Angstfase pup, vuurwerk...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:57

Je hebt ontzettend veel ..

Thundershirts, Pet Remedy (op basis van etherische oliën), Adaptil (feromonen), Sanal Relax (op basis van aminozuur L-tryptofaan) en de producten die jij al opnoemt. Maar wat heel belangrijk is dat je de angst voor bent. Als ze eenmaal hoog in hun angst zitten dan breek je die bubbel niet snel.

Je kan ook eens zoeken naar de relaxopet. Wij hebben deze vorige jaar veel verkocht met als garantie er bij; niet goed, geld terug. Er is er maar één van de +/- 25 terug gekomen. Dit is een product die je aanzet op het moment dat er niets aan de hand is en het gaat de angst dus wegnemen. Een soort van 'opnieuw installeren' :') Klinkt heel raar, maar het schijnt te werken. Collega was er ook erg blij mee, die hond schrok al van een prullenbak die dichtklapte.

Heel veel succes in ieder geval!

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:20

Mijn hond van 6 doet dit ook, maar niet alleen met vuurwerk. Tegenwoordig schrikt hij al als er een deur dicht geslagen wordt en dan zet hij het op rennen. We hebben al zo veel geprobeerd: negeren, proberen hem stil te zetten en dan tegen m praten, hem bezig houden voordat er uberhaupt iets gebeurd. Niks helpt.. dit is pas sinds afgelopen oud en nieuw, hij schoot ineens volledig in paniek en liet in t hele huis zijn plas lopen. Alle jaren hier voor lag hij letterlijk te slapen op de bank.. het is echt vreselijk, als ie eenmaal gaat rennen dan trekt ie heel je hand kapot en hoor je m hijgen omdat die band om zn nek zn luchtpijp dicht knijpt maar je kunt m er niet uit krijgen.

Sjolvir

Re: Angstfase pup, vuurwerk...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:52

Er staan hier her en der wel goede tips bij, maar aantak mensen hier heeft ook duidelijk nul ervaring met in blinde paniek zijnde honden. Die haal je daar niet zo even uit ....die zijn vaak echt onbereikbaar op dat moment.

Als het allemaal zo simpel was hadden de toch degelijk getrainde hulphonden ook noout geen oroblemen kunnen hebben en er zijn er helaas genoeg die rondom oud en nieuw zo ongeveer waardeloos zijn voor hun eigenaren die ze hard nodig hebben.

Hier doen we ook aan overleven met oud en nieuw, vond het veel leuker om om 12 uur wat af te steken dan om dagen met bange hond te zitten.en dan heeft mijn hond het geluk om doorgaans als het 1 januari is weer de lol van het leven al weer in te zien. Zijn er zat die nog tijden heel snel getriggerd zijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 16:12

Sjolvir schreef:
Er staan hier her en der wel goede tips bij, maar aantak mensen hier heeft ook duidelijk nul ervaring met in blinde paniek zijnde honden. Die haal je daar niet zo even uit ....die zijn vaak echt onbereikbaar op dat moment.

Als het allemaal zo simpel was hadden de toch degelijk getrainde hulphonden ook noout geen oroblemen kunnen hebben en er zijn er helaas genoeg die rondom oud en nieuw zo ongeveer waardeloos zijn voor hun eigenaren die ze hard nodig hebben.

Hier doen we ook aan overleven met oud en nieuw, vond het veel leuker om om 12 uur wat af te steken dan om dagen met bange hond te zitten.en dan heeft mijn hond het geluk om doorgaans als het 1 januari is weer de lol van het leven al weer in te zien. Zijn er zat die nog tijden heel snel getriggerd zijn.

Fijn joh! Hier start 1 december het vuurwerk en vanaf dan vooral s avonds last. In weekenden hele dag en laatste 2 weken sowieso een ramp. Ongeveer half januari is het weer redelijk gedaan qua vuurwerk.... Echt klote

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:29

dierenfan schreef:
Sjolvir schreef:

Fijn joh! Hier start 1 december het vuurwerk en vanaf dan vooral s avonds last. In weekenden hele dag en laatste 2 weken sowieso een ramp. Ongeveer half januari is het weer redelijk gedaan qua vuurwerk.... Echt klote

