Chemische castratie werkt niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

turtlelito

Re: Chemische castratie werkt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 17:35

Ik heb mijn reu een paar jaar geleden ook chemisch laten castreren (hij was helemaal de weg kwijt omdat het teefje van de buurvrouw loops was). Het werkte langzaam, maar heel duidelijk. Ballen slonken als sneeuw voor de zon (normaal echt heel duidelijk aanwezig, op den duur knikkerformaat) en ook zijn gedrag veranderde. Helaas bij ons niet positief. Hij was niet meer radeloos van verliefdheid op zijn buurmeisje, maar werd bijna depressief. Sjokte 's avonds mee tijdens de laatste ronde en zag nergens meer de lol van in. Ik twijfelde nog of het aan zijn leeftijd lag, maar uiteindelijk (na ongeveer anderhalf jaar, was de langwerkende chip) werd hij weer 'normaal'.

Buurteefje was inmiddels geholpen en echt nooit meer dat ik hem (chemisch of op een andere manier) laat helpen. Ik heb mijn vrolijke hond weer terug (inclusief duidelijk aanwezige ballen), die voor me uit huppelt tijdens het uitlaten ipv dat ik hem half mee moet slepen.

Ik schrijf dit vooral omdat er twijfel was of het iets aan het karakter kon veranderen. In mijn geval dus duidelijk wel (al was dit minder positief).

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:26

Los van de castratie, waar je al aardig wat reacties op hebt en zo te lezen de oorzaak ook al van weet...
Wij hebben een intacte reu (met als doel dekreu) die geurtjes ook wel erg lekker vindt en ook dus graag wil likken aan geurtjes. Dat hebben we opgelost door hem altijd met een bal uit te laten (kan ook een ander speelgoed zijn dat je hond graag in de bek meeneemt). Het is dan natuurlijk nog steeds opletten omdat hij anders bij een te lekker geurtje de bal misschien laat vallen, maar werkt verder perfect. Ruiken kan ie nog, likken en schuimbekken vanwege de bal in zijn bek doet ie niet meer.
Los van je overweging/besluit te castreren kun je dit misschien proberen al is het alleen om de tussentijdse periode mee te overbruggen.

Bij ons werkt het in elk geval erg goed en ken ook een eigenaar hier in de buurt die deze methode hanteert bij zijn reu en ook bij hem werkt dit super. Ik zie wel vaker reuen met en object in de bek, al weet ik natuurlijk niet of dat bij hun met dezelfde achterliggende gedachte is want ik ga natuurlijk niet elke hondeneigenaar aanspreken met die vraag, haha.
Misschien heb je er iets aan. :)

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:33

Bij ons doen ze dat regelmatig zodat je kunt kijken of een castratie gaat werken en hoe de vacht reageert.
Ze hebben nog nooit gezegd dat het zeker is dat het gaat werken.

Dus ik denk dat je fout bent voorgelicht en dat het middel voor jouw hond niet werkt.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:53

Mijn shiba is chemisch gecastreers met een chipje. Echter na 3 tot 4 maanden zijn ze ballen echt weer zo groot als ervoor en heb weinig krimp gezien.

Hij was een week of 3 rustiger, rijen is er nu wel echt uit maar hij reageert nog steeds flink op teefjes.

Hij is heel bang aangelegd dus het was zo even proberen hoe zijn karakter zou zijn zonder de hormonen maar ga niet elk half jaar 120 euro neerleggen. Het is nu gewoon een keer knip knip..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 20:59

Hier toendertijd reu laten castreren, ivm loopse teven.

Maar gedrag was niks veranderd. En bij de eerste en beste loopsheid zat meneer mooi te dekken :+ Alleen gelukkig zonder resultaat :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 21:00

Goede tip Josav. Ik heb hem al geprobeerd en helaas werkt het niet. Hij is niet te porren voor speelgoed buiten.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 21:14

Het viel mij van de week ineens op dat ik hem het klappertanden niet meer had zien doen(zit op 9 weken) en het alle kanten op sporen doet hij ook niet meer.
Interessante plekjes zijn er nog wel genoeg maar dit doet mijn teef ook.
6 jaar geleden werden zijn ballen indd kleiner,nu nog niet het idee van wel maar ik weet ook niet meer hoe lang het toen duurde.
Ben heel benieuwd hoe je hond er met een nieuwe chip op reageerd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-18 21:51

We gaan het zien. Ik ga maandag naar de DA om zijn ballen op te meten ( hoe grappig is dat trouwens :+ , ik zat dat afgelopen week midden op een terras aan de telefoon te bespreken) voor de 1e x, dan over 1 of 2 weken nog een 2e x om te kijken of er verschil te meten is. Afhankelijk daarvan wellicht een nieuwe chip, ik hoop het.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 22:04

gewoon de ballen eraf..net zo makkelijk!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 00:15

Goof schreef:
Goede tip Josav. Ik heb hem al geprobeerd en helaas werkt het niet. Hij is niet te porren voor speelgoed buiten.

