Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 02:02

Speciale kittenmelk is wel iets wat je zou kunnen geven. Gewone koeienmelk is niet zo geschikt vanwege de lactose.
KMR heeft de allerbeste kittenmelk, maar is ook erg prijzig. Ikzelf heb voor opvangnestjes altijd een 2kg blik met poeder van gimcat. Dat bestel ik dan bij zooplus. Voorheen had ik altijd milkodog bij de dierenarts maar dat merk is veranderd en heeft nu speciaal voor katten milkocat maar dat vind ik minder goed dan het voorheen was. De kittens dronken het ook minder goed. Een beetje goede dierenarts heeft wel KMR verkrijgbaar.

Wat qua brok geschikt is kan een hele studie op zich zijn. Het is vooral kijken en ervaren waar ze goed op reageren. Uiteraard kun je wel alvast de supermarkt merken met veel zout vermijden. Royal canin heeft ook wel veel zout maar eigenlijk heb ik nog geen kat of kitten gehad wat daar slecht op reageerde. Bij de iets oudere en sterkere kittens kocht ik altijd iams. Prima voer voor een nette prijs bij zooplus.
Mijn katten heb ik ook op van alles gehad, de aller duurste merken zoals Orijen, acana, hills, applaws, taste of the wild ed, hoog vlees gehalte, zonder granen etc etc
Maar uiteindelijk vinden ze de fit 32 van Royal canin het lekkerst. Omdat ze het daar heel prima op doen, goede vacht, goede ontlasting, niet stinken geef ik ze dat.
Voor kittens hebben ze ook goede brokjes en natvoer. De brokjes zijn ook geschikt om nat te maken zodat ze zachter worden.

Veel succes met ze en we zijn natuurlijk benieuwd hoe het verder gaat.

/edit
Ben het met koper eens! Suiker en pap is echt niet geschikt voor kittens. Dat meng je vaak ook nog met gewone melk en dat is ook niet goed vanwege de eerder genoemde lactose.
Opstapjes zijn idd ook een goed idee!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 02:27

Wat een moppies, zijn inderdaad nog erg jong aan de blauwe oogjes te zien. (tenzij ze deze blijvend blauw van hun moeder geërfd hebben natuurlijk).

Ik heb die van mij in het begin ook bijgevoerd met kittenmelk van de dierenarts, poeder wat je met water moet mengen en dan met een flesje met speentje geven. Verder gaf ik ze ook natvoer bij voor kittens. (geen Royal Canin, want die luste ze niet :P )

Het is uiteindelijk een flinke dame geworden, dus gaat met die van jou ook vast goed komen!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 02:55

Koper schreef:
Géén brinta, kinderpap of wat dan ook geven, en al helemaal niet met suiker. Echt NIET doen. Je geeft dan een mengsel van granen, melk en suiker, niet doen niet doen niet doen.

Ga naar de dierenarts en laat je adviseren over een fijne kittenbrok. Hills' heeft geschikte brokjes, en over Royal Canin ben ik ook tevreden. Die kun je bij de dierenarts krijgen. Geef ze morgen de Whiskas nog maar, zeker als ze dat bij de fokker al kregen, en schakel dan langzaam over naar een andere brok. Niet te abrupt. De Whiskas dus nog even niet wegkieperen.

De dierenarts heeft denk ik ook wel kittenmelk voor ze. Zacht voer is een goed idee, en zacht voer gemengd met kittenmelk ook. Maar die tip was al gegeven.

Wat ik zelf zou doen is even een soort opstapje maken voor de bank :o Voor die kleintjes kan zo'n bank best hoog zijn. Ook is het fijn voor ze als ze verschillende chillplekken hebben, bij voorbeeld mandjes en dergelijke. Ook wat plekken waar ze ergens onder kunnen zitten, bij voorbeeld een mandje onder een kast of iets van een iglo ofzo.

Jeetje.
Ze gaan niet dood van wat granen. Wat denk je dat er in die kattenbrokken zit? Vlees? Ha.

