Wat is acceptabel: pup en werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:34

Wij hebben op dit moment weer een pup van 10 weken in huis. Onze andere hond is 1.5 en dus begin ik precies van voor af aan :')

Ik werk thuis (eigen kinderopvang) maar heb niet super veel tijd voor hem als ik aan ‘t werk ben. Maar ik ben er, ik kan hem in de gaten houden qua zindelijkheid en hij kan de hele dag in de grote tuin met zijn broer.

Ik werk nu 3 dagen en vanaf november 4. Als we een dagje weg gaan gaan ze naar de opvang (geen kennel). Ik laat hem nu al eventjes alleen met de andere hond in de tuin als ik bij de paarden ben (die staan op ‘t erf) en dat gaat heel goed. Kan zelfs even naar de winkel als ze in de tuin zijn.

Dit is hoe het bij ons gaat met de hondjes.

Vind het geen fijn idee om ze op te sluiten. Een bench vind ik zielig en gebruik ik dus niet. Ze slapen in de ruime bijkeuken en kunnen dus altijd in de tuin. Ik zou zelf voor een pup 4 uur maximaal vinden na een week of 6. (Dan zijn ze dus 14/15 weken oud) Een volwassen hond 6 uurtjes als ze daarna wel lekker los kunnen en aandacht krijgen.

Machie

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:42

Mijn honden slapen s nachts waar ze willen. Dus die mogen ook op de slaapkamer komen.
verder vind ik een hond en s nachts 8 uur alleen en overdag 8 uur alleen = al 16 uur alleen. En dan komen er nog dingen bij die je zelf moet (boodschappen, huishouden, verjaardagen enz enz) dan is je hond heel veel alleen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:12

Toen onze hond nog jonger was (ze is in mei 1 geworden) hadden we een oppas voor haar waar ze naartoe kon als we allebei voor langere tijd aan het werk of weg waren. Dat hebben we afgebouwd en doordat mijn man en ik allebei geen 9 tot 5 baan hebben is ze eigenlijk nooit meer dan 4 uur per dag, 3 keer per week alleen. 'Alleen' is hier ook maar relatief want ze heeft haar twee kattenvriendjes ook nog :) Gaat prima zo.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:21

Acceptabel is zo lang de hond comfortabel alleen thuis kan blijven. Per hond staat daar geen tijd voor. Ik had 2 weken vrij daarna 1 maand niet langer dan 2 uur alleen geweest. Vervolgens soms 3 a 4 uur alleen maar meestal dan al naar oppas.
Met 6 maanden jong vond hij het niets meer om naar oppas te gaan en bleef hij 3 a 5x per maand 9 uur met andere hond in grote kamer alleen thuis.
Met 1 jaar leeftijd kreeg ik werk waarbij hij mee mag en nu is hij zo goed als nooit meer alleen thuis

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:29

Hier zijn 2 honden, die vrijwel nooit alleen zitten, hoogstens een keer een uurtje.
Dit komt omdat mijn ouders op 500 m afstand wonen, daar een groot omheind grasveld/houtwal is.
Daar gaan de honden heen tijdens werk, of naar stal gaan.
Mijn moeder werkt al niet meer, is gek van dieren en vindt het heerlijk als de honden er zijn!

Dit was ook de reden dat we aan honden konden beginnen, van te voren hier afspraken over gemaakt.
Als die oppas van mijn ouders er niet was geweest, was het hebben van honden niet mogelijk geweest ivm dat ze dan teveel alleen zouden zijn.
Het oudste hondje is zelfs al 17 jaar, dus zo lang gaat het al op deze manier :)

Acceptabel is inderdaad ook wat een hond aan kan, je kan van alles gaan plannen en bedenken.
Maar een hond is een individueel wezen en je kan net een hond hebben, die het alleen zijn echt nooit goed zal leren.
Dit komt vaak voor, soms hebben honden geluk en kunnen ze naar vrienden/familie of kunnen ze terug naar de fokker. En anders belanden ze in het asiel.

