Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:12

:x

Jammer dat ik niet kan zeggen wat ik eigenlijk wil zeggen TS.

Ja ouderdom komt met gebreken, maar godzijdank kunnen wij als eigenaar op tijd hier in een keuze in maken. Dit is toch niet eerlijk/ waardig naar je hond toe.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:13

Lastig hoor, ik zou gewoon op het advies van de dierenarts wachten, en die dan wel vertellen dat je niet eindeloos door wilt dokteren maar als er een realistische behandeling/medicatie is, nog wel wilt proberen. Waarom drinkt de hond zo veel, heeft hij suikerziekte? (Misschien overheen gelezen).

Ik heb zelf ook zo'n oude hond, krijgt pijnstiller/ontstekingsremmer (carporal) en anabolen. Hij loopt moeilijk, vooral als hij gelegen heeft. Galopperen gaat daarentegen juist wel goed, maar dat houdt hij niet zo lang meer vol. (En ik ook niet) ;) Maar ik heb de afspraak met de dierenartsen hier, dat zij het aangeven als ze vinden dat hij op is. (kom er elke drie weken vanwege die anabolen-injectie)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:39

Ts, onze vorige hond kon in de ochtend ook heel moeilijk meer opstaan, op vrijdag ging het nog op maandagochtend zo goed als niet meer. Natuurlijk had ik er nog een heleboel medicijnen in kunnen stoppen maar daarmee was het moment uitgesteld, de aandoening werd er niet door verbeterd. Je hebt het over een grote hond, die zichzelf niet meer schoon kan houden , die pijn heeft en met medicatie voor jouw nog een acceptabel leven heeft. Onze hond is dezelfde avond thuis nog ingeslapen, hij was 15 jaar mijn schaduw, toen hij dat niet meer kon was het voor mij klaar. Hij deed geen stap zonder mij en was doodongelukkig die dag. Lag op een dik kussen achter het huis en ik bleef in zijn zicht zodat hij niet hoefde te lopen. Onze da kwam en zei meteen dat hij op was. Ik hoop dat jij ook een zo verstandige da treft en niet eentje die dit (in mijn ogen) onwaardige hondenleven nog langer rekt. Sterkte ermee.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:44

als je een goede dierenarts hebt, kan hij jou ook helpen in de beslissing of je nog verder gaat met een eventuele nieuwe behandeling of niet. Als een dier de hele dag door telkens pijn heeft vind ik het persoonlijk niet meer waardig om hem zo door te laten lopen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:47

Onali schreef:

Ja ouderdom komt met gebreken, maar godzijdank kunnen wij als eigenaar op tijd hier in een keuze in maken. Dit is toch niet eerlijk/ waardig naar je hond toe.

Onali, keuzes en afwegingen zijn voor iedereen anders... dat maakt niet dat je zo respectloos kan reageren... zeker niet op iemand welke afweegt wat te doen en duidelijk alles voor haar hond over heeft.

Ze opent dit topic nu juist vanwege de twijfel.... wie ben jij dan en wat voor meerwaarde heeft het om te stellen dat ze al te ver is gegaan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:52

Ik zou de hond goed laten onderzoeken en aan de hand van de uitslagen hiervan een beslissing nemen.

Ik ben zelf toevallig vorige week met mijn oude kat (17 jaar) naar de dierenarts geweest, hij was dusdanig benauwd dat hij gelijk moest blijven in de zuurstofkooi.
Na bloedonderzoek en foto's bleek de oorzaak een luchtweginfectie én een te snel werkende schildklier te zijn.

Na een week medicatie is hij al zover opgeknapt dat we weer een vrolijke blije kat hebben. Wij hebben hem dus ook niet in laten slapen ondanks zijn leeftijd.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 15:56

Maiske schreef:
Onali schreef:

Onali, keuzes en afwegingen zijn voor iedereen anders... dat maakt niet dat je zo respectloos kan reageren... zeker niet op iemand welke afweegt wat te doen en duidelijk alles voor haar hond over heeft.

Ze opent dit topic nu juist vanwege de twijfel.... wie ben jij dan en wat voor meerwaarde heeft het om te stellen dat ze al te ver is gegaan?

Volgens mij zeg ik dat nergens ;) Ik probeer juist respectvol te blijven door niet te zeggen wat ik wil zeggen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:11

lizy29 schreef:
ja hij is oud en ouderdom komt met gebreken en als het 2 dingetjes van deze lijst zouden zijn zou het comfortabel maken wat mij betreft nog een prima optie zijn maar met de enorme waslijst wat dus eigenlijk neerkomt op niet meer volwaardig kunnen functioneren op een hondwaardig niveau vraag ik me echt serieus af waarom je het de hond nog aan wilt doen. En ja dat is heel hard maar een hond laten lijden is in mijn ogen nog veel harder.

Dit...