Onze kittens die ik vanaf mn geboorte al meemaak (ook kittens die te vroeg weg gingen/moesten bij moederpoes) hebben het perfect gedaan op bambix in de eerste weken. Suiker is niet slecht? Dat denken wij vaak omdat we dat overal horen en lezen, maar we hebben het echt hard nodig, net als dieren.

Kittens kunnen ook gewoon verdunde koemelk drinken hoor. Geen enkel punt.
Gewoon beetje melk met water. Goed de oogjes checken op viezigheid.

Niet alles geloven wat je leest en hoort.
Gewoon boerenverstand. Kittens doen het al 25 jaar top.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:03

Waarom zou je ZUIVERE granen willen voeren als je ook iets minder beroerds (in dit geval Whiskas) in huis hebt?

Van koemelk is algemeen bekend dat het reteslecht is voor katten. En vooral voor kittens. Dat die van jou het daarop overleven is fijn maar het is niet iets wat je nou zou moeten willen aanbevelen voor een kitten.

Ik neem aan dat TS straks naar de dierenarts gaat en dat ze daar geschikte spullen voor d'r hebben. Als de katjes actief zijn, gewoon netjes eten en op de bak gaan en alle functies gecheckt zijn door de dierenarts zal het vast wel loslopen. Het klinkt in ieder geval alsof zij en haar vriend er alles aan willen doen :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:19

Koper schreef:
Waarom zou je ZUIVERE granen willen voeren als je ook iets minder beroerds (in dit geval Whiskas) in huis hebt?

Van koemelk is algemeen bekend dat het reteslecht is voor katten. En vooral voor kittens. Dat die van jou het daarop overleven is fijn maar het is niet iets wat je nou zou moeten willen aanbevelen voor een kitten.

Ik neem aan dat TS straks naar de dierenarts gaat en dat ze daar geschikte spullen voor d'r hebben. Als de katjes actief zijn, gewoon netjes eten en op de bak gaan en alle functies gecheckt zijn door de dierenarts zal het vast wel loslopen. Het klinkt in ieder geval alsof zij en haar vriend er alles aan willen doen :)

Het is gewoon melkpoeder

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:21

Uhuh, met bloem ja :') En koemelk is voor veel kindjes al niet goed, laat staan voor een kat.

ik hoop echt dat TS verstandig genoeg is om even naar de dierenarts te rennen en geschikt voedsel te regelen.

Hutcherson

Re: Vermoedelijk kittens te vroeg weg bij moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 05:48

Iets met betuttelend tegenwoordig.

Maar goed, TS, doe wat je moet doen straks. Komt helemaal goed met die twee.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 06:40

Zo, dat was een korte nacht maar wel succesvol. Ze zijn allebei netjes op de bak gegaan, hebben gegeten en gedronken en wandelen (rennen :') ) voldaan rond. Ook gebruiken ze allebei al netjes de krabpaal en niet onze nieuwe bank haha.

De rode (Elmo) hebben wij 2 x horen niezen, hij zal toen wel onder de bank dus kan misschien ook stof zijn. Om 11:40 hebben we een afspraak bij de dierenarts, als ik de google revieuws mag geloven zijn ze kei goed!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:45

Niezen kan natuurlijk ook een tikje in de weerstand zijn, ze zijn toch in een andere omgeving terecht gekomen.

Wat fijn dat je kittens zo goed gaan, veel succes bij de dierenarts straks. Hopelijk gedragen ze zich :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 06:49

Koper schreef:
Niezen kan natuurlijk ook een tikje in de weerstand zijn, ze zijn toch in een andere omgeving terecht gekomen.

Wat fijn dat je kittens zo goed gaan, veel succes bij de dierenarts straks. Hopelijk gedragen ze zich :D

Ja het begint nu in huis hoor haha, dingetjes proberen wat niet mogen maar we zijn consequent. De laatste x dat ik zo vroeg op was kan ik me al even niet meer voor de geest halen. Lekker bakkie koffie erin en dan kunnen we vandaag heerlijk gaan genieten van de 2.

