Eigendomgeschil hond (BE)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:20

Snollygoster schreef:
Het vredegerecht had ze ook al in gedachten, alleen is daar het probleem dat hij dan niet verplicht is om te komen opdagen, en ze dan alsnog niks ermee bereikt..

Dit kan in haar voordeel zijn.
Grote kans dat de vrederechter oordeelt dat haar ex,door niet op te dagen,niet veel om de hond geeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:21

pien26 schreef:
Er zijn al stellen naar de rechter gegaan mbt een omgangsregeling voor huisdieren. Hier een beetje uitleg over hoe er juridisch naar wordt gekeken:
https://www-omroepgelderland-nl.cdn.amp ... -zijn-hond

En dit jaar heeft een man een rechtszaak gewonnen omdat de ander zomaar met de omgangsregeling wilde stoppen, dan wordt opnieuw nasr de punten gekeken:
https://www.veldlaw.nl/nl/rechtsgebiede ... et-de-hond

Er staat in grote letters BE achter de topic titel.Dus linken uit Nl gelden hier in belgie niet.

Wij hebben 5 honden en ook nog eens paarden en idd ieder heeft zijn eigen dieren,zelf zou ik aan co ouderschap niet beginnen met dieren.Ik vind het voor kinderen al een gedoe.
Maar goed daar heeft de ts niks aan,het is haar hond niet

tengeltje11

Re: Eigendomgeschil hond (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:30

Een vriend van mij heeft jaren geleden in een soortgelijke situatie gezeten,ging uit elkaar met ex en zij wou zijn hond niet teruggeven(waren niet getrouwd),zelfs met advocaat heeft hij die hond niet teruggekregen.
Zij heeft een oneerlijk emotioneel toneeltje opgevoerd en rechter geloofde haar(zij gaf niets om die hond,was puur om hem te raken)

Hij heeft de hond na 2 jaar vechten(en een boel centen aan te verliezen),opgegeven....

Het is echt niet simpel om zoiets te winnen,en als je er oor gaat,kost het je echt een boel centen,zonder zekerheid van resultaat....

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:55

Wordt er hier eigenlijk ook gekeken waar de hond het beste thuis is?
Sommige honden hebben meer met de ene persoon dan de andere.

Mijn vriend en zijn ex hadden ook twee honden samen. Zij wilde ook perse de ene hond hebben, want zij had de hond op internet gevonden.. maar de hond trok vanaf begin af aan al naar mijn vriend en had niet zoveel met haar. Logisch dat de hond dan komt waar die het meest mee heeft toch?
Hier heeft het een tijdje geduurd en uiteindelijk heeft ze het geloof ik opgegeven. Ook be trouwens.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:04

Ik zou de strijd niet aan gaan, hoe verdrietig ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:18

Ik zou ook de strijd niet aangaan. Dat win je toch niet.. En word vooral een heel pijnlijk, langdurig en duur proces...

Zorg dat je het vooraf regelt. Wij hebben afgesproken voordat de katten/paarden werden aangeschaft van wie ze zouden zijn bij een scheiding.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:24

Je kan eventueel je licht opsteken op het Belgisch juridisch forum.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:41

Kan ze het niet helemaal anders spelen..
Of de hond misschien nog een laatste weekje mag komen om afscheid te nemen oid.
En dan de hond niet meer naar hem terug brengen

Hij doet nu het zelfde en dat blijkt te kunnen dus dan kan het andersom ook.
Mocht vriend voor de deur staan dan idd geld eisen wat ze betaald heeft bij aanschaf en aan onderhoud en dierenarts in alle jaren die ze samen waren.
Denk dat hij dan snel afdruipt en het meer het probleem is dat nieuwe vriendin bang is dat hij weer naar ze ex terug gaat als ze elkaar blijven zien.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 20:54

Trouwens die optie van uitkopen lijkt me ook wel een goede weg om te proberen

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:08

Schuur_ schreef:
Trouwens die optie van uitkopen lijkt me ook wel een goede weg om te proberen

Dacht ik ook. Waarom koopt zij hem niet uit? Dan is de hond volledig van haar.
Gaat hij hier niet op in 1e een brief van advocaat om hem aan te spreken op de regeling. Lukt dit niet, hop naar de vrederechter.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:35

Luf_Midnight schreef:
Kan ze het niet helemaal anders spelen..
Of de hond misschien nog een laatste weekje mag komen om afscheid te nemen oid.
En dan de hond niet meer naar hem terug brengen

Hij doet nu het zelfde en dat blijkt te kunnen dus dan kan het andersom ook.
Mocht vriend voor de deur staan dan idd geld eisen wat ze betaald heeft bij aanschaf en aan onderhoud en dierenarts in alle jaren die ze samen waren.
Denk dat hij dan snel afdruipt en het meer het probleem is dat nieuwe vriendin bang is dat hij weer naar ze ex terug gaat als ze elkaar blijven zien.

