Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 00:00

capopjekop schreef:
Nikass schreef:
Als het Stafford achtige honden zijn van één eigenaar denk ik niet dat ik fysiek in zou grijpen.
Als iemand of iemands hond door een ander wordt aangevallen vind ik het iets heel anders.

Ik zou wèl melding maken bij (de hondengeleider van) de politie, aangezien het er op lijkt dat deze vrouw niet op een verantwoorde manier honden houdt. Wat de reden ook is, dit soort honden zonder muilkorf en aan de flexlijn... -O-
De volgende keer pakt zo'n hond een vreemd hondje en is de ellende niet te overzien.

Dit soort hond dan doel je op een agressieve hond neem ik aan? Of alle staffordachtigen?

Melden of niet is lastig. Ik zou denk ik afgaan op het gevoel dat ik bij de eigenaresse zou hebben. Kwam ze wel verantwoordelijk over? Dan zou ik het denk ik niet melden. Anders wel

ik vind die mensen beetje dom om 2 pitbulls te houden die elkaar aan vliegen ,vraag mij dan af hoe ze dat thuis doen.

capopjekop

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 06:38

Waarschijnlijk houden ze ze apart. Kan ook zijn dat er wat gebeurt is waardoor ze elkaar aangevlogen zijn. Je weet niet wat er gebeurt is dus het is gissen.

@nikass: oke het stond er een beetje raar. Ik las het dat alle staffordachtigen een muilkorf om zouden moeten.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 21:38

capopjekop schreef:
Waarschijnlijk houden ze ze apart. Kan ook zijn dat er wat gebeurt is waardoor ze elkaar aangevlogen zijn. Je weet niet wat er gebeurt is dus het is gissen.

@nikass: oke het stond er een beetje raar. Ik las het dat alle staffordachtigen een muilkorf om zouden moeten.

Ja eigenlijk wel. Er zijn weinig baasjes die verstandig zijn om een muilkorf om doet bij hun pitbull .
Ook als zij weten dat hun hond onbetrouwbaar zijn tegen over andere honden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-18 22:16

Hond 1 kreeg een muilkorf om.

Of deze in de zak van de vrouw zat, of dat de hond hem kon af krijgen voor / tijdens de confrontatie met hond 2, dat weet ik niet.

Hond 2 werd eerst weggebracht door de vrouw. Ik heb niet gezien of die uiteindelijk alsnog een muilkorf om kreeg. Tijdens de confrontatie droeg ie er geen in ieder geval.

Hond 2 werd via de achteringang naar huis gebracht. Hond 1 ging via de vooringang. Ik neem dus aan, dat ze in huis apart zitten.

Ik ben niet terug gegaan naar het huis. Ik hou wel in de gaten of ik vrouw of honden plus vriend evt zie. Als dat het geval is, ga ik wel vragen hoe het afgelopen is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:25

pompadour schreef:
capopjekop schreef:

Ja eigenlijk wel. Er zijn weinig baasjes die verstandig zijn om een muilkorf om doet bij hun pitbull .
Ook als zij weten dat hun hond onbetrouwbaar zijn tegen over andere honden

Ik vind dat onzin als je een brave hond hebt. Echt niet iedere pitbullachtige hond is gevaarlijk hoor. Maar aangezien jij het als killmachines ziet denk ik niet dat die discussie zin heeft.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:42

Ik wil hier even wat mythes ontkrachten:

het kruiwagen verhaal: niet doen, levensgevaarlijk. Redirectie agressie is echt, de hond kan omdraaien en in je arm hangen. Honden zijn veel leniger dan mensen.
Zelfde met een vinger in de anus. Als je agressie wil uitlokken, moet je dat gaan doen. Zeer slecht advies.

Water eroverheen gooien kan effectief zijn, maar als de honden echt in de drive zitten helpt dat niet. Honden zijn geen katten, en water gooien is bij honden (afgezien van schrikeffect) niet bijzonder effectief.

Het beste is nog altijd ze in het nekvel pakken en fysiek uit elkaar trekken. Je staat dan dicht genoeg bij de kop om behoorlijk veilig te zijn. Het vraagt alleen wel enig gevoel voor timing. Wurgen werkt ook, maar duurt langer. Ik heb mijn honden als ze knokten (wat zelden het geval was) aan hun nekvel uit elkaar getrokken.