Ze spelen echt continue met elkaar, ben echt ontzettend blij dat we 2 broertjes hebben gepakt en geen enkeling, dit is veel leuker!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:53

Twee stuiterpluisjes *\o/* *\%/* *\o/* Ze kunnen maar beter elkaar moe stuiteren dan dat ze zich uitleven op je interieur!

Grappige namen hebben jullie gekozen. Mijn poetie werd bij de eigenaar van haar moeder Ienieminie genoemd. Niet bedoeld als echte naam, die was vanaf het begin al Maj. Maar die heb ik bedacht (toen ze 3 dagen oud was), ze hadden haar alleen zelf ook een naampje gegeven. Ze was de kleinste van het stel, en is ook nog eens blauw. Donkergrijze vacht dus.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-09-18 06:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 06:55

Koper schreef:
Twee stuiterpluisjes *\o/* *\%/* *\o/* Ze kunnen maar beter elkaar moe stuiteren dan dat ze zich uitleven op je interieur!

Gaat denk ik toch wel gebeuren. We proberen de bank te beschermen maar zo’n dingen houdt je toch niet tegen denk ik maar :)

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 06:57

Zo'n bank stuitert ook wel heel fijn. Deed je zelf misschien ook toen je klein was?

Die foto :') <3

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:18

Ach.. Klinkt echt als het verhaal van mijn ouders.. Nadat mijn vriend en ik 2 kittens in huis hadden gehaald hebben mijn ouders er een week, 2 weken later ook 2 gehaald :+ Wij hebben katers, mijn ouders poesjes. De katten van mijn ouders zouden een week ouder zijn dan mijn katten. Echter, ze waren de helft kleiner. Eerst denk je dat het komt omdat het poesjes zijn maar langzaam maar zeker ga je toch denken dat het niet klopt. Zo hadden ze nog geen entinfen gehad. Beestjes waren beiden verkouden (nu nog steeds en niets helpt, het is geen niesziekte) en ze blijven heel erg achter in hun groei.

Qua brok kun je kijken naar purizon. Je hebt een kitten variant en meerdere smaken voor volwassen katten. Ik meng deze zelf met een grotere grove brok van de DA omdat de brokken van purizon erg klein zijn.

Veel plezier met je knappe rooie! <3

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 07:20

Vanmiddag komen mijn ouders op bezoek en ze weten echt van niks, kan niet wachten om hun gezichten te zien!

LoveUggs, doe je verder nog speciale handelingen om het te drukken? Ben heel erg benieuwd naar de reactie van de DA.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 07:38

Maureen_M schreef:
Vanmiddag komen mijn ouders op bezoek en ze weten echt van niks, kan niet wachten om hun gezichten te zien!

LoveUggs, doe je verder nog speciale handelingen om het te drukken? Ben heel erg benieuwd naar de reactie van de DA.

In dit geval gaat het om de katten van mijn ouders. Zij zijn verschillende keren bij de DA geweest en hebben verschillende antibiotica geprobeerd. Dit werkt zolang ze de antibiotica krijgen, maar als ze van de antibiotica af gaan komt het weer terug.

Niet zo smakelijk op de vroege ochtend maar soms vliegen de groene klodders snot je om de oren.. Heel sneu want ze zijn net een jaar oud geweest, maar mijn ouders doen wat ze kunnen. Verder zijn het inmiddels kern gezonde poesjes, alleen zijn ze wat klein. Passen 2x in mijn katers bij wijze van spreken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:03

Mijn eerste kat is ook te jong bij de moeder weggehaald, ze was toen 5 weken (ik heb 'r gehad sinds ze 3 jaar was). Zij en haar zusje zijn samen geplaatst, de eerste avond kregen ze allebei ernstige diarree. Zusje is anderhalf jaar later gestorven aan epilepsie en mijn Zoë is altijd heel gevoelig gebleven op de maag. Ook mentaal is ze altijd een beetje gevoelig geweest. De katjes van TS klinken gewoon gezond. Het is heel sneu (ook voor de moederpoes) dat ze zo jong uit het nest zijn gehaald maar ze zijn zo te horen goed terechtgekomen :)

Overigens kunnen poezen inderdaad kleiner zijn dan katers, ook afhankelijk van het ras natuurlijk. Mijn poes is maar half zo zwaar als mijn kater. Ze zijn allebei volwassen. Mijn poes weegt nog geen 3 kilo, ze is gewoon klein van stuk.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 08:07

Wat een horror verhalen... echt erg! Ik zie nog niks van zulke symptomen maar we sluiten even niks uit.

