Liannevh schreef:Wat hier denk ik door elkaar gehaald wordt is dat het een verschil is of de hond al paniek ervaart of dat het slechts onwennig is.
Wanneer de hond geprikkeld wordt door vuurwerk maar er geen echte angst voor heeft is het hulpzaam om het goede voorbeeld te geven. Hoe je daar invulling aan geeft zal per hond verschillend zijn. Het moet in ieder geval dusdanig zijn dat de hond het als steun ervaart en zich beter zal voelen, wanneer hij zich beter voelt kan hij beter met de prikkels overweg en zal dat voorkomen dat er een angst ontwikkeld wordt. Verkeerd reageren van de eigenaar kan in dit geval wel negatieve gevolgen hebben. Optillen valt imo niet perse onder een verkeerde reactie mits de hond dit als prettig ervaart. De hond negeren als deze om steun vraagt valt imo wel onder een verkeerde reactie.
Het is echter een heel ander verhaal als de hond al angst en paniek heeft. Ik vind dat er te weinig stil word gestaan bij de hond als individu, als eigen wezen die zelf kan denken, als men zegt dat het probleem op te lossen is door je als mens als "leider" op te stellen (en ook hoe leiderschap er daadwerkelijk uit ziet zouden we kunnen discuseren). Vergelijk het met twee personen die op de rand kijken van de 10de verdieping staan van een flatgebouw. Een van de twee heeft erge hoogtevrees en heeft een paniek aanval door de situatie waarin ze staat, denk je dat zo iemand geholpen is als de tweede persoon zegt "oh maar ik heb geen hoogtevrees", zou de angst dan weggaan? Nee, als het echt zo simpel was hadden veel minder honden problemen...
Goed omschreven vind ik. Niet 1 mens of dier is gelijk en daarom zijn er zoveel verschillende manieren om te trainen. Overigens train ik deze maand en eerste 2 weken januari helemaal niets met hem. Ik ben er voor hem en de normale dingen doen we gewoon maar verder is het normaal doen gewoon meer dan genoeg. Elke week een keer mee naar tuincentrum, altijd mee gaan werken en elke dag lekker ver in de polders een losloop wandeling zoekend naar muizen en spelen met de bal en de roedel. Gewoon lekker relaxed