Een notaris heeft mij ooit eens uitgelegd dat kosten voor onderhoud niet van de ander geëist kunnen worden. Dat is je eigen keuze geweest om dat te betalen en noodzakelijk om een hond te kunnen houden. Je weet van tevoren dat je die kosten hebt bij het nemen van een hond.

Het aanschafbedrag mogelijk wel, maar dat is al meerdere keren genoemd. En dan idd de keuze maken of je het wel of niet wilt aanvechten.

Het erbij laten zitten zou ik ook niet doen. Nu staat de hond op naam van beide. Dat moet dan iig op één naam komen te staan, want stel dat die hond nu ineens schade veroorzaakt, dan kun je ook nog eens krijgen dat zij erop wordt aangesproken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 21:46

Ze heeft ondertussen een mogelijke oplossing voor ogen, kan hierover niet veel kwijt aangezien dit een openbaar forum is.

Bedankt voor de reacties iedereen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:59

Ik hoop dat ze tot een goede oplossing komt.
Wil je ons nog eens laten weten hoe het afgelopen is?

XFILE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:04

Ik denk dat het punt meer ligt bij zijn vriendin. Die is er niet blij mee dat hij nog contact heeft met zijn ex vriendin om de hond.
Thank god its not a baby!
Anyway, ik zou een volwassen gesprek aan willen gaan waarin zij met drieman een goed document opstellen met nieuwe afspraken.
Bespreek ook heel duidelijk wat de relatie is tussen hem en zijn ex zodat de nieuwe vriendin weet wat er speelt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:12

MarcoBorsato schreef:
Wat een leven zal je hebben als je je zo moet uitlaten over mensen wiens mening je niet deelt. :)

Nou lieveli, getuige JOUW onderstaande uitlating over mensen wiens mening JIJ niet deelt, weet jij het antwoord op die vraag. Jij bent zelf niet bepaald mals in je uitlatingen hier op bokt. De pot verwijt de ketel :)
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 29-12-18 21:31, in het totaal 5 keer bewerkt
Reden: Quote uit ander topic verwijderd

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:24

beatje schreef:
pien26 schreef:
Er zijn al stellen naar de rechter gegaan mbt een omgangsregeling voor huisdieren. Hier een beetje uitleg over hoe er juridisch naar wordt gekeken:
https://www-omroepgelderland-nl.cdn.amp ... -zijn-hond

En dit jaar heeft een man een rechtszaak gewonnen omdat de ander zomaar met de omgangsregeling wilde stoppen, dan wordt opnieuw nasr de punten gekeken:
https://www.veldlaw.nl/nl/rechtsgebiede ... et-de-hond

Er staat in grote letters BE achter de topic titel.Dus linken uit Nl gelden hier in belgie niet.

Wij hebben 5 honden en ook nog eens paarden en idd ieder heeft zijn eigen dieren,zelf zou ik aan co ouderschap niet beginnen met dieren.Ik vind het voor kinderen al een gedoe.
Maar goed daar heeft de ts niks aan,het is haar hond niet

In de wet staat niets specifieks geschreven over deze situatie (zover ik weet in België ook niet) en ben zelf van mening dat België en Nederland echt geen twee hele verschillende landen zijn met hele andere regels en rechtssysteem.
Het ging mij meer op de manier waarop juridisch naar het probleem wordt gekeken. Wilde alleen maar helpen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:30

Snollygoster schreef:
Olle schreef:
vreedzaam oplossing is door samen om de tafel te gaan zitten.

Lastige situatie is het, aangezien zij geen poot heeft om op te staan. Ik weet niet hoe het in België geregeld is, maar in Nederland is een hond helaas nog een ding voor de wet in deze situaties.

Naar mijn ervaring hoeft een hond niet onder deze situatie te lijden. Ik heb al 6 jaar part-time een hond en naar mijn mening is zij ongelofelijk gelukkig. Ik denk zelfs dat ze meer liefde en aandacht krijg als dat ze bij één iemand zou zitten. Op het moment dat zij er namelijk is dan maak ik alle tijd voor haar vrij :)

Zij heeft contact gehad met de DA en die zei dat de naam van de chip niks uitmaakt, het verkoopsdocument daarentegen is wel van belang om bezit aan te tonen.

Het week-week systeem ging naar eigen zeggen ook best goed, de hond leek er totaal niet onder te lijden. Hetgeen wat haar stoort is dat de hond bij de ex hele dagen alleen zit als hij werken is, wat bij haar thuis niet het geval is.

En ik ken een situatie dat de chip het verschil uit maakt.

Vriendin haar scenario :
Ak bewijs op haar naam
Paspoort op haar naam

Chip haar naam

Enkel ex had het papier gevonden om chip van naam te veranderen. En dat had hij ook gedaan. Hier is geen handtekening van de eigenaar voor nodig !!