Pijnprikkels zijn zinloos, maken de hond alleen agressiever, en de kans op escalatie wordt dan groter. Mensen die IPO/KNPV trainen weten dit: een klap/tik/whatever maakt dat de hond harder bijt.

Dan nog dit: hond agressie is geen mens agressie. Honden kunnen andere honden en mensen prima uit elkaar houden, en ze kunnen verschillende honden ook uit elkaar houden. Het is niet omdat ze ruzie hebben met een andere hond, dat ze gelijk alle honden een kop kleiner willen maken, of mensen grijpen. Staffords zijn erop gefokt dat ze lief zijn naar mensen, zodat ze ook als ze volop in de drive zitten, geen mens zullen aanvallen. Je kunt alleen door een pijnprikkel wel redirectie agressie uitlokken.

@ TS: prima gedaan! Niks aan veranderen, was gewoon goed wat je deed.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 22:46

Heel knap dat je bent gaan helpen. Er is 1 type hond die ik niet vertrouw en dat zijn de vechthonden. Ik moest gelijk denken aan het verhaal van de man die is aangevallen door zijn 2 pitbulls welke daarna zijn dood geschoten door zijn vrouw. Deze honden woonden tot vlak voor het incident in mijn dorp en hadden al wat bijt incidenten op hun naam. Hij is verhuisd voor meer ruimte voor zijn honden. Anyway; hij liep met zijn honden aan de lijn. Er loopt een hond voorbij waartegen zijn hond(en?) snauwde, hij corrigeert en het was mis. Ze gingen beide in de aanval op de baas en hij is flink toegetakeld.
Ze zijn eigenlijk puur gefokt op hondengevechten en juist lief zijn voor de mens (om dus te voorkomen dat de handler gebeten wordt), maar het zegt helemaal niks noppes nada.
Ikzelf had 112 gebeld.
Bij andere soort honden wil ik best helpen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:06

@nogo: In mijn ogen is iemand mogelijk een gevaar voor zijn omgeving als hij zijn honden duidelijk niet de baas kan/aan de lijn weet te houden. Je ziet het aan dit topic: eigenaar komt met huisdieren in de problemen en verwacht van de omgeving hulp, waarbij die hulp dus in principe risico loopt gebeten te worden. (want dat loop je wel degelijk als je je bemoeit met vechtende honden)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:25

XxDiandraxX schreef:
Pff ik vind het dapper van je, ik had het denk ik niet gedaan (zeker niet bij dit type hond).

Couperen aan oren is in nederland (en een groot deel van europa) verboden. Staart couperen is in nederland en belgie ook verboden maar in frankrijk dan weer niet..

Ik weet dat mensen dit type honden vaak uit amerika of oostblok landen haalt omdat ze daar wel gecoupeerd (mogen) worden en ze dat mooier/stoerder vinden.

Of het helpt om een melding te maken weet ik eigenlijk niet. Als het beide haar honden zijn is ze zelf verantwoordelijk. En hond agressie slaat niet zomaar om naar mens/kind agressie. Maar je kan natuurlijk informeren.

Zou ik niet te hard zeggen... ik ken dieren die eerst "alleen maar agressief tegen de eigen diersoort" waren en later toch ook mensen bleken aan te vallen. En juist bij mensen die onhandig met hun honden omgaan, loop je risico dat die honden dan zelf wel even gaan bepalen of ze een soortgenoot (maar net zo makkelijk een ander levend wezen) gaan aanpakken. En bij vechtende honden loop je sowieso risico gebeten te worden, als je te dichtbij komt, ook al zouden ze normaal geen mensen bijten.

De hele grap met huisdieren is zelfs dat ze ingeprent raken op mensen, en zich deel van hun menselijke familie-groep voelen.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 23:35

Zoolgangster schreef:
@nogo: In mijn ogen is iemand mogelijk een gevaar voor zijn omgeving als hij zijn honden duidelijk niet de baas kan/aan de lijn weet te houden. Je ziet het aan dit topic: eigenaar komt met huisdieren in de problemen en verwacht van de omgeving hulp, waarbij die hulp dus in principe risico loopt gebeten te worden. (want dat loop je wel degelijk als je je bemoeit met vechtende honden)

Oke dan verschillen wij gewoon van mening.
Ik zou geen wijkagent tippen zolang je vermoeden gebaseerd is op een moment opname en aannames zonder daadwerkelijk de feiten te kennen of uberhaupt met desbetreffende eigenaren te hebben gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 01:00

Avalanche81 schreef:
Ik wil hier even wat mythes ontkrachten:

het kruiwagen verhaal: niet doen, levensgevaarlijk. Redirectie agressie is echt, de hond kan omdraaien en in je arm hangen. Honden zijn veel leniger dan mensen.
Zelfde met een vinger in de anus. Als je agressie wil uitlokken, moet je dat gaan doen. Zeer slecht advies.

