Is dit stip?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liebeskind

Re: Is dit stip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 09:32

Hoe vaak ververs je water?

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 10:50

Citaat:
Ik had meer planten in de bak maar de helft begon te stinken en weg te rotten, toen had ik al moeten merken dat er wat mis was maar pas 2 dagen later kwam ik er dus achter met ook de visjes.. en toen was het een dag voor nieuwjaar :(
Ik heb een Juwel aquarium met ingebouwd filter, morgen gaan er extra planten bij.

ik heb ook een jewel van 125l en kan je alleen maar aanraden om of een extra filter erbij te zetten (bijv een superfish100 model, kosten niet de wereld) of de standaard filter er uit te halen (met een stanleymesje kun je heel makkelijk de behuizing van je glas af snijden. scheelt ook nog eens een hoop ruimte.)
de bijgeleverde jewel pompen staan niet al te goed bekend, ik ben na 2 weken indraaien ook overgestapt omdat mijn water nauwelijks stroming had en vuiligheid allemaal naar de achterkant stoof. pomp had gewoon echt niet genoeg kracht voor de bak.

met je planten, had je ze verkeerd geplant misschien? soms willen ze met de wortels ingegraven en soms juist helemaal vrij.. sommige hebben echt behoefte aan extra planten voeding/licht,lucht of wat ook, en vele planten in 'aquarium winkels' zoals de tuincentra, zijn eigenlijk helemaal geen waterplanten maar gewoon huiskamer planten, die zullen dus ook echt in snot veranderen.
ik zou even googlen op soorten planten als je in de winkel bent zodat je niet met een eventueel veel eisende plant terug komt.

overigens, toen de planten er uit gingen die rot waren is er toen wel water ververst? en je weet ook dat je nooit je filterwatten mag schoonmaken? uitknijpen in water kan, maar dan mag je op dat moment niet ook een waterwissel doen, alle belangrijke bacteriën zitten namelijk in je filter.

ik heb overigens het idee dat je je wel goed hebt (laten) inlichten vwb. medicijnen en water-verbeteraars +:)+ maar kijk ook uit dat je niet voor elk klein dingetje daar naar grijpt, altijd eerst een watertest en dan daar naar handelen.

hoop dat de echt zieke visjes inmiddels een zachte dood hebben gehad.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:23

Nabster schreef:
Hoe vaak ververs je water?

Elke week zo’n 10/20 procent, zodat ik het vuil goed van de bodem krijg.

Dimphyl schreef:
Citaat:
Ik had meer planten in de bak maar de helft begon te stinken en weg te rotten, toen had ik al moeten merken dat er wat mis was maar pas 2 dagen later kwam ik er dus achter met ook de visjes.. en toen was het een dag voor nieuwjaar :(
Ik heb een Juwel aquarium met ingebouwd filter, morgen gaan er extra planten bij.

ik heb ook een jewel van 125l en kan je alleen maar aanraden om of een extra filter erbij te zetten (bijv een superfish100 model, kosten niet de wereld) of de standaard filter er uit te halen (met een stanleymesje kun je heel makkelijk de behuizing van je glas af snijden. scheelt ook nog eens een hoop ruimte.)
de bijgeleverde jewel pompen staan niet al te goed bekend, ik ben na 2 weken indraaien ook overgestapt omdat mijn water nauwelijks stroming had en vuiligheid allemaal naar de achterkant stoof. pomp had gewoon echt niet genoeg kracht voor de bak.

met je planten, had je ze verkeerd geplant misschien? soms willen ze met de wortels ingegraven en soms juist helemaal vrij.. sommige hebben echt behoefte aan extra planten voeding/licht,lucht of wat ook, en vele planten in 'aquarium winkels' zoals de tuincentra, zijn eigenlijk helemaal geen waterplanten maar gewoon huiskamer planten, die zullen dus ook echt in snot veranderen.
ik zou even googlen op soorten planten als je in de winkel bent zodat je niet met een eventueel veel eisende plant terug komt.

