

MerelV schreef:
Kaitlyn schreef:

heb al vanalles geprobeerd, open, dicht, met en zonder luikje. Maakt allemaal geen verschil. Heb ook een extreem grote kattenbak, omdat ik dacht dat ze hem te krap vond, maar maakt ook weinig verschil.

Jammer... Ook al verschillende ondersoorten geprobeerd? Grit/houtkorrels/papier etc?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:22

Onze kat met blaasproblemen geven wij op advies vd dierenarts Zylkene. Werkt rustgevend. Wellicht is dat een optie voor jou kat? Zou ik wel eerst bespreken met de dierenarts!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:22

Kaitlyn schreef:

heb al vanalles geprobeerd, open, dicht, met en zonder luikje. Maakt allemaal geen verschil. Heb ook een extreem grote kattenbak, omdat ik dacht dat ze hem te krap vond, maar maakt ook weinig verschil.[/quote]

Jammer... Ook al verschillende ondersoorten geprobeerd? Grit/houtkorrels/papier etc?[/quote]

Ja, maakt ook geen verschil. Al lijkt het op houtkorrels iets erger. Maar papier, grit (fijn of grof) maakt niet uit.

het is trouwens niet zo dat ik de stress herken. Buiten het plassen om lijkt ze heerlijk relaxed (dus ik mis signalen, of er is iets anders aan de hand)
Laatst bijgewerkt door MerelV op 08-04-19 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:23

Dat is inderdaad jammer. Hoopte dat ze wellicht op papier het fijner zou vinden bijvoorbeeld...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:30

Ir111 schreef:
Onze kat met blaasproblemen geven wij op advies vd dierenarts Zylkene. Werkt rustgevend. Wellicht is dat een optie voor jou kat? Zou ik wel eerst bespreken met de dierenarts!

Onze reacties kruisten elkaar dus misschien zie je mijn reactie niet. Daarom even nog even dit bericht.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 16:32

Ir111 schreef:
Ir111 schreef:

Onze reacties kruisten elkaar dus misschien zie je mijn reactie niet. Daarom even nog even dit bericht.

Zal het bespreken!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 17:29

hoe oud is de kat

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:03

Misschien van die puppy train matjes halen en die naast de bak leggen voor de 'ongelukjes' zolang het nog niet opgelost is.

Collega van de dierenambulance heeft een grote schildpad in huis en die plast ook op de matjes. :D

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 18:47

pompadour schreef:
hoe oud is de kat

14

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:27

MerelV schreef:
pompadour schreef:
hoe oud is de kat

14[/quote. Hou er rekening mee dat ze oud aan worden is.Mijn (overleden) kat ging dat ook doen .

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:50

Door de blaas ontsteking en de blaasgruis kan de kat misschien ook de bak met pijn combineren en daarom niet meer gaan.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 19:52

malih schreef:
Door de blaas ontsteking en de blaasgruis kan de kat misschien ook de bak met pijn combineren en daarom niet meer gaan.

Kan, maar ze gaat ook gewoon regelmatig op de bak plassen. En wat kan ik daar dan aan doen?

Ik hou inderdaad rekening met de leeftijd, maar ja ze lijkt verder niet echt klachten te hebben.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:54

Oudere katten hebben vaak wat meer moeite met de instap van een kattenbak. Bukken voor de kap en tegelijkertijd je pootjes hoog optillen om in de bak te stappen is lastig met een ouder lijf.
Dit zorgt ook vaak voor onzindelijk gedrag. De reden dat ze soms wel op de bak gaan en soms niet, kan afhangen van hoe hun lijf op dat moment meewerkt/aanvoelt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:55

Freggle_Edge schreef:
Oudere katten hebben vaak wat meer moeite met de instap van een kattenbak. Bukken voor de kap en tegelijkertijd je pootjes hoog optillen om in de bak te stappen is lastig met een ouder lijf.
Dit zorgt ook vaak voor onzindelijk gedrag. De reden dat ze soms wel op de bak gaan en soms niet, kan afhangen van hoe hun lijf op dat moment meewerkt/aanvoelt.

Dit! Kijk eens of ze met korrels op een dienblad wel daar gaat plassen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:03

En extra bakken op andere plekken? Dat kan soms ook werken. Springt ze wel nog goed? Niet dat de instap bv lastig voor dr is?

