Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:54

Voor degenen die met de tips komen als 'geen gedoe ervan maken' en rustig blijven etc. Goedbedoeld maar..

Nu kan ik wel erbij vermelden - ken Adinda en haar kat en de situaties wat dit met zich meebrengt omdat ik er meestal van op de hoogte ben in de app, waar we er naderhand wel om kunnen lachen als dit gebeurt haha - dat Adinda's kat echt HEEL SNEL doorheeft dat er iets staat te gebeuren. Die pikt echt de meest kleine details op, ook als je je bewust rustig wil houden en er 'geen gedoe van maakt'. Dus ik snap dat Adin andere tips zoekt want dit doet ze namelijk al en hij reageert gewoon echt enorm snel en is een expert in lichaamstaal van Adin herkennen - en Als ie dan eenmaal echt doorheeft dat wat gaat gebeuren, en soms ook nog na een mislukte poging vangen, is het natuurlijk een onmogelijke taak. Dan helpen snoepjes vaak ook niet meer als ze je doorhebben.

@Adin, ik zou het eens met een handdoek proberen. Over 'm heen gooien en dan in het mandje en dan met het deurtje dichtdoen, de handdoek wegtrekken of erin laten liggen voor 'm - handdoeken werken meestal het beste bij katten die zich moeilijker laten vangen en ze worden er snel rustig van dus levert dan ook zo min mogelijk stress op voor het beestje. Want tegen de tijd dat je 'm wil gaan vangen heeft spot je meestal al door dus dan is vasthouden en fixeren meestal geen optie omdat je de kans tot vasthouden meestal geeneens krijgt bij 'm :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 05-10-18 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 20:59

nynke55 schreef:
En niet vergeten mand van onderen vast te pakken. Heb er ooit 1 moeten vangen omdat ik hem bij het hengsel vast had en 1 lipje kapot ging.

O neeeee, dat is zo zuur als dat gebeurt! -O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:19

Vijf minuten voor we moeten gaan mandje pakken, kat van de bank af halen, kat erin schuiven, het liefst voordat hij wakker wordt, deurtje dicht en gaan :+
Gaat eigenlijk altijd goed. Vaak verzet hij zich even, meer van, wat is dit, maar met een duwtje gaat het goed. Nooit problemen mee gehad.

Daarentegen de boskat van mijn broer moet je echt vijf dagen van te voren het mandje tevoorschijn halen en het liefst schriftelijk een verzoek indienen. Daarna is hij (de kat, niet mijn broer :+ ) een paar dagen beledigd. Die moet echt zelf in het mandje lopen want dat is ons nog niet gelukt zonder bloedingen :D vervolgens blijft hij bij thuiskomst nog een uurtje in zijn mandje zitten blazen en slaan. Makkelijk beest hoor :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:22

Lizzyy schreef:
Vijf minuten voor we moeten gaan mandje pakken, kat van de bank af halen, kat erin schuiven, het liefst voordat hij wakker wordt, deurtje dicht en gaan :+
Gaat eigenlijk altijd goed. Vaak verzet hij zich even, meer van, wat is dit, maar met een duwtje gaat het goed. Nooit problemen mee gehad.

Daarentegen de boskat van mijn broer moet je echt vijf dagen van te voren het mandje tevoorschijn halen en het liefst schriftelijk een verzoek indienen. Daarna is hij (de kat, niet mijn broer :+ ) een paar dagen beledigd. Die moet echt zelf in het mandje lopen want dat is ons nog niet gelukt zonder bloedingen :D vervolgens blijft hij bij thuiskomst nog een uurtje in zijn mandje zitten blazen en slaan. Makkelijk beest hoor :Y)

Schriftelijk verzoek indienen hahaha
Maar een Noorse boskat wil je idd niet pissig hebben tenzij je haast een tripje eerste hulp er achteraan wil doen :')

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:27

HelmerG schreef:
Lizzyy schreef:

Schriftelijk verzoek indienen hahaha
Maar een Noorse boskat wil je idd niet pissig hebben tenzij je haast een tripje eerste hulp er achteraan wil doen :')