overigens, toen de planten er uit gingen die rot waren is er toen wel water ververst? en je weet ook dat je nooit je filterwatten mag schoonmaken? uitknijpen in water kan, maar dan mag je op dat moment niet ook een waterwissel doen, alle belangrijke bacteriën zitten namelijk in je filter.

ik heb overigens het idee dat je je wel goed hebt (laten) inlichten vwb. medicijnen en water-verbeteraars +:)+ maar kijk ook uit dat je niet voor elk klein dingetje daar naar grijpt, altijd eerst een watertest en dan daar naar handelen.

hoop dat de echt zieke visjes inmiddels een zachte dood hebben gehad.

Meen je? Ik nam hem toen expres vanwege het ingebouwde filter, maar k heb straks genoeg vrije filters om er evt bij te zetten. Tot nu toe heb ik er niet veel last van. Ik heb best veel stroling als ik de visjes zo rond zie gaan.
Kan idd dat ik ze verkeerd heb gepland, ik heb ook sinds kort zo’n plantenvoeding laag eronder. De hornbach vertelde mij dat toen dat dat handig was, want de lokale dierenwinkel zei nee. Dus ik kon elke maand wel een plantje gaan halen want dan ging er weer iets fout.
Ik moet mij straks even goed laten informeren idd!
Ik heb toen idd wel water ververst maar maar 50 procent ofzo en heb mn zand ook uitgespoelt want er bleef troep in hangen.
Filter watten knijp ik uit in het water wat ik uit de tank haal. W

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 14:14

Mijn god. De hornbach had niks kwa planten dus ik ben nu al 3 winkels af en nog verder zoekende naar drijfplanten. Teststrips heb ik nu wel en toen ik bij de faunaland was waar k de visjes vandaan heb schrok ik van hoe de bettas er daar uitzagen..
Afbeelding
Afbeelding

En hun planten waren bagger dus ik ben zo weer vertrokken. Bij de andere faunaland bij mijn werk lag alles er keurig bij, mooie gezonde planten en vooral happy fishies! Dus daar heb ik wat plantjes meegenomen. Nu naar een tuincentrum in de hoop te slagen..

Edit: nergens zijn dus drijfplanten te vinden.
Ik moet ze dus ergens gaan bestellen, heeft er iemand een goede website toevallig?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:03

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 20:28

Oke net de waterwaardes van de grote bak voor het eerst gedaan
Afbeelding
Van wat ik eruit haal:
Geen chloor, misschien een net te lage PH? Ik vond hem ertussenin zitten kwa kleur, KH 6d, GH 8d en NO 2 en 3 bleven allebei wit, maar dat is logisch heb gisteren voordat het spul erin ging een kleine waterwissel gedaan.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 20:32

Jammer dat je zo'n eind weg zit, ik heb drijfplanten zat en ook valesneria te over....

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 21:38

Meestal als er iets is met mijn garnalen of vissen dan ligt dat aan hoge ammonia of nitriet waarden. Die zou ik gewoon eventjes in de gaten houden. Hoe lang bestaat je aquarium of heb ik daaroverheen gelezen? Ik ben zelf groot fan van simpele sponsfilters (wel met pomp) maar dat is echt een persoonlijk dingetje denk ik. Ik heb ook genoeg geklooid met zieke visjes in het begin hoor, als je alles eenmaal lekker aan de gang hebt is er bijna geen omkijken meer naar. Soms wil een beetje experimenteren met voer ook wel eens helpen.

Als je hem kan vinden zijn Cryptocoryne planten wel makkelijk voor in het substraat. Ik heb Cryprocoryne lucens bijvoorbeeld en die heeft nog nooit ook maar een vlekje vertoond en hij groeit lekker. En plantjes met een rizoom doen het vaak ook wel goed. Vooral anubias soorten zijn super leuk en makkelijk, en javavarens heb je al zag ik. Die moet je dus niet in het substraat zetten maar op een stukje steen of hout plakken of binden. Limnophilia sessiliflora heb ik ook en die groeit het hardst maar die vond ik niet zo makkelijk aan de gang te krijgen.

