Verder volg ik het topic, interessant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Hannanas schreef:Veren zitten baak verstopt onder de term “dierlijke bijproducten” en royal canin maakt er hypoallergeen voer van: https://www.royalcanin.nl/hondenvoer-bi ... allergenic
Hannanas schreef:Veren zitten baak verstopt onder de term “dierlijke bijproducten” en royal canin maakt er hypoallergeen voer van: https://www.royalcanin.nl/hondenvoer-bij-de-dierenarts-royal-canin-anallergenic
ashley1 schreef:Stille meelezer hier, is dat taurinetekort te merken bij alle graanvrije brokken?
Ik voer zelf Dog Lovers Gold 'the original formule' en mijn Chihuahua van 7 doet het er echt goed op.
De kruising Chihuahua x JR ook van de vrouw waarmee ik de zak voer deel ook, bijna geen scheetjes meer, niet meer zo veel poepen.
Maar ik heb geen zin in tekorten bij hem natuurlijk.
Mizora schreef:ashley1 schreef:Stille meelezer hier, is dat taurinetekort te merken bij alle graanvrije brokken?
Ik voer zelf Dog Lovers Gold 'the original formule' en mijn Chihuahua van 7 doet het er echt goed op.
De kruising Chihuahua x JR ook van de vrouw waarmee ik de zak voer deel ook, bijna geen scheetjes meer, niet meer zo veel poepen.
DGL original is geen graanvrije brok, dus dat scheelt. Het bevat 5% erwt, verder geen aardappel, zoete aardappel of andere risico-producten en de producten zijn droog gerekend grotendeels (rijst wordt ook droog verwerkt) dus er is geen grote verschuiving in ingrediënten. Voor nu neig ik naar dit voer nog even blijven voeren totdat er meer duidelijkheid is (ik voer renske vers en ook dat bevat erwten, dus zit in hetzelfde schuitje). Maar geen garanties. Er is nog ontzettend veel onduidelijkheid helaas.
Samenstelling DGL original: Gedroogde kip: 20%, bruine rijst: 19.2%, rijst: 19.2%, kippenvet: 10.2 %,
zalm: 6%, doperwten: 5%, gedroogd lam: 5%, gedroogde eieren: 4%, lijnzaad: 3.7%,
biergist: 3%, plantaardige vezels: 3%, mineralen: 1%, zalmolie: 0.5%, appel: 0.05%,
wortel: 0.05%, mannan-oligosacchariden: 0.05%, probiotica: enterococcus faecium 0.02%.
Mizora schreef:ashley1 schreef:Stille meelezer hier, is dat taurinetekort te merken bij alle graanvrije brokken?
DGL original is geen graanvrije brok, dus dat scheelt. Het bevat 5% erwt, verder geen aardappel, zoete aardappel of andere risico-producten en de producten zijn droog gerekend grotendeels (rijst wordt ook droog verwerkt) dus er is geen grote verschuiving in ingrediënten. Voor nu neig ik naar dit voer nog even blijven voeren totdat er meer duidelijkheid is (ik voer renske vers en ook dat bevat erwten, dus zit in hetzelfde schuitje). Maar geen garanties. Er is nog ontzettend veel onduidelijkheid helaas.
Samenstelling DGL original: Gedroogde kip: 20%, bruine rijst: 19.2%, rijst: 19.2%, kippenvet: 10.2 %,
zalm: 6%, doperwten: 5%, gedroogd lam: 5%, gedroogde eieren: 4%, lijnzaad: 3.7%,
biergist: 3%, plantaardige vezels: 3%, mineralen: 1%, zalmolie: 0.5%, appel: 0.05%,
wortel: 0.05%, mannan-oligosacchariden: 0.05%, probiotica: enterococcus faecium 0.02%.
Hannanas schreef:Welke richtlijnen mizora, ik neem aan dat 2 % aardappel toch prima is?
Mijn hond reageert trouwens niet goed op de renske brok eend en konijn.
Hannanas schreef:Bietenpulp ook verdacht wellicht, kom ik hier tegen ergens onderaan waar het artikel begint over graanvrije voeding: https://www.google.nl/amp/s/healthypets ... d-dcm.aspx
Het gaat dan om de reacties op deze voedingsmiddelen in de spijsvertering waardoor bijv taurine minder wordt opgenomen.
Ylana schreef:wilmatj schreef:Klopt maar ik zie jou berichtje dat je iets denkt.. Niet zeker weet.. Eerst dat eens uitzoeken?
Ja, door dus vegetarisch te gaan voeren
Koper schreef:In het gezin waarin ik ben opgegroeid waren honden die overwegend vegetarisch aten. Elke dag stond er een grote pan op het fornuis waar in de loop van de dag de etensresten (van de mensen) in verdwenen, en dat werd dan aangevuld met rijst en water. Het kwam gerust voor dat hun voer voor 90% uit gekookte rijst bestond. Deze honden waren geen huisdieren, het waren werkhonden. Ze gingen mee het veld in voor de jacht (waren duitse staanders). Ik heb nooit iets raars aan ze gemerkt, ze waren actief en zagen er normaal uit. Maar heel veel verstand van honden heb ik niet. Het is wel dat ze nooit wat hadden. Nooit een pijntje of ziek ofzo. Ook de pups niet, zij kregen zodra ze vast voedsel gingen eten ook dit dieet. Met dus van alles er in, groentes, stukken zoete deegwaar, echt alles. Maar ook gewoon de resten van de barbecue, de ribbetjes enzo. Dus niet helemaal vegetarisch. Ze kregen 1 keer per dag te eten.
_Nelleke_ schreef:Gelukkig is een hond geen vos.
Vergis je niet dat honden al heel lang leven met de mens en daardoor ook gewoon met de pot mee eten, al heel wat honderden jaren. Denk maar niet dat honden het schaarse vlees kregen van de mens, die kregen vaak gewoon de overblijfselen zoals groenten, aardappel en brood. Het verteringssysteem heeft zich daar in de jaren wel op aangepast, in tegenstelling tot een vos of wolf.
Net zoals dat wij mensen ook van de apen afstammen maar allang geen aap meer zijn, stamt de hond van de wolf af, maar is allang geen wolf meer.
Daarnaast zijn de meeste goedkope brokken gemaakt van voornamelijk graan en soja en is het dieet van de gemiddelde hollandse huishond daardoor ook grotendeels vegetarisch.
@TS, ik kan je niet helpen want heb geen ervaring met een hond op een vegetarisch dieet zetten. Wat je beweegredenen ook zijn, ik denk dat het prima moet kunnen.
JustMeKV schreef:Ik volg Ylana: Ga eerst langs bij dierenarts en laat je hond testen op allergie, voor jezelf aan de slag gaat. Een hond kan perfect allergisch zijn voor bijvoorbeeld enkel varkensvlees maar niet voor kip of... Misschien kan je hond wel wild eten maar geen vis enz....
Hier een boxer gehad die geen varkenvlees kon verdragen. Haar voer omgzet naar lam en rijst en werkte prima.