Wat voor beestjes in de tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:29

Wij hadden in onze vorige tuin een vogelvoerplek. Spechten, roodborstjes, meesjes,vlaamse gaai, groenling,... steeds gezellig ontbijten met afwisselende bezoekers. In de lente zie je ze de kleintjes voeren en het jaar erna zie je de kleintjes geregeld terugkomen. Vooral de spechten vonden we gaaf. 2 families die geregeld langskwamen.
We hadden nestjes met meesjes en een nestje op ooghoogte met tortelduifjes die we vanaf ei tot puber konden zien groeien. Eentje van de babies heb ik zien opgegeten worden door een buizerd. Ook een sperwer gehad die onze vogeltjes wou opeten. Gelukkig is die niet gebleven.
Hier gaan we terug een voerplek maken voor hen. Iedereen die kwam vond het ook heel intressant. De vogels herkennen je ook echt. Ze laten zich horen als het eten op is en bij bezoek zijn ze schuwer maar als jij het bent is het een stuk minder eng.
Wij voerden heel het jaar door.
Dit is best omstreden, maar wij geloven dat vogels de hele dag door hun voedselbronnen afwisselen. We laten soms ook de voerplek 1 weekje leeg. De meeste vogels komen sporadisch eens langs. De meesjes en groenlingen die kwamen dagelijks.
Echt een aanrader. Weinig werk aan en veel afwisseling.
Wel kan vogelvoer best wat kosten als je voerplek geliefd is.

Ik weet niet hoe je tuin is, maar een egelhuisje maken om egels te helpen overwinteren bvb is ook leuk. Sommige planten of bomen trekken ook bepaalde diersoorten aan. Een private mini wildlife park

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 17:34

Ik ben hier begonnen met twee kippen (hennen) op 600 m2 en nu lopen er 7 kippen en 5 loopeenden. Vanwege de winter (roofvogels) zitten ze nu in een 'mini-ren' van 30 m2 en een afsluitebare nachtstal van 12 m2. Niet alleen zij, maar ook ik kan niet wachten tot ze weer op die 600 m2 kunnen. Dat is toch fijner om de hele dag te kunnen scharrelen, lijkt mij in ieder geval. De kippen graven zich inderdaad een ongeluk, maar ik vind het welzijn van de dieren toch belangrijker dan die paar gaten die ik weer dicht kan gooien.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 18:01

Ik vind het stuk voor kippen te klein, kippen zijn heel actieve dieren die toch voldoende te doen moeten krijgen.. Als je ze de kans geeft tot verder uitloop zou het zeker te doen zijn. Tips omtrent voer zie ik genoeg voorbij komen
Maar ga je voor kippen koop deze via een erkende fokker en promoot zeker niet red een legkip acties ed...Mensen moeten beginnen inzien dat je hiermee broodfok steunt.
Er zijn heel wat hobbyfokkers die met veel liefde mooie leuke kippen fokken. Haal ze daar, steun deze mensen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:02

Reageer je op mij, JustMeKV? Ik vind 600 m2 toch een beste ruimte. Ja, nu in de winter is het erg klein met 30 m2 buiten (3 x 10 meter) en 12 M2 binnen (3 x 4), maar vergeleken met hoe de meeste kippen gehouden worden hebben ze nu nog steeds een zee van ruimte. Of reageerde je op iemand anders?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:22

@Shenavallie: Nee hoor ik reageerde op TS haar begin post , niet op jou bedoeld. In de beginpost gaat het over een stuk van iets van 2m op 5m... wat ik te klein vind voor kippen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:30

JustMeKV schreef:
@Shenavallie: Nee hoor ik reageerde op TS haar begin post , niet op jou bedoeld. In de beginpost gaat het over een stuk van iets van 2m op 5m... wat ik te klein vind voor kippen.

Mee eens kippen hebben veel meer ruimte nodig voor natuurlijk gedrag dan de meeste mensen ze geven.

xLianneZorro

Re: Wat voor beestjes in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-18 19:41

Wat is dan volgens jullie het minimale? Lees op internet verschillende dingen en zoals in minn post staat kan het stuk eventueel uitgebreid worden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:44

Lekker door de hele tuin laten scharrelen, zo gezellig ! <3
Ik heb hier cochin krieltjes lopen. Echt een geweldig lief en rustig ras.
En lekkere eitjes :9