Het beste is, om op voorhand genoeg oppas of andere regelingen achter de hand te hebben, zodat je overal op kan inspringen. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 19:46

Ik denk hier momenteel ook druk over na met mijn partner.
Wij wonen 50 km van familie af dus die kunnen niet helpen.
Ik heb een eigen bedrijf waarbij ik zelf tijd kan indelen. Vaak begin ik rond 10/11 uur. We hebben een achtertuin.
Mijn partner gaat een eigen bedrijf starten dus die is voorlopig nog thuis bezig met de opbouwende fase.
Dit gaat zeker nog tot halvverwege volgend jaar duren dat de klantenkring opgebouwd wordt en geen idee hoe verder.
Wij zijn van plan in ons huis een kantoor te maken. Ik heb regelmatig kantoormiddag en daarvoor moet ik nu echt op kantoor zitten. Dat willen we ook thuis mogelijk maken.

Zodra er een pup komt ga ik natuurlijk mijn planning daarop aanpassen en is er altijd iemand thuis en kunnen we dat netjes opbouwen met eventjes alleen zijn.
We zijn wel uitslapers dus sochtends mag ie de tuin in, smiddags en savonds lekker wandelen. We hebben natuur in de omgeving en hij kan mee naar stal en mag daar overal vrij lopen. Ook gaan we op cursus enzo.

Op een enkele dag (als partner hele dag vol zit met spoedklussen, dit zal nog een tijd duren voordat dat zo is) zal de hond dan van 10/11 tot 5 uur alleen zijn.
Ik ga natuurlijk mn planning aanpassen dat ik smiddags even kan wandelen. Maar soms loopt een afspraak uit.
Ik heb echt geen idee hoe vaak dat voor zou komen en wat de hond tegen die tijd aankan. Zolang partner veel thuis is is er geen probleem. Echter als hij druk gaat worden moeten we echt een plan hebben.

Misschien gewoon n kwestie van doen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:31

Heb 3 honden thuis waaronder een pup van 5 maanden. Maar die gaan altijd mee naar mijn werk alle 3.
Pup gaat ook regelmatig mee logeren bij mijn vriend, en gaat vaak mee naar stal. Alle 3 gaan iedere dag een uur mee naar het bos. In totaal zullen ze misschien 7 uur alleen zijn.
Ze hebben zelfs hun eigen hokje op het werk :)
Afbeelding

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:01

Onze honden zijn max 6u alleen.
ZE zijn met 4maar zitten als we weg zijn allemaal opgesplitst. Dat ze niet bij elkaar kunnen.
De 2 eerste hebben steeds bench of eigen plaatst gehad en als ze echt moe zijn of rust willen gaan ze naar die plaats dus in zekere zin geeft dit toch hun 'bescherming.
Als we weg zij mogen ze geen gebruik maken van de tuin voor eventueel gif dat ze zoude gooien(genoeg gekke op de wereld)

Maar dit zijn ze van pup af gewend als ik op het werk vroeger stop en thuis kom meer je gelijk dat heel hu ritme omzeep is krijg ze dan nooit zo actief als dat ik later zou thuis komen

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:06

Sanet schreef:
Hoeveel uren slapen de mensen die zeggen dat de hond niet meer dan 6 uren alleen mag zijn?

Honden slapen's nachts vooral dus ik snap de vergelijking niet helemaal?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:09

Overigens ik ben alleenstaand en goede vriendin ook. Wij deden altijd al samen de roedel, toen 6, verzorgen en werkten vroeger beiden onregelmatig. Ze waren dus max 5 x p maand echt 8 a 9 uur alleen.
Nu ik nieuwe baan sinds een jaar en is de situatie wel veranderd. We hebben samen nog 5 honden (1,2,6,7,8 jaar) als we beiden moeten werken en ze langer dan 3 uur alleen zijn gaan de jongste 2 mee. De oudste 3 zijn gerust 9 uur alleen maar los in huis en slapen s nachts op slaapkamer. Daarnaast als het 9 uur alleen is dan altijd na 14 uur al iemand thuis en nog bos in.
Bij onweer of zoals nu als het 3x achter elkaar is dan neem ik alles mee naar mijn werk (pension, crematorium). Erg blij dat het nu zo kan en ik jaren al de zorg kon delen met haar.