Misschien een hele gekke tip maar als alles weer een beetje gekalmeerd is zou ik wat garnalen overwegen, dat zijn echt briljante schoonmakers voor je aquarium. Die houden de planten ook goed schoon zodat ze beter groeien. Ik heb amano's en cherry garnaaltjes maar die laatsten zijn heel klein dus als je grote vissen hebt moet je eerst even kijken of die ze met rust laten. :P

En ohja dus echt Voogle, dat is serieus een wondermiddel, kan je ook als ondersteuning naast alle andere dingen geven denk ik.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 00:03

ChristaMoor schreef:
Jammer dat je zo'n eind weg zit, ik heb drijfplanten zat en ook valesneria te over....

Lief! maar niet handig dan :(

Lepeltje schreef:
Meestal als er iets is met mijn garnalen of vissen dan ligt dat aan hoge ammonia of nitriet waarden. Die zou ik gewoon eventjes in de gaten houden. Hoe lang bestaat je aquarium of heb ik daaroverheen gelezen? Ik ben zelf groot fan van simpele sponsfilters (wel met pomp) maar dat is echt een persoonlijk dingetje denk ik. Ik heb ook genoeg geklooid met zieke visjes in het begin hoor, als je alles eenmaal lekker aan de gang hebt is er bijna geen omkijken meer naar. Soms wil een beetje experimenteren met voer ook wel eens helpen.

Als je hem kan vinden zijn Cryptocoryne planten wel makkelijk voor in het substraat. Ik heb Cryprocoryne lucens bijvoorbeeld en die heeft nog nooit ook maar een vlekje vertoond en hij groeit lekker. En plantjes met een rizoom doen het vaak ook wel goed. Vooral anubias soorten zijn super leuk en makkelijk, en javavarens heb je al zag ik. Die moet je dus niet in het substraat zetten maar op een stukje steen of hout plakken of binden. Limnophilia sessiliflora heb ik ook en die groeit het hardst maar die vond ik niet zo makkelijk aan de gang te krijgen.

Misschien een hele gekke tip maar als alles weer een beetje gekalmeerd is zou ik wat garnalen overwegen, dat zijn echt briljante schoonmakers voor je aquarium. Die houden de planten ook goed schoon zodat ze beter groeien. Ik heb amano's en cherry garnaaltjes maar die laatsten zijn heel klein dus als je grote vissen hebt moet je eerst even kijken of die ze met rust laten. :P

En ohja dus echt Voogle, dat is serieus een wondermiddel, kan je ook als ondersteuning naast alle andere dingen geven denk ik.

Ik heb net ander voer.. misschien dat dat alles een handje heeft geholpen. Ik ben van voermerk gewisseld.. maar dat heeft nu geen nut meer om te wisselen denk ik. Ik hoop de bak zo snel als mogelijk weer op de rit te hebben.
Naar plantjes ga ik morgen eens online kijken, thanks voor de tip! Garnaaltjes zijn misschien wel een leuk idee, maar kunnen die wel met een algeneter?
Voogle is gewoon verkrijgbaar in dierenwinkels? Ik heb het nog niet kunnen spotten.

Ik ga mijn vader zo maar even vragen om het 'epileptische' visje te verlossen, ik kan het gewoon weg niet.. en ze heeft net in een kwartier 3 aanvallen gehad, terwijl het gisteravond en vandaag overdag gewoon rustig was..
Het schimmelvisje lijkt beter te gaan, ik zag een dot schimmel van haar 'afvallen' maar omdat de kuur nog officieel niet klaar is wil ik eigenlijk geen waterwissel doen. Moet ik die dotten er dan uit gaan vissen of wat is verstandig?

