Avalanche81 schreef:Ik wil hier even wat mythes ontkrachten:
het kruiwagen verhaal: niet doen, levensgevaarlijk. Redirectie agressie is echt, de hond kan omdraaien en in je arm hangen. Honden zijn veel leniger dan mensen.
Zelfde met een vinger in de anus. Als je agressie wil uitlokken, moet je dat gaan doen. Zeer slecht advies.
Water eroverheen gooien kan effectief zijn, maar als de honden echt in de drive zitten helpt dat niet. Honden zijn geen katten, en water gooien is bij honden (afgezien van schrikeffect) niet bijzonder effectief.
Het beste is nog altijd ze in het nekvel pakken en fysiek uit elkaar trekken. Je staat dan dicht genoeg bij de kop om behoorlijk veilig te zijn. Het vraagt alleen wel enig gevoel voor timing. Wurgen werkt ook, maar duurt langer. Ik heb mijn honden als ze knokten (wat zelden het geval was) aan hun nekvel uit elkaar getrokken.
Pijnprikkels zijn zinloos, maken de hond alleen agressiever, en de kans op escalatie wordt dan groter. Mensen die IPO/KNPV trainen weten dit: een klap/tik/whatever maakt dat de hond harder bijt.
Dan nog dit: hond agressie is geen mens agressie. Honden kunnen andere honden en mensen prima uit elkaar houden, en ze kunnen verschillende honden ook uit elkaar houden. Het is niet omdat ze ruzie hebben met een andere hond, dat ze gelijk alle honden een kop kleiner willen maken, of mensen grijpen. Staffords zijn erop gefokt dat ze lief zijn naar mensen, zodat ze ook als ze volop in de drive zitten, geen mens zullen aanvallen. Je kunt alleen door een pijnprikkel wel redirectie agressie uitlokken.
@ TS: prima gedaan! Niks aan veranderen, was gewoon goed wat je deed.
Niet mijn ervaring en zit in de ipo wereld. Als bij ons eens een knokpartij is. Dan zorgt de 1 ervoor dat dat die lijn goed vast heeft. En de andere trekt de hond omhoog aan de liezen. Zodat de hond die persoon niet kan bijten. Door pijn prikkel laten ze de bek even los. Zodat je de hond er snel van af kunt trekken.
Krijgen zo de honden altijd uit elkaar. En hebben behoorlijke harde honden ertussen zitten.
Maar ik raad deze methode idd niet aan als je alleen bent.
Gelukkig komen knokpartijen weinig voor.