Als je mijn moeder haar handen en armen zag, had dat geen kwaad gekund :Y)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:31

HelmerG schreef:
Nu kan ik wel erbij vermelden - ken Adinda en haar kat en de situaties wat dit met zich meebrengt omdat ik er meestal van op de hoogte ben in de app, waar we er naderhand wel om kunnen lachen als dit gebeurt haha - dat Adinda's kat echt HEEL SNEL doorheeft dat er iets staat te gebeuren. Die pikt echt de meest kleine details op, ook als je je bewust rustig wil houden en er 'geen gedoe van maakt'. Dus ik snap dat Adin andere tips zoekt want dit doet ze namelijk al en hij reageert gewoon echt enorm snel en is een expert in lichaamstaal van Adin herkennen - en Als ie dan eenmaal echt doorheeft dat wat gaat gebeuren, en soms ook nog na een mislukte poging vangen, is het natuurlijk een onmogelijke taak. Dan helpen snoepjes vaak ook niet meer als ze je doorhebben.

Inderdaad, en als je dan een snugger geval hebt dan trappen ze ook maar één keer in een truukje.
Mijn vorige kat wist wanneer het zover was plus dat het zinloos was om te verzetten, dus die verdween achter het gordijn, met zijn staart zichtbaar. Als verzet kansloos is dan maar een statement maken.

Huidige kat doet niet moeilijk. Ik pak ze op, zet ze in de mand, op de fiets heen en weer, en thuis weer gezellig op schoot. Mand goed achterop vastzetten is het meeste werk. Op de heenweg is het net een sirene. Terug begint al bij de DA. Ik zeg 'al klaar' en poes schuift op d'r buikje de mand weer in. Naar huis doodstil (breng 't mens niet op ideeën straks draait ze om). En thuis is alles weer oké en loopt ze zelfs rustig nog even de mand in om d'r speeltje weg te pakken.
Scheelt dat ze de mand ook gebruikt als speel,- en slaap plekje, omdat ie open en bloot staat (en dus niet dramatisch tevoorschijn wordt getoverd). Bovendien is het een bovenlader; met boven een klep. Kleine kat, grote klep, kat maakt geen kans. Wel inderdaad zorgen dat de klepknippen goed dicht zitten en blijven. Ik knoop er voor de zekerheid van die fietsspinnen om. Je moet er niet aan denken dat zo'n ding voortijdig openbarst -O- .

Met een voorlader heb ik één keer geprobeerd een vorige kat (die van 't gordijn), een grote halve Turk met uitvouwbare octopuspoten met klauwen zo scherp als scheermessen en een instant grijpstaart, in en uit te halen. Er in was al een heidens karwei (geloof dat ik serieus maar heb staan proppen :o ) en er uit was kansloos. Zelfs DA keek niet eens op toen ik meldde dat ie extra poten had gekregen. Dat kwam pas toen ik de doos op z'n kant deed en wilde schudden. Nooit meer voorladers...Nooit. Overigens merkte DA uiteindelijk fijntjes op dat er knipjes zaten en, o, kijk, zo kon de bovenkant open. Gut, wat was die kat toen nijdig (logisch :(:) ).

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:32

JewEmm wat ziet dat er fijn uit! Hier een stal kat die echt niet in de handen wil komen. Als die naar de DA moet staat de reisbench verticaal met het luikje open naast de voerbak. Kat krijgt voer en zodra hij zit te eten grijp ik hem in het nekvel en plaats hem met 1 seconde de bench in en meteen klep dicht. Anders krijg je hem er niet in en wordt het een gevecht of hij is weg. Meteen daarna laat hij alles lopen van de stress en blijft krijsen. Ik vind dat echt vreselijk naar voor dat dier.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 21:58

Als ik die dingen al pak een en al stress blazen.. ze staan altijd boven op de overloop.

Toen ze jong waren had ik gewoon samen maar na zes maanden oud niet meer op aanraden van de dierenarts. Nou dat klopt wel van de stress vliegen ze elkaar aan.als ik de kooien tegen over elkaar zet.

