Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ik had meer planten in de bak maar de helft begon te stinken en weg te rotten, toen had ik al moeten merken dat er wat mis was maar pas 2 dagen later kwam ik er dus achter met ook de visjes.. en toen was het een dag voor nieuwjaar![]()
Ik heb een Juwel aquarium met ingebouwd filter, morgen gaan er extra planten bij.
Nabster schreef:Hoe vaak ververs je water?
Dimphyl schreef:Citaat:Ik had meer planten in de bak maar de helft begon te stinken en weg te rotten, toen had ik al moeten merken dat er wat mis was maar pas 2 dagen later kwam ik er dus achter met ook de visjes.. en toen was het een dag voor nieuwjaar![]()
Ik heb een Juwel aquarium met ingebouwd filter, morgen gaan er extra planten bij.
ik heb ook een jewel van 125l en kan je alleen maar aanraden om of een extra filter erbij te zetten (bijv een superfish100 model, kosten niet de wereld) of de standaard filter er uit te halen (met een stanleymesje kun je heel makkelijk de behuizing van je glas af snijden. scheelt ook nog eens een hoop ruimte.)
de bijgeleverde jewel pompen staan niet al te goed bekend, ik ben na 2 weken indraaien ook overgestapt omdat mijn water nauwelijks stroming had en vuiligheid allemaal naar de achterkant stoof. pomp had gewoon echt niet genoeg kracht voor de bak.
met je planten, had je ze verkeerd geplant misschien? soms willen ze met de wortels ingegraven en soms juist helemaal vrij.. sommige hebben echt behoefte aan extra planten voeding/licht,lucht of wat ook, en vele planten in 'aquarium winkels' zoals de tuincentra, zijn eigenlijk helemaal geen waterplanten maar gewoon huiskamer planten, die zullen dus ook echt in snot veranderen.
ik zou even googlen op soorten planten als je in de winkel bent zodat je niet met een eventueel veel eisende plant terug komt.
overigens, toen de planten er uit gingen die rot waren is er toen wel water ververst? en je weet ook dat je nooit je filterwatten mag schoonmaken? uitknijpen in water kan, maar dan mag je op dat moment niet ook een waterwissel doen, alle belangrijke bacteriën zitten namelijk in je filter.
ik heb overigens het idee dat je je wel goed hebt (laten) inlichten vwb. medicijnen en water-verbeteraarsmaar kijk ook uit dat je niet voor elk klein dingetje daar naar grijpt, altijd eerst een watertest en dan daar naar handelen.
hoop dat de echt zieke visjes inmiddels een zachte dood hebben gehad.
ChristaMoor schreef:Jammer dat je zo'n eind weg zit, ik heb drijfplanten zat en ook valesneria te over....
Lepeltje schreef:Meestal als er iets is met mijn garnalen of vissen dan ligt dat aan hoge ammonia of nitriet waarden. Die zou ik gewoon eventjes in de gaten houden. Hoe lang bestaat je aquarium of heb ik daaroverheen gelezen? Ik ben zelf groot fan van simpele sponsfilters (wel met pomp) maar dat is echt een persoonlijk dingetje denk ik. Ik heb ook genoeg geklooid met zieke visjes in het begin hoor, als je alles eenmaal lekker aan de gang hebt is er bijna geen omkijken meer naar. Soms wil een beetje experimenteren met voer ook wel eens helpen.
Als je hem kan vinden zijn Cryptocoryne planten wel makkelijk voor in het substraat. Ik heb Cryprocoryne lucens bijvoorbeeld en die heeft nog nooit ook maar een vlekje vertoond en hij groeit lekker. En plantjes met een rizoom doen het vaak ook wel goed. Vooral anubias soorten zijn super leuk en makkelijk, en javavarens heb je al zag ik. Die moet je dus niet in het substraat zetten maar op een stukje steen of hout plakken of binden. Limnophilia sessiliflora heb ik ook en die groeit het hardst maar die vond ik niet zo makkelijk aan de gang te krijgen.
Misschien een hele gekke tip maar als alles weer een beetje gekalmeerd is zou ik wat garnalen overwegen, dat zijn echt briljante schoonmakers voor je aquarium. Die houden de planten ook goed schoon zodat ze beter groeien. Ik heb amano's en cherry garnaaltjes maar die laatsten zijn heel klein dus als je grote vissen hebt moet je eerst even kijken of die ze met rust laten.![]()
En ohja dus echt Voogle, dat is serieus een wondermiddel, kan je ook als ondersteuning naast alle andere dingen geven denk ik.
Vanillia schreef:Kunnen we alsjeblieft stoppen met het complementeren van TS voor het halve bak oplossen van een probleem wat ze willens en wetens zelf heeft veroorzaakt? Als ze er alles aan had gedaan om ze te redden had ze ze na het eerste topic al uit elkaar gehaald.
Vanillia schreef:Nou nee, want dat is de essentie van het probleem en dat zie je blijkbaar nog steeds niet. Je hebt vast de beste bedoelingen, maar je hebt nog steeds vissen bij elkaar dit niet bij elkaar kunnen, wat overduidelijk voor een hoop ellende zorgt.
Dit is net zoiets als een paard met rugklachten door een slecht passend zadel, maar weigeren om een ander zadel te kopen en het slechte blijven gebruiken..
Vanillia schreef:Nou nee, want dat is de essentie van het probleem en dat zie je blijkbaar nog steeds niet. Je hebt vast de beste bedoelingen, maar je hebt nog steeds vissen bij elkaar dit niet bij elkaar kunnen, wat overduidelijk voor een hoop ellende zorgt.
Dit is net zoiets als een paard met rugklachten door een slecht passend zadel, maar weigeren om een ander zadel te kopen en het slechte blijven gebruiken..
Vanillia schreef:VivaByoux schreef:Mijn huidige bak is inmiddels geupgrade sinds het laatste topic: 126 liter.
Hierin normaal gesproken:
1 algeneter
2 volwassen platys
4 kleine baby platys (ineens hadden mijn 2 vrouwtjes platys kinderen, bleek er eentje een mannetje)
3 betta vrouwtjes
1 betta man
ManonGrr schreef:Banyu schreef:Staat ook NORMAAL GESPROKEN bij..
Ja alleen nu dus even niet omdat het fout is gegaan, en het is fout gegaan omdat ze NORMAAL GESPROKEN bij elkaar zitten.