Voor mij klinkt het na die laatste berichten alsof je al te lang hebt gewacht.. erg sneu. Ik hoop toch dat je woensdag de juiste beslissing maakt -O-

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 16:11

Onali, jij zegt juist wel dat ik te ver ben gegaan door jouw stelling dat 'het niet eerlijk/ waardig naar m'n hond toe is'. Of lees ik dit verkeerd? Proberen respectvol te blijven is iets anders dan respectvol blijven.

De bedoeling van dit topic was mensen naar ervaringen vragen waarin de oude hond nog opknapte/een hondwaardiger laatste periode kreeg.

Charaz

Re: Oude hond sukkelt: blijven sleutelen of ......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:23

Ik zou goed met je dierenarts overleggen, wij hebben je hond niet gezien en soms is er nog best een hoop dat bereiken met medicatie

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:23

Maar TS ik denk dat die er heel weinig zijn. Een hond die zichzelf niet eens meer kan krabben of schoonhouden is al best ver "heen". Als er op een dag 60 minuten zijn waarin de hond zich fijn/pijnvrij voelt dan is dat toch geen mooie score?

Jij bent de enige die dat kan beoordelen maar zo vanaf mijn scherm klinkt het als een hond die nog maar weinig kan.

Onze 13 jarige bouvier kon op een gegeven moment na het plassen niet meer zelfstandig omhoog komen. Dat was voor ons voldoende om te zeggen hier houdt het op. Ze zat al vol medicatie en kon dus niet eens meer aan een primaire levensbehoefte zelf voldoen.

Veel sterkte en wijsheid.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:28

Mijn ervaring, ja, met een grote dosis pijnmedicatie had onze hond nog een korte periode door kunnen gaan. Maar dat was rekken en niet verbeteren dus daarom toch gekozen voor inslapen. Want heel eerlijk, als eigenaar ben je, hoe gek je ook met je dier bent, altijd te laat. Soms even, soms wat langer. Wij ruimen de zooi wel achter ze op maar een zindelijke hond die toch de boel moet laten lopen heeft daar in ieder geval geestelijk moeite mee. Ik slaap niet zo snel dieren in, hier ook nog een blinde kat met medicatie tegen hoge bloeddruk, 19 jaar maar ze weet de bak, brokjes en haar slaapplek nog te vinden en zolang ze leeft zonder pijn kan ze blijven. Maar met de hond was het direct duidelijk. Geen rekken en alsnog pillen er in. Ik vind echt niet dat jij die keuze moet maken, iedereen maakt ze van uit eigen perspectief maar hoe zou jij reageren wanneer je jouw openingspost zou lezen als ware het van een ander??

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 16:30

Selka schreef:
Maar TS ik denk dat die er heel weinig zijn. Een hond die zichzelf niet eens meer kan krabben of schoonhouden is al best ver "heen". Als er op een dag 60 minuten zijn waarin de hond zich fijn/pijnvrij voelt dan is dat toch geen mooie score?

Jij bent de enige die dat kan beoordelen maar zo vanaf mijn scherm klinkt het als een hond die nog maar weinig kan.

Onze 13 jarige bouvier kon op een gegeven moment na het plassen niet meer zelfstandig omhoog komen. Dat was voor ons voldoende om te zeggen hier houdt het op. Ze zat al vol medicatie en kon dus niet eens meer aan een primaire levensbehoefte zelf voldoen.

Veel sterkte en wijsheid.

Dat niet kunnen krabben en schoonhouden was al aan de orde toen wij hem adopteerden evenals de lichte incontinentie. Het is een grote slungelige hond die waarschijnlijk in Spanje het niet heel goed heeft gehad. Ik ben daarom blij dat hij daar weg is gehaald en ik hem heb kunnen adopteren. Of hadden ze hem toen al een spuitje moeten geven? We zijn nu dik 2 jaar verder en ik denk dat hij op onze boerderij nog een hele poos een goedverzorgde geliefde huiselijke gezinshond heeft kunnen zijn.
Dank voor je goede wensen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 16:32

bigone schreef:
Mijn ervaring, ja, met een grote dosis pijnmedicatie had onze hond nog een korte periode door kunnen gaan. Maar dat was rekken en niet verbeteren dus daarom toch gekozen voor inslapen. Want heel eerlijk, als eigenaar ben je, hoe gek je ook met je dier bent, altijd te laat. Soms even, soms wat langer. Wij ruimen de zooi wel achter ze op maar een zindelijke hond die toch de boel moet laten lopen heeft daar in ieder geval geestelijk moeite mee. Ik slaap niet zo snel dieren in, hier ook nog een blinde kat met medicatie tegen hoge bloeddruk, 19 jaar maar ze weet de bak, brokjes en haar slaapplek nog te vinden en zolang ze leeft zonder pijn kan ze blijven. Maar met de hond was het direct duidelijk. Geen rekken en alsnog pillen er in. Ik vind echt niet dat jij die keuze moet maken, iedereen maakt ze van uit eigen perspectief maar hoe zou jij reageren wanneer je jouw openingspost zou lezen als ware het van een ander??