Misschien kunnen jullie ook zo iemand in jullie omgeving vinden die vrij is op jullie werktijden en jullie op die van hun. Voordeel is dat de hond moe vd oppas af komt en jullie moe van werk ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:14

dierenfan schreef:
Acceptabel is zo lang de hond comfortabel alleen thuis kan blijven. Per hond staat daar geen tijd voor.

Ik vind dit wel een mooie uitspraak in dit topic. Het verschilt inderdaad per hond.
Mijn man heeft een chihuahua die kantoorhond is geworden, hij gaat sinds we hem hebben (een maand of 8 nu) dagelijks mee naar het werk. Als mijn man weg zou vallen zou ik niet in staat zijn het hondje te houden, hij is immers nooit gewend om alleen te zijn.
Sinds enkele weken heb ik er een labrador bij. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een volwassen hond die al alleen thuis kon blijven. Ik heb het wel opgebouwd, maar het gaat perfect en hij is dus alleen thuis (nou ja, met 2 katten). De periode verschilt dagelijks en ik werk ambulant en kan mijn rooster nu nog dusdanig indelen dat ik tussendoor thuis kan komen om de hond uit te laten. Vorige week lukte dit niet en heb ik hem 8 uur alleen gelaten. Geen enkel probleem.
Zoals iemand anders ook al zei; het ligt er ook nog maar net aan wat je voor en na het werk met de hond doet.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:17

Ik heb een hond die het liefst de hele dag slaapt en ik werk fulltime. (Ma-vrij 8-17u excl 30minuten reistijd)

Sinds 2 maanden woon ik op mezelf en vanaf dat moment zit zij als ik werken ben in de tuin. Ze heeft daar 2 weken aan moeten wennen maar vind het nu gewoon prima. Ik heb een cam in mijn tuin dus kan haar de hele dag in de gaten houden en de bovenburen letten ook mee op. Mijn hond is een half uur blij en vrolijk als ik thuis kom eet haar brokjes dan op, en daarna komt ze naast me liggen slapen op de bank :')

Hieronder even een voorbeeldje wat ik dan meestal aantref als ik tijdens mijn pauzes de hond bespioneer
Afbeelding

In het weekend neem ik haar overal mee naar toe of ben ik voor haar thuis, of max 2 uurtjes alleen. En 'snachts slaapt ze lekker bij me in bed
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 13-09-18 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:18

Zonder hond zie ik mezelf nooit. Heb al enorm veel op gegeven voor mijn honden en zal dat blijven doen. Echter werken zal ik moeten doen. Heb ook poos in 5 ploegendienst gewerkt was ideaal en die 9 uur alleen trokken ze met gemak! Was 2x 6.00 tm 14.00 werken en daarna ruim uur bos en s avonds nog x uur naar buiten. Dan 2x 14.00 tm 22.00 en dan s ochtends 1.5 uur bos met activiteiten zoals zoekspelletjes. S avonds kort rondje. Dan 2x nachten en na nachtdienst kort rondje, bak voer, stevig knaagwerk en op bed bij mij slapen en rond 12 uur zeker uur naar bos en dan weer slapen en s avonds nog lange wandeling. Daarna 4 dagen vrij en weer dat riedeltje. Vond het heerlijk ritme en had nooit door dat ik in feite 6 dagen achter elkaar werkte omdat je om de 2 dagen toch 24 uur achter elkaar thuis was.
3 ploegendienst vond ik veel zwaarder zeker de vroege week omdat je vroeg naar bed gaat en dus weinig activiteiten had tussen 21.00 en 14.00 uur. Echter relaxte oudjes zoals ik toen had die vonden het wel best haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:20

Druppie7711 schreef:
Ik heb een hond die het liefst de hele dag slaapt en ik werk fulltime. (Ma-vrij 8-17u excl 30minuten reistijd)

Sinds 2 maanden woon ik op mezelf en vanaf dat moment zit zij als ik werken ben in de tuin. Ze heeft daar 2 weken aan moeten wennen maar vind het nu gewoon prima. Ik heb een cam in mijn tuin dus kan haar de hele dag in de gaten houden en de bovenburen letten ook mee op. Mijn hond is een half uur blij en vrolijk als ik thuis kom eet haar brokjes dan op, en daarna komt ze naast me liggen slapen op de bank :')