Water eroverheen gooien kan effectief zijn, maar als de honden echt in de drive zitten helpt dat niet. Honden zijn geen katten, en water gooien is bij honden (afgezien van schrikeffect) niet bijzonder effectief.

Het beste is nog altijd ze in het nekvel pakken en fysiek uit elkaar trekken. Je staat dan dicht genoeg bij de kop om behoorlijk veilig te zijn. Het vraagt alleen wel enig gevoel voor timing. Wurgen werkt ook, maar duurt langer. Ik heb mijn honden als ze knokten (wat zelden het geval was) aan hun nekvel uit elkaar getrokken.

Pijnprikkels zijn zinloos, maken de hond alleen agressiever, en de kans op escalatie wordt dan groter. Mensen die IPO/KNPV trainen weten dit: een klap/tik/whatever maakt dat de hond harder bijt.

Dan nog dit: hond agressie is geen mens agressie. Honden kunnen andere honden en mensen prima uit elkaar houden, en ze kunnen verschillende honden ook uit elkaar houden. Het is niet omdat ze ruzie hebben met een andere hond, dat ze gelijk alle honden een kop kleiner willen maken, of mensen grijpen. Staffords zijn erop gefokt dat ze lief zijn naar mensen, zodat ze ook als ze volop in de drive zitten, geen mens zullen aanvallen. Je kunt alleen door een pijnprikkel wel redirectie agressie uitlokken.

@ TS: prima gedaan! Niks aan veranderen, was gewoon goed wat je deed.

Niet mijn ervaring en zit in de ipo wereld. Als bij ons eens een knokpartij is. Dan zorgt de 1 ervoor dat dat die lijn goed vast heeft. En de andere trekt de hond omhoog aan de liezen. Zodat de hond die persoon niet kan bijten. Door pijn prikkel laten ze de bek even los. Zodat je de hond er snel van af kunt trekken.

Krijgen zo de honden altijd uit elkaar. En hebben behoorlijke harde honden ertussen zitten.
Maar ik raad deze methode idd niet aan als je alleen bent.

Gelukkig komen knokpartijen weinig voor.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:10

Zoolgangster schreef:

Wat een rare redenatie.
Als jij met een paard (en wagen) op pad gaat en je paard gaat aan de kletter dan verwacht jij toch ook hulp.Wat met een op hol geslagen paard ook risico's voor andere met zich meebrengt
Een paard is een vluchtdier dus de kans bestaat altijd, net als een vechthond , dat het in het natuurlijke gedrag valt.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:43

Ik train knpv met mijn honden, en wij laten de honden gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daarnaast streven wij er naar om ze allemaal zo sociaal mogelijk op te voeden zodat als er ooit een los breekt er niet direct word gevochten.

Jammer dat meteen alle stafford en pitbull achtige hier weer in kwaad daglicht worden gesteld. Mijn stiefvader heeft namelijk een schapendoes die net wat gevaarlijker is als menig stafford of pitbull, als het aan mij lag had dat beest al lang een spuitje gekregen. Die hond vecht met alle honden die hij tegen komt, en als je hem er dan af wil halen hangt hij in je arm, en de enige manier om hem los te krijgen is door zijn keel dicht te knijpen tot hij blauw word. Zo heeft hij ooit mijn herder pup zo toegetakeld dat zei nu nog steeds haar plas laat lopen zodra ze hem ook maar hoort blaffen. Ook ben ik al 2 keer naar de ehbo gemoeten om in totaal 20 hechtingen te halen.
En ja dit ligt helemaal aan de opvoeding die mijn stiefvader deze hond niet heeft gegeven en die hond behandeld alsof het een mens is en ook zo denkt, en hier heb ik al heel veel ruzie om gehad thuis. Gelukkig heb ik nu mijn eigen plekje en heb ik geen last meer van deze hond.

