Nerts in tuin, wat er mee te doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:34

Hij / zij is wel prachtig ! Met zo'n satijnen vachtje <3

Anoniem

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:35

Ach wat een snoetje.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:44

Absoluut 100% zeker een nerts. Een wezel is een totaal ander dier, die wegen soms nog geen 75 gram tegen een nerts van ruim een kilo. Dus zo moeilijk is dat verschil niet te zien.

Tamme nertsen komen vrijwel nooit op deze leeftijd uit bontfarms. Die worden of gefokt door mensen die tamme ouderdieren hebben, of ze worden veel te vroeg bij de moeder weggehaald (week of 5) zodat ze met mensen opgroeien en dus tam worden. De kans dat je hier nog een leuk huisdier aan overhoudt, is heel klein. Een vriendin heeft er ook al jaren eentje, een gevonden exemplaar, en zij heeft dat dier in een groot hok in de tuin. Maar ze kan haar niet oppakken of hanteren, wel gewoon in de buurt komen.

Een nerts zit overigens niet in auto's, dat zijn steenmarters.

Er is hier wel wat onwetendheid over marters, merk ik :-)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:58

Je zou hem kattenvoer kunnen geven,het is een schatje hoor.
Hier in de buurt lopen losgelaten fretten rond.En er is zoveel wat kippen eet,wij hebben gewoon de kippen na twee x het hok uitgemoord terug gevonden goed beschermd.En goed afgesloten ren met een automatische kippenluik.Behalve vossen hebben we hier last van wezels en roofvogels,egels.Er is een waslijst aan dieren wat het voorzien heeft op mijn chika's.Het is niet omdat je er last van heb dat je het moet uit moorden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:00

Lise81 schreef:
Als een koe is losgebroken bel je wel de boer maar bij de nerts die van de farm is niet? Begrijp wel dat het sneu is maar vindt het wel ook een beetje meten met twee maten....

Als hij bij mij zou aankloppen zou ik hem denk ik stiekem zelf houden :+

juist, wie zecht dat zijn leven vreselijk is....zonde zulke aannames of de boer bellen of zelf houden.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 10:13

Eens kijken of hij vandaag weer opduikt. Het kippenhok sluit ik nu 's nachts af, dus daar kan hij dan niet bij. Overdag zit ik op mijn kantoor aan huis dat uitkijkt op de kippenren en de plek waar hij gisteren opdook. Ik had in de kattenreismand kattenbrokjes gedaan, maar daar heeft hij niet van gegeten.
Weet nog niet wat te doen mocht hij opduiken, maar heb een telefoonnummer gekregen van iemand die bij dat bedrijf werkt en ze komt vangen als je wil. Misschien dat ik dat toch maar bel als ik hem weer zie.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:47

Kattenbrokjes ruiken droog niet erg sterk en ze hebben graag ruikend vlees, miss ze nat maken dan stinken ze meer voor ons maar miss genoeg voor hem.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:10

Chocolade, zijn ze gek op.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 11:40

zorro schreef:

Ik ook, dus die is al op. Maar goede tip, moet nog boodschappen doen vandaag.

Wat de kippen betreft, we wonen wel op het platteland en naast een groot natuurgebied, maar wel redelijk in een woonwijk. Dit is dan ook echt de eerste keer in 20 jaar dat er een vermoord wordt door een ander dier. Dus neem aan dat dat is opgelost als deze jongen (of meisje) gevangen is.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:45

Bloodymary schreef:
zorro schreef:

Ik ook, dus die is al op

:') ik moest lachen

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:26

Wat een prachtig beestje!

Artisklas: minidierentuintje in Haarlem hebben ook Amerikaanse nertsen. Vast erg ver uit de richting, maar mss eens bellen voor advies. Of ze Facebook bericht sturen, het wordt volledig door vrijwilligers gerunt, dus er zit vast niet non stop iemand aan de telefoon. Als die hem willen komen vangen/ophalen krijgt hij het iig erg goed!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:50

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:12

Wat een prachtig snoetje hebben ze toch <3

Maar knaagt zo’n dier zich niet binnen tien minuten naar buiten, uit een kunststof transportbak? Een vangkooi lijkt me meer geschikt?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:16

Chocolade is wel dodelijk. Ik weet niet of dat dat je doel is? Gewoon niet doen. Dan liever nog blikvoer voor de kat (vanwege de geur), al weet ik niet of je zo'n dier moet willen bijvoeren.