Hieronder even een voorbeeldje wat ik dan meestal aantref als ik tijdens mijn pauzes de hond bespioneer
[ [url=m/UOUpKa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gewoon nieuwsgierig maar nu is het warm, warmer, warmst... Wat doe je zo in de winter? Het ras wat jij hebt staat niet bepaald bekend als ras wat zich goed warm kan houden ;)

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:22

Onze hond is max10 uren alleen maar dat komt zelden voor. Op mijn hele werkdagen (2 per week) komt mijn vriend eigenlijk altijd tussen de middag thuis om even een rondje te lopen. Is geen groot rondje maar even beweging en aandacht. Verder kan onze hond zelf in en uit lopen naar buiten.

Rest van de week max 3 uurtjes per dag, we zijn wel veel met dr bezig.

Praktijk is wel dat als ze alleen is ze alleen maar als een luiaard op de bank ligt te slapen en amper naar buiten gaat volgens mij.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:26

dierenfan schreef:
Druppie7711 schreef:

Gewoon nieuwsgierig maar nu is het warm, warmer, warmst... Wat doe je zo in de winter? Het ras wat jij hebt staat niet bepaald bekend als ras wat zich goed warm kan houden ;)

Ik heb een diepvries staan die omgebouwd is tot hondenhok, super goed geïsoleerd dus! Nu is die open en in de winter komt er een rubbere flap voor te hangen. Mocht dat toch te koud blijken straks, woont mijn moeder in de buurt en die vind het niet erg om dr even uit te laten zodat ze gewoon binnen kan blijven. Maar ik wil liever niet zo afhankelijk zijn steeds van andere, vandaar dat die tuin de perfecte oplossing bied!

KarmaChansy

Re: Wat is acceptabel: pup en werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:29

ik las het eerst verkeerd en dacht dat je haar wilde opsluiten in de diepvries _O-

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:33

KarmaChansy schreef:
ik las het eerst verkeerd en dacht dat je haar wilde opsluiten in de diepvries _O-

Neeee!! _O-

Ze mag gelukkig zelf kiezen wat ze doet :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-18 21:49

Druppie7711 schreef:

In het weekend neem ik haar overal mee naar toe of ben ik voor haar thuis, of max 2 uurtjes alleen. En 'snachts slaapt ze lekker bij me in bed

Dit is een handige! Die cam. Dat vind ik ook wel wat in onze situatie.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:06

Elin_ schreef:
Hoe staan jullie tegenover de kattenbak? Is dat niet weer moeilijk af te leren? Het is bedoeld zodat ie niet zielig in hoge nood zit maar uiteindelijk moet ie het wel op kunnen houden..

Ik weet dat er niet bepaald positief over gedacht wordt over het algemeen, maar ik vind het zelf juist heel prettig als ik een hond een plek kan bieden in huis om zijn behoefte doen áls ik een keer in nood zou zitten. Niets zo vervelend als onverhoopt wel een keer lang weg zijn en een hond thuis hebben zitten die zo zindelijk is dat die het met veel pijn allemaal op zit te houden.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:11

Ik laat onze hond maximaal 5 uur achter elkaar alleen, maar alles langer als 4 uur heb ik liever niet.
Wij plannen onze roosters zo dat dit ook max 2 dagen in de week is.

Mijn man werkt gemiddeld 2-3 dagen per week vanaf huis en ik zorg vaak voor 2-3 dagen dat ik savonds moet werken, of dat ik halverwege mijn dagdienst een rondje met haar kan lopen.

En ook hier een camera, ideaal!
Als puppy zijnde eerste maand vrij genomen en toen nog 3 maanden minimaal gewerkt.
( alleen als mijn man thuis was ) en alleen laten langzaam opgebouwd.

Misschien iets te extreem maar willen er graag genoeg tijd voor hebben.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:16

Onze hond is max 4 a 5 uur alleen.

Ik werk kantooruren en ben om de week op maandag vrij en mijn vriend werkt onregelmatig en is elke maandag vrij.

Op de dagen dat we beide zijn werken gaat ie of naar onze ouders, of 1 a 2 dagen in de week naar de dagopvang.