Update: vaders wilde ze wel een klap verkopen :( ze hebben een waardigzeemans graf gekregen via de wc. Doet wel zeer, 2 van mn kinders zo te zien gaan.. hopelijk kan ik schimmelvisje nog redden en dan voor haar een ander thuis vinden. Ze kan onmogelijk met het mannetje terug de andere bak in. Dat wordt haar dood in der eentje :(
Heb nog wel een leuke foto van buikwaterzucht visje, die had intrek genomen in haar nieuwe woning. Het mannetje vertrouwd het nog niet helemaal hmm.

Afbeelding

Afbeelding

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 02:00

Agh, sneu van de visjes.. Ik had hetzelfde met mijn eerste otocinclus vissenkinders, daar zijn er ook een paar van gesneuveld en ik vond ze zo leuk.. Maar je hebt er alles aan gedaan om ze te redden. :(:)

Voogle haal ik meestal bij een aquariumspeciaalzaak maar als ze het niet hebben bij jullie zou ik het gewoon online bestellen. Hier bijvoorbeeld: https://www.aquaplantsonline.nl/medicij ... gle-500-ml
Kan je ook wat plantjes bijbestellen. :P

Wat een leuke kokoshuisjes trouwens! Die kan je ook volplakken met mos dat geeft ook een leuk effect. Haha maar ik plak overal planten op. :')

Welke algeneter heb je? Ik denk dat ze er wel bij kunnen hoor. Met mijn Otocinclussen gaan ze prima maar dat zijn natuurlijk maar kleintjes. Ik laat wel altijd het licht zo'n 12 uur aan zodat ze genoeg algen te eten hebben. Dan voer ik ze ook af en toe wat gekookte spinazie bij of courgette, soms wat algenwafeltjes maar zonder redden ze zich ook. De Cherry's zijn wel wat leuker en beter in schoonmaken dan de Amano's. :P Die zijn vooral fan van visvoer op de bodem :') . Maar ik denk dat de Cherrys te klein zijn en je Betta ze lekker zal vinden. Je moet ze er wel pas in doen als je met alle medicijnen klaar bent want de meeste vismeds kunnen ze slecht hebben. Maar ze zijn echt heel leuk en alle planten houden ze zo mooi groen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:47

Kunnen we alsjeblieft stoppen met het complementeren van TS voor het halve bak oplossen van een probleem wat ze willens en wetens zelf heeft veroorzaakt? Als ze er alles aan had gedaan om ze te redden had ze ze na het eerste topic al uit elkaar gehaald.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:12

Even een tip voor het laten inslapen van vissen, een hele zachte manier die wij toepassen is de vis in ijs leggen. Wij hebben Koi's en jammer genoeg worden die soms ook ziek en deze manier werkt heel goed, heel snel.
Vissen gezond houden is een vak apart en lastig, de waterkwaliteit is zo belangrijk net als de temperatuur. Daarbij is het altijd oppassen met vissen bij elkaar zetten; als er 1 ziek is zijn ze snel allemaal ziek, zeker als de weerstand/ waterkwaliteit slecht is. Water goed schoon houden, als er geen filter in zit regelmatig ( deels) verversen maar wel zorgen dat de temperatuur constant blijft.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 11:28

Vanillia schreef:
Kunnen we alsjeblieft stoppen met het complementeren van TS voor het halve bak oplossen van een probleem wat ze willens en wetens zelf heeft veroorzaakt? Als ze er alles aan had gedaan om ze te redden had ze ze na het eerste topic al uit elkaar gehaald.

Kunnen we stoppen hierover door te gaan? Als je niks verder toe te voegen hebt aan het topic verzoek ik je heel vriendelijk het topic te bedanken. Dankjewel.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:14

Nou nee, want dat is de essentie van het probleem en dat zie je blijkbaar nog steeds niet. Je hebt vast de beste bedoelingen, maar je hebt nog steeds vissen bij elkaar dit niet bij elkaar kunnen, wat overduidelijk voor een hoop ellende zorgt.
Dit is net zoiets als een paard met rugklachten door een slecht passend zadel, maar weigeren om een ander zadel te kopen en het slechte blijven gebruiken..