Dan had ik niet kunnen reageren omdat ik de vraag in de OP niet kan beantwoorden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:34

Daarom schrijf ik ook vanaf mijn scherm. Dit soort dingen zijn erg lastig te beoordelen vanaf een afstand. Onze hond konden we helaas niet verder helpen met medicatie. Alhoewel 13 jaar een best mooie leeftijd voor een Bouvier is. Sterkte :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:38

Maar lees nu eens echt goed: Mensen schrikken van zijn houding, hij kan net een paar minuten staan, hij moet de hele avond in de benen door de aandrang, hij kreunt regelmatig wanneer hij gaat liggen. Hij is dus lichamelijk wat betreft zijn botten in ieder geval totaal op. Dus ja, je kunt er nog meer pijnstilling ingooien naast alle medicatie die hij al krijgt maar het is gewoon een oude hond die totaal op is.

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:43

Tja, ik heb best een keer een oude hond gehad, die op pijnstilling is opgeknapt en nog jaren pijnvrij heeft kunnen leven, maar dat laatste is voor mij wel belangrijk! Zodra de hond toch pijn gaat hebben, er geen einde meer aan komt en het een belasting is voor de dagelijkse dingen, dan is het i.m.o tijd om de hond te laten gaan.

Met alle huisdieren die we hebben laten inslapen ben ik achteraf eigenlijk alleen maar verdrietig geweest omdat ik bang ben dat het te lang geduurd heeft, nooit dat het te vroeg geweest is. Mensen kunnen nog ergens naar uitkijken. De vakantie over een maand oid. Volgens mij hebben honden dat veel minder. Ze kunnen nog wel echt genieten van dingen die gebeuren, maar leven in het nu. Ik vind het daarom twijfelachtig om bij een hond waarbij het leven in het nu helemaal niet meer zo leuk is, nog zoveel hoop te halen uit dingen die nog kunnen komen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:45

Ik kreun ook wel eens als ik ga zitten, mijn 13 jarige hond met artrose ook en dan zucht ze ook nog wel eens diep als ze in haar mand ploft... dan is er toch niet direct sprake van ondraaglijk lijden? Bij de andere kwalen hetzelfde... het hoeft niet per definitie ondraaglijk te zijn.

Onze herder is enorm opgeknapt van pijn medicatie, na beter afstemmen nog beter. Daar is echt winst te behalen, heb hier het bewijs rondlopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 16:55

Ik vind niet dat er hier respectloos gereageerd wordt, wel eerlijk.
TS, wat wint jouw hond ermee als er nog een lapmiddel gebruikt wordt waardoor hij zich even beter voelt?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-18 17:00

Kinke schreef:
Ik vind niet dat er hier respectloos gereageerd wordt, wel eerlijk.
TS, wat wint jouw hond ermee als er nog een lapmiddel gebruikt wordt waardoor hij zich even beter voelt?

Even? Eigenlijk zou ik het liefst willen dat hij zich maanden of liefst nog jaren goed, fit en gezond zou voelen. Voor even doe ik het niet. Dat schiet idd het doel voorbij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:03

ok....laten we dan specifieker zijn...een maand of 3...wat schiet het dier daar mee op?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:06

Ik vind eigenlijk niet dat deze discussie gevoerd moet worden voordat ts echt duidelijk heeft wat er aan de hand is met de hond. Vanuit daar kun je verder kijken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:18

Als het leven leiden wordt, dan is de dood in zegen.
Dit houd ik altijd in mijn achterhoofd zodra ze gaan kwakkelen.
Die van jou doet meer dan alleen kwakkelen.
Heel veel sterkte woensdag.
Wat onwijs tof trouwens dat je een oudere, kansloze hond toch nog een kans hebt gegeven.
Deze hond heeft toch nog liefde en vreugde mogen ervaren dankzij jou.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:18

Wat erg dit. -O-
Woensdag gaat de ts naar de dierenarts maar hier weten een heleboel mensen al ;
dat de ts te laat is,
het dier laat lijden,
niet langer moet wachten,
de dierenarts vast wil rekken,
dus geen eerlijk oordeel kan geven .

|o echt niet te geloven 8)7
Ts ik wens je veel sterkte, laat je niet gek maken door de reacties hier.
Ik zie gelukkig ook reacties waar je wel om vraagt, ervaringen van anderen en die laten ook heel mooi zien dat het genuanceerd ligt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 17:32

Nicky1963 schreef:
De bedoeling van dit topic was mensen naar ervaringen vragen waarin de oude hond nog opknapte/een hondwaardiger laatste periode kreeg.

Ik heb overigens een link van mijn topic gedeeld waarin ik dit ook ter sprake bracht. Nog iets aan gehad?