Daar brengen we hem al sinds pup heen. Kost 11 euro voor een dag. Je kunt hem tussen 7 en half 9 brengen en tussen 5 em half 7 weer ophalen. Dan is ie bekaf van het spelen!

Als pup hebben we de eerste 5 weken vrij genomen. We hebben idd ook een camera waar we ook geluid horen en terug kunnen praten.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:26

Mijn hond is max 3 uur alleen maar ik heb ook het voordeel dat mijn school achter m'n huis zit.
Mijn vader werkt full time en gaat door de weeks om 6 uur 's ochtends naar z'n werk, hij zorgt er dan voor dat de hond uitgelaten is en heeft gegeten. Ik heb meestal rond 12 uur een half uur pauze, dan laat ik hem voor een kwartier uit en daarna gaat hij er een half uur uit als ik terug ben van school.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:27

Goof schreef:
dierenfan schreef:
Acceptabel is zo lang de hond comfortabel alleen thuis kan blijven. Per hond staat daar geen tijd voor.

Ik vind dit wel een mooie uitspraak in dit topic. Het verschilt inderdaad per hond.

Hier ga ik helemaal in mee. :j

Wij hebben pas een hond genomen toen we er de ruimte en de tijd voor hadden. Omdat mijn man en ik in ploegen werkten die nauwelijks gelijk liepen zat de hond niet vaak lang alleen. Helaas is dat sinds juni verandert en nu lopen we wel gelijk, wel met wisselende vrije dagen. De hond zit nu 3 dagen van de week langer alleen, dat is dan richting de 10 uur (andere dagen met een boodschap doen of zo hooguit een uur). Ik vind het vreselijk maar ik geloof dat ik er meer moeite mee heb als de hond. Ook wij hebben een camera staan en ze ligt inderdaad voornamelijk te slapen. Maar, als we thuis zijn slaapt ze ook veel. Voor 11 uur 's ochtends komt ze liever niet in actie, ze houdt van uitslapen, en de overige uren zit er ook niet zoveel actie in. :)) Als je weet dat we in de ochtenddienst om 6 uur weg gaan, dan zijn het 5 uren dat ze toch echt liever slaapt. Rond de middag komt de buurvrouw om haar eruit te laten en even mee te spelen, en om 16 uur zijn we thuis, eerste wat we dan doen is een uur in de bossen wandelen. Bij avonddiensten is ze 's morgens al flink moe gemaakt, en rond 19 uur komen we tussendoor thuis om haar eten te geven en nog even te laten rennen.
Ik moet zeggen dat we echt een fantastische hond hebben die zich geweldig aanpast, zijn we echt gezegend mee. En het is niet de bedoeling dat ze alleen blijft, maar het is onze eerste hond en er wordt toch afgeraden om 2 pups in huis te nemen, en je moet ergens beginnen.
Bij ons is wegbrengen geen optie, ze heeft wel verlatingsangst op alle andere plekken behalve thuis. Ergens achterlaten zou voor haar zwaarder zijn als alleen thuis zijn. Bovendien staat niemand erop te wachten als we 's morgens voor 6 uur de hond komen brengen of 's avonds na middernacht de hond op komen halen.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 22:48

Wij werken allebei fulltime (38 uur en 40 uur) en hebben een hond van nu ruim een jaar oud.

Mijn man werkt in ploegen waardoor de hond de ene week heel weinig alleen is, maar de andere week wel wat langer. In de weken dat hij veel alleen is ga ik dan om acht uur naar kantoor, kom tussen 12 en 13 uur een uur terug om hem uit te laten en mijn man is dan om 14:30 weer thuis.

We hebben hem als pup gekregen en we zijn de eerste acht weken thuis geweest en hebben daarna het alleen zijn rustig opgebouwd.

We wonen vrijstaand met veel land en de paarden aan huis. De hond is altijd buiten als wij ook buiten zijn. Dus in ieder geval 's morgens en 's avonds een lange tijd. Daarnaast laten wij hem vaak twee keer per dag uit en hebben we een buurjongetje die een aantal keren per week 's middags nog met hem speelt als hij alleen is.