Dus nee niet alleen pitbull achtige honden zijn een risico helaas, ik blijf er bij dat een goede opvoeding vanaf dag 1 dat je de hond hebt het belangrijkste. Daarnaast vind ik wel dat mensen beter moeten nadenken voor ze een bepaald soort hond aanschaffen.
Ik ken namelijk genoeg mensen aan wie ik mijn chihuahua nog niet mee zou willen geven..

Daarnaast ben ik voor een verplichte cursus voor je een hond aanschaft. Aangezien heel veel mensen er te makkelijk over denken.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:17

CharmingS schreef:
Ik train knpv met mijn honden, en wij laten de honden gewoon niet bij elkaar in de buurt. Daarnaast streven wij er naar om ze allemaal zo sociaal mogelijk op te voeden zodat als er ooit een los breekt er niet direct word gevochten.

Jammer dat meteen alle stafford en pitbull achtige hier weer in kwaad daglicht worden gesteld. Mijn stiefvader heeft namelijk een schapendoes die net wat gevaarlijker is als menig stafford of pitbull, als het aan mij lag had dat beest al lang een spuitje gekregen. Die hond vecht met alle honden die hij tegen komt, en als je hem er dan af wil halen hangt hij in je arm, en de enige manier om hem los te krijgen is door zijn keel dicht te knijpen tot hij blauw word. Zo heeft hij ooit mijn herder pup zo toegetakeld dat zei nu nog steeds haar plas laat lopen zodra ze hem ook maar hoort blaffen. Ook ben ik al 2 keer naar de ehbo gemoeten om in totaal 20 hechtingen te halen.
En ja dit ligt helemaal aan de opvoeding die mijn stiefvader deze hond niet heeft gegeven en die hond behandeld alsof het een mens is en ook zo denkt, en hier heb ik al heel veel ruzie om gehad thuis. Gelukkig heb ik nu mijn eigen plekje en heb ik geen last meer van deze hond.

Dus nee niet alleen pitbull achtige honden zijn een risico helaas, ik blijf er bij dat een goede opvoeding vanaf dag 1 dat je de hond hebt het belangrijkste. Daarnaast vind ik wel dat mensen beter moeten nadenken voor ze een bepaald soort hond aanschaffen.
Ik ken namelijk genoeg mensen aan wie ik mijn chihuahua nog niet mee zou willen geven..

Daarnaast ben ik voor een verplichte cursus voor je een hond aanschaft. Aangezien heel veel mensen er te makkelijk over denken.

_/-\o_

Heb zelf Staffords (en n Bull Terrier gehad). Omdat ik er ervaring mee heb wil niet zeggen dat ik dan ook alle Staffords of überhaupt alle honden vertrouw. Dat is echt heel afhankelijk van hun opvoeding! Hoe menselijker ze opgevoed zijn, hoe meer ik er van weg blijf ;)

Ik begrijp niet waarom die flexlijnen nog verkocht en gebruikt worden %) Heb het zo vaak mis zien gaan met die rotdingen (bv hond aan lange flexlijn, rent ineens tussen auto's weg op en baas krijgt de lijn niet snel genoeg kort met alle gevolgen van dien := )

Petje af TS hoe je handelde, hopelijk maak je het niet meer mee. Ik ga mee met NoGo; polsen bij de vrouw hoe het ermee gaat, en afhankelijk daarvan wel/geen melding maken. Voor hetzelfde geld heeft ze er van geleerd en maatregelen genomen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:24

MissYvette4u schreef:
CharmingS schreef:

_/-\o_

Heb zelf Staffords (en n Bull Terrier gehad). Omdat ik er ervaring mee heb wil niet zeggen dat ik dan ook alle Staffords of überhaupt alle honden vertrouw. Dat is echt heel afhankelijk van hun opvoeding! Hoe menselijker ze opgevoed zijn, hoe meer ik er van weg blijf ;)

Ik begrijp niet waarom die flexlijnen nog verkocht en gebruikt worden %) Heb het zo vaak mis zien gaan met die rotdingen (bv hond aan lange flexlijn, rent ineens tussen auto's weg op en baas krijgt de lijn niet snel genoeg kort met alle gevolgen van dien := )

Petje af TS hoe je handelde, hopelijk maak je het niet meer mee. Ik ga mee met NoGo; polsen bij de vrouw hoe het ermee gaat, en afhankelijk daarvan wel/geen melding maken. Voor hetzelfde geld heeft ze er van geleerd en maatregelen genomen.

