Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
betadine schreef:Wij hadden in onze vorige tuin een vogelvoerplek. Spechten, roodborstjes, meesjes,vlaamse gaai, groenling,... steeds gezellig ontbijten met afwisselende bezoekers. In de lente zie je ze de kleintjes voeren en het jaar erna zie je de kleintjes geregeld terugkomen. Vooral de spechten vonden we gaaf. 2 families die geregeld langskwamen.
We hadden nestjes met meesjes en een nestje op ooghoogte met tortelduifjes die we vanaf ei tot puber konden zien groeien. Eentje van de babies heb ik zien opgegeten worden door een buizerd. Ook een sperwer gehad die onze vogeltjes wou opeten. Gelukkig is die niet gebleven.
Hier gaan we terug een voerplek maken voor hen. Iedereen die kwam vond het ook heel intressant. De vogels herkennen je ook echt. Ze laten zich horen als het eten op is en bij bezoek zijn ze schuwer maar als jij het bent is het een stuk minder eng.
Wij voerden heel het jaar door.
Dit is best omstreden, maar wij geloven dat vogels de hele dag door hun voedselbronnen afwisselen. We laten soms ook de voerplek 1 weekje leeg. De meeste vogels komen sporadisch eens langs. De meesjes en groenlingen die kwamen dagelijks.
Echt een aanrader. Weinig werk aan en veel afwisseling.
Wel kan vogelvoer best wat kosten als je voerplek geliefd is.
Ik weet niet hoe je tuin is, maar een egelhuisje maken om egels te helpen overwinteren bvb is ook leuk. Sommige planten of bomen trekken ook bepaalde diersoorten aan. Een private mini wildlife park
JustMeKV schreef:@Shenavallie: Nee hoor ik reageerde op TS haar begin post , niet op jou bedoeld. In de beginpost gaat het over een stuk van iets van 2m op 5m... wat ik te klein vind voor kippen.
idinn schreef:Hier zitten de kippen op +- 2 bij 5 meter. Ruim 70% van de tijd brengen ze door op 1 vierkante meter van die ruimte... de composthoop. Daarnaast komen ze regelmatig buiten in de tuin om te scharrelen. Onze 3 dames (wyandotte krieltjes) zijn zeker weten gelukkig met hun plekje.
Meer ruimte (met daarin dan ook de juiste voorzieningen, geen kaal stuk) is uiteraard beter. Maar op moment is het even zo. En gelukkig hebben de dames het naar hun zin.
TS, als je voor kippen gaat zou ik in jou geval zeker de ren doortrekken naar 10 meter en een deel ervan overdekken. Op die manier blijft een groot stuk in de herfst/winter goed droog. Bedenk je wel dat kippen itt bv konijnen wel behoorlijk wat geluid kunnen produceren..