Heb al 3 x de politie gebeld :+ toen ze aan het schieten waren... jammer voor die jongens onder het tunneltje, maar mijn hond zat onder de stoel verstopt.... En in september waren ze ook al wel aan het schieten, maar heb het geluk dat als het even is, ze ook weer redelijk snel "normaal" wordt. Ik laat haar al wel ca 1 maand niet meer alleen thuis, omdat ik niet weet wat ze dan uitspoken bij mijn huis.
Vanmiddag waren ze ook wel even bezig, maar gelukkig maar even, moet zeggen tot nu toe reageert ze relaxter dan vorige jaren.. dit wordt onze 3e oud en nieuw.. 1e ging dus goed tot ontploffing zo ongeveer in dat tunneltje om 5 uur smiddags… en toen heeft ze ook werkelijk hele huis ondergescheten en al... Vorig jaar thundershirt en vuurwerk CD blauw gedraaid, nog steeds vreselijk bang en uitlaten had totaal geen zin, dus ook niet gedaan. (Ze wil dan toch alleen maar huis in rennen) en hopelijk dit jaar weer stapje beter.. ik duim...… heel hard... Vind het zo sneu..

Vorig jaar...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pfffttt, wat een feest.... hier moest ze toch nog een keer mee plassen en zo.. maar moest ik haar onder kastje uit sleuren zo ongeveer. Kat vind het normaal wel oke, maar 12 uur vond die toch ook wel to much.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 19:51

Optillen/veiligheid bieden ben ik zelf wel voorstander van

Nu inmiddels twee labrador herplaatsers gehad waarbij de eerste echt voor alles bang was doordat hij de eerste 6 maanden in een schuur heeft doorgebracht en daarna naar iemand ging die dacht dat ze binnen een week een Martin Gaus hondje zou hebben.

Middelen weet ik heel weinig van

Ik heb bij de eerste dus wel de vuurwerk cd gebruikt. Inderdaad dubbel seround systeem en volume opvoeren naar wat de hond aangeeft.

Daarnaast ben ik altijd samen gaan onderzoeken, hoe minder schrikreactie hoe eerder de beloning.

Daarnaast mochten ze altijd steun zoeken bij mij. Optillen is geen optie voor mij maar steun zoeken zeker wel en daar zijn alle honden bij mij nooit slechter van geworden in tegendeel zelfs.

Onze oudste labrador (de tweede herplaatser) gaat goed nu maar zodra er vuurwerk in een tunneltje wordt afgestoken (wat helaas niet te vermijden is) dan vlamt haar angst op. Desondanks is het geen blinde paniek meer en schiet ze 1 meter weg om vervolgens snel steun te zoeken bij mij.

Middelen heb ik geen ervaring verder mee

Sterkte

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 20:05

Mijn schijtluis die durft over straat ondanks geknal met een adaptilband om.
Wellicht proberen waard.

Bach en zylkene geen effect.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 06:53

_CS_ schreef:
Mijn schijtluis die durft over straat ondanks geknal met een adaptilband om.
Wellicht proberen waard.

Bach en zylkene geen effect.

Bedankt!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 07:00

Sjolvir de politie bellen heeft hier totaal geen niet. Zijn diverse groepen jongeren op meerdere plekken tegelijk die zich continu verplaatsen en de buurt door en door kennen. Daarnaast ook op de parkeerplaats bij het bos daar testen ze de hele zware varianten. Wij wonen dichtbij de Belgische grens waardoor aan vuurwerk komen zeer simpel is en erg veel hangjongeren hier die dus vroeg beginnen.

Maarrr misschien juist omdat het hier zo lang knalt dat de rest het inmiddels niet meer interesseert. Puppedup zit gewoon in moeilijke leeftijd fase in een hele verkeerde maand daar voor.

Gelukkig worden mijn werktijden inmiddels aangepast zodat ik veel daar uit kan laten en thuis enkel nog snelle plas hoeft. Kan hij lekker vuurwerk arm op de speelweide klieren met pension gasten en thuis slapen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 09:01

dierenfan schreef:
Jullie zouden dus een pup of volwassen hond die in paniek schiet in zijn sop laten gaar koken en dan leert zo'n hond daardoor dat de situatie kennelijk oke is en hij niet in paniek hoeft te schieten?
.