Ik heb mijn 2 herders ook aan een flexlijn, ik zou niet meer zonder willen. Al gebruik ik die flexlijn alleen maar tijdens het uitlaten, tijdens het trainen gewoon een trainingslijn.
Maar mijn honden zijn opgevoed, als ik roep "kom hier" staan ze bij het woord "kom" al naast me. Dus het ligt absoluut niet aan lijnen of halsbanden.

Een vriendin van mij heeft nu een kruising shiba inu en border collie gekocht, niet zo'n handige combi aangezien mijn vriendin zo chaotisch en druk is als het maar zijn kan, en nog nooit een hond heeft opgevoed, daarnaast is ze stronteigenwijs en luistert ze naar niemand. Heb geprobeerd om het uit haar hoofd te praten maar helaas, hond is er. Ik kan helaas weinig goeds voorspellen aangezien de pup van nog geen 4 maanden nu al zijn lipjes optrekt..

Ik ben gek op mijn vriendin, maar vind dit gewoon een domme actie van haar, en dat weet ze ook.

Daarom ben ik voor een verplichte cursus voor je een hond aanschaft, waarin alle aspecten voorkomen wat het inhoud om een hond te hebben en wat er voor nodig is om een hond de juiste verzorging te geven, niet alleen voor pitbull achtige honden, maar zelfs al wil je een chihuahua aanschaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:25

Flexlijn word hier alleen gebruikt tijdens wandelen in natuurgebieden, waar aanlijnplicht geldt.

Voor de rest altijd aan een 2 m lijn.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 17:21

MissYvette4u schreef:
CharmingS schreef:

_/-\o_

ik laat mijn flatcoated retriever uit met flexi riem uit van 8 mtr .En ik hou de lijn kort als ik moet over steken. Dat ik hem met flexi uitlaat is dat er bij mij geen losloopgebieden meer zijn. Maar eerverleden jaar is mijn hond aangevallen door een loslopende pitbus zijn baasje liet hem bewust los. En ik ben dan toch blij dat ik hem een flexi riem uit liet want ik laat de lijn bewust lang. Want anders had mijn hond geen kans om zich te verdedigen en dat gunde ik de pitbull niet

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 03:10

Wij hebben ook een flexi lijn voor onze Duitse dog kruising, en ik wil echt niet anders. Zo kan die toch rondstruinen in de struiken zonder dat ik mee moet, wij hebben nergens losloopgebieden dus dan maar zo. Nooit problemen mee eigenlijk, met oversteken gewoon kort als een hond met zo 'n riem nog de weg over weet te schieten dan let je als eigenaar gewoon niet op.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:51

xSCWx schreef:
Heel knap dat je bent gaan helpen. Er is 1 type hond die ik niet vertrouw en dat zijn de vechthonden. Ik moest gelijk denken aan het verhaal van de man die is aangevallen door zijn 2 pitbulls welke daarna zijn dood geschoten door zijn vrouw. Deze honden woonden tot vlak voor het incident in mijn dorp en hadden al wat bijt incidenten op hun naam. Hij is verhuisd voor meer ruimte voor zijn honden. Anyway; hij liep met zijn honden aan de lijn. Er loopt een hond voorbij waartegen zijn hond(en?) snauwde, hij corrigeert en het was mis. Ze gingen beide in de aanval op de baas en hij is flink toegetakeld.
Ze zijn eigenlijk puur gefokt op hondengevechten en juist lief zijn voor de mens (om dus te voorkomen dat de handler gebeten wordt), maar het zegt helemaal niks noppes nada.
Ikzelf had 112 gebeld.
Bij andere soort honden wil ik best helpen.

in Rotterdam paar jaar geleden waren ook een echtpaar die 2 pitbulls (toen 8 maanden )hadden geadopteerd en zij hadden ervaring met moeilijke honden. Er gebeurde iets en de honden kregen een rode waas en vielen zo maar hun baasje aan . De man is zwaargewond per helicopter daar het ziekenhuis vervoerd, zijn onderarm was zo toe getakeld , dat ze zijn onderarm hebben geamputeerd.
de honden hebben een spuitje gekregen ,