Jammer! Was mooi geweest wanneer dat wel had gekund. De onze had in eerste instantie ook totaal geen interesse in speelgoed tijdens wandelingen, overigens. Uiteindelijk is met goed zoeken het juiste speelgoed gevonden, een heel specifiek type bal. :+
Maar als het niet werkt, dan werkt het helaas niet.
Hoop dat het iig alsnog opgelost wordt met de komende (paar) keer naar de DA!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 21:19

Nog even een update;
vandaag weer bij de DA geweest. Zij constateerde dat de ballen nog dezelfde afmetingen hadden als vorige keer, daarnaast vertoont hij nog hetzelfde gedrag; aan plasjes likken, schuimbekken, klappertanden. Ze is er nu wel van overtuigd dat het niet heeft gewerkt bij hem en gaat wederom contact opnemen met de fabrikant en vindt eigenlijk dat hij een nieuwe chip moet geven.
Ik wacht het af en benieuwd.

_E_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:46

Wij gebruiken de implantaten niet heel veel op de praktijk, maar we hebben er nooit negatieve reacties op gehad.
Als je echt 100% geen reactie ziet, zou je nog kunnen gaan twijfelen of het implantaat wel goed geplaatst is.. Het zijn soms best lastige dingen, de 'chip' wil bij het terugtrekken van de naald nog wel eens weer mee naar buiten glippen en zo in de vacht belanden. Wij knijpen de vacht altijd goed dicht als we de naald terug halen.
Dus heel misschien heeft de chip er überhaupt nooit in gezeten..

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:16

Euh... ik snap de logica niet van je dierenarts..

Onze honden zijn getrainde speurhonden beide intacte reuen..waarbij de ene bijna hetzelfde gedrag vertoont als jou hond als hij op een spoor komt , klappertanden en net niet gaan schuimbekken van opwinding en prikkeling. Doe het soms ook als hij de geur van eten opneemt.
Ik ken zelfs teefjes die het doen...
Een hond zijn neus kan je niet zomaar afzetten door zijn ballen weg te nemen.....
Doet het voor op vervelende momenten leid de hond dan af van die geur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:32

JustMeKV schreef:
Euh... ik snap de logica niet van je dierenarts..

Onze honden zijn getrainde speurhonden beide intacte reuen..waarbij de ene bijna hetzelfde gedrag vertoont als jou hond als hij op een spoor komt , klappertanden en net niet gaan schuimbekken van opwinding en prikkeling. Doe het soms ook als hij de geur van eten opneemt.
Ik ken zelfs teefjes die het doen...
Een hond zijn neus kan je niet zomaar afzetten door zijn ballen weg te nemen.....

Mijn reu en teef doen dit ook inderdaad. Klappertanden en schuimbekken. Wordt tevens ook mee gespeurd.

En de teef van moeders vriend is nog een slagje erger. Die pist over elk struikje heen als ze iets ruikt. Nog erger dan een reu :')

Maar dat heen en weer vliegen aan de lijn is een kwestie van opvoeden. Net als tegen elke boom/paaltje aanpissen. Mijn reu doet het nu inmiddels netjes op commando. Als ie los loopt mag ie elke kant opvliegen, maar aan de lijn moet hij gewoon naast lopen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 18:07

JustMeKV schreef:

Dat ligt er dus maar net aan waarom de hond zijn neus achterna loopt. Als het hormonaal is is het dus wel te verhelpen en daar wil ik achter middels chemische castratie voordat ik hem definitief castreer.
Als de chemische castratie inderdaad niets lijkt te veranderen, zal ik hem dus ook niet laten castreren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 11:53

Zojuist een telefoontje gehad van de dierenarts; de fabrikant stuurt gratis een nieuwe chip op. Supernetjes geregeld dus uiteindelijk!