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 19:50

betadine schreef:
Wij hadden in onze vorige tuin een vogelvoerplek. Spechten, roodborstjes, meesjes,vlaamse gaai, groenling,... steeds gezellig ontbijten met afwisselende bezoekers. In de lente zie je ze de kleintjes voeren en het jaar erna zie je de kleintjes geregeld terugkomen. Vooral de spechten vonden we gaaf. 2 families die geregeld langskwamen.
We hadden nestjes met meesjes en een nestje op ooghoogte met tortelduifjes die we vanaf ei tot puber konden zien groeien. Eentje van de babies heb ik zien opgegeten worden door een buizerd. Ook een sperwer gehad die onze vogeltjes wou opeten. Gelukkig is die niet gebleven.
Hier gaan we terug een voerplek maken voor hen. Iedereen die kwam vond het ook heel intressant. De vogels herkennen je ook echt. Ze laten zich horen als het eten op is en bij bezoek zijn ze schuwer maar als jij het bent is het een stuk minder eng.
Wij voerden heel het jaar door.
Dit is best omstreden, maar wij geloven dat vogels de hele dag door hun voedselbronnen afwisselen. We laten soms ook de voerplek 1 weekje leeg. De meeste vogels komen sporadisch eens langs. De meesjes en groenlingen die kwamen dagelijks.
Echt een aanrader. Weinig werk aan en veel afwisseling.
Wel kan vogelvoer best wat kosten als je voerplek geliefd is.

Ik weet niet hoe je tuin is, maar een egelhuisje maken om egels te helpen overwinteren bvb is ook leuk. Sommige planten of bomen trekken ook bepaalde diersoorten aan. Een private mini wildlife park

Dit is ook een heel leuk idee :D
Lekker naar vogeltjes kijken... wasplaatsje erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 20:07

Hier zitten de kippen op +- 2 bij 5 meter. Ruim 70% van de tijd brengen ze door op 1 vierkante meter van die ruimte... de composthoop. Daarnaast komen ze regelmatig buiten in de tuin om te scharrelen. Onze 3 dames (wyandotte krieltjes) zijn zeker weten gelukkig met hun plekje.

Meer ruimte (met daarin dan ook de juiste voorzieningen, geen kaal stuk) is uiteraard beter. Maar op moment is het even zo. En gelukkig hebben de dames het naar hun zin.

TS, als je voor kippen gaat zou ik in jou geval zeker de ren doortrekken naar 10 meter en een deel ervan overdekken. Op die manier blijft een groot stuk in de herfst/winter goed droog. Bedenk je wel dat kippen itt bv konijnen wel behoorlijk wat geluid kunnen produceren..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:55

JustMeKV schreef:

Oh, ha ha ha! :D Ik denk al: ze hebben meer leefruimte dan wij (wij leven met z'n drietjes op 56 m2 t.o.v. de kippen met hun 612 m2 :') ). :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 21:58

idinn schreef:
Hier zitten de kippen op +- 2 bij 5 meter. Ruim 70% van de tijd brengen ze door op 1 vierkante meter van die ruimte... de composthoop. Daarnaast komen ze regelmatig buiten in de tuin om te scharrelen. Onze 3 dames (wyandotte krieltjes) zijn zeker weten gelukkig met hun plekje.

Meer ruimte (met daarin dan ook de juiste voorzieningen, geen kaal stuk) is uiteraard beter. Maar op moment is het even zo. En gelukkig hebben de dames het naar hun zin.

TS, als je voor kippen gaat zou ik in jou geval zeker de ren doortrekken naar 10 meter en een deel ervan overdekken. Op die manier blijft een groot stuk in de herfst/winter goed droog. Bedenk je wel dat kippen itt bv konijnen wel behoorlijk wat geluid kunnen produceren..

Ik denk dat het ook wel uitmaakt of je krieltjes hebt of midden- tot grote maat kippen. Wij hebben New Hampshires, midden tot groot ras. Een zeer rustig ras overigens: maken zelden geluid. Heel, heel af en toe als er wat moeite (of is het blijdschap?) is met een ei leggen, maar meestal hoor je ze dan ook niet. Beetje rustige babbelaars, als ik in de stal bezig ben. Verder hoor je ze niet. Ik denk dan ook dat het ras-afhankelijk is.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 22:52

Zal inderdaad van het ras afhangen. Neem chabos of sebrights, die verdwijnen op een stuk van 600 m2.. die zie je nooit meer terug :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 00:52

Dan moet je er een verrekijker bij hangen _O-

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:43

Pluttersput schreef:
Zal inderdaad van het ras afhangen. Neem chabos of sebrights, die verdwijnen op een stuk van 600 m2.. die zie je nooit meer terug :')

_O- :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 10:44

idinn schreef:
Dan moet je er een verrekijker bij hangen _O-

Ik ben een beelddenker, dus zie dan ook echt zo'n verrekijker bungelen aan het hek. :D

Pluttersput

Re: Wat voor beestjes in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 13:39

Of heliumbalonnen aan ze vastmaken!
Alhoewel ik denk dat ze dan mee opstijgen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 17:19

:D