Ik laat ze met vakantie al thuis omdat de ene gewoon vals word als die er in moet.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:24

Adindaa schreef:
Hevonen schreef:
Ik gebruik plastic reismanden, maar mijn dochter heeft een reistas en een reisrugzak. Haar kat gaat ook overal mee naartoe.

Nu ben ik wel benieuwd hoe zo'n reisrugzak er uit ziet, wat kan ik me daar bij voorstellen?

nynke55 schreef:
En niet vergeten mand van onderen vast te pakken. Heb er ooit 1 moeten vangen omdat ik hem bij het hengsel vast had en 1 lipje kapot ging.

Dit was echt mijn angst met de vorige reismand die we hadden, als dat gebeurd was buiten bij de dierenarts weet ik niet eens of we hem ooit nog terug gevonden zouden hebben.
Met de nieuwe reismand kan dat gelukkig niet meer :D.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/tran ... xie/471569

Cemlys

Re: Katten vervoeren: hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:37

Ik ben heel erg fan van deze

https://youtu.be/u_vzVoO-e0M

Ik werk angstvrij met katten en ik wil dan ook een mandje die van bovenaf open kan, zacht en ruim vanbinnen, voldoende ventilatie en licht. Ik gebruik feliway in het mandje en zet het stabiel in de auto, in de gordel. Eigenlijk nooit problemen hier

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:39

Polly schreef:
K moest ook naar de dierenarts vandaag, kattenmand + handdoek. Gooi er een snoepje in - - > kat rent erin - > deurtje dicht en wegwezen

Dit!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:43

HelmerG schreef:
@Adin, ik zou het eens met een handdoek proberen. Over 'm heen gooien en dan in het mandje en dan met het deurtje dichtdoen, de handdoek wegtrekken of erin laten liggen voor 'm - handdoeken werken meestal het beste bij katten die zich moeilijker laten vangen en ze worden er snel rustig van dus levert dan ook zo min mogelijk stress op voor het beestje. Want tegen de tijd dat je 'm wil gaan vangen heeft spot je meestal al door dus dan is vasthouden en fixeren meestal geen optie omdat je de kans tot vasthouden meestal geeneens krijgt bij 'm :')

De good old badlakentruc. Die pas ik al bijna twintig jaar toe, sinds mijn eerste eigen kat die van die grijpgrage nageltjes had. Ook ideaal als er pilletjes in moeten (dan gebruiken we de pillenschieter erbij). Ik heb slechts één kat gehad waarbij dat allemaal niet nodig was, maar dat was ook meer een grote oranje schoothond. :')

Enniewee. Zo ziet het eruit voordat het dat mandje in gaat. Pootjes kunnen geen kant op, staartje ook niet. Kat in het bakkie. +:)+

Afbeelding

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 22:49

Och ja, katten en reismandjes.... lastige combinatie!

Wij doen er ook niet moeilijk over, maar dat is zeker makkelijker gezegd dan gedaan hoor. Hier is het: mandje klaar zetten, kat zoeken en oppakken, in mandje proppen en klaar. Dit werkt pas goed sinds we het oppakken hebben aangeleerd. Daarvoor associeerde mijn kater het oppakken al met het reismandje en lukte dit al niet.

Overigens hebben wij wel een bovenlader. Beste investering ooit. Kun je de kat er gewoon induwen, pootjes erin proppen en klaar!

Handdoek en snoepjes werken hier absoluut niet....

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 22:57

Snoepjes oid werken hier ook gewoon absoluut niet, hij weet het gewoon dondersgoed en dan is er geen snoepje dat hem onder die tafel vandaan krijgt :') .
Handdoek is overigens ook absoluut niet nodig, hij zou nooit gemeen en gericht uithalen namelijk. Het is echt een lieverd, hij is gewoon snel bang :(:). Met een handdoek zou hij alleen maar meer gaan worstelen, dan kan hij echt geen kant meer op en dat is nou juist wat hij zo eng vindt (been there, tried that, geen succes).