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:36

Ik vind de term "vechthond" zo naar.. Ik zie meer agressieve kleine keffertjes rond lopen dan agressieve stafford of pitbull achtige honden rondlopen. Maar van die kleine boomertjes die iedere keer te keer gaan als ik met mijn herder langs loop word dan niks gezegd, omdat deze minder schade aanrichten.. Deze honden zijn gewoon ontzettend sterk, en IMO niet geschikt als huishond, maar vooral geschikt voor (erf)bewaking (uitzonderingen daargelaten, ken genoeg staffords en pitbulls die graag de hele dag warm op je schoot willen kroelen en geen vlieg kwaad zullen doen). Als we nou de mensen die deze honden bewust agressief maken nou eens een spuitje geven, lijkt me dat een stuk eerlijker, want die mensen zijn namelijk gevaarlijker als de hond ;)

Op het moment dat zo'n hond een zogezegde "rode waas" krijgt heb je het als baas al veel te ver laten komen en signalen gemist en het zelf zover laten komen. Mensen moeten eens na gaan denken voor ze een bepaald ras kopen en zich daarin verdiepen. Want nu zijn het de honden die weer een slechte naam krijgen, terwijl de schuld bij de baas ligt.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:45

CharmingS schreef:
Ik vind de term "vechthond" zo naar.. Ik zie meer agressieve kleine keffertjes rond lopen dan agressieve stafford of pitbull achtige honden rondlopen. Maar van die kleine boomertjes die iedere keer te keer gaan als ik met mijn herder langs loop word dan niks gezegd, omdat deze minder schade aanrichten.. Deze honden zijn gewoon ontzettend sterk, en IMO niet geschikt als huishond, maar vooral geschikt voor (erf)bewaking (uitzonderingen daargelaten, ken genoeg staffords en pitbulls die graag de hele dag warm op je schoot willen kroelen en geen vlieg kwaad zullen doen). Als we nou de mensen die deze honden bewust agressief maken nou eens een spuitje geven, lijkt me dat een stuk eerlijker, want die mensen zijn namelijk gevaarlijker als de hond ;)

Op het moment dat zo'n hond een zogezegde "rode waas" krijgt heb je het als baas al veel te ver laten komen en signalen gemist en het zelf zover laten komen. Mensen moeten eens na gaan denken voor ze een bepaald ras kopen en zich daarin verdiepen. Want nu zijn het de honden die weer een slechte naam krijgen, terwijl de schuld bij de baas ligt.

Eens. Het is zeker de schuld van de baas maar dat is precies zo bij die keffertjes. Al heb ik er momenteel ook 1 bij lopen die makkelijk keft. Maar daar zijn we dus hard mee aan het werk. En dat valt dan zeker af te leren.

Elke hond heeft nou eenmaal aanleg voor iets. Kleine hondjes keffen makkelijk, een labrador houd vaak van water en is vaak lomp en zo kan je eindeloos door gaan met allerlei rassen. Helaas zijn "stafford achtigen" vaak op een gegeven moment hond agressief. Maar bij iemand die zich goed verdiept in het ras en de aanleg hoeft het geen probleem te zijn. Naar mijn idee gaat het inderdaad mis bij mensen die zich er niet in verdiepen of de aanleg ontkennen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:50

DreamUp schreef:
CharmingS schreef:

Eens. Het is zeker de schuld van de baas maar dat is precies zo bij die keffertjes. Al heb ik er momenteel ook 1 bij lopen die makkelijk keft. Maar daar zijn we dus hard mee aan het werk. En dat valt dan zeker af te leren.

Elke hond heeft nou eenmaal aanleg voor iets. Kleine hondjes keffen makkelijk, een labrador houd vaak van water en is vaak lomp en zo kan je eindeloos door gaan met allerlei rassen. Helaas zijn "stafford achtigen" vaak op een gegeven moment hond agressief. Maar bij iemand die zich goed verdiept in het ras en de aanleg hoeft het geen probleem te zijn. Naar mijn idee gaat het inderdaad mis bij mensen die zich er niet in verdiepen of de aanleg ontkennen.

Maar dan ben je er in ieder geval mee bezig, ik zie de mensen hier alleen maar lachen als die hondjes beginnen te keffen, maar als mijn hond een keer haar keel open zet dan heb ik een agressieve rothond?

Heb ik bij voorbaat mijn hond een muilkorf om dan is mijn hond agressief, nee die muilkorf heb ik om bij mijn hond om de agressieve kefjoekels te beschermen aangezien mijn hond dat ziet als leuk speelgoed.

