Lastige situatie agressieve buurt kat.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Schuur_

Re: Lastige situatie agressieve buurt kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:07

Ondanks mijn mening dat dit he eigen risico is van je dier ongecontroleerd buiten laten wil ik wel even melden dat ik je buurvrouw een asociaal kattenvrouwtje vind. Als je weet dat je dier overlast veroorzaakt zou je er toch iets aan moeten doen om een goede relatie met de buurt te onderhouden.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 22:11

Maar wat had jij voor maatregelen genomen dan voor je agressieve kat? Binnenhouden? Tuin afzetten?
En ja, weet niet meer wie het vroeg, maar de honden blijven in de tuin, schutting is 1,80 hoog dus als Ravi een kat van de schutting trekt voel ik me niet verantwoordelijk

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 00:59

Goof schreef:
Precies. Iedere diereneogenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen dieren.
Van een eigenaar van een valse hond wordt verwacht dat hij deze muilkorft en nooit los laten lopen, als de kat van de buurvrouw schade toebrengt aan anderen noet daar dus ook verantwoordelijkheid voor genomen worden. Als het ts haar kat had geweest had zij moeten voorkomen dat hij andere nog schade kon toebrengen.

Dit is natuurlijk een prachtig idee en mooi principe waar je aan vast kan houden. Verschil is echter wel dat er voor honden in de meeste gemeenten regels zijn (aanlijnen, poep opruimen of niet, losloopgebieden, verboden voor honden etc.) ook wat schade die een hond aan kan brengen op anderen, (dier of mens) rusten meer regels vanuit gemeente/overheid omdat een 'gemiddelde hond' nu eenmaal meer schade aan kan richten dan een kat (of ander huisdier wat dat betreft).
Echter, het houden van katten is véél minder gebonden aan dit soort gemeentelijke/overheidsregels. De kans dat er een beleid is over het wel of niet loslopen van katten is klein. Voorzover ik weet kwam ergens dit jaar (gemeente) Tilburg in opspraak omdat zij een voorstel hadden liggen over een verbod op loslopende katten, of kastenbelasting oid? Maar dit lag dermate onder vuur, omdat het nog nooit eerder ergens ter sprake is gekomen. Keerzijde daarvan is dus dat, hoe principieel je ook vast wil houden aan 'goed fatsoen' ik denk dat je zo goed als geen poot hebt om op te staan omdat het wettelijk gezien gewoon een redelijk 'unchartered territory' is nu. Het houden van honden staat voor 95% zwart op wit, dat is niet het geval voor het houden van andere 'gemiddelde/kleine' huisdieren, niet in de mate als waarin het voor honden in vastgelegd.
Dus, om dan te antwoorden op je vraag: kan/mag je wat verwachten? Ja, mogelijk uit een stukje goed fatsoen? Verder? Nee, je hebt wettelijk gewoon geen poot om op te staan. Simple as that.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 03:17

^ En dat is nou de enige nuttige post in dit topic.
Wij mensen kunnen maatschappelijk van alles vinden, maar dan wordt het een soort burenruzie.
‘Maar het is mijn lieve poekie, die moet toch gewoon naar buiten kunnen?’
Dat denkt TS.
En dat denkt de buurvrouw ook.

Juridisch gezien is dit helemaal niks, dus in dat geval moet je dan maar de beste oplossing zoeken. Dan lijkt me dat dus vrij simpel; voor jouw kat, zal jij zelf maatregelen moeten treffen. Wat de buurvrouw met háár kat doet is aan haar.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:20

Wat vervelend ts ik hoop dat de oplossing van een belletje in goede aard valt bij je buurvrouw.
Mijn schoonbroer heeft de katten ook een belletje omgedaan omdat die steeds met dode dieren thuis kwamen, is daarna ook gestopt.