Vandaag was weer een kwestie van pakken en in de mand zetten. Voorheen met het mandje met alleen een opening aan de voorkant was dat onwijs veel gedoe. Nu met een mandje met bovenlader ging het eigenlijk super soepel :):)

Cemlys schreef:
Ik ben heel erg fan van deze

https://youtu.be/u_vzVoO-e0M

Ik werk angstvrij met katten en ik wil dan ook een mandje die van bovenaf open kan, zacht en ruim vanbinnen, voldoende ventilatie en licht. Ik gebruik feliway in het mandje en zet het stabiel in de auto, in de gordel. Eigenlijk nooit problemen hier

Die mand op het filmpje ziet er ook fantastisch uit zeg :oo wat een ruimte ook zo!
Ze zouden iedere reismand met bovenlader moeten maken, wat een verademing is dat.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-18 22:58

Wat grappig zo’n tas Hevonen! Dat had ik nou nog nooit gezien :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:02

Verschilde per kat. Ik had 1 die los mee kon (ja weet dat het minder veilig is met hard remmen enzo). Maar ook een kat waar je stiekem het mandje naast zette en terwijl hij nog sliep heel snel in het kooitje moest proppen. Je had 2 seconden tijd. En dan onder luid protest meenemen :P

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:05

Mijn kat had nooit problemen met het reismandje,al vind ze autorijden vreselijk (krijst alles bij elkaar). Totdat ze een keer flink pijn heeft gehad bij de dierenarts. Sindsdien is ze niet zo gemakkelijk te overtuigen dat het mandje okay is.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:47

Onze ene kat kan je als je met twee man bent zo in het mandje schuiven. De een duwt hem er in en de ander doet snel het klepje dicht. Gaat wel onder luid protest mee, maar het is echt een hele lieve en relaxte kat dus het blijft bij de sirene die afgaat.

Onze andere kat is een stuk minder relaxt en daar hebben we nu van de dierenarts een kalmeringsmiddel voor mee gekregen dat de dierenarts vaker gebruikt bij katten die ontzettend gestresst raken van reismandjes en/of dierenartsen bezoekjes. We hebben het zelf nog niet geprobeerd maar de dierenarts zei dat het bij andere katten heel prettig werkte, alleen zijn ze er nog een dagje suf van. Onze kat raakt dusdanig in paniek dat ze de reismand af breekt. Vandaag heeft ze zich letterlijk door het deurtje heen gegooid, wat niet alleen onveilig is maar ook gewoon nogal sneu voor die kat. Ik weet even zo niet hoe dat spul heet, maar dat kan ik eventueel opzoeken.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:50

Mijn gestreepte huisgenoot is overigens erg relaxed als hij eenmaal in het mandje zit. Totdat je gaat rijden. De DA zit hier op een dikke vijf minuten vandaan en ik houd de ramen altijd maar dicht, want het beestje loeit de hele weg hoog boven de motor uit en ik heb toch echt geen sirene aan mijn auto hangen. Nee, mijn streepding is geen fan van autorijden.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 23:55

Als je vrienden wilt blijven met je dierenarts/paravet, please kom niet af met zo'n rieten ding met een ieniemini gaatje met een rastertje er voor.
1. die rastertjes sluiten niet goed, echt al zeker 7 katten zo geweten net voor of na de dierenarts op de parking ontsnapt en zelfs doodgereden
2. een kat die niet wil (gek he bij de DA), die krijg je niet zonder gevecht door dat gat
3. je kan de kat niet zien, 'oh dat doet ie anders nooit!' is het meest gehoorde zinnetje bij de DA. Vanuit een dergelijk mandje is de paravet echt in het nadeel, hallo arbo!
4. stresspoepers en rieten manden: FEEST! Krijg je gewoon NIET schoon!

Gewoon een degelijk mandje, goede sluitingen, mooie stevige deurtjes... Ik vind altijd dingen die langs boven open kunnen fijn, maar ik werk vnl met andere dieren.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 00:10

Ik vermoed dat je zo'n mandje bedoelt. :D

Wordt hier idd niet gebruikt voor katvervoer. Staat decoratief te zijn in de woonkamer (zonder dat onhandige draadluikje), fungeert soms wekenlang als favo slaapplek en wordt vervolgens weer maanden genegeerd. Maar idd niet echt geschikt als reismandje voor naar de DA.

Afbeelding