Dat doe ik dus niet. Ik leer ze dat ze bij angst of paniek altijd op mij kunnen vertrouwen. Eigenlijk net als bij mijn paarden. Maar we gaan ook gewoon door met wat we aan het doen waren. Alleen niet bij blinde paniek natuurlijk. Het voordeel is dat ik zelf geen hekel aan vuurwerk heb. En ik er van overtuigd ben dat je eigen mindset en lichaamstaal in de situatie minstens zo belangrijk is.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 10:33

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 22-11-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 11:57

Liannevh schreef:
Wat hier denk ik door elkaar gehaald wordt is dat het een verschil is of de hond al paniek ervaart of dat het slechts onwennig is.

Wanneer de hond geprikkeld wordt door vuurwerk maar er geen echte angst voor heeft is het hulpzaam om het goede voorbeeld te geven. Hoe je daar invulling aan geeft zal per hond verschillend zijn. Het moet in ieder geval dusdanig zijn dat de hond het als steun ervaart en zich beter zal voelen, wanneer hij zich beter voelt kan hij beter met de prikkels overweg en zal dat voorkomen dat er een angst ontwikkeld wordt. Verkeerd reageren van de eigenaar kan in dit geval wel negatieve gevolgen hebben. Optillen valt imo niet perse onder een verkeerde reactie mits de hond dit als prettig ervaart. De hond negeren als deze om steun vraagt valt imo wel onder een verkeerde reactie.

Het is echter een heel ander verhaal als de hond al angst en paniek heeft. Ik vind dat er te weinig stil word gestaan bij de hond als individu, als eigen wezen die zelf kan denken, als men zegt dat het probleem op te lossen is door je als mens als "leider" op te stellen (en ook hoe leiderschap er daadwerkelijk uit ziet zouden we kunnen discuseren). Vergelijk het met twee personen die op de rand kijken van de 10de verdieping staan van een flatgebouw. Een van de twee heeft erge hoogtevrees en heeft een paniek aanval door de situatie waarin ze staat, denk je dat zo iemand geholpen is als de tweede persoon zegt "oh maar ik heb geen hoogtevrees", zou de angst dan weggaan? Nee, als het echt zo simpel was hadden veel minder honden problemen...

Goed omschreven vind ik. Niet 1 mens of dier is gelijk en daarom zijn er zoveel verschillende manieren om te trainen. Overigens train ik deze maand en eerste 2 weken januari helemaal niets met hem. Ik ben er voor hem en de normale dingen doen we gewoon maar verder is het normaal doen gewoon meer dan genoeg. Elke week een keer mee naar tuincentrum, altijd mee gaan werken en elke dag lekker ver in de polders een losloop wandeling zoekend naar muizen en spelen met de bal en de roedel. Gewoon lekker relaxed

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 18:33

Even een update. Vrij vlot heb ik hem naast de bach rescue op alcohol basis ook nog op Puur Nervo gezet. Hij heeft nadat beide middelen ingezet zijn nog 0 onbereikbare paniekaanvallen gehad.

Ontzettend fijn dus!! Mijn werktijden waren aangepast en uitlaten hebben wij elke nacht een ronde gedaan en verder enkel uitgelaten in buitenaf gebieden. Zo buitenaf dat hij en de rest vd roedel ook op 31 december daar nog kilometers los gelopen hebben zonder maar iets van vuurwerk of carbid.

Eigenlijk zijn we uiteindelijk december erg goed door gekomen!! We leken te wonen in oorlogsgebied maar met improvisatie zijn we er gekomen. Uiteindelijk ook enkel oudejaarsnacht niet thuis kunnen slapen dat was onverantwoord ivm vuurwerk rondom de flat. Had nooit binnen kunnen komen zonder kans op heftig vuurwerk dichtbij.

Voorlopig even rust en we gaan rond de zomer eens kijken of zijn angst voor knallen nog zo groot is en wat we kunnen trainen. Al blijven we sowieso ondersteunen met bach rescue in deze periode gewoon uit voorzorg de scherpe randjes weg halen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:30

Ah dierenfan wat sneu hè! Fijn dat de ondersteuning geholpen heeft.
Ik heb pure etherische oliën ingezet dit jaar bij mijn bange hond en dat werkte zo bizar goed dat veel andere honden inmiddels ook een rustiger oud en nieuw achter de rug hebben.
Gelukkig hebben we het weer gehad die tijd van het jaar.