Verder vind ik het je hond expres een kat laten aanvallen hetzelfde als achter een kat aanrijden met je auto. Lijkt me niet dat mensen hier op bokt expres de dood van een kat willen zien?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:27

Wie laat een hond bewust een kat aanvallen dan?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:31

Je hond expres niet terug fluiten als je weet dat die een kat pakt, niet schuldig voelen als je hond wel een kat pakt die over jou schutting loopt.

Je zou ook stekels boven op je schutting kunnen doen zodat ze daar niet komen. Ik zou persoonlijk niet willen dat er een dode kat in mijn tuin zou liggen en dat ik dan dacht haha eigen schuld had je hier maar niet moeten lopen

Maar we gaan nu teveel off topic denk ik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:34

Tja veel mensen vinden dat katten nu eenmaal buiten moeten kunnen lopen. Jij en je buurvrouw blijkbaar ook, zijn er meer loslopende katten in de buurt? Als ja dan hebben ze een onderlinge rangorde en daar ga je als mens weinig in kunnen aanpassen vrees ik, tenzij je een van de dieren opsluit. Als jouw kat zich niet kan handhaven in de groep dan vind ik het best logisch dat jij jouw zwakkere dier beschermd en die opsluit.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:39

Verschiet ik ook nogal van, bewust een kat laten pakken door je honden ...
Je dier proberen te beschermen is een ding, maar zo lak hebben aan andermans dieren...ach is de mijne niet? Als dat de norm moet zijn tegenwoordig?

TS, als ik jou was zou ik voorlopig mijn eigen kat binnen houden, dit ga je zo snel niet kunnen oplossen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:44

Mijn achterdeur staat gewoon open, de honden lopen naar binnen en naar buiten terwijl ik bezig ben. Ik heb in 2 jaar 2 x gezien dat Ravi tegen de schutting op vloog. Daarbij is de schutting net te hoog, dus de enige manier waarop hij ze zou kunnen vangen is als ze van schrik in de tuin vallen. De schutting is van de buurman, daar ga ik echt niks aan mogen doen. En een beetje kat loopt zo met zn poezelige pootjes tussen stekels door hoor, die is daar echt niet van onder de indruk. Trouwens, het waren 2 verschillende katten, een dikke rooie en een grote grauwe en die zijn nu te slim om over de schutting te lopen als de honden los zijn

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:48

Ik had steeds twee vechtende katers in mijn tuin midden in de nacht elke nacht was het raak.kon geen oog meer dicht doen. -:(-

Wijkagent gebeld die kon er niks aan doen.
Nu hebben wij een speciale buurt app. Ik heb daar in gezet dat als die mensen hun katten die in en rond mijn straat wonen niet binnen houden snachts ik ze vang en ze zelf mogen uitzoeken waar in Nederland of België of Duitsland ze terecht gekomen zijn :+.

Alle katten eigenaren moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Niet alleen de ts en niet alleen de buurvrouw.

Katten die buiten lopen zijn gewoon strontvervelend. En ik heb niks tegen katten in het algemeen want ik heb zelf ook een poesje gehad. Maar die hield ik gewoon binnen. Of in mijn tuin. Maar niet verder.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:01

Ik kan me dat wel voorstellen. Ik vind die “flikker-maar-op-straat-en-als-er -wat-met -poekie-gebeurt-is-het-de-schuld-van-een-ander” mentaliteit afschuwelijk.
Ik vind het niet leuk als Ravi ooit een kat te pakken krijgt, begrijp me goed. Maar ik ga ook geen eigenaar zoeken, dierenartskosten betalen of de crematie. Als je wilt dat je kat veilig is, hebbje daar als eigenaar zelf voor te zorgen.
Ik ben gek op katten, maar ik vind een kat binnen niks, en ik wil zelf niet dat mijn katten buiten lopen en overlast veroorzaken dus ik heb ze niet meer.
Maar dat betekent dus niet dat mijn honden niet in mijn tuin mogen zijn als ik achter de computer zit te werken omdat een ander geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn huisdier.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:03