Neem gewoon een speelgoed goudvis als je geen tijd en moeite wil doen om je hond op te voeden en jezelf te verdiepen in het ras.
Maar ga niet de hond de schuld geven van de onkunde van zijn mens.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:51

CharmingS schreef:
Ik vind de term "vechthond" zo naar...

Dat is toch gewoon waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn? 'Jachthond' of 'herdershond' is toch ook geen naar woord? Ik vind het net goed dat mensen eraan herinnerd worden wat de oorsprong van hun hond is. Dat je niet verwonderd moet zijn als je jachthond jachtinstinct heeft of dat een vechthond wil vechten. Een gewaarschuwd mens er er 2 waard.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:04

Sclimpre schreef:
CharmingS schreef:
Ik vind de term "vechthond" zo naar...

Dat is toch gewoon waar ze oorspronkelijk voor gefokt zijn? 'Jachthond' of 'herdershond' is toch ook geen naar woord? Ik vind het net goed dat mensen eraan herinnerd worden wat de oorsprong van hun hond is. Dat je niet verwonderd moet zijn als je jachthond jachtinstinct heeft of dat een vechthond wil vechten. Een gewaarschuwd mens er er 2 waard.

Heb even gegoogled aangezien ik niet goed ben in verwoorden.

Citaat:
Hoewel de pitbull gefokt werd om te vechten in de ring is het een stabiele hond met een sociaal karakter, deels ook afhankelijk van de opvoeding van de baasjes. Rond de jaren 20 van de vorige eeuw stond de pitbull bekend als 'nanny dog' in de Verenigde Staten om op baby's en kleine kinderen te passen. Vanwege hun uitzonderlijke geduldig en zachtaardig karakter was dit mogelijk. Jegens andere dieren kunnen ze soms agressie vertonen. Door als eigenaar een goede roedelleider te zijn, kan men deze agressie in de hand houden. De honden hebben een sterk jachtinstinct en zijn gedreven. Deze pitbull is een erg actieve hond en heeft dagelijks veel beweging nodig. Vaak zijn ze zijn goed in hondensporten zoals hoogspringen en verspringen.

Citaat:
Begin 19de eeuw (dus vóór 1835, voordat de oude bulldogs "kleiner" werden gefokt) kwamen met Engelse en Ierse kolonisten bulterriërs mee naar Amerika. Hier werden zij hoofdzakelijk gebruikt als jachthond, boerderijhond en waakhond, soms ook wel als vechthond. Er werd met deze honden verder gefokt waarbij het doel van de fokkerij niet was, zoals bij de staffordshire-bulterriër, een vechthond fokken, maar een "familiehond met een hoge tolerantie tegenover kinderen". De nakomelingen hiervan ontwikkelden zich dan ook qua type en karakter in een andere richting dan de Engelse variant, de staffordshire-bulterriër.

Je kan ze maken zoals je wil, ik kan van mijn chihuahua ook een vechthond maken. Maar dat wil niet zeggen dat ze voor hun lol vechten.

Het zijn bewakingshonden, dat is iets anders als een vechthond.

Dus nee ze zijn hier niet oorspronkelijk voor gefokt, een of andere debiel die zag dat je die honden makkelijk en snel agressief kon maken heeft dat bedacht. En dat is ontzettend jammer van dit mooie hondenras, honden die goud eerlijk zijn, maar een kort lontje hebben en een enorme bewakingsdrift.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:27

De vraag van de kip en het ei. Voor zover ik weet zijn pitbulls en aanverwanten oorspronkelijk wel degelijk voor hondengevechten gefokt, en pas daarna soms als bewakingshond ingezet. Dat klopt ook meer met het feit dat ze vaak agressief zijn tov. andere honden en minder naar mensen toe.
In tegenstelling tot bv de Rotweiler die echt als bewakingshond gefokt is.
Uiteraard speelt opvoeding een belangrijke rol. Maar voor jouw tot-vechthond-opgevoede-chi ga ik echt geen omweg maken. Indien nodig neem je die tussen duim en wijsvinger bij zijn nekvel, en die tandjes maken ook al niet veel indruk. Een pitbul kom ik dan weer liever niet tegen, gelukkig schijnt een meer een stedelijk fenomeen te zijn, hier op het platteland zie je ze eigenlijk nooit.