Als ik haar was zou ik chip ook snel op haar naam zetten.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 01:33

@Kmbrly omdat je de chip zodanig makkelijk van naam kan veranderen is dat volgens de DA niet doorslaggevend. Het zijn de papieren documenten die de grootste invloed hebben hierin, die vriendin in haar bezit heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:37

Boras schreef:
MarcoBorsato schreef:
Wat een leven zal je hebben als je je zo moet uitlaten over mensen wiens mening je niet deelt. :)

Nou lieveli, getuige JOUW onderstaande uitlating over mensen wiens mening JIJ niet deelt, weet jij het antwoord op die vraag. Jij bent zelf niet bepaald mals in je uitlatingen hier op bokt. De pot verwijt de ketel :)

Wauw je hebt in ieder geval moeite gedaan om iets uit context te trekken _O-

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 01:37

Snollygoster schreef:
Ze heeft ondertussen een mogelijke oplossing voor ogen, kan hierover niet veel kwijt aangezien dit een openbaar forum is.

Bedankt voor de reacties iedereen!

Goed dat ze in ieder geval een poging waagt.
Ik wens haar veel succes.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 02:16

Snollygoster schreef:
@Kmbrly omdat je de chip zodanig makkelijk van naam kan veranderen is dat volgens de DA niet doorslaggevend. Het zijn de papieren documenten die de grootste invloed hebben hierin, die vriendin in haar bezit heeft.

Ja en dat had mijn vriendin ook.
Zij had ook alles. En is er mee naar de politie gegaan en konden niets doen.
Chip stond op zijn naam.

Ze heeft toen ook die van de chip gecontacteerd en zij gaven toen aan dat ze maar had moeten laten weten dat niks gewijzigd mocht worden.

Nu is dit wel 3-4 jaar geleden dus weet niet als iets veranderd is. Of dat niemand echt het juiste antwoord heeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 02:21

Nee hoor de rechter gaat niet op papieren af,wel als je na datum dat het allemaal speelt in de papieren gaat zitten rommelen.Bovendien heb je in belgie voor de verandering van chip een handtekening vd ex eigenaar nodig een mutatie document.
Hij kijkt vooral naar de correspondentie tussen beide en de afspraken die er gemaakt zijn .

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:14

Tjonge wat een reacties zitten er weer tussen zeg.... -O-

TS: wat een waardeloze situatie voor je vriendin!

En bizar dat zoveel mensen zo "makkelijk" zouden zeggen van kies het beste voor het dier en laat het gewoon bij hem. Terwijl ze ook nog kunnen lezen dat dat dan zou betekenen dat het beestje heel veel alleen thuis zou zitten bij mensen die heel veel weg zijn. (even ervan uitgaande dat TS / vriendin de waarheid vertelt wat dit betreft)

Ik vraag me af hè :)
Als het grootste probleem nu voor de ex is dat hij niet langer wil dat het dier steeds van huis moet wisselen.
En dat zijn nieuwe vriendin niet wil dat de 2 ex-en nog steeds elke keer contact hebben.

Waarom laten ze de hond dan niet gewoon bij de vriendin van de TS?
Dat is dan toch dè oplossing? :)

Geen gesleep meer met de hond. Geen contact meer met elkaar. Vriendin van TS heeft haar hond. En hond krijgt veel meer aandacht / hoeft niet zo ontzettend vaak en lang alleen thuis te zitten. Alleen maar winnaars toch? Meer dan in het scenario dat hij bij het baasje blijft in ieder geval.

Ik zou zeggen: laat je vriendin een goed bod doen om de hond volledig over te nemen met dit verhaal erbij dat het dier dan veel meer aandacht krijgt èn er geen gesleep en contact meer nodig is. Zorg er vooral voor dat niet alleen de ex maar ook de nieuwe vriendin dit berichtje ook te horen / lezen krijgt :)*

Als ze de hond ècht heel erg graag terug wil dan zou ik meteen een bedrag bieden dat dermate hoog is dat dat nieuwe koppel er zelf een nieuwe hond van uit kan gaan zoeken als ze zo graag een hond willen. Benoem dan vooral dat dat een hond van hen samen zal zijn, en niet jouw hond.

Zodat het extra aantrekkelijk wordt voor de nieuwe vriendin die dan niet elke keer aan "de ex" hoeft te denken bij het zien van de hond ;)

Ik denk dat je het zo het beste kan spelen: zoveel mogelijk voordelen inbouwen voor het teruggeven van de hond, en vooral ook die vriendin daarbij helemaal in de kaart spelen zodat die overstag gaat om helemaal van "de ex" af te raken itt als ze de hond houden dat je vriendin het er dan niet bij zal laten rusten en ze nooit meer met rust laat :j

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:48

Ik ga mee met bovenstaand. Kost misschien wat geld maar geen jarenlang touwtrekken en frustraties

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:15

“Ik wil de hond!”
“Juridische stappen”
“Twee weken bij hem, twee weken bij haar”
Goh, wat een dieren liefde spreekt hier uit zeg. Kom op, denk aan de hond, kies voor de hond en niet voor jezelf! Laat hem niet de rest van z’n leven heen en weer schakelen.