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 15:52

Vanillia schreef:
Nou nee, want dat is de essentie van het probleem en dat zie je blijkbaar nog steeds niet. Je hebt vast de beste bedoelingen, maar je hebt nog steeds vissen bij elkaar dit niet bij elkaar kunnen, wat overduidelijk voor een hoop ellende zorgt.
Dit is net zoiets als een paard met rugklachten door een slecht passend zadel, maar weigeren om een ander zadel te kopen en het slechte blijven gebruiken..

Ik ga niet eens verder op je in. Fijne dag!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:47

Vanillia schreef:

Ach houd toch op. TS maakt niet voor niets dit topic en als je goed leest, zie je dat ze er alles aan doet om het probleem op te lossen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:03

Nogmaals, dat is dus niet zo, want dan had ze de vissen uit elkaar gehaald.

:evaw:

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 21:45

Vanillia schreef:

Maar de visjes zitten helemaal niet bij elkaar, waar haal jij dat vandaan? :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:14

VivaByoux schreef:
Vanillia schreef:

Maar de visjes zitten helemaal niet bij elkaar, waar haal jij dat vandaan? :')

Laat het gaan TS. Jij weet wel beter :)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 22:52

VivaByoux schreef:
Mijn huidige bak is inmiddels geupgrade sinds het laatste topic: 126 liter.
Hierin normaal gesproken:
1 algeneter
2 volwassen platys
4 kleine baby platys (ineens hadden mijn 2 vrouwtjes platys kinderen, bleek er eentje een mannetje :+)
3 betta vrouwtjes
1 betta man

:?

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 23:58

Vanillia schreef:
VivaByoux schreef:
Mijn huidige bak is inmiddels geupgrade sinds het laatste topic: 126 liter.
Hierin normaal gesproken:
1 algeneter
2 volwassen platys
4 kleine baby platys (ineens hadden mijn 2 vrouwtjes platys kinderen, bleek er eentje een mannetje :+)
3 betta vrouwtjes
1 betta man

:?

Staat ook NORMAAL GESPROKEN bij.. :?

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 00:13

Dit is een reminder voor mij om niet weer aan een aquarium te beginnen. :')
Ik vind het fantastisch, maar wat een precisiewerk is het :o

Wou aanbieden om de vis uit zn lijden te verlossen, maar is al gebeurd zie ik, goede keus..

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:31

Banyu schreef:

Ja alleen nu dus even niet omdat het fout is gegaan, en het is fout gegaan omdat ze NORMAAL GESPROKEN bij elkaar zitten.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:44

ManonGrr schreef:
Banyu schreef:

Ja alleen nu dus even niet omdat het fout is gegaan, en het is fout gegaan omdat ze NORMAAL GESPROKEN bij elkaar zitten.

En daarom is dit topic aangemaakt waarin TS om advies vraagt en alles doet om haar visjes te helpen :)*
Fouten maken is menselijk, maar er zijn maar weinig mensen die hun fouten daadwerkelijk inzien en er iets aan willen doen. TS doet er overduidelijk wel wat aan ;)

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-19 14:48

Misschien hadden jullie het topic even echt door moeten lezen? Enkele berichten geleden op DEZE pagina heb ik nog gezegd dat ik het visje, het vrouwtje weg ga doen zodra ze beter is.
Ik ben jullie op dit moment echt zat. Wat is je punt met het blijven herhalen? Je gelijk halen? Dat gaf ik jullie al in het OP.
Dit topic is geopend om het visje te redden, daar gaat jullie gezanik niks bij helpen. Dus hele fijne dag, maar ik verzoek jullie het topic nu te verlaten en dan ook weg te blijven als jullie geen adviezen hebben om het visje NU te helpen.