In deze vind ik echt beide fout. Wie zegt dat jouw kat neit stiekem die andere zit te pesten en jij enkel de aanval ziet..
ik heb ook katten, maar mijn kat, mijn verantwoordelijkheid. Ik wil niet dat iemand anders last heeft van mijn kat. Mijn volledige tuin is afgezet met schrikdraad en aan de lage kant van de schutting een net.
1 keer is ze ontsnapt en zat ze in de tuin van de buren. Ze stond meteen aan de schutting te miauwen dat ze terug wilde. Dus zo vreselijk katonvriendelijk zal het op eigen terrein houden echt niet zijn.

Ik snap werkelijk al die mensen niet die gaan klagen over dat hun kat aangevallen, aangereden en dergelijke is of wanneer een buurtbewoner klaagt over overlast is het maar een onverdraagzame zak....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:12

Begrijp me niet verkeerd, ik ben een dierenliefhebber en heb niks tegen katten an sich maar ik ben principieel tegen eigenaren die hun katten andermans problemen maken.
Hoe vaak ik hier in de wijk op de rem moet trappen omdat er een kat voor de auto langs rent is niet bij te houden. En dan heb ik het nog niet over het aantal katten dat door onze tuin scharrelt.
En toen onze bouvier nog leefde had hij een bloedhekel aan katten dus telkens als er een kat in onze tuin kwam, moesten wíj de hond binnen houden om maar te voorkomen dat hij het beestje levend zou opvreten.
Het zou wel lekker zijn om de verantwoordelijkheid bij anderen te leggen omdat jij niet op je kat let maar zo werkt het natuurlijk niet.
Nu is het de kat van de buurvrouw maar het kan net zo goed een hond zijn of een auto waar hij onder komt.
Het wordt zo langzamerhand de omgekeerde wereld waarin je met de auto niet normaal over straat kunt rijden of rustig in je tuin kunt zitten zonder zo'n beest op je terrein te krijgen.

Natuurlijk is het naar als een andere kat zich als een terrorist gedraagt maar zodra jij ervoor kiest om je kat naar buiten te doen -en dus simpelweg anderen ermee opscheept want ze blijven écht niet weg van andermans territorium- kies je ook voor de bijkomende risico's.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 18-10-18 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:13

Billy schreef:
Ik kan me dat wel voorstellen. Ik vind die “flikker-maar-op-straat-en-als-er -wat-met -poekie-gebeurt-is-het-de-schuld-van-een-ander” mentaliteit afschuwelijk.
Ik vind het niet leuk als Ravi ooit een kat te pakken krijgt, begrijp me goed. Maar ik ga ook geen eigenaar zoeken, dierenartskosten betalen of de crematie. Als je wilt dat je kat veilig is, hebbje daar als eigenaar zelf voor te zorgen.
Ik ben gek op katten, maar ik vind een kat binnen niks, en ik wil zelf niet dat mijn katten buiten lopen en overlast veroorzaken dus ik heb ze niet meer.
Maar dat betekent dus niet dat mijn honden niet in mijn tuin mogen zijn als ik achter de computer zit te werken omdat een ander geen verantwoordelijkheid neemt voor zijn huisdier.

Ik vind het afschuwelijk dus dan gooi je die kat maar gewoon in de vuilnisbak als die dood is en als die nog half leeft maar weer terug op straat?
Alsof de mensen van wie de kat is er niet van houden alleen omdat ze de kat naar buiten laten? Als jou hond een kat doodbijt en je zoekt geen eigenaar wat doe je dan als de hele buurt volhangt met briefjes, de andere kant opkijken?