Wel.fijn dat je verder hebt laten onderzoeken. Van je opening post schrok ik een beetje dat er niet verder onderzoek was gedaan ondanks die duidelijke symptomen. Schildklier of blaas ontsteking zijn vaak en zeker op deze leeftijd de dingen waar ze als eerste op testen normaal gesproken! Best bijzondere da moet ik zeggen... Gelukkig weet je nu wat het is en heb je het kunnen behandelen.

Wbt het naast de bak blijven plassen, weet je zeker dat de blaas problemen helemaal weg zijn? Soms kan het hardnekkig zijn. Onze bleef ook roepen (net een krolse kat en leek of hij aandacht zocht) en soms ongelukjes en dan bleek hij toch langer aan de meds te moeten nog...

Succes iig er mee, hoop dat het opknapt!

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 10:42

Tancreda4 schreef:
En extra bakken op andere plekken? Dat kan soms ook werken. Springt ze wel nog goed? Niet dat de instap bv lastig voor dr is?

Wel.fijn dat je verder hebt laten onderzoeken. Van je opening post schrok ik een beetje dat er niet verder onderzoek was gedaan ondanks die duidelijke symptomen. Schildklier of blaas ontsteking zijn vaak en zeker op deze leeftijd de dingen waar ze als eerste op testen normaal gesproken! Best bijzondere da moet ik zeggen... Gelukkig weet je nu wat het is en heb je het kunnen behandelen.

Wbt het naast de bak blijven plassen, weet je zeker dat de blaas problemen helemaal weg zijn? Soms kan het hardnekkig zijn. Onze bleef ook roepen (net een krolse kat en leek of hij aandacht zocht) en soms ongelukjes en dan bleek hij toch langer aan de meds te moeten nog...

Succes iig er mee, hoop dat het opknapt!

Springen gaat nog goed. Blaas was helemaal rustig, maar voer wel speciaal voer (hills urinary stress). Voor schildklier krijgt ze natuurlijk nog steeds medicatie, dat blijft ook. Heb 2 bakken staan (in beide ruimtes waar ze komt, in de rest van het huis komt ze niet), maakt (nog) geen verschil.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:45

Ik las ergens dat de DA dacht dat het misschien toch stress was? Of is deze gedachtegang al weerlegd en kan het dat niet zijn? Ik heb vluchtig gelezen namelijk, dus ik weet niet of het al voorgesteld/verder besproken was, maar is Bach Bloesem misschien niet een optie om te proberen in dat geval?

Misschien, als het stress gerelateerd is, wordt je kat daar toch wat rustiger van. Je steekt die dingen in het stopcontact en die geven een 'geur/substantie' af, dus je hoeft er verder niet veel voor te doen. Baadt het niet, schaadt het niet denk ik dan.

Maar het is idd wel afhankelijk van de situatie. Als het echt toch een medisch probleem zou zijn, helpt dat weer niks en dan is het een duur grapje om uit te proberen. Maar als het stress gerelateerd zou zijn, is het wel nog iets om over na te denken bv.

EDIT;
Maar normaal als eigenaar zijnde, zijn stress signalen ook wel weer redelijk goed te herkennen bij je eigen dier en je geeft aan deze niet te zien. Nu zijn er gerust dieren waarbij, ook als je als eigenaar zijnde normaal dingen snel en goed ziet bij je dier, het ook gewoon heel lastig te zien/erkennen is in welk geval het toch stress zou kunnen zijn. Maar meestal zie je dat wel bij je eigen dier als je oplettend bent - wat jij wel bent wat ik zo lees. Maar wederom: je zou het eens kunnen proberen. Wie weet...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 10:49

Als je Royal canin urinary SO gaat geven, koop dat de grote zakken, ik meen 6 kg. Ik heb nog 7streepjescodes daarvan die ik je kan opsturen en bij 10 stuks krijg je een zak ( rond de 60 euro) gratis
Moeten dezelfde aantal kg zakken zijn. Ik heb ook nog een kleiner formaat zak maar daar helaas pas 3 streepjescodes van, aantal kg moet ik opzoeken
Mijn kat is helaas ingeslapen en die streepjes codes weggooien is ook zonde, dan heb je 3 zakken betalen en een 4e meteen gratis