Pino is het meest actief dat is duidelijk. Terwijl hij al echt aan het klimmen is veel speelt zien we Elmo wat meer op de achtergrond, die zit nu onder de bank. Wel allebei normale drolletjes en geen diarree gelukkig!

Ook heeft Pino nu al 3/4 x gegeten en Elmo pas 1 keer. Hopen dat dat snel bij trekt!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:08

Onze huidige katten zijn ook te vroeg bij de moeder weggehaald (weggevangen op de vuilnisbelt), maar die zijn kerngezond en ontiegelijk groot eigenlijk. Zijn vermoedelijk rond de 5/6 weken weggehaald.
Het kan dus ook gewoon goed gaan!

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:33

Qua voer geen tips, maar om je bank te sparen veel krapplekjes hebben in huis. Je kan ze er naar toe lokken met speciale spray die je juist daar op sprayt. Katnip heet dat geloof ik, worden ze helemaal dol van. Verder knip ik al vanaf dat ze jong zijn hun nageltjes, ze blijven er nu rustig voor zitten. Ik knip dan die lange puntjes eraf, zo blijven ze minder snel hangen. Niet in het leven knippen... Ik heb binnen katten die alleen in een afgesloten tuin komen, dus jagen klimmen doen die luiwammesen niet...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 08:36

De bedoeling is wel dat als ze oud genoeg zijn en volledig gewend dat ze lekker naar buiten gaan. We hebben 4 weides achter het huis liggen en landerijen en bossen. Onze lieftallige buurvrouw heeft net nieuw hekwerk laten plaatsen wat het voor hun heeeeel moeilijk word om de hoofdweg te bereiken. Voor de rest gelukkig weinig auto’s. Dit word in ieder geval paradijs voor de 2 :) Afbeelding

Catnip spray heb ik gekocht! Ik kon alleen niet achterhalen of dat nou wijsheid is om te gebruiken bij zo’n jonge beestjes dus het zit nog in de verpakking. Ze slapen alweer met zn 2tjes, en de volwassene zijn dood moe :')
Laatst bijgewerkt door Maureen_M op 04-09-18 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:37

O ja die van mij heeft soms ook een bui dat hij ineens iets HEEL interessants ziet onder de bank of kast en vervolgens loopt ie een halfuur te niezen :=
Niet te snel panikeren hoor, het zijn ook gewoon dieren met een neus waar wel eens wat in komt en een mechanisme om dat eruit te krijgen

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:42

Geweldig vooruitzicht voor die 2 boeven!! Puntjes van de nagels kan je altijd wel knippen hoor, vooral als ze jong zijn, dan zijn ze nog zo lomp en blijven overal aan haken. Zo spaar je de bank een beetje, want die kleden zijn fantastisch(als ze het straks door hebben) om 1 boven op t kleed en de andere eronder.... dan krijg je haaltjes... Deden ze hier ook, helemaal fantastisch vonden die 2 dat, poezenmams en poezenpaps iets minder hahah

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 08:53

Oja, wat betreft het stukje opvoeding dat ze nu missen. Wees consequent in het niet accepteren van spelen met nagels bij jou. Dat is nu schattig en niet pijnlijk maar wanneer ze groter zijn is dat niet zo grappig mer

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-18 09:27

Magrathea schreef:
Oja, wat betreft het stukje opvoeding dat ze nu missen. Wees consequent in het niet accepteren van spelen met nagels bij jou. Dat is nu schattig en niet pijnlijk maar wanneer ze groter zijn is dat niet zo grappig mer

Klopt! Ik laat ze dan ook spelen met van die kleine muisjes. Iedere keer als ze de nagels in de bank willen zetten breng ik ze naar de krabpaal en dat principe snappen ze nu!