Ik snap dat je geen da kosten gaat betalen als de kat in jou tuin is gekomen en als de kat nog leeft en haast niks heeft ala maar wat doe je als het erger uitpakt dan dat?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:16

Dan laat ik hem ophalen door de dierenambulance....dood of niet dood...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:17

Billy schreef:

Oke dat is prima en is je goed recht, zolang je er iets mee doet

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:19

Zoe_97 schreef:
Ik snap werkelijk al die mensen niet die gaan klagen over dat hun kat aangevallen, aangereden en dergelijke is of wanneer een buurtbewoner klaagt over overlast is het maar een onverdraagzame zak....

Jolien87 schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een dierenliefhebber en heb niks tegen katten an sich maar ik ben principieel tegen eigenaren die hun katten andermans problemen maken.
Hoe vaak ik hier in de wijk op de rem moet trappen omdat er een kat voor de auto langs rent is niet bij te houden. En dan heb ik het nog niet over het aantal katten dat door onze tuin scharrelt.
En toen onze bouvier nog leefde had hij een bloedhekel aan katten dus telkens als er een kat in onze tuin kwam, moesten wíj de hond binnen houden om maar te voorkomen dat hij het beestje levend zou opvreten.
Het zou wel lekker zijn om de verantwoordelijkheid bij anderen te leggen omdat jij niet op je kat let maar zo werkt het natuurlijk niet.
Nu is het de kat van de buurvrouw maar het kan net zo goed een hond zijn of een auto waar hij onder komt.
Het wordt zo langzamerhand de omgekeerde wereld waarin je met de auto niet normaal over straat kunt rijden of rustig in je tuin kunt zitten zonder zo'n beest op je terrein te krijgen.

Natuurlijk is het naar als een andere kat zich als een terrorist gedraagt maar zodra jij ervoor kiest om je kat naar buiten te doen -en dus simpelweg anderen ermee opscheept want ze blijven écht niet weg van andermans territorium- kies je ook voor de bijkomende risico's.

_/-\o_

Waar lees je dat Billy dat zegt Amber_anne?
Volgens mij zegt ze nergens dat ze het dier laat creperen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:24

Amber_anne schreef:
Billy schreef:

Oke dat is prima en is je goed recht, zolang je er iets mee doet

Blij dat dat tenminste toegestaan is *sarcasmemodus uit*
Ik vind het heel bijzonder dat mensen het normaal vinden als dieren aan alle kanten overlast veroorzaken, rotzooi, stront in de tuin, geluidsoverlast, volieres waar vogels uit getrokken worden of die verstoord worden, automobilisten die katten voor de auto krijgen, honden die aangevallen worden door katten en weet ik niet wwat nog meer voor ellende, dat je daar geen verantwoordelijkheid voor wilt nemen en je kat gewoon naar buiten flikkert, maar als je kat kennis maakt met de nare kant van dat gebrek aan verantwoordelijkheid dat degene die de consequenties heeft van de kattenoverlast opeens schuldig is. Daar pas ik dus gewoon voor.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:27

Ik weet niet of dat hier al is gezegd, maar TS schrijft dat deze agressieveling veel overlast veroorzaakt in de buurt. Ik denk dus dat meer katten de dupe zijn van deze kater. Is het een idee om met zijn alleen de eigenaresse vriendelijk te benaderen?
Uitleggen wat het probleem is en dan haar of samen een oplossing verzinnen? Dus niet agressief of beschuldigend, maar gewoon in een gesprek?
Ik neem niet aan dat zij het fijn vindt dat haar kat slachtoffers maakt.

Zelf woon ik in een buurt met heel veel katten (heb er zelf ook 4) en dat geeft weleens problemen, maar nooit heel ernstig. Meestal is al snel duidelijk wie dominant is en de andere katten mijden die kat dan.

Maar wij hebben wel een vergelijkbaar probleem gehad met een hond. Die hond was niet enorm maar wel agressief. Woonde een straat verderop. Hij is een aantal malen onze tuin ingestormd en heeft de eerste keer twee en daarna nog 1 kip doodgebeten (onze kippen lopen vrij). De overige kippen waren door de hele buurt gevlucht, maar na een lange zoektocht hebben we ze toch allemaal gevonden.