Een plastic kattenkooi weet ik ook niet of die het houdt, ligt erg aan de kwaliteit ervan. Nertsen knagen niet, maar ze bijten en krabben wel en hebben flink wat voorzettingsvermogen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:22

zorro schreef:

Chocolade is niet zo goed voor beestjes he

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:43

je kunt zo'n levendval zetten met kattenvoer, misschien dat je hem zo kunt vangen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:05

Polly schreef:
zorro schreef:

Chocolade is niet zo goed voor beestjes he

Dat is jammer. Moet TO die enorme hoeveelheid chocolade die ze heeft gehaald (nertsen zijn hongerige dieren tenslotte) helemaal zelf opeten. Sneu.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:31

beatje schreef:
http://www.nfe.nl/pers-voorlichting/vragen-over/ terug brengen zou ik nooit doen,dit is de aardige versie over nertsen kwekerijen.

En wat maakt dit anders dan een kippen of koeienboer, om maar wat te noemen? Dit is gewoon hoe het er aan toe gaat.. Heb je geen gelukkige dieren dan krijg je doffe vachten en kapotte huid en dus veel minder opbrengst..
Het zelfde eigenlijk met bijv. melkproductie. En dier dat zich niet goed voelt produceert niet...

Wederom, ik zou gewoon de nertsenhouder bellen. Die hebben ze meestal zo gevangen en je hebt minder risico op schade aan fauna of andere boerderijdieren/dieren van hobbyisten..

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:46

Blacky94 schreef:
beatje schreef:
http://www.nfe.nl/pers-voorlichting/vragen-over/ terug brengen zou ik nooit doen,dit is de aardige versie over nertsen kwekerijen.

En wat maakt dit anders dan een kippen of koeienboer, om maar wat te noemen? Dit is gewoon hoe het er aan toe gaat.. Heb je geen gelukkige dieren dan krijg je doffe vachten en kapotte huid en dus veel minder opbrengst..
Het zelfde eigenlijk met bijv. melkproductie. En dier dat zich niet goed voelt produceert niet...

Wederom, ik zou gewoon de nertsenhouder bellen. Die hebben ze meestal zo gevangen en je hebt minder risico op schade aan fauna of andere boerderijdieren/dieren van hobbyisten..

Ik eet geen vlees. Dus zou een dier nooit terug sturen waar hij ijskoud vermoord word om zijn mooie velletje.Totaal zinloos. Bovendien bescherm ik.mijn hobbydieren gewoon tegen aanvallen van hun natuurlijke vijanden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:57

Ja maar dat is nou net het probleem, de nerts is geen natuurlijke vijand. Daarnaast graven ze letterlijk overal doorheen, het zal niet de eerste keer dat een halve kippenschuur wordt uitgemoord omdat ze zich naar binnen graven.
En wel of niet terug naar de fokker, de kans dat ie blijft leven als ie gevangen wordt is sowieso niet heel erg groot..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:01

Bovendien kan hij beter humaan worden ingeslapen, dan van ellende wegteren en doodgaan, omdat hij niet kan overleven in de natuur..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:03

Hoe is het afgelopen? :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 05:25

Ik ken een rattenvanger die een nerts heeft. Hij zit in Zeeland. Misschien wil hij hen hebben als je hem kan vangen

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 10:26

poes schreef:
Hoe is het afgelopen? :)

Na die ene middag is hij niet meer hier geweest. Dat is dus anderhalve week geleden. Gelukkig maar, anders had ik echt niet geweten wat ik er mee moest doen.

Van de week twee nieuwe kipjes bijgehaald, anders was die ene zo alleen en dat gaat heel goed, een heeft er zelfs al een eitje gelegd.
De rust is weer helemaal wedergekeerd.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:20

Mocht hij opnieuw komen opduiken kan je gerust contact opnemen met de opvang in Opglabbeek.
Alles dat ze opvangen waar ze zelf niet voor kunnen zorgen, daar bellen ze de juiste mensen voor.
Wij zijn er vroeger al eens fretten gaan ophalen.
De 2de optie is eigenlijk nog beter, contact opnemen met vzw Noah in Wieze.
Die hebben een aangepast nertsenverblijf en de juiste kennis :)