Na de tweede keer (baasjes beloofden hond binnen te houden, maar dat lukte kennelijk niet) hebben wij een hondenbench klaar gezet en zodra we de hond in onze tuin zagen hebben we hem gepakt en in de bench gestopt. Zijn eigenaar kon hem dan later ophalen. Mensen waren overigens van goede wil en hebben tweemaal dierenartskosten vergoed.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:34

Maar ik heb ontzettende last van honden. Begrijp me niet verkeerd want ik vind ze heel leuk maar ze blaffen, poepen op straat, rennen voor je fiets, grijpen vaak zat mensen met ernstige gevolgen, ook dieren overigens. Als je ziet hoe honden op het strand zijn en daar overal maar poepen, maar oh wee als er een verbod komt op een honden strand.
Dat is hetzelfde, mensen hebben nou eenmaal last van andermans dieren. Ik heb nog nooit last gehad van katten maar des de meer van honden. En als ik met mijn fiets een hond aanrijd dan ga ik ook geen da kosten betalen want dan had die maar aangelijnd moeten zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen last heeft van andermans dieren maar dat het er allemaal bijhoort in deze maatschappij. Wil je geen last hebben dan moet je vrijstaand gaan wonen. En een beetje respect naar elkaar toe en het los laten is ook wel fijn

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:38

Oh dan ga ik vrijstaand wonen, dan komen er vast geen loslopende buurtkatten in de tuin. Die hebben natuurlijk gewoon respect voor vrijstaande huizen..
Mijn honden lopen niet los waar het niet mag, en poep ruim ik op zoals het hoort. Blaffen doen ze wel eens maar dan haal ik ze naar binnen. Ik wil dat niet hebben.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:41

Amber_anne schreef:
Maar ik heb ontzettende last van honden. Begrijp me niet verkeerd want ik vind ze heel leuk maar ze blaffen, poepen op straat, rennen voor je fiets, grijpen vaak zat mensen met ernstige gevolgen, ook dieren overigens. Als je ziet hoe honden op het strand zijn en daar overal maar poepen, maar oh wee als er een verbod komt op een honden strand.
Dat is hetzelfde, mensen hebben nou eenmaal last van andermans dieren. Ik heb nog nooit last gehad van katten maar des de meer van honden. En als ik met mijn fiets een hond aanrijd dan ga ik ook geen da kosten betalen want dan had die maar aangelijnd moeten zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat iedereen last heeft van andermans dieren maar dat het er allemaal bijhoort in deze maatschappij. Wil je geen last hebben dan moet je vrijstaand gaan wonen. En een beetje respect naar elkaar toe en het los laten is ook wel fijn

Maar ik wil geen overlast hebben van een ander zijn dier.
Ik heb zelf 3 katten. Binnen wel te verstaan. Want ook ik wil niet dat mijn dieren overlast veroorzaken bij een ander.
Ik kies namelijk voor dieren. En niet een ander.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:42

Wij wonen nu semi-vrijstaand en katten lopen evengoed hier rond op ons landje/erf: vooral veel (half)wilde katten uit de velden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 08:43

Het verschil tussen een (honden)strand en een woonwijk is dat een strand openbaar terrein is en jouw achtertuin van jou is.
Daarnaast ben ik ook tegen loslopende honden, al is het alleen maar omdat ook zij onder een auto kunnen komen. En ik erger me ook aan hondenstront op straat.
Maar het gaat nu niet om honden, het heeft dus absoluut geen zin om deze kaart hier te trekken. Want anders kan ik ook wel gaan vertellen waar ik allemaal last van heb en zo zullen er ook nog wel vele anderen met mij zijn. Maar dat is niet waar het hier om draait.
Het gaat erom dat er met TS wordt meegedacht en dat kan in verschillende vormen. Maar een moddergevecht zal daar niet positief aan bijdragen.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 18-10-18 08:44